Ingen FSD i EU...

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Ingen FSD i EU...

Inlägg av loftux »

loftux skrev:
Finns det något samordnat sätt att nå fram med synpunkter och krav till Tesla och styrande politiker?

Jag tänker dels på detta, men även att Autopilot fungerar lite sådär.
Känns som att "Tesla Club Sweden" (och därmed några utvalda aktiva härifrån) skulle kunna samla och framföra information på ett bättre sätt utöver att man buggrapporterar eller skriver ett inlägg på forum som inte når fram till Tesla tekniker eller till de som bestämmer över EU:s lagar och regler.

Så om det inte redan finns kanske dags att samordna Teslaägare, som kan få bättre kanaler både till Tesla och politiska partier?
Tesla själva borde ju vara intresserade av att det sker koordinerade insatser för att påverka EU:s ställningstagande i frågan.
Upprepar frågan. Känns som det kommer fram bra saker i tråden, men når det fram till Tesla?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Halva priset nu på FSD.
33.200kr kostar det för mig nu att uppgradera.

Har en S75D med EAP 2.0.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Coolio
Teslaägare
Referralkod: ts.la//tomas68743

Inlägg av Coolio »

Det pågår diskussioner med anledning av dessa regulatoriska frågor.

https://www.unece.org/trans/main/wp29/w ... ports.html
Model 3 LR vit 2019 FSD krok
Beställd Cybertruck tri
Model 3 LR vit 2022
Model 3 LR Quicksilver 2025
Användarvisningsbild
Scaldy
Teslaägare

Inlägg av Scaldy »

Zalman3 skrev:
Halva priset nu på FSD.

Har en S75D med EAP 2.0.
Jag har fortfarande 66k. Model 3.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Scaldy skrev:
Zalman3 skrev:
Halva priset nu på FSD.

Har en S75D med EAP 2.0.
Jag har fortfarande 66k. Model 3.
Sentry mode funkar ju inte ens i EAP2.0.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Filbyte är iaf totalt oanvändbart i södra Europa. Här byter bilar fil på under 2 sekunder och förväntar sig att du också gör. Inte börjar blinka sen efter några sekunder långsamt börja flyta över till andra filen, som tar fem lååånga sekunder. Folk tutar och blinkar.

Men värst med NoA är ändå att EU tvingat Tesla stänga av automatiska filbyten, att bilen blinkar och byter fil själv. Att den föreslår och du ska blinka är så totalt värdelöst att jag stängt av NoA och kör med vanliga autopiloten, som jag stänger av innan jag byter fil för hand.
Kommer säkert ett till alternativ efter Mad max, South European mode :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Zalman3 skrev:
Halva priset nu på FSD.

Har en S75D med EAP 2.0.
Ungefär det priset man kunde ha övervägt det innan det framkom att lagarna sätter stopp här i Europa. Nu kanske man kan betala 10-20.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

loftux skrev:
loftux skrev:
Finns det något samordnat sätt att nå fram med synpunkter och krav till Tesla och styrande politiker?

Jag tänker dels på detta, men även att Autopilot fungerar lite sådär.
Känns som att "Tesla Club Sweden" (och därmed några utvalda aktiva härifrån) skulle kunna samla och framföra information på ett bättre sätt utöver att man buggrapporterar eller skriver ett inlägg på forum som inte når fram till Tesla tekniker eller till de som bestämmer över EU:s lagar och regler.

Så om det inte redan finns kanske dags att samordna Teslaägare, som kan få bättre kanaler både till Tesla och politiska partier?
Tesla själva borde ju vara intresserade av att det sker koordinerade insatser för att påverka EU:s ställningstagande i frågan.
Upprepar frågan. Känns som det kommer fram bra saker i tråden, men når det fram till Tesla?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Iofs har jag i egenskap av president för klubben en egen kanal in till Tesla. Men i det här fallet är det snarare EU lagstiftning som borde påverkas.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Det vore ju intressant att få Teslas syn på exakt vad/vilka lagar inom EU som behöver ändras.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Kikade på denna video som förklarar ingående hur regelverket är i Europa och hur Tesla blir lidande av det.

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
PeteAstro
Teslaägare

Inlägg av PeteAstro »

Tack!

Jag blev nu väldigt osugen på att köpa FSD för 66 000 kr.

Det verkar vara kört för EU med tanke på allt som behöver ändras för ett bra tag framöver.

Men vem vet, EU kanske är i fas med alla förordningar då FSD är mer mogen om några år.
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Användarvisningsbild
henric
Teslaägare

Inlägg av henric »

Jag kollade på var Sverige står i detta juridiskt för ett tag sen. Kände väl att intresset här kanske inte skulle vara så stort så länge Volvo inte har självkörande bilar klara. Jag hittade då denna utredning som blev klar våren 2018:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... roduktion/

Och här är remisserna som kom in under förra året:

https://www.regeringen.se/remisser/2018 ... de-fordon/

I utredningen föreslås en del intressanta förslag som tex hur man ska definiera förare och hur man ska krävs ansvar vid olycka mm.
Utredningen föreslog att lagar tom skulle kunna införas juli 2019. Kanske regeringsbildningen sinkat/skjutit upp detta arbete? Kanske måste det synkas mer med EU?

Mailade iaf näringsdepartementet och fick några månader senare detta svar:

"Betänkandet du nämner har varit ute på remiss och en remissammanställning gjordes i december 2018. Ärendet är nu under beredning i Regeringskansliet och det är svårt att uttala sig om hur regeringen kan komma att agera framöver. Så jag kan inte ge dig de tydliga besked du söker. Vad som dock står klart är att vissa frågor kan komma att kräva arbete på det internationella planet (se till exempel kommittédirektiven som finns i bilaga i betänkandet, del 2)."

Oklart om och när lagarna kan ändras alltså, men verkar som det händer nåt iaf. Behövs säkert mer påtryckningar för att det ska drivas framåt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

henric skrev:
Jag kollade på var Sverige står i detta juridiskt för ett tag sen. Kände väl att intresset här kanske inte skulle vara så stort så länge Volvo inte har självkörande bilar klara. Jag hittade då denna utredning som blev klar våren 2018:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... roduktion/

Och här är remisserna som kom in under förra året:

https://www.regeringen.se/remisser/2018 ... de-fordon/

I utredningen föreslås en del intressanta förslag som tex hur man ska definiera förare och hur man ska krävs ansvar vid olycka mm.
Utredningen föreslog att lagar tom skulle kunna införas juli 2019. Kanske regeringsbildningen sinkat/skjutit upp detta arbete? Kanske måste det synkas mer med EU?

Mailade iaf näringsdepartementet och fick några månader senare detta svar:

"Betänkandet du nämner har varit ute på remiss och en remissammanställning gjordes i december 2018. Ärendet är nu under beredning i Regeringskansliet och det är svårt att uttala sig om hur regeringen kan komma att agera framöver. Så jag kan inte ge dig de tydliga besked du söker. Vad som dock står klart är att vissa frågor kan komma att kräva arbete på det internationella planet (se till exempel kommittédirektiven som finns i bilaga i betänkandet, del 2)."

Oklart om och när lagarna kan ändras alltså, men verkar som det händer nåt iaf. Behövs säkert mer påtryckningar för att det ska drivas framåt.
FSD upproret 1.0 :D
Jag skriver på
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Hjortis
Teslaägare

Inlägg av Hjortis »

Kom och tänka på de självkörande bussar som trafikerar Barkarbystaden, under vilken förordning rullar de?

Toppfarten är väl max 15km/h och med en ”övervakare” ombord som gissningsvis har ett vakande öga, och som då eventuellt kan nödstoppa fordonet vid fara kanske gör att de får rulla omkring enligt dagens förordningar?

Men detta kan ju inte vara långt i från avancerad summon, dvs att bilen körs fram från en avlägsen p-plats, och det är väl kanske där med ”övervakningen” som skiljer mellan dessa scenarion med autonom buss vs tesla, då teslaföraren står kanske 100m i från sitt fordon, medans en övervakande person befinner sig i bussen och kan agera vid fara.

Nu kanske man inte vill åka omkring med den helt autonoma körningen i 15km/h men undrar var begränsningen ligger gällande detta, för tekniskt borde man få ha samma funktionalitet i Teslan som i bussen, det är bara hastigheten som ska justeras uppåt en bra bit innan jag skulle vara nöjd.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Pontus skrev:
FSD upproret 1.0 :D
Jag skriver på
Prova här; https://secure.avaaz.org/en/community_p ... in_Europe/
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Är det inte bättre att biltillverkarna bevisar att dom har system som kan hantera det innan funktionen släpps ut i det fria?

Förhoppningsvis så är det den vägen EU tänker gå.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Hjortis skrev:
Kom och tänka på de självkörande bussar som trafikerar Barkarbystaden, under vilken förordning rullar de?

Toppfarten är väl max 15km/h och med en ”övervakare” ombord som gissningsvis har ett vakande öga, och som då eventuellt kan nödstoppa fordonet vid fara kanske gör att de får rulla omkring enligt dagens förordningar?

Men detta kan ju inte vara långt i från avancerad summon, dvs att bilen körs fram från en avlägsen p-plats, och det är väl kanske där med ”övervakningen” som skiljer mellan dessa scenarion med autonom buss vs tesla, då teslaföraren står kanske 100m i från sitt fordon, medans en övervakande person befinner sig i bussen och kan agera vid fara.

Nu kanske man inte vill åka omkring med den helt autonoma körningen i 15km/h men undrar var begränsningen ligger gällande detta, för tekniskt borde man få ha samma funktionalitet i Teslan som i bussen, det är bara hastigheten som ska justeras uppåt en bra bit innan jag skulle vara nöjd.
Bussarna i Barkaby har ett särkilt tillstånd för användning och lyder således inte under någon i detta fallet (Tesla) jämförbar förordning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:
Är det inte bättre att biltillverkarna bevisar att dom har system som kan hantera det innan funktionen släpps ut i det fria?

Ja, det verkar ju rimligt att varje system får ta sitt eget ”körkort” som de måste kvalificera för och som de också kan bli av med. Kraven för att få körkort kommer så klart vara betydligt hårdare än det är för en människa.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
dd88 skrev:

Ja, det verkar ju rimligt att varje system får ta sitt eget ”körkort” som de måste kvalificera för och som de också kan bli av med. Kraven för att få körkort kommer så klart vara betydligt hårdare än det är för en människa.
Men då kommer ju Tesla aldrig kunna få FSD att funka här. Lycka till med att med nuvarande kamerasetup kommer kunna på ett säkert sätt ta sig ut vid en T-korsning på en landsväg t.ex.. Kamerorna ser ju inte på länga vägar tillräckligt brett för det. Elon vill inte ha ett regelverk alls vad gäller vad bilen får göra, han vill släppa något som ör i ”beta” och sen är allt förarens ansvar. Att man inte får köra robotaxi kan han då skylla på de långsamma lagarna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:

Men då kommer ju Tesla aldrig kunna få FSD att funka här. Lycka till med att med nuvarande kamerasetup kommer kunna på ett säkert sätt ta sig ut vid en T-korsning på en landsväg t.ex.. Kamerorna ser ju inte på länga vägar tillräckligt brett för det. Elon vill inte ha ett regelverk alls vad gäller vad bilen får göra, han vill släppa något som ör i ”beta” och sen är allt förarens ansvar. Att man inte får köra robotaxi kan han då skylla på de långsamma lagarna.
Så kan det mycket väl vara att Elon tycker det.

Men du menar väl inte på allvar att det inte går att köra bil med hjälp av bara kameror? För mig är det helt självklart att det går alldeles utmärkt att köra bil genom att bara använda kameror. Ge mig alla kameror som Tesla har och jag kan garantera att jag kan köra bilen på ett helt normalt sätt. Jag har kört mycket simracing och där används bara kameror för att köra bilen.

Körkortet skulle så klart kunna innehålla olika klasser. Det skulle tex kunna finnas körkort för motorväg, stadstrafik och landsväg.
Körkorts idén tycker jag verkar vara den enda vettiga vägen framåt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
OfarligTesla skrev:

Så kan det mycket väl vara att Elon tycker det.

Men du menar väl inte på allvar att det inte går att köra bil med hjälp av bara kameror? För mig är det helt självklart att det går alldeles utmärkt att köra bil genom att bara använda kameror. Ge mig alla kameror som Tesla har och jag kan garantera att jag kan köra bilen på ett helt normalt sätt. Jag har kört mycket simracing och där används bara kameror för att köra bilen.

Körkortet skulle så klart kunna innehålla olika klasser. Det skulle tex kunna finnas körkort för motorväg, stadstrafik och landsväg.
Körkorts idén tycker jag verkar vara den enda vettiga vägen framåt.
Jag menar att man kan inte klara alla moment som en människa skall klara för att få körkort med de kamerorna som finns i Teslorna idag. Så robotaxis som rullar själva lär kräva mer än vad som finns, det finns helt enkelt för många vinklar kamorerna inte ser i.

Däremot är det ju inget som krävs för säg Nivå 3/4 på just motorväg vilket jag tror kommer vara det stora som händer i hyffsad närtid.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag har inte sett hur alla vinklar ser ut, bara de som kommer från SentryCam. Det som kanske saknas är sidovyn? Men det borde väl tas upp av de kameror som sitter på dörrstolparna, antar jag.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag skulle vilja ha ap2.5 på samma nivå som ap1 på motorväg. Helst utan att man ska peta på ratten också. Köra i stad och trafik kan bag Göra själv ett tag till, det ör motorväg som är segast
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Jag har inte sett hur alla vinklar ser ut, bara de som kommer från SentryCam. Det som kanske saknas är sidovyn? Men det borde väl tas upp av de kameror som sitter på dörrstolparna, antar jag.
Ja det är frågan, av vad jag sett från tidigare artiklar kommer det vara många ställen där placering och vinkel kommer göra det väldigt svårt i vissa scenarion. Det vet man ju själv att ibland får man luta sig framåt för att kunna se ordentligt.

En annan fråga är ju om upplösningen på kamerorna räcker för att läsa tillfälliga skyltar eller t.ex. polisens handsignaler på tillräckligt långt avstånd. Av vad som syns via Dashcam är den inte det iaf.

Jag tror helt enkelt det kommer krävas en ny revision innan robotaxis rullar på gatorna. Nu är det inte så intressant för mig dock, jag är som sagt mest intresserad av Nivå 3/4 på motorväg och där lär det fungera super. Kan säga att om någon annan löser det före Tesla med laglig att använda Nivå 3/4 så kan jag till och med tänka mig att köra fossilt igen.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Jag skulle vilja ha ap2.5 på samma nivå som ap1 på motorväg. Helst utan att man ska peta på ratten också. Köra i stad och trafik kan bag Göra själv ett tag till, det ör motorväg som är segast
AP och SuC har lite samma "syfte", det är mest till för långresor... Typ... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar