Storlek på dubbelgarage

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Spexhult
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 sep 2016 18:39

Storlek på dubbelgarage

Inlägg av Spexhult »

Hej!

Håller på och ritar på nytt hus och får inte bygga större dubbelgarage än 40kvm, nuvarande förslag är 600cm långt (540 invändigt) och 670cm brett (630 invändit). Har en Model S idag och kommer köpa en Model 3 som andra bil och båda skall få plats rimligt i garaget.

Ngn annan här på forumet som har två Teslor (eller en MS och ytterligare en likvärdigt stor bil) och dubbelgarage och har erfarenhet av vilka mått som uplevs okej och inte trångt att varken köra in elle rkliva in/ut ur bilen?
Verdi

Re: Storlek på dubbelgarage

Inlägg av Verdi »

Spexhult skrev:
Hej!

Håller på och ritar på nytt hus och får inte bygga större dubbelgarage än 40kvm, nuvarande förslag är 600cm långt (540 invändigt) och 670cm brett (630 invändit). Har en Model S idag och kommer köpa en Model 3 som andra bil och båda skall få plats rimligt i garaget.

Ngn annan här på forumet som har två Teslor (eller en MS och ytterligare en likvärdigt stor bil) och dubbelgarage och har erfarenhet av vilka mått som uplevs okej och inte trångt att varken köra in elle rkliva in/ut ur bilen?

Det blir nog bra. Vårt dubbelgarage är på 60 kvm men vi har hyllor och skit längs väggarna som stjäl utrymme. Går in två bilar men en Model S är ju rätt bred så särskilt luftigt kommer det inte kännas. Beror på hur bred port du kommer ha också. Vår är väl 520-530 nånting och det blir lite trångt. Eller så kan man ju ha två separata portar. Det är nog mer praktiskt.

Ska dock sägas att på 4 år i huset har vi haft två bilar i garaget en gång. Sommaren 2016. Ingen var en Tesla.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Storlek på dubbelgarage

Inlägg av tor-ake »

Vilken portlösning har du tänkt dig, och är där någon sidodörr du skall använda så att du behöver gå framför eller bakom bilen? 40cm marginal på längden är väldigt kort, det är bra om man kan hämta något ur bagageluckan eller frunken. Om du har takskjutportar stjäl de ytterligare några centimeter av längden.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Storlek på dubbelgarage

Inlägg av dd88 »

Har ett garage som är 6.4x6.4m brett invändigt, har just nu en E-klass och en A4 i garaget.

Bredden är inga problem, men vill du kunna gå runt bilen och enkelt kunna öppna bagage så skulle jag säga att 5.4 är i minsta laget. Klart man kan ha porten öppen men känns onödigt att behöva öppna den för att kunna gå runt bilen.

En Model S är väl 5m och 2dm marginal fram och bak skulle jag säga är trångt.

Sen satsa på en ordentlig port, över 5m så ska du ha en Hörmann.

Sen så fyller man ofta garaget med annat än bilar...
F261A95E-2A88-4604-9684-946388C51C1C.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Storlek på dubbelgarage

Inlägg av GreenMachine »

Spexhult skrev:
Hej!

Håller på och ritar på nytt hus och får inte bygga större dubbelgarage än 40kvm, nuvarande förslag är 600cm långt (540 invändigt) och 670cm brett (630 invändit). Har en Model S idag och kommer köpa en Model 3 som andra bil och båda skall få plats rimligt i garaget.

Ngn annan här på forumet som har två Teslor (eller en MS och ytterligare en likvärdigt stor bil) och dubbelgarage och har erfarenhet av vilka mått som uplevs okej och inte trångt att varken köra in elle rkliva in/ut ur bilen?
Trodde att man hade garage för allt annat skit som man har, och inte bilar :lol:

Skämt och sido. Har själv gått i samma tankar då det kanske kan kan bli läge för ett nytt hus inom kort och har förvisso inte tittat på det utifrån en MS+3 combo utan mer än en MS+X och kommit fram till att det då bli ett ganska stort garage.

En S är dryga 2m med infällda speglar och en 3:a dryga 1,90 vilket (i teorin) då ger sådär ca 1,70 m över. Får du till det så att du kan ha ca 2x50-60 cm plus 50 cm mellan bilarna, så borde det givetvis vara möjligt men både M och S har också ganska långa dörrar. Sen är ju bilarna dryga 5m långa, så drt kommer ju inte finnas plats för mycket än kanske en trädgårdsslang och en kratta om du då inte kan bygga på höjden förstås med loft eller övervåning.

Om möjligt så kanske det kan vara värt att kolla om du kan bygga tak/carport utanför/framför garaget.

Personligen så är dock min erfarenhet att man aldrig i praktiken kommer att faktiskt ha två bilar i ett garage som är så trångt, utan att det blir så att en bil (på sin höjd) står inne och den andra utanför.

Men det måste såklart inte vara fallet för dig och har ju såklart även kanske lite med ungar, moppar, cyklar och annat att göra.
Senast redigerad av GreenMachine, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Storlek på dubbelgarage

Inlägg av [JM] »

Kanske bättre med dubbel carport med ett förråd.
Bilar mår ju på vintern normalt bättre av att stå ute.
Undvik varm, kallt, varmt osv. Temperaturväxlingar kan ta död på saker på längre sikt.
Kanske inte är ett lika stort problem på en BEV dock...

Med en carport slipper du borsta bort snön på vintern och får skugga på sommaren.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Storlek på dubbelgarage

Inlägg av Surfaren »

GreenMachine skrev:
Spexhult skrev:
Håller på och ritar på nytt hus och får inte bygga större dubbelgarage än 40kvm, nuvarande förslag är 600cm långt (540 invändigt) och 670cm brett (630 invändit).
En S är dryga 2m med infällda speglar och en 3:a dryga 1,90 vilket (i teorin) då ger sådär ca 1,70 m över.
Hur har du räknat? Om det är 6,30 brett invändigt så borde det bli betydligt mer än 1,70 kvar.

Jag tänker att man kan minska ner på bredden lite grann och få några centimeter mer på längden, för att kunna ta sig förbi en MS (den större) utan att öppna porten eller parkera med fronten in i väggen. Är tanken att ha sidodörr så skulle jag säga att M3 bör stå närmast denna dörr, då den är betydligt kortare än MS och man får då lite mer plats att passera.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Storlek på dubbelgarage

Inlägg av tor-ake »

Jag överskred detaljplan med 4kvm just för att få ett fungerande garage, och bygglovet överklagades till länsrätten men de lät mig bygga för att "funktion går före exakta siffror" typ.

Då var det ett kataloghus och enkelgarage, så det fanns inga andra möjligheter än att skippa garage helt. Att korta garaget till under 6 meter invändigt var det ingen som ens föreslog.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Storlek på dubbelgarage

Inlägg av Leo »

Skulle säga att på 40kvm blir det ett dåligt och trångt dubbelgarage. Där du inte kan utnyttja väggarna till förvaring osv. Stor risk att något ramlar ner och skadar en bil om inte annat.

Jag skulle tänka om och bygga ett BRA enbilsgarage istället. ;) Gärna med separat förrådsdel som hålls uppvärmd.

Hade själv gärna haft dubbelgarage om vi byggt igen! Idag har vi dock ett suveränt bra enbilsgarage 5x10,5m istället! Fick bli så pga tomten där det blev svårt att få in brett garage.

Så jag hade nog byggt 5x8m. Förskjuten port i sidled med sidodörr bredvid. Då är det gott om plats bredvid bilen. Man kan ha arbetsbänk och hyllsystem BREDVID bilen och får då ett långt garageutrymme med plats runt om bilen. Går även bra att jobba lite runt bilen. Ta in och skriva i en cykel osv. Här är hur vårt ser ut.

Men som sagt. Jag förstår din dröm om dubbelgarage. Hade jag fått välja fritt hade det även kombinerats med Carport. Suveränt med dubbelgarage och dubbelcarport. Gärna med förråd bredvid! (Så hade vi när jag växte upp och det kändes suveränt bra)
D746FCDF-5C66-424C-85AB-2FDDCD2E07DC.jpeg
39D5C753-2907-46D1-8609-A73E824BA966.jpeg
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Storlek på dubbelgarage

Inlägg av Leo »

Kan nämna några tips till.

Ta en ”förhöjd” port. Typ 210cm istället för 200. Då går lite högre bil MED takbox in. Vi kan köra in med en Sharan och en Thule Dynamic fullstor. Då har man takboxen hängande i garagetaket och backar bara in och monterar fast den på bilen utan hjälp.

Se gjuter du in rören för golvvärme direkt. Gärna i tex en slinga innersta 1/3 delen (ev framtida förråd) och en slinga i ”garagedelen”. Du behöver inte koppla in den. Men kostar inte många kronor vid bygget och otroligt värdefullt om du SENARE vill använda golvvärme (liten separat elpanna Värmebaronen MP4 tex)

Gjut fast en eller två ”stöldöglor” i bottenplattan. (Se bild) Då är det enkelt att låsa fast cyklar, släp osv. Hade en smedja som fick bocka till de. Sticker in ca 40cm i plattan. 10mm hål längs ut på vardera ”pinne” och sen en 8mm järnpinne instucken mellan de två hålen. Tror jag betalade 600kr för två öglor. Tog 10min att borra hål i gjutstöden och stoppa in de INNAN de gjöt plattan.

Vi har så stort ”förråd” att vi planerat för framtida tonårsrum där. Därför förberett med TVÅ avlopp som ansluter till avloppssystemet (dusch + resten).
De kommer upp nära mittväggen där en ev toalett skulle passa bra. Drog även in en matarslang förberett för vatten och sen dragen till där vatten kommer in i själva huset. (Inte inkopplat idag)

Kan du så utnyttja loftet för tex förvaring virke (genom lucka utifrån)

Sparringskenor (typ ELFA) är guds gåva till den som hela tiden ändrar om i garaget.

Sätt upp 400V eluttag i båda kortsidor av garaget OCH även på utsidan garage både fram och baksida. Bra för tex elbilsladdning, vedklyv, kraftigare högtryckstvätt osv.
57FE9DE1-E9B9-4EEB-865A-CA61DC59DCA1.jpeg
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: Storlek på dubbelgarage

Inlägg av Verdi »

Vid närmare eftertanke så håller jag med Leo. Man vill ju ha möjlighet till lite förvaring i garaget också.

Om man har möjlighet så är ett vidbyggt garage otroligt smidigt. Vi kommer ut i garaget direkt från tvättstugan. Det blir som en del av huset då vi har klinkers och golvvärme i hela garaget. Vi har även groventrén genom garaget vilket också är bra för då kan alla våra skor, barnvagn osv stå där ute istället för inne i huset.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Storlek på dubbelgarage

Inlägg av bylund »

Några begränsningar på hur stor källare garaget får ha?
https://www.vasari-lifts.com/parking-so ... king-lift/
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Storlek på dubbelgarage

Inlägg av GreenMachine »

Surfaren skrev:
GreenMachine skrev:
Spexhult skrev:
Håller på och ritar på nytt hus och får inte bygga större dubbelgarage än 40kvm, nuvarande förslag är 600cm långt (540 invändigt) och 670cm brett (630 invändit).
En S är dryga 2m med infällda speglar och en 3:a dryga 1,90 vilket (i teorin) då ger sådär ca 1,70 m över.
Hur har du räknat? Om det är 6,30 brett invändigt så borde det bli betydligt mer än 1,70 kvar.

Jag tänker att man kan minska ner på bredden lite grann och få några centimeter mer på längden, för att kunna ta sig förbi en MS (den större) utan att öppna porten eller parkera med fronten in i väggen. Är tanken att ha sidodörr så skulle jag säga att M3 bör stå närmast denna dörr, då den är betydligt kortare än MS och man får då lite mer plats att passera.
Helt klar felräkning i brådskan :roll:
Skriv svar