Styv styrning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Styv styrning

Inlägg av Jojo »

Hejsan
Noterade att min styrning plötsligt beter sig helt annorlunda. Den känns styv och okänslig, när man drar i ratten är det ett motstånd som vid påslagen autopilot. Sedan blir det plötsligt lättare tills man får återigen motstånd. Samma i 'Comfort'- och 'Standard'-läge, ngt bättre i 'Sport' (då motståndet där i allmänheten är högre). Återställningsförmåga efter en sväng är påverkad, man måste aktivt hjälpa till och föra ratten i centralläge. Olika reset gjordes utan framgång, dock efter 'Power Off' noterades viss förbättring (känns dock fortfarande ej som normalt). Allting fungerade precis som vanligt innan, problemet uppstod över natt. Inga uppdateringar på sistone.
'Tesla-Service' är meningslöst, efter många knapptryckningar och väntetid fick jag besked att jag ska 'boka service via app'... :roll: Just det, Model S 2015...
Tips och hjälp emottages tacksamt!!!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Styv styrning

Inlägg av LarsL »

Låter lite som servon inte fungerar. Var det hydraulisk servo på Model S 2015? Då skulle det kunna vara så att det är låg oljenivå.

Skapa ett ärende i appen så bör du få kontakt med Tesla.

Eftersom detta kan ha med säkerhet att göra så skulle du kunna pröva att ringa vägassistans numret.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Styv styrning

Inlägg av Jojo »

Tror inte att den har hydraulisk servo, den borde vara elektrisk. Ringde ju vägassistans, de hänvisade mig till appen. Appen är kass, det känner inte es till min adress. Använder jag grannens adress får jag en tid den 23 september :shock:!!! Man blir galen. Med ett sådant 'service' blir det ingen ny bil med Teslamärke på...
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Styv styrning

Inlägg av Foluke »

LarsL skrev:
Låter lite som servon inte fungerar. Var det hydraulisk servo på Model S 2015? Då skulle det kunna vara så att det är låg oljenivå.

Skapa ett ärende i appen så bör du få kontakt med Tesla.

Eftersom detta kan ha med säkerhet att göra så skulle du kunna pröva att ringa vägassistans numret.
Jag hade "glappande" servo för något år sedan. Det var en elektrisk jordning som glappade. En ny, bättre skruv avhjälpte det. Min bil från december 2015. Lätt fixat men man måste dels veta att det är felet dels veta vilken skruv det i så fall är.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Styv styrning

Inlägg av Lessmog »

Foluke skrev:
LarsL skrev:
Låter lite som servon inte fungerar. Var det hydraulisk servo på Model S 2015? Då skulle det kunna vara så att det är låg oljenivå.

Skapa ett ärende i appen så bör du få kontakt med Tesla.

Eftersom detta kan ha med säkerhet att göra så skulle du kunna pröva att ringa vägassistans numret.
Jag hade "glappande" servo för något år sedan. Det var en elektrisk jordning som glappade. En ny, bättre skruv avhjälpte det. Min bil från december 2015. Lätt fixat men man måste dels veta att det är felet dels veta vilken skruv det i så fall är.
"Skruv: 0:50. Vetat vilken skruv: 999:50"
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Styv styrning

Inlägg av Jojo »

Uppdatering:
Imorse åkte jag till Servicecenter Mölndal på måfå, det gick ju inte komma i kontakt med någon och appen är kass, jag vill definitivt inte vänta hela 6v på en reparation. Serviceteamet var supertrevligt och tillmötesgående, precis som vanligt. Full eloge till dem! Så fort jag kom dit, oanmäld, hoppade en servicetekniker i bilen och konstaterade att det definitivt var ett fel, personalen kollade att delarna fanns tillgängliga (som tur var hade de allting på plats) och så satte man igång. Eftersom jag kom obokad fick jag givetvis vänta lite och det fanns ingen lånebil, men jag åkte hem i en lagad bil som fungerar numera precis som den ska. Det var en led i styrningen som hade pajat och fick bytas.
Det tog mig drygt en halv dag igår (samtal med Tesla Roadside Assistance, väntetid, SMS, mail, mm) utan att komma någonstans vart. Ett kort samtal med Servicecentret, som inte hade tagit längre än 3-5 min, hade kunnat ordna en tid inom de närmaste dagarna, teamet hade kunnat förbereda och planera samt att jag hade fått veta vad som gäller. Nu fick de klämma in mig, vilket de tack och lov kunde och gjorde. Stort tack till gänget i Mölndal! Detta trots att det var fullt med bilar, inte bara på Teslas område utan på mer eller mindre alla parkeringar i närområdet.
Jag fick även intrycket att personalen själv var inte riktigt nöjd med hur systemet fungerar nuförtiden, d v s att telefon- och mailkontakt inte längre kan användas som kommunikationsmedel. Det blir givetvis också jobbigare för dem. Det finns antagligen fler som bara dyker upp med sina trasiga bilar, då kommunikationen f ö inte fungerar. Hög tid att Tesla ändrar på det!
Som grädde på moset fick jag ett fint meddelande från Tesla när jag avbokade servicetiden om 6v, se nedan:
Hej Jojo,

Vi har avbokat din inbokade tid för service av din Model S vid servicecentret i Gothenburg-Aminogatan, enligt önskemål.

Vi ser fram emot att få prata med dig snart.

Tesla
(förtydligandet gjordes av mig)
Det finns hopp alltså :D :lol: 8-)
Skriv svar