Äldre model S får kortare räckvidd med uppdatering?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

topgun12

Re: Äldre model S får kortare räckvidd med uppdatering?

Inlägg av topgun12 »

För att veta om man förlorat batterikapacitet efter uppgraderingen är det bra kunna räkna ut den själv. Att titta på angiven distans vid en viss laddprocent kan lura dig, för tesla kan ha ändrat på hur distansen räknas fram för att dölja sin ändring i batterikapacitet, det har rapporterats från USA.

Få verkar veta hur mycket batteri de har kvar i Teslan, ska ge lite exempel hur man tar reda på det, utan att ha en Canbus läsare.

I display inställningen kan ni växla mellan procent, eller distans i rated eller typical, båda är fasta oberoende på ditt körsätt.
Rated förbrukning för min biltyp är 165wh/km , enligt grafen för förbrukning, den heldragna linjen då det är inställt på rated. När snittförbrukningen är precis 165 hamnar den prickade linjen över rated linjen , då vet jag rated också är 165. Min typical förbrukning är 205-206 Wh/km har inte kollat exakt ännu.

Med rated inställd får jag vid 90%laddad en distans på 423km, det ger vid 100% ( 423/0.90=) 470km Ni som inte kan räkna om distanser till distans vid 100% laddning, nu vet ni hur man gör.

Med 470km(rated) x 165kw/km(rated) (ger det tillgänglig batterikapacitet) = 77550wh= 77.5kWh det som Teslan s85 sägs ha som ny, då 4kWh var låsta som buffert. Kanske Tesla minskat min buffert och gett mig mer tillgängligt, då min bil redan gått över 200.000km lugnt körd. För konstigt om jag inte skulle haft nån degradering.

Man kan också räkna ut tillgängligt batteri vid uppladdning eller förbrukning, det ena ger hur mycket energi som går in i batteriet det andra hur mycket som går få ut. Ta notera procenttalet före och efter resa eller laddning. säg 15% och 85% , samt hur stor förbrukningen var på den resan eller hur mycket som laddats , det visas ju i teslan. Ta sen kilowatt delat med procent skillnaden tex 52.5kWh/0,85-0.15= 52.5/0.70=75 , i detta fall och ni har batterikapaciteten 75kWh i detta räknexempel.

PS Teslan liksom min Nissan Leaf tycks må bra av att snabbladdas samt stå i djup sleep läge utan långsamladdning kopplad. Batteriet tycks hämta sig av både dessa åtgärder.
Senast redigerad av topgun12, redigerad totalt 2 gång.
topgun12

Inlägg av topgun12 »

Elon Musk kom som en tjuv om natten och tog bort räckvidd från många Teslor , räckvidd som ägarna betalat dyrt för. Han tycks inte fatta det är deras bil, inte hans ! När det kom en uppdatering som minska deras räckvidd stod det inte att de skulle minska räckvidden så ägarna installera den. Bedrägeri kallas det. Inte nog med det, alla äldre bilar har fått långsammare laddning vid snabbladdningen, och en del minskad maxeffekt. Allt för att batterierna ska hålla bättre så Tesla inte behöver ersätta dem under garantitiden. Garantin är deras bekymmer, bilägare vill ha bilen de lovades vid köp. Det har senare visat sig de även ljugit om batteriets storlek. En 85kwh batteri var visst bara 81 egentligen, varav man bara kan utnyttja 77.5 kWh. Sen snodde de 10% en natt nyligen, tror de bedragna ska köpa ny Tesla istället ? Grupptalan har väckts i USA, och Tesla säger de ska återställa bilar enligt olika media idag som tex DI o SVT. Jag vill återfå min Tesla som den var innan dessa nerdateringar ! Själv drabbad av långsammare laddning vid superchargern.
Senast redigerad av topgun12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Inte alls lätt att få likvärdiga siffror genom att räkna ut kWh per procent genom att räkna på tappade/laddade kwh och hur det förhåller sig till antal % som förändrats.

Kör en 70D från 2015 som kan möjligen vara en av de som drabbats av förändringen.
Använder de data Teslafi samlar in. Gjorde fyra beräkningar, två före den förmodade ändringenoch två nu i juli/augusti.

Enligt före har jag mellan 67-68 kWh i batteriet och efter mellan 66-71 kWh.

Har svårt att se att de värden man får ut via antingen bilen eller teslafi är tillräckligt exakta för att man ska kunna verifiera om man fått en sänkning. Känns som det kan slå en hel del beroende på kvaliten på datapunkter som samlats in och att de inte är så någranna i angivandet. Visst, nu gjorde jag bara stickprov och gör man en längre serie, blir det så klart möjligt att man kan se mönster. Men tror ändå det är svårt med tanke på hur oprecisa värdena är.
Model Y LR.
Model S70D
topgun12

Inlägg av topgun12 »

Jag gjorde en laddning från 7% till 95% nyligen på min s85. Beräkningen enligt metoden jag redovisat ovan visade batterikapasitet 76kWh , jämfört med ny 77.5 har jag förlorat 2% inte illa efter 5år och +200,000km. Fattar då inte varför tesla då måste begränsa min laddningshastighet på superchargern, det har inte skadat min bil fram tills nu, trots att den gått som taxi tidigare med mycket supercharging. Tvärtom visar insamlade data att de bilar som superchargas ofta har bättre batteri än de bilar som nästan aldrig snabbladdas. På min Nissan Leaf ser jag på leafspy hur mitt batteri blir bättre efter snabbladdning, både Hx och tillgänglig kapacitet ökar. Det är också känt att man kan chocka ett dåligt batteri tillbaks till liv igen. Fråga mig inte om kemin bakom detta.
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Så nu är frågan här - uppdatera eller inte?

Bilen annonserar att den vill koppla upp sig mot wifi för att ladda ner senaste uppdateringen. Den har nu 2019.16.2 och det är 2019.20 nånting som den vill installera. Jag funderar på att skippa att uppdatera. Jag har en veterantesla utan AP så jag har svårt att tro att uppdateringen innehåller något positivt för mig, bara risk för något negativt - vet inte om jag tänker fel här. Det enda jag sett som är på gång av intresse är om det skulle komma ett "party mode" där man får ställa in att USB och 12V-uttaget är på fast bilen är avstängd - och det verkar inte var på g än.

Hur skulle ni tänka?
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Verdi

Inlägg av Verdi »

topgun12 skrev:
Elon Musk kom som en tjuv om natten och tog bort räckvidd från många Teslor , räckvidd som ägarna betalat dyrt för. Han tycks inte fatta det är deras bil, inte hans ! När det kom en uppdatering som minska deras räckvidd stod det inte att de skulle minska räckvidden så ägarna installera den. Bedrägeri kallas det. Inte nog med det, alla äldre bilar har fått långsammare laddning vid snabbladdningen, och en del minskad maxeffekt. Allt för att batterierna ska hålla bättre så Tesla inte behöver ersätta dem under garantitiden. Garantin är deras bekymmer, bilägare vill ha bilen de lovades vid köp. Det har senare visat sig de även ljugit om batteriets storlek. En 85kwh batteri var visst bara 81 egentligen, varav man bara kan utnyttja 77.5 kWh. Sen snodde de 10% en natt nyligen, tror de bedragna ska köpa ny Tesla istället ? Grupptalan har väckts i USA, och Tesla säger de ska återställa bilar enligt olika media idag som tex DI o SVT. Jag vill återfå min Tesla som den var innan dessa nerdateringar ! Själv drabbad av långsammare laddning vid superchargern.

Det gjordes av en anledning. Alternativet måste ha bedömts vara värre.
topgun12

Inlägg av topgun12 »

Verdi skrev:
topgun12 skrev:

Det gjordes av en anledning. Alternativet måste ha bedömts vara värre.
Ja alternativet kanske varit värre för företaget Tesla, men inte för bilägarn. Men nu när bilägarna fattar Tesla lura på den en skituppgradering, så kan detta vara än sämre för Tesla. Uppgraderingen som skulle skydda Teslas mot garantikrav, och negativ publisitet, på bilägarnas bekostnad. Jag har inte godkänt att tesla skulle minska MIN bils förmåga att snabbladda på alla snabbladdningsstationer. Ja även andra icke tesla stationer frågar min bil om lämplig laddhastighet. Tesla får min bil begära löjligt låga hastigheter nu över 50% laddat. KIA e-Niro och Huyndai Kona är snabbare ! Har nu beställt en E-niro,med 45mils räckvidd för 410.000kr -60.000, dvs 360.000ny, får den i december. Den har adaptiv farthållare och lane assistans, samt ccs laddning 70kw upp till 75%
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Hej topgun12,
Registrera dig gärna som Teslaägare, särskilt när du går in med den här typen av inlägg.

Att Tesla sänker laddhastigheten eller utnyttjande procent av batteriet är ju för att skydda bilen, din bil.
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Inlägg av Plinder »

Jag har en 85D från juli 2015. Jag har 411km typical vid 100% vilket jag haft de senaste åren, så ingen försämring för mig. Version 2019.24.4. Gått 8k mil.

Laddar nästan alltid endast till 60 procent (tidigare 80 procent, men med laddbox hemma så kan man ju ladda mindre och snabbt toppa upp om man kommer på sig med en vilja att köra långt), supercharging vid långresor men ej annars. Står förstås kallt i nordiskt klimat.

Vad säger det om de villkor som behöver uppfyllas för att begränsningen ska ske?
topgun12

Inlägg av topgun12 »

Min beräkning av batterikapacitet som jag redovisa överst på sidan, förutsätter att batteriet kan laddas till 100%. Antog alla kunde det. Men nu framkommer det många bilar har blivit blockade och kan inte ladda upp till 100%. Du märker inte du fått sämre räckvidd för siffran distans vid tex 90% laddning kommer vara som förut, men förut kunde du ladda till 100% men det kan du nu inte längre ! Kolla ni kan ladda till 100% , först då märker ni om ni blivit av med distans !

Man skulle ordna ett race, Huyndai Kona,KIA E-Niro mot tesla S, Tesla S med strypt batteri skulle få stryk, trots att den har tillgång till superchargers vilket de övriga ej har. Tesla Björn ordna race för 1 år sedan då det blev lika mellan Kona o Tesla S ,men då var Teslan ej strypt.
Tror ett sådant race skulle skada Teslas anseende så mycket att vi fick tillbaks laddhastigheten på superchargern. Fan omkörd av en KIA eller Huyndai, som kostar mindre än hälften, skandalöst !
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Bensinbilar/MC heter ofta t.ex. 1,8 nåt
Eller 1100 EF eller så. Dock är den verkliga cylindervolymen ofta lägre än så. Verkar inte vara nåt nytt fenomen att avrunda siffrorna lite uppåt ....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Gustafsson skrev:
Bensinbilar/MC heter ofta t.ex. 1,8 nåt
Eller 1100 EF eller så. Dock är den verkliga cylindervolymen ofta lägre än så. Verkar inte vara nåt nytt fenomen att avrunda siffrorna lite uppåt ....
Finns åt båda hållen
Från 96-2000 fanns BMW 323 med 2,5l motor men det är ytterst ovanligt
Titta på de nya audi bilar idag beteckningen är ett skämt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Mig veterligen avrundar inte bensintillverkarna volymen på tanken :roll:
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

kontakten2 skrev:
Mig veterligen avrundar inte bensintillverkarna volymen på tanken :roll:
Jodå, det är bara det att du inte synat...

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Någon som hittat mer information om att Tesla ska släppa uppdatering så man får samma laddhastighet som när man köpte bilen?

Många som känner sig lurade efter senaste uppdateringen med lägre laddhastighet, inkl mig själv! Inte samma bil längre!

Supercharger och snabb laddhastighet är ju liksom halva grejen med Tesla.

Gjorde ett service besök i appen gällande software update, men skrev att jag ville nerdatera mjukvaran. Om tillräckligt många gör det så kanske Tesla till slut släpper en ny mjukvara med gamla laddhastigheten.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

topgun12 skrev:
Min beräkning av batterikapacitet som jag redovisa överst på sidan, förutsätter att batteriet kan laddas till 100%. Antog alla kunde det. Men nu framkommer det många bilar har blivit blockade och kan inte ladda upp till 100%. Du märker inte du fått sämre räckvidd för siffran distans vid tex 90% laddning kommer vara som förut, men förut kunde du ladda till 100% men det kan du nu inte längre ! Kolla ni kan ladda till 100% , först då märker ni om ni blivit av med distans !
!
Kan du utveckla detta lite?
Vad menar du inte ladda till fullt? Går det bara upp till säg 95% och sedan slutar, eller går det till 100% och ändå saknas det lite kWh i batteriet?

Oavsett spelar väl inte det någon roll om du hela tiden räknar på hur många kWh du laddar och jämför med procenten, dess förändring.
Men som jag försökte förklara för dig innan, är det för trubbiga värden vi har att använda, det slår för mycket mellan olika laddningar för att vara relevant att använda som bevis.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Kanske är detta ett steg i att få fler och fler (läs alla) äldre bilar att skaffa CCS-konverteringen eftersom det verkar som att bilen laddar lika snabbt som förut via CCS även om SuC Typ 2 är strypt.
Är det någon som har CCS-konverterat och har strypt laddning via CCS, eller är det lösningen på problemet?
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

frippe skrev:
topgun12 skrev:
!
Vad menar du inte ladda till fullt? Går det bara upp till säg 95% och sedan slutar, eller går det till 100% och ändå saknas det lite kWh i batteriet?

Oavsett spelar väl inte det någon roll om du hela tiden räknar på hur många kWh du laddar och jämför med procenten, dess förändring.
Men som jag försökte förklara för dig innan, är det för trubbiga värden vi har att använda, det slår för mycket mellan olika laddningar för att vara relevant att använda som bevis.
Min 70 är inte strypt ( vad jag märkt ) har nu CCS och den laddar lika snabbt ( sakta i mitt fall Bild)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

e5m1r skrev:
frippe skrev:
topgun12 skrev:
!

Min 70 är inte strypt ( vad jag märkt ) har nu CCS och den laddar lika snabbt ( sakta i mitt fall Bild)
Så laddningshastigheten påverkas inte av om du väljer att snabbladda via SuC original eller SuC CCS eller CCS vid någon annan laddare?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

frippe skrev:
e5m1r skrev:
frippe skrev:
topgun12 skrev:
!

Så laddningshastigheten påverkas inte av om du väljer att snabbladda via SuC original eller SuC CCS eller CCS vid någon annan laddare?
Har tyvärr ännu inte snubblat över en HP CCS men på SuC gör det ingen skillnad för mig
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Har tyvärr ännu inte snubblat över en HP CCS men på SuC gör det ingen skillnad för mig
Har du 2019.28.2 eller 2019.28.3?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
topgun12

Inlägg av topgun12 »

frippe skrev:
topgun12 skrev:
!

Det jag läst är att laddningen hos vissa som försökt ladda ända till 100% kan ha stannat på tex 95 eller 98%, sen vägra bilen ladda längre för att skydda batteriet. Den strypningen märker du sålunda inte om du alltid bara laddar till 90%, för du får samma distans vid 90% laddning som du alltid fått. Men du kan inte nå den distans du skulle fått vid 100% för laddningen stannar före 100%. Så de flesta kan ha blivit av med batterikapacitet och maxdistans utan att veta om det för de har ännu inte försökt ladda till 100%. Ja så luriga kan de vara. Vi borde alla kolla om vi kan ladda till 100% och rapportera !
topgun12

Inlägg av topgun12 »

I december fick vi en tråd på forumet där en del Tesla model X fick begränsad förmåga ladda, dvs laddning stanna före 100% Så minskad batterikapacitet. Men efter några dagars trådskrivande fick ägarn tillbaks förmåga ladda upp till 98% i alla fall.
Nej Tesla gav han nog tillbaks kapacitet efter han startat tråden. Fler andra märkte samma sak i tråden, efter samma softwareupdate.

teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=14430

Det finns nu även trådar om modell 3 som fått kortare räckvidd helt plötsligt. Alla Teslor har väl batterier som bygger på i stort sett samma kemi, så det kan ju vara troligt de försöker skydda sig mot garantiproblem på även de andra modellerna. Model 3 laddar ju mycket fortare och har flera år kvar tills batterigarantin går ut.

Börjar allt mer undra på varför Tesla batteriguru slutade vid senaste årsmötet? Misstänker han var på konsumenternas sida och tycker Tesla borde ta sitt ansvar men fått nej från högre ort och därför lämnat. Tesla har fantastiska batterier, eller tror vi bara det för de lyckats mörka degraderingen ? Mycket skumt här.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
e5m1r skrev:
Har du 2019.28.2 eller 2019.28.3?
2019.28.3
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Om jag bara kan ladda till 98% spelar absolut ingen roll för mig personligen även om det så klart är lite snörpligt eftersom jag tidigare kunnat bestämma detta själv.

Det som däremot stör mig något otroligt mycket är att laddhastigheten är sänkt! Detta påverkar laddtiden när man som bäst behöver det, dvs på långresa. Officiella förklaringen är väl för att Tesla troligen vill skydda batterierna men jag tror att antingen så har dom vetat detta hela tiden och om dom inte visste det och kommit på det nu, så är det otroligt DÅLIGT!!! Det är därför man har labb och fältprov!
Skriv svar