Hoglund skrev:Hej alla!
Har någon erfarenhet av att använda en 3-fas-adapter?
Upptäckte att vi har ett uttag för 3-fas i stugan (röd, rund kontakt), men osäker om man vågar koppla in bilen... har inte helt koll på detta, tacksam för kommentarer. Gissar att i och med att adaptern gör om från 3-fas till 1-fas så ger den inte bättre laddning än via det vanliga vägguttaget??
Exempel på adapter, övergångsadapter CEE till Schuko:
https://www.clasohlson.com/se/3-fas-ada ... sgodKOQF4A
Förutom att ladda i stugan så tänker jag att det kan vara bra att ha kontakten i bilen, som reserv; i princip alla jordbrukare har uttag för tre-fas på sina gårdar.
Har nyligen skaffat en en Tesla Model 3
Tack på förhand
Jag kanske missförstår några av inläggen men jag uppfattar det som att ingen svarar på din fråga. Jag gör ett försök eftersom jag hade typ samma fråga själv när jag köpte min bil:
Den mobila laddare som följer med Model 3 kan inte hantera 3-fas, dvs det kvittar vad du har för adapter, du kan aldrig få ut full styrka från ett 3-fas uttag (de äldre mobila laddarna klarade det, som nämnts tidigare). Till din mobila laddare har du ju fått två kontakter, en Shuko och en blå 1-fas. På Shukon kan du väl dra en 8-13A tror jag, lite beroende på var du kopplar in den och vågar ställa nivån på (13A är max jag personligen fått ut när jag testat med en 3-fas -> Shuko-adapter). Men den blå kan du dra 16A på 1-fas. Så, på sätt och vis är svaret ganska enkelt, den enda adapter du har någon nytta av är en röd 3-fas -> blå 1-fas, eftersom du då kan dra 16A stabilt från 3-fas-uttaget.
Om du däremot vill utnyttja alla tre faser, ja då får du använda en annan mobilladdare, så då diskuterar vi inte längre adaptrar och en helt annan prisklass.
Edit: apkungen svarade ungefär samma ja medan jag skrev ser jag nu.