Jag är ljudnörd, och kan bara hålla med när det kommer till ljudkvalitén i Model3, är grymt impad av vad man åstadkommit.
Det dyraste jag någonsin köpt, är i följande ordning.
- Kåken jag bor i
- Model 3
- Mitt stereosystem
- Välutrustad Audi A3
- Bergvärme
- allt annat
När det kommer till ren ljudkvalité ligger TM3 inte långt efter det system jag lyssnar på hemma. Sen går det inte riktigt få till samma stereobild etc i en bil, men fortfarande väldigt bra.
Älskar att lyssna på musik i bilen
Aha, låter intressant, lyssnar du mycket på klassisk musik där du vill höra varje detalj i musiken utan förvrängning?
Bra ljud betyder olika för olika människor och olika öron. Vanliga inspelningar av poplåtar rock etc, så behöver ljudanläggningen inte vara så neutral och exakt, de flesta tycker det låter bra. Men jag vill höra en fiol, piano etc exakt som den låter, liksom akustiska röster, inte massa elektro krafs. Ingen förvrängning. Immersive sound låter som ljudet går genom någon förvrängnings apparat. Enklast att hyra bil och testa om man gillar ljudet, får en upplevelse.
Min Model 3 (19 tum) bullrar lika mkt som min fd BMW 3-serie (18 tum). Önskar man klassledande bullerdämpning får man välja något annat än BMW och Tesla.
Stereon i Model 3 (premium med immersive sound påslaget etc.) upplever jag som snäppet bättre än HiFi-stereon i min BMW. Däremot suger radion i Teslan. Där var BMW’n bättre.
Testa köra radion strömmat via TuneIn istället. Tex så låter P3 mycket bättre den vägen än via FM.
Jag kör all radio den vägen, då får jag även tex BBC.
Jag använder röststyrning till detta, funkar klockrent.
Tryck högra ratt knappen och säg "spela P3", då får du efter en stund fram den strömmade P3 på skärmen som du sen kan välja.
Jag har testat TuneIn också. Ljudet är betydligt bättre än vanlig radio men har problem att hitta en del kanaler. Tycker även TuneIn laggar lite samt att det är irriterande att det alltid börjar med reklam (gäller kanske inte P3?).
Men, men.
Man får väl upp med plånboken och köpa tjänsten för att slippa en del av reklamen...
Finns ju större problem här i världen
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
Min Model 3 (19 tum) bullrar lika mkt som min fd BMW 3-serie (18 tum). Önskar man klassledande bullerdämpning får man välja något annat än BMW och Tesla.
Stereon i Model 3 (premium med immersive sound påslaget etc.) upplever jag som snäppet bättre än HiFi-stereon i min BMW. Däremot suger radion i Teslan. Där var BMW’n bättre.
Testa köra radion strömmat via TuneIn istället. Tex så låter P3 mycket bättre den vägen än via FM.
Tryck högra ratt knappen och säg "spela P3", då får du efter en stund fram den strömmade P3 på skärmen som du sen kan välja.
Tipstack!
Lyssnar "aldrig" på radio, mest för att ljudet är så dåligt och för att TuneIn nästan aldrig funkade när jag köpte min första Tesla. Vore kul om det funkar bättre nu, samt smidigt om röststyrningen funkar!
Runt Stockholm kan du väl även få in en massa kanaler via DAB också?
Skulle snarare påstå att högtalarpaket är en marginalprodukt än något annat.
Sen håller jag med om att det är rätt meningslöst med bra ljud i en bil som läcker väg och vindljud som ett såll, så fort man kommer upp i högre hastigheter så blir det bara påträngande. Hade samma problem i min M3
Du har inte m3 kvar ? Vad kör du idag ?
Mercedes E220d
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Jag har testat TuneIn också. Ljudet är betydligt bättre än vanlig radio men har problem att hitta en del kanaler. Tycker även TuneIn laggar lite samt att det är irriterande att det alltid börjar med reklam (gäller kanske inte P3?).
Men, men.
Man får väl upp med plånboken och köpa tjänsten för att slippa en del av reklamen...
Finns ju större problem här i världen
Jag lyssnar mestadels på Spotify, men när jag lyssnar på radio så är det mestadels P3, P1 eller BBC1 (Via TuneIn). Där är som tur är ingen reklam. Jag har inget speciellt TuneIn konto utan kör default.
Jag tror den reklam du tänker på är när du startar en reklam kanal så som tex Mix Megapol, då börjar det alltid med reklam. Du blir nog inte av med den reklamen om du har ett TuneIn konto.
Däremot på Spotify har jag ett eget Premium konto för att bland annat slippa reklam.
Däremot så ligger tex P3 via TuneIn ca 1minut efter den verkliga sändningen, så tex så börjar nyheter ca 1min efter hel timme
Tipstack!
Lyssnar "aldrig" på radio, mest för att ljudet är så dåligt och för att TuneIn nästan aldrig funkade när jag köpte min första Tesla. Vore kul om det funkar bättre nu, samt smidigt om röststyrningen funkar!
Finns DAB i TM3? Det har jag aldrig sett (hört). Kanske för att jag bor i Örebro
Tipstack!
Finns DAB i TM3? Det har jag aldrig sett (hört). Kanske för att jag bor i Örebro
Oj. Nej det kanske det inte gör. Sorry. (Edit: Jo, det verkar som om Model 3 också har DAB)
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Tipstack!
Det är jag som är snurrig. Det är DAB som inte funkat för mig. Tunein har jag inte testat. Men även DAB kanske funkar bättre nu än 2016...
Den som tror DAB skall innebära bättre ljud får tyvärr en tråkig överraskning då det är låg bitrate och gammaldags komprimering så det är precis lika dåligt som FM skulle jag vilja säga.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Men testa tex P3 via TuneIn, jag tycker faktiskt det låter riktigt bra.
Jag tror SR kör rätt hög bitrate.
Jag kan tyvärr inte jämnför med DAB då det inte finns här i Örebro.
Jag har testat DAB i en tidigare bil när jag varit på besök i Stockholm, och jag har inte varit imponerad av ljudet då.
Även SirusXM i USA (Satellit radio) tycker jag låter rätt dåligt när jag varit där. Svårt att veta om det var beroende på bilen eller bitraten dock.
Den som tror DAB skall innebära bättre ljud får tyvärr en tråkig överraskning då det är låg bitrate och gammaldags komprimering så det är precis lika dåligt som FM skulle jag vilja säga.
Jag har mest använt det för att få in stationer som inte sänder över Uppsala. Tycker att det är lite bättre än FM ändå. Blir ju inga störningar. Tycker även ljudnivån växlar upp/ned när man lyssnar på FM-radio lite beroende på hur bra signal den får in.
Har kollat efter DAB nu men hittar den inte. Är det bara i Sthlm DAB funkar?
Under Radio finns bara;
- Favoriter
- Stationer
- Direktinställning
Har LR RWD med premiumpaket. Bor utanför Malmö.
Jag väljer bara stationer och väljer "P4 Radio Stockholm" så defaultar den till DABom det finns, skulle vilja välja FM istället så det funkar bättre vid dålig mottagning.
Ja missförstå mig rätt, det är inget fel på DAB, men det är för dålig ljudkälla för att dra nytta av den fina ljudanläggning som är i Model 3.
Bluetooth-strömmad audio är ljusår bättre, Spotify har också bra kvalitet, men nu får jag nog svinhugg av någon audiofil
Jaja, BT är skämt i hifi liksom Spotify, testa att lyssna på tex bwv 248 Bach weihnacht oratorium på Spotify och jmf TIDAL eller IDAGIO flac, John Eliot gardiner 1987 inspelning, stor skillnad även med 1000 kr hörlurar. Jag har slutat att använda bluetooth, bt tar bort detaljer och ambience på bra inspelning, använder 3,5 mm kontakt. Stor skillnad i känsla/upplevelse om man är på humör att verkligen lyssna, helst ska man inte köra.... för att koncentrera sig bättre.
Men visst lyssnar man på vanlig pop så spelar det väl inte så stor roll. Jag är lite misstänksam på android auto, vad är det för ljudkvalitet?
Under Radio finns bara;
- Favoriter
- Stationer
- Direktinställning
Den enda DAB-station jag får in i Malmö är P3 Star. Man ser inte att det är en DAB-station i listan, men väljer du den så ser du att det står DAB under stationsnamnet.
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
Ja missförstå mig rätt, det är inget fel på DAB, men det är för dålig ljudkälla för att dra nytta av den fina ljudanläggning som är i Model 3.
Bluetooth-strömmad audio är ljusår bättre, Spotify har också bra kvalitet, men nu får jag nog svinhugg av någon audiofil
Jaja, BT är skämt i hifi liksom Spotify, testa att lyssna på tex bwv 248 Bach weihnacht oratorium på Spotify och jmf TIDAL eller IDAGIO flac, John Eliot gardiner 1987 inspelning, stor skillnad även med 1000 kr hörlurar. Jag har slutat att använda bluetooth, bt tar bort detaljer och ambience på bra inspelning, använder 3,5 mm kontakt. Stor skillnad i känsla/upplevelse om man är på humör att verkligen lyssna, helst ska man inte köra.... för att koncentrera sig bättre.
Men visst lyssnar man på vanlig pop så spelar det väl inte så stor roll. Jag är lite misstänksam på android auto, vad är det för ljudkvalitet?
Om man kör med en spelare som har en riktigt bra DAC och inbyggd hörlursförstärkare fungerar det, random telefon nej. Då får man lägga till en ny klump som tar ut signalen digitalt.
Eller så accepterar men att ljudet on the go är sämre och då duger BT rätt bra, speciellt när vi pratar LDAC osv.
3,5 mm kontakt? Vafalls! Duger det verkligen?
Det vart nog fel enhet bara ska vara 3,5 cm
Även jag inte lyssnar på sådan musik där skillnaderna hörs jättebra vore det ju faktiskt kul att prova för höra skillnaden på ok och riktigt bra prylar.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
3,5 mm kontakt? Vafalls! Duger det verkligen?
Kontakten är nog inget stort problem, men däremot källan... De flesta lär ju använda sin telefon isf och telefoner med ens hyfsad DAC är ovanliga. Tror få orkar ha en extern DAC i Teslan
Bästa hade varit om man kunde streama LDAC men det går inte i Teslan (och lär väl inte ske heller annat än om Tesla skulle börja samarbeta med Sony).
Numera har ju även Android AAC som standard för Bluetooth, så jag tror att det för de allra flesta blir bättre ljud över Bluetooth än över 3,5 mm jacket. Känns dock som inbyggd Spotify ligger på ungefär samma nivå.
Allra bäst ljud utgår jag ifrån att man får om man sparar FLAC-filer på en USB-sticka eller SSD-disk.
Under Radio finns bara;
- Favoriter
- Stationer
- Direktinställning
Den enda DAB-station jag får in i Malmö är P3 Star. Man ser inte att det är en DAB-station i listan, men väljer du den så ser du att det står DAB under stationsnamnet.
Ok, tack. DAB är alltså inte något man väljer själv. Bilen prioriterar DAB framför vanlig radio om det finns tillgängligt. Tillgängligheten verkar dock dålig och enligt vissa inlägg är kvaliten inte bättre än vanlig radio.
Då får man acceptera den sämre ljudkvalitén alternativt köra TuneIn om man kan leva med utökad reklam. Eller så köper man en reklamfri TuneIn...
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
Är det någon som vet vilken ljudkvalité som används i Spotify på Tesla?
Jag hämtade ut min Model X I början av sommaren och är mer än nöjd med ljudet i den!
Dock får jag för mig att kvaliteten på ljudet i Spotify har sjunkit någon gång under sommaren. Det låter fortfarande jättebra men jag får för mig att det inte är lika "krispigt" ljud som innan sommaren.
Jag har premium konto och kör det i bilen.
Jag har testat att ansluta mobilen och via blåtand köra Spotify som i telefonen är inställd på högsta kvalité ("Very high"). Jag får för mig att det låter bättre på detta sätt än att köra Spotify direkt i bilen... Vet inte vilket protokoll av blåtand som körs, men om något borde denna blåtandslänk om något försämra ljudupplevelsen, vilket inte är fallet.
Vad är eran upplevelse? Går det att se/ställa in vilken kvalité som körs i bilen?
Vore trist om Tesla snålar på denna bandbredd, kan dock förstå om man kör dynamiskt för att klara platser med sämre täckning. Vore ju bra om man kunde välja själv i så fall som i mobilappen.