Snabbare laddning även för SR+?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Fejer
Inlägg: 14
Blev medlem: 31 maj 2019 17:26

Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av Fejer »

Har sökt info men inte hittat någon om även SR+ kommer att få höjd maxeffekt vid DC-laddning?
Är det någon som läst något om detta?
M3 SR+, vit/svart
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av Mickep »

Skulle gärna se det runt 100 kw är i det minsta laget när andra kan få 190 i samma serie. Då gör Sr+ att det inte blir mycket bättre än de som laddar runt 80kw.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1792
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av tor-ake »

Tesla vill nog gärna att det skall finnas lite incitament att köpa en long range. Om man bor där väglaget ofta är torrt, och man inte kan känna skillnad på 4,6 och 5,6 sekunder till 100km/h så kan ju snabbare laddning vara ett av de viktiga skälen att välja en LR istf SR+.

Degraderingen på det mindre packet blir nog också mindre med en snällare maxeffekt. Om ett LR-pack håller 70.000 mil och man vill att ett SR-pack skall hålla 50.000 mil (samma antal cykler) då är det nog bra att hålla igen lite. I praktiken kommer nog många SR-ägare att ladda fullt ganska ofta pga den kortare räckvidden, så de packen lever nog ett hårdare liv även utan 140kW (200*50/70) laddeffekt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Fejer
Inlägg: 14
Blev medlem: 31 maj 2019 17:26

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av Fejer »

Man kan ju förstå att det handlar om incitament för att köpa LR och att minska slitaget på batteriet men om LR snart går att ladda med 250 kW så tänker jag att SR+ ändå borde få höjd laddhastighet i någon mån. Hoppas att det handlar om fördröjningar för SR+ för att markera att LR alltid är högst prioriterad men att SR ändå får ta del av utvecklingen.
M3 SR+, vit/svart
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av EnTraktor »

Jag har full förståelse för att Tesla föredrar sälja dyrare bilar och gör allt för att kunden ska välja en dyrare modell, men just långsammare SuC slår tillbaka mot Tesla och även andra kunder som köpt dyrare bilar genom att SR+ fastar på SuC och blockerar laddare längre än nödvändigt vilket knappast är en fördel för någon.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av LarsL »

Fast det där är helt obegripligt för mig, egentligen. Varför puscha så hårt för LR och större batterier? Är batterierna helt gratis för Tesla så att de kan slänga med hur mycket som helst och bara skapa marginal? I min värld känns det ju vettigare i så fall att börja sälja med de mjukvarulåsta funktionerna i SR+, det blir ju pengar rakt ner i kassan.
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Fast det där är helt obegripligt för mig, egentligen. Varför puscha så hårt för LR och större batterier? Är batterierna helt gratis för Tesla så att de kan slänga med hur mycket som helst och bara skapa marginal? I min värld känns det ju vettigare i så fall att börja sälja med de mjukvarulåsta funktionerna i SR+, det blir ju pengar rakt ner i kassan.
Nej, det är inte gratis men mellanskillnaden i pris mellan SR+ och LR AWD är betydligt högre än vad den extra kostnaden är vid produktion. Så gäller väll typ all produkter som kan konfigureras, företaget har låg marginal på grundmodellen men sen tjänar de pengar på att de flesta köper tillval där de procentuellt har betydligt högre marginal.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av Mickep »

Det skiljer ca 20 kwh mellan sr+ och lr . 55 (50?) vs 75 kwh.
Ponera att man lagt i samma batteri för båda, och den lägre kan låsas upp för mellanskillnaden. jämför med 60 kwh som kunde låsas up till 75. Då hade Sr+ blivit så mycket bättre då den kunnat ladda snabbare. skall tesla sälja den vidare behöver de bara låsa upp den= 0 kostnad. Om vi antar att värdefallet är högre för en med lägre är det ett sätt att motvera det. Frågan är om den extra produktionskostnaden motiverar det högre ev priset. (dvs hur mycket överpris kan tesla ta ut utan att kunderna ryter ifrån).
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
Det skiljer ca 20 kwh mellan sr+ och lr . 55 (50?) vs 75 kwh.
Ponera att man lagt i samma batteri för båda, och den lägre kan låsas upp för mellanskillnaden. jämför med 60 kwh som kunde låsas up till 75. Då hade Sr+ blivit så mycket bättre då den kunnat ladda snabbare. skall tesla sälja den vidare behöver de bara låsa upp den= 0 kostnad. Om vi antar att värdefallet är högre för en med lägre är det ett sätt att motvera det. Frågan är om den extra produktionskostnaden motiverar det högre ev priset. (dvs hur mycket överpris kan tesla ta ut utan att kunderna ryter ifrån).
Problemet är väll att om de gör det så skulle många som idag köper LR istället köpa SR+ och testat ifall de räcker och därmed skulle tesla förlora stora intäckter. Nu är det väll många som köper LR av försiktighetsskäl och även om det är dåligt för miljön så måste Tesla börja visa vinst för att överleva.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8722
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av Pontus »

Men ni har ju rätt att om Tesla säljer större batterier än nödvändigt så är det inte bra för miljön och det är väl ett av Teslas huvudmål att påverka i rätt riktning för miljön. Då borde man ju vilja sälja lilla batteriet i första hand. Lägg på 1000 dollar för den lilla och kasta med premium interiör i stället.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Pall
Inlägg: 96
Blev medlem: 17 jun 2019 16:41

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av Pall »

Måste missat detta! SR+ kan alltså inte laddas lika snabbt som LR? Vad skiljer det i tid och effekt? Kan ju vara avgörande innan beställknappen klickas på!
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av tobiaslej »

tror det är ca 100kw max för sr+ och ca 150kw för lr.
jag har en sr+ och missade det att den laddar långsammare. det är ju en effekt av att ha ett mindre batteri såklart, men det är ju inte uppenbart för de flesta. borde funnits bättre info på teslas sajt om det.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av Jjonas »

tobiaslej skrev:
tror det är ca 100kw max för sr+ och ca 150kw för lr.
jag har en sr+ och missade det att den laddar långsammare. det är ju en effekt av att ha ett mindre batteri såklart, men det är ju inte uppenbart för de flesta. borde funnits bättre info på teslas sajt om det.
200 kw för LR i dagsläget. Pratas om 250 kw på SuC V3.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
LarsL skrev:
Fast det där är helt obegripligt för mig, egentligen. Varför puscha så hårt för LR och större batterier? Är batterierna helt gratis för Tesla så att de kan slänga med hur mycket som helst och bara skapa marginal? I min värld känns det ju vettigare i så fall att börja sälja med de mjukvarulåsta funktionerna i SR+, det blir ju pengar rakt ner i kassan.
Nej, det är inte gratis men mellanskillnaden i pris mellan SR+ och LR AWD är betydligt högre än vad den extra kostnaden är vid produktion. Så gäller väll typ all produkter som kan konfigureras, företaget har låg marginal på grundmodellen men sen tjänar de pengar på att de flesta köper tillval där de procentuellt har betydligt högre marginal.

Varför då inte skapa en SR med premium interiör? Det kostar inget för Tesla och kan ge högre marginaler. Eller varför inte SR AWD? Samma med den lägre laddhastigheten, varför? Det är batterier som absolut ska säljas inget annat. Är det verkligen så lönsamt för Tesla att sälja batterier istället för tex Baksätesvärme eller Spotify?

De flesta behöver ju inte 40-50 mils räckvidd.
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av tobiaslej »

Jjonas skrev:
tobiaslej skrev:
tror det är ca 100kw max för sr+ och ca 150kw för lr.
jag har en sr+ och missade det att den laddar långsammare. det är ju en effekt av att ha ett mindre batteri såklart, men det är ju inte uppenbart för de flesta. borde funnits bättre info på teslas sajt om det.
200 kw för LR i dagsläget. Pratas om 250 kw på SuC V3.
argh..ännu jobbigare att veta när man har sr+....
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1062
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Se det istället som att du ändå laddar fler km/h än de flesta Model S och X :-)
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av Mickep »

Pontus skrev:
Men ni har ju rätt att om Tesla säljer större batterier än nödvändigt så är det inte bra för miljön och det är väl ett av Teslas huvudmål att påverka i rätt riktning för miljön. Då borde man ju vilja sälja lilla batteriet i första hand. Lägg på 1000 dollar för den lilla och kasta med premium interiör i stället.
LR är alltså inte bra för miljön? Skulle hellre säga för plånboken, även om jag håller med om att många köper för stor batteri än vad de behöver.(och i förlängningen är energislöseri, men de rika måste få lika lite också)
MEN ur kundupplevelse är en större buffert att föredra alla dar i veckan. Men tyvärr långt kvar att få ekonomin att gå ihop.
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av Zoidberg »

SR+ kommer säkerligen låsas upp för laddning över 100kw framöver.
Det pratas om detta på exempelvis TMC.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 816/page-8

Där finns denna grafen där man ser att laddkurvan inbjuder till högre toppar. En optimistisk gissning är att SR+ kommer klara upp över 160kw på V3 SuC.
Vi får vänta och se om det stämmer.
F7D9022F-2348-4659-931C-B6910920B24B.png
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1792
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av tor-ake »

Om jag inte räknar fel skiljer det 4 minuter på en SC-session med den föreslagna kurvan på 160kW och den nuvarande.

Exempelvis om man rullar in med 10% och åker med 80% så tar det ~30 minuter nu, och ~26 minuter om man kan ladda 160kW - visst är det skillnad men finns andra åtgärder som har större inverkan, t.ex. köhantering och tillfartsvägar. Avståndet mellan SuC och närmsta toalett kan också optimeras. ;-)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av Henrik Torphammar »

jeppe_sthlm skrev:
Se det istället som att du ändå laddar fler km/h än de flesta Model S och X :-)
Eller dubbelt så fort som kona/niro/soul och 3ggr så fort som Leaf, e golf mfl.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av LarsL »

tor-ake skrev:
Om jag inte räknar fel skiljer det 4 minuter på en SC-session med den föreslagna kurvan på 160kW och den nuvarande.

Exempelvis om man rullar in med 10% och åker med 80% så tar det ~30 minuter nu, och ~26 minuter om man kan ladda 160kW - visst är det skillnad men finns andra åtgärder som har större inverkan, t.ex. köhantering och tillfartsvägar. Avståndet mellan SuC och närmsta toalett kan också optimeras. ;-)
Precis!
30 minuter är förresten redan det för fort, vi kommer aldrig hinna äta och gå på toa på 30 minuter.

De där korta laddtiderna är mest för att locka fossilhuvuden.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4977
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av chaffis75 »

Jag tycker de borde vara i tesla intresse att ladda så snabbt de går åtminstone på SuC med tanke på att de då teoretiskt inte behöver bygga lika många SuC stalls.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av kikat »

Jag kanske fortfarande är ett "fossilhuvud" då men jag längtar till SuC V2, V3 med snabbare laddning och inte behöva hitta unik laddare.
Om jag är hungrig kör jag hellre till något trevligare ställe än äter på snabbmatsrestaurangerna som SuC ofta ligger vid och har inget behov av toabesök varannan timme heller.
Idag händer det ju att man känner sig tvungen ta något äta eller gå en runda runt parkeringsplatsen för att slå ihjäl tid så man kan komma vidare.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1792
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av tor-ake »

Snabbare laddning, absolut! Men 26 eller 30 minuter är inte så stor skillnad. Om man hade kunnat pressa in mer ström vid högre SoC hade det gjort större skillnad, nu är det är ju bara de första 25 kWh som går med de hastigheter vi pratar om här.

Om man hade hittat en batterikemi som går att ladda till säg 80% med full fart hade det gjort enorm skillnad, då hade man varit klar på en kvart i de flesta fall.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Snabbare laddning även för SR+?

Inlägg av Henrik Torphammar »

kikat skrev:
Idag händer det ju att man känner sig tvungen ta något äta eller gå en runda runt parkeringsplatsen för att slå ihjäl tid så man kan komma vidare.
Det var en dam som här för leden skyllde sina viktproblem på elbilsladdningen. Hon kände sig tvungen att köpa massa godis för att rättfärdiga att hon kissade på mackens toalett under laddningen. :lol:
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar