Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model 3
Hej, Ny på forumet. Tänkte ställe en fråga till någon som nyligen har köpt Model S LR. Jag beställde min Model S LR i söndags (19-8-18) hur lång tid har ni fått vänta på bilen ?
Om det är Model S så är du i fel forumssektion
annars kommer jag ha fått vänta i 4 veckor från beställning till leverans.

Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
2019-07-09 - Beställning av en röd SR+ med vit interiör och vinterhjul via företagsleasing går igenom
2019-07-11 - Får besked av säljare på Tesla Sverige att ordern finns i deras system
2019-08-02 - Får mail från Delivery som uppger uppskattad leverans mellan 27/8 - 3/9 på Trosta Park
2019-08-06 - Hittar VIN i källkoden
2019-08-16 - Kontaktar säljare för mer info om leveransdatum, får höra att "Det ser ut som att din bil kommer att komma fram till Stockholm uppskattningsvis runt 7 september. Kan gå snabbare, men även dröja längre också. Jag skulle gissa på att du kan ta leverans av denna bil i mitten på september ungefär"
2019-08-20 - Hittar ett nytt VIN i källkoden, fortfarande ingen synlig på kontot
Om det nu landar runt 8-9 veckors leveranstid så är det väl ingen katastrof, men väntan är oliiiidlig och de otydliga beskeden gör inte saken lättare!
2019-07-11 - Får besked av säljare på Tesla Sverige att ordern finns i deras system
2019-08-02 - Får mail från Delivery som uppger uppskattad leverans mellan 27/8 - 3/9 på Trosta Park
2019-08-06 - Hittar VIN i källkoden
2019-08-16 - Kontaktar säljare för mer info om leveransdatum, får höra att "Det ser ut som att din bil kommer att komma fram till Stockholm uppskattningsvis runt 7 september. Kan gå snabbare, men även dröja längre också. Jag skulle gissa på att du kan ta leverans av denna bil i mitten på september ungefär"
2019-08-20 - Hittar ett nytt VIN i källkoden, fortfarande ingen synlig på kontot
Om det nu landar runt 8-9 veckors leveranstid så är det väl ingen katastrof, men väntan är oliiiidlig och de otydliga beskeden gör inte saken lättare!
Model Y LR -24 (beställd)
Beställde en svart m3 lr awd (lagerbil) i juni efter en massa strul som ordnade sig till sist. Fick lev 2/8 på kontot och vin mm. Sedan fick jag mail från delivery att lev blir 18-25/8. Sedan blev det helt tyst. Har mailat flertal ggr, skickat in fråga via hemsidan och kontaktat försäljare (enda som går att nå via tel) som i sin tur också bara mailat delivery. Nu är det den 20:e redan och jag har inte hört ett livstecken...
Är detta normalt?
Kan man på något sätt ringa och vem kan man få besked av?
Jag vill veta vad som händer.
Det här är nog första och sista gången jag köper bil via tesla. Nästa gång får det bli en beg tesla om de inte skärper sig. Klart mindre strul. Det verkar inte vara nån ordning alls...
Är detta normalt?
Det här är nog första och sista gången jag köper bil via tesla. Nästa gång får det bli en beg tesla om de inte skärper sig. Klart mindre strul. Det verkar inte vara nån ordning alls...
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Ring Tesla Delivery 08-52503886.Black skrev:Beställde en svart m3 lr awd (lagerbil) i juni efter en massa strul som ordnade sig till sist. Fick lev 2/8 på kontot och vin mm. Sedan fick jag mail från delivery att lev blir 18-25/8. Sedan blev det helt tyst. Har mailat flertal ggr, skickat in fråga via hemsidan och kontaktat försäljare (enda som går att nå via tel) som i sin tur också bara mailat delivery. Nu är det den 20:e redan och jag har inte hört ett livstecken...
Är detta normalt?
Ibland svarar de efter 2 minuter, ibland efter mer än en timme, och någon gång går det inte komma fram alls.
Glöm inte vara trevlig, de hjälper så gott de kan. De som svarar är inte personligen ansvariga för det kaos som leveransprocessen är, även om det representerar Tesla som företag.
EDIT: En generell uppmaning, inte riktat mot någon specifik. Tror bara man får bättre hjälp om man går in med så positiv attityd som möjligt.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Har haft VIN-nummer sedan 30/7. Slutar på en 4a... Idag ändrades det, "samma" nummer men slutsiffra 2...
What???
Pratade med Tesla försäljning häromdagen och fick preliminärt leveransdatum 10/9... kan naturligtvis inte då så jag siktar på 16-17/9...
Efter att ha väntat tre år, fyra månader och tjugoen dagar (1238 dagar) sen bokningen på MoS får det väl gå en vecka extra.
What???
Pratade med Tesla försäljning häromdagen och fick preliminärt leveransdatum 10/9... kan naturligtvis inte då så jag siktar på 16-17/9...

Efter att ha väntat tre år, fyra månader och tjugoen dagar (1238 dagar) sen bokningen på MoS får det väl gå en vecka extra.

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- HerrNilsson
- Teslaägare
Har man börjat få ordning på att leveranstidpunkterna verkligen gäller?
Har fått datum och klockslag för leverans.
I våras läste man ju en del historier om hur tidpunkterna ändrades väldigt nära inpå leveranstillfället. Bättre nuförtiden?
I våras läste man ju en del historier om hur tidpunkterna ändrades väldigt nära inpå leveranstillfället. Bättre nuförtiden?
Mvh
Nilsson
Nilsson
- Ragge
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/barbro73794
Jag hämtade i måndags, leveranstiden fick jag den 1 aug och den höll. Bra genomgång av Tesla personal och ingen tidspress att bekanta sig med den innan vi godkände leveransen. Hittade endast en liten fläck i lacken som snabbt polerades bort.HerrNilsson skrev:Har man börjat få ordning på att leveranstidpunkterna verkligen gäller?
Vilken bil ......

2022-09-08:Model 3 LR
HerrNilsson skrev:Har man börjat få ordning på att leveranstidpunkterna verkligen gäller?
Det är väl sista dagarna innan kvartalsslut som det brukar vara problem...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- loftux
- Teslaägare
- Kontakt:
Ringde och kollade. Och det har ändrats, nu finns inga leveransdatum, alltså inte ens ungefär närloftux skrev:Idag hade VIN ändrats. Inget annat än leverans mellan 7-14 September meddelat (sen tidigare), får väl hoppas att det inte blir försenat.

Inte bra för nerverna detta! Bara 127 dagar sedan beställning...
Nissan Leaf Tekna 2013
Hade dom någon förklaring till varför? Känns ju galet att du ska behöva vänta 150+ dagar när det normalt verkar ta närmare 6-8v.loftux skrev:Ringde och kollade. Och det har ändrats, nu finns inga leveransdatum, alltså inte ens ungefär när![]()
Model 3 Performance.
Jag beställde min m3p den 8e Augusti.loftux skrev:Ringde och kollade. Och det har ändrats, nu finns inga leveransdatum, alltså inte ens ungefär närloftux skrev:Idag hade VIN ändrats. Inget annat än leverans mellan 7-14 September meddelat (sen tidigare), får väl hoppas att det inte blir försenat.![]()
Igår skickade jag ett mail till Tesla och frågade om man kunde få en indikation på leverans då jag har en befintlig bil jag ska sälja och vill göra detta i så nära samband som möjligt.
Svaret jag fick var i princip "vi har försökt få kontakt med dig och gratulera till ditt köp och förberedda dig inför leverans" (vilket de inte har gjort)
Jag svarade då "ni får gärna försöka kontakta mig igen"
Efter detta har jag inte hört något mer.
Jag förstår verkligen inte hur det kan vara så svårt att ge en uppskattning på en leveranstid?
Jag förstår att man inte kan garantera något då mycket kan hända under tillverkning och transport.
Men det måste väl finnas något system som säger att "så här många beställningar har vi av denna bil i detta utförande och vi har så här många före i kön. Därför tar det X dagar att tillverka bilen till denna kund"
Att ett företag som Tesla inte har ett sådant system är för mig obegripligt.
Jag jobbar själv inom försäljning och arbetar med tillverkare runt om i hela Europa, främst Italien.
Jag kan i alla lägen få fram en leveranstid inom 24 timmar.
Kan tillägga att en del av dessa företag exporterar till hela världen och omsätter X antal miljarder.
Tänker jag rätt eller är det något jag har förbisett?
M3 Performance Pearl White, beställd 8/8-19
Kliver in i väntrummet nu, en Model 3 LR vit med drag är beställd.
Spänd som tusan, har sneglat på en trea sen i våras och slog till nu.
Ska beställa hem lite lull lull som jag kan installera vid leverans.
Spänd som tusan, har sneglat på en trea sen i våras och slog till nu.
Ska beställa hem lite lull lull som jag kan installera vid leverans.
- loftux
- Teslaägare
- Kontakt:
Nej de håller på och kollar och skall återkomma. Vilket de faktiskt brukar göra (om inte jag blir otålig och ringer först). Det har blivit några samtal med dem sen April!PontusT skrev:Hade dom någon förklaring till varför? Känns ju galet att du ska behöva vänta 150+ dagar när det normalt verkar ta närmare 6-8v.loftux skrev:Ringde och kollade. Och det har ändrats, nu finns inga leveransdatum, alltså inte ens ungefär när![]()
För att inte skrämma upp andra väntande, jag var en av dem som drabbades då RWD drogs in, sedan tog det rätt länge innan vi kom överens hur vi skulle gå vidare. Vilket blev klart den 19:e Juli, så även om jag borde ha köplats från start i April, så kanske systemet tycker att min beställning är från den 19:e Juli, dvs 4 veckor än så länge. Är väl tyvärr så att även om det inte var jag som gjorde ombeställning utan "tvingades" till det, så ser systemet det som om man gjort en ny beställning. Vilket skulle vara fallet om man själv ändrat sig, då lär man förlora sin köplats. Även om jag har samma ordernummer den start, så vad man vet (vilket är mest gissningar), så är Tesla:s interna system inte de allra bästa

Nissan Leaf Tekna 2013
Det låter rimligt, är nog tyvärr så att man hamnar sist i kön när man ändrar beställningen. Hoppas att det löser sig så fort som möjligt!loftux skrev:Nej de håller på och kollar och skall återkomma. Vilket de faktiskt brukar göra (om inte jag blir otålig och ringer först). Det har blivit några samtal med dem sen April!
För att inte skrämma upp andra väntande, jag var en av dem som drabbades då RWD drogs in, sedan tog det rätt länge innan vi kom överens hur vi skulle gå vidare. Vilket blev klart den 19:e Juli, så även om jag borde ha köplats från start i April, så kanske systemet tycker att min beställning är från den 19:e Juli, dvs 4 veckor än så länge. Är väl tyvärr så att även om det inte var jag som gjorde ombeställning utan "tvingades" till det, så ser systemet det som om man gjort en ny beställning. Vilket skulle vara fallet om man själv ändrat sig, då lär man förlora sin köplats. Även om jag har samma ordernummer den start, så vad man vet (vilket är mest gissningar), så är Tesla:s interna system inte de allra bästa
Model 3 Performance.
Också beställt en white P i Aug!Spasicm3p skrev:Jag beställde min m3p den 8e Augusti.loftux skrev:Ringde och kollade. Och det har ändrats, nu finns inga leveransdatum, alltså inte ens ungefär närloftux skrev:Idag hade VIN ändrats. Inget annat än leverans mellan 7-14 September meddelat (sen tidigare), får väl hoppas att det inte blir försenat.![]()
Igår skickade jag ett mail till Tesla och frågade om man kunde få en indikation på leverans då jag har en befintlig bil jag ska sälja och vill göra detta i så nära samband som möjligt.
Svaret jag fick var i princip "vi har försökt få kontakt med dig och gratulera till ditt köp och förberedda dig inför leverans" (vilket de inte har gjort)
Jag förstår verkligen inte hur det kan vara så svårt att ge en uppskattning på en leveranstid?
Jag förstår att man inte kan garantera något då mycket kan hända under tillverkning och transport.
Men det måste väl finnas något system som säger att "så här många beställningar har vi av denna bil i detta utförande och vi har så här många före i kön. Därför tar det X dagar att tillverka bilen till denna kund"
Jag jobbar själv inom försäljning och arbetar med tillverkare runt om i hela Europa, främst Italien.
Kan tillägga att en del av dessa företag exporterar till hela världen och omsätter X antal miljarder.
Inte hört nåt än..... Längtar!!!!
PontusT skrev:Det låter rimligt, är nog tyvärr så att man hamnar sist i kön när man ändrar beställningen. Hoppas att det löser sig så fort som möjligt!
Jag beställde 12 april, väntar fortfarande...
Jag längtar också något oerhört, trots att frustrationen är påträngande.mrmuscle skrev:Också beställt en white P i Aug!Spasicm3p skrev:Jag beställde min m3p den 8e Augusti.loftux skrev:Ringde och kollade. Och det har ändrats, nu finns inga leveransdatum, alltså inte ens ungefär närloftux skrev:Idag hade VIN ändrats. Inget annat än leverans mellan 7-14 September meddelat (sen tidigare), får väl hoppas att det inte blir försenat.![]()
Beställde du bilen via butik? Om i så fall, vad sa säljaren till dig?
M3 Performance Pearl White, beställd 8/8-19
Beställde via hemsidan! Har enSpasicm3p skrev:Jag längtar också något oerhört, trots att frustrationen är påträngande.mrmuscle skrev:Också beställt en white P i Aug!Spasicm3p skrev:Jag beställde min m3p den 8e Augusti.loftux skrev:Ringde och kollade. Och det har ändrats, nu finns inga leveransdatum, alltså inte ens ungefär närloftux skrev:Idag hade VIN ändrats. Inget annat än leverans mellan 7-14 September meddelat (sen tidigare), får väl hoppas att det inte blir försenat.![]()
Beställde du bilen via butik? Om i så fall, vad sa säljaren till dig?
kontakt på MOS. Han svarade på ett
mail för nån dag sedan att han inte
fått nån mer information!
Är det samma strul i andra länder än Sverige?
Någon som vet eller hört något om tex Norge Danmark Finland Tyskland och försenade eller kranglande leveranser?
Något som jag uppmärksammat är att det finns så få liknande lagerbilar i Sverige, medan det finns massor i våra grannländer av alla sorter fr sr+ till P med eller utan drag...
Någon som vet eller hört något om tex Norge Danmark Finland Tyskland och försenade eller kranglande leveranser?
Något som jag uppmärksammat är att det finns så få liknande lagerbilar i Sverige, medan det finns massor i våra grannländer av alla sorter fr sr+ till P med eller utan drag...
-
Norge som är Teslas största marknad har fått vänta på SR+ fram tills nu (två månader efter Sverige) . Tesla ville sälja Long Range i mängder där.Black skrev:Är det samma strul i andra länder än Sverige?
Och poff, så blev det leveransdatum 2/9. Helt OK!mews skrev:Insåg att det skulle bli slutet på september, det fanns 4 lagerbilar i blått (vilket jag gärna tar) för bara någon tusenlapp dyrare. Så lyckades byta till den. Har ju VIN (och regnr) så förhoppnignsvis gör det att det blir leverans pronto iställetmews skrev:Alright. Första inlägget för mig här blev i väntrummet
Beställde just en M3 LR utan några extra tillval, så förhoppningsvis finns det redan någon sån ståendes någonstans så det inte blir 2 månaders väntetid. En bekant beställde en SR+ och fick leverans på 2 veckor så hoppet finns ju iallafall
- Stolpskott
- Teslaägare
Så som jag förstått det så pratar showroomen med Delivery för att kolla upp saker, så istället för att gå via en säljare så kan du lika bra prata med Delivery direkt (0101388910) för snabbare svar.mrmuscle skrev:Beställde via hemsidan! Har en
kontakt på MOS. Han svarade på ett
mail för nån dag sedan att han inte
fått nån mer information!
Vi har lätt att fastna för de som fått leverans snabbt och tror gärna att vi ska ha samma tur. Men den rimliga förväntningen är nog 1-2 månader i leveranstid. Jag har väntat i två månader nu och har några veckor kvar till leverans. Jag hörde inget den första månaden.
Sådär nu gick det iväg en beställning på en vit SR+ !
Bara sitta i väntrummet och invänta datum
Hur lång tid tror ni att man bör förvänta sig att det tar tesla att hör av sig för ett prel leveransdatum?

Hur lång tid tror ni att man bör förvänta sig att det tar tesla att hör av sig för ett prel leveransdatum?