Lägg ppf skyddsfilm över hela bilen så slipper ni fundera.
Är en liten bråkdel i kostnad mot vad bilen kostar
Lite svårt att lägga skyddsfilm på underredet - för att inte tala om inuti balkar och i övriga hålrum...
Personligen oroar jag mig inte speciellt för den synliga delen av bilen - dvs lacken på karossen, den ser man ju och uppstår några skador kan man åtgärda dem. Värre är det som sker i det fördolda undertill...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Tror de va Sandy Monru som kommenterade att han inte kunde se några risker med rost när han rev bilen. Det är väl ingen garanti men han verkar inte säga nått gott om Tesla som inte stämmer. Sen kan han ju ha fel eller missat nått de vet vi inte men jag känner mig lite lugnare att de inte är nått uppenbart dåligt.
Tror de va Sandy Monru som kommenterade att han inte kunde se några risker med rost när han rev bilen. Det är väl ingen garanti men han verkar inte säga nått gott om Tesla som inte stämmer. Sen kan han ju ha fel eller missat nått de vet vi inte men jag känner mig lite lugnare att de inte är nått uppenbart dåligt.
Precis, har för mig vi kollade upp det här noga i just denna tråd?
Reagerade på detta "Till skillnad från andra bilmärken har Tesla ingen rostskyddsgaranti.". Enligt mina köpevillkor är det iallafall 12 år och obegränsade mil rostskyddsgaranti. Sen att rostskyddsgarantin är lika värdelös som på alla andra bilmärken är ju en annan sak.
Tror att Tesla måste prioritera rostfrågan högt, finns det några amerikanska bilar med bra rostskydd (förutom S o X)? Tesla M3 har ”inget” men verkar inte bekymrade över det. Tror detta kan bli en ny Mercedesaffär. Frågetecken för rost är ett av de viktigaste skälen till att jag inte köper M3 förrän bilarna rullat några mil och hållbarheten visat sig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Av filmerna man sett på kass lack och rost på nästan nya bilar känns det inte särskilt lockande att välja model 3 som förmånsbil...
Jag lovar dig att du kan hitta motsvarande filmer för precis alla märken. Det relevanta är ju om det är ett vanligare problem på Model 3 än andra bilar. Det återstår att se imo.
Just som förmånsbil som du har i 3 år (?) är det väl inget problem? Det eventuella problemet är väl för köpare som avser att behålla bilen länge?
Nissan Leaf har inte rost på ytligt synliga delar som trösklar tex. Men det finns rost på hjulupphängningen och andra mer dolda detaljer och skruvar och sånt. Nissan gjorde en underredsbehandling av bilen men det känns ju lite så där.
Ytrost på skruvar blir det, så är det bara. Viktiga är att inte bilen gör det, sedan bilen i videon, vem fan vet om han kört folkrace med den? Det klarar dom inte.
Inte så kul att Tesla snålar på lacken, men har det egentligen någon betydelse för just rost? Att det kommer lite rost på en skruv är inte ovanligt och så länge det inte sprider sig till karossen så är det inga problem?
Inte på något sätt vill jag försvara Tesla, för det är uselt, men det blir ännu värre då den här finnen verkar vansköta sin bil. Bilen är skitig och han drar med handen över lacken. Tror nog vilken lackad bil som helst skulle varit ganska fördärvad i hans händer och på de vägar han har kört. Eller?
Inte så kul att Tesla snålar på lacken, men har det egentligen någon betydelse för just rost? Att det kommer lite rost på en skruv är inte ovanligt och så länge det inte sprider sig till karossen så är det inga problem?
Inte på något sätt vill jag försvara Tesla, för det är uselt, men det blir ännu värre då den här finnen verkar vansköta sin bil. Bilen är skitig och han drar med handen över lacken. Tror nog vilken lackad bil som helst skulle varit ganska fördärvad i hans händer och på de vägar han har kört. Eller?
Här är en nyare film han gjort
Fast den nya filmen du länkar till visar inte hans bil, utan en bekants. Det är såklart möjligt att den bilen också är misskött, men nog ska väl en bil klara några hundra mil ändå? Det är långt ifrån alla som sköter sina bilar pedantiskt, och även om de inte gör det så förklarar det inte att lack saknas helt på många ställen. Förhoppningsvis ser det ut såhär på ett begränsat antal bilar och är inte normen. Trist om det visar sig att en i grunden toppenbil får rostproblem med allt vad det innebär för bilens rykte och andrahandsvärde.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Svårt att värdera hur stort detta problem är. Men det är detta i kombination med Teslas bristande kundservice som får mig att inte trycka på köpknappen.
Innan men vet hur Tesla hanterar detta och hur stort problemet är känns det som för mycket gambling för mig att lägga 700k på en Model 3.
Blir nog en billigare ICE ett år eller två, sen kanske det är dags att hoppa på EV-tåget.