VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: VW I.D

Inlägg av Jo-el »

vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Pris under 330.000NOK.

Bransje-nettstedet Bilnytt er blant dem som er til stede på Aker Brygge hvor den norske importøren viser frem nykommeren. De kan også avsløre prisen: ID.3 får en startpris på under 330.000 kroner.

Billigere enn mange konkurrenter

Med rekkevidde på 420 kilometer, betyr det at bilen fremstår som svært konkurransedyktig. Dette underbygger også ambisjonen Volkwagen her hjemme har: Om at ID.3 skal bli Norges mest solgte bil neste år.
https://www.tv2.no/broom/10792506/?fbcl ... 1yYVO0lc0M
Är det en bil med mycket extrautrustning som de säljer nu i början? Om den nu skulle kosta under 250 000 kr i Sverige så måste priset vara betydligt lägre på instegsversionen.
M3 standard range + kostar 367 000 i Norge och 531 700 i Sverige så priset borde väl landa på ca 500 000 SEK? Eller är norska priset på Tesla extra lågt pga att man ligger utanför EU och slipper USA-tull?
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Jo-el skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Pris under 330.000NOK.

Bransje-nettstedet Bilnytt er blant dem som er til stede på Aker Brygge hvor den norske importøren viser frem nykommeren. De kan også avsløre prisen: ID.3 får en startpris på under 330.000 kroner.

Billigere enn mange konkurrenter

Med rekkevidde på 420 kilometer, betyr det at bilen fremstår som svært konkurransedyktig. Dette underbygger også ambisjonen Volkwagen her hjemme har: Om at ID.3 skal bli Norges mest solgte bil neste år.
https://www.tv2.no/broom/10792506/?fbcl ... 1yYVO0lc0M
Är det en bil med mycket extrautrustning som de säljer nu i början? Om den nu skulle kosta under 250 000 kr i Sverige så måste priset vara betydligt lägre på instegsversionen.
M3 standard range + kostar 367 000 i Norge och 531 700 i Sverige så priset borde väl landa på ca 500 000 SEK? Eller är norska priset på Tesla extra lågt pga att man ligger utanför EU och slipper USA-tull?
Nä, men om vi omvandlar det till Svenska kronor och lägger på moms så blir det ungefär 440 000 kr.
Jag har vi flertalet tillfällen läst på detta forumet att den kommer kosta under 250 000 kr och efter bonusen ska den kosta under 190 000 kr. Ifrågasätter man detta så blir man antingen ignorerad eller får en länk till en kvällstidning där det står att bilen kommer kosta under 250 000 kr. Att det endast är konverterat från euro priset och antagligen inte räknar med svensk moms är ointressant.
Dagen efter man frågat någon forumemedlem så kan han eller hon skriva i en annan tråd om hur detta kommer slå ut fossilbilarba då den hamnar på samma pris som en vanlig golf.
Jag väntar ivrigt på att dessa medlemmarna visar att det går att få en ID 3 för under 190 000 kr efter bonusen.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

vigge50 skrev:
Jo-el skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Pris under 330.000NOK.

Bransje-nettstedet Bilnytt er blant dem som er til stede på Aker Brygge hvor den norske importøren viser frem nykommeren. De kan også avsløre prisen: ID.3 får en startpris på under 330.000 kroner.

Billigere enn mange konkurrenter

Med rekkevidde på 420 kilometer, betyr det at bilen fremstår som svært konkurransedyktig. Dette underbygger også ambisjonen Volkwagen her hjemme har: Om at ID.3 skal bli Norges mest solgte bil neste år.
https://www.tv2.no/broom/10792506/?fbcl ... 1yYVO0lc0M
Är det en bil med mycket extrautrustning som de säljer nu i början? Om den nu skulle kosta under 250 000 kr i Sverige så måste priset vara betydligt lägre på instegsversionen.
M3 standard range + kostar 367 000 i Norge och 531 700 i Sverige så priset borde väl landa på ca 500 000 SEK? Eller är norska priset på Tesla extra lågt pga att man ligger utanför EU och slipper USA-tull?
Nä, men om vi omvandlar det till Svenska kronor och lägger på moms så blir det ungefär 440 000 kr.
Jag har vi flertalet tillfällen läst på detta forumet att den kommer kosta under 250 000 kr och efter bonusen ska den kosta under 190 000 kr. Ifrågasätter man detta så blir man antingen ignorerad eller får en länk till en kvällstidning där det står att bilen kommer kosta under 250 000 kr. Att det endast är konverterat från euro priset och antagligen inte räknar med svensk moms är ointressant.
Dagen efter man frågat någon forumemedlem så kan han eller hon skriva i en annan tråd om hur detta kommer slå ut fossilbilarba då den hamnar på samma pris som en vanlig golf.
Jag väntar ivrigt på att dessa medlemmarna visar att det går att få en ID 3 för under 190 000 kr efter bonusen.
Får lägga på vagnskadegaranti också
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Varför visar de inga bilder på bilen?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW I.D

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Varför visar de inga bilder på bilen?
Inte officiellt presenterad/avtäckt än. Ska väl ske på nån mässa i höst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Varför visar de inga bilder på bilen?
Inte officiellt presenterad/avtäckt än. Ska väl ske på nån mässa i höst.
Mm på Frankfurtmässan i mitten av September. Även Taycan ska visas då.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Varför visar de inga bilder på bilen?
Inte officiellt presenterad/avtäckt än. Ska väl ske på nån mässa i höst.
Mm på Frankfurtmässan i mitten av September. Även Taycan ska visas då.
4 september.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Varför visar de inga bilder på bilen?
Inte officiellt presenterad/avtäckt än. Ska väl ske på nån mässa i höst.
Mm på Frankfurtmässan i mitten av September. Även Taycan ska visas då.
4 september.
Hade för mig att den började den 12e, men det är säker nån vecka för pressen innan.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Taycan ska presenteras den 4 september iaf. :)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
Taycan ska presenteras den 4 september iaf. :)
Ok. Ska bli kul att se den utan utan maskering. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

vigge50 skrev:
Jo-el skrev:
vigge50 skrev:
Zalman3 skrev:
Pris under 330.000NOK.

Bransje-nettstedet Bilnytt er blant dem som er til stede på Aker Brygge hvor den norske importøren viser frem nykommeren. De kan også avsløre prisen: ID.3 får en startpris på under 330.000 kroner.

Billigere enn mange konkurrenter

Med rekkevidde på 420 kilometer, betyr det at bilen fremstår som svært konkurransedyktig. Dette underbygger også ambisjonen Volkwagen her hjemme har: Om at ID.3 skal bli Norges mest solgte bil neste år.
https://www.tv2.no/broom/10792506/?fbcl ... 1yYVO0lc0M
Är det en bil med mycket extrautrustning som de säljer nu i början? Om den nu skulle kosta under 250 000 kr i Sverige så måste priset vara betydligt lägre på instegsversionen.
M3 standard range + kostar 367 000 i Norge och 531 700 i Sverige så priset borde väl landa på ca 500 000 SEK? Eller är norska priset på Tesla extra lågt pga att man ligger utanför EU och slipper USA-tull?
Nä, men om vi omvandlar det till Svenska kronor och lägger på moms så blir det ungefär 440 000 kr.
Jag har vi flertalet tillfällen läst på detta forumet att den kommer kosta under 250 000 kr och efter bonusen ska den kosta under 190 000 kr. Ifrågasätter man detta så blir man antingen ignorerad eller får en länk till en kvällstidning där det står att bilen kommer kosta under 250 000 kr. Att det endast är konverterat från euro priset och antagligen inte räknar med svensk moms är ointressant.
Dagen efter man frågat någon forumemedlem så kan han eller hon skriva i en annan tråd om hur detta kommer slå ut fossilbilarba då den hamnar på samma pris som en vanlig golf.
Jag väntar ivrigt på att dessa medlemmarna visar att det går att få en ID 3 för under 190 000 kr efter bonusen.
Jag kan ju inte lova att du kan köpa en ID3 för 190.000kr efter stöd.

Men jag lovar att länka till dom artiklar som lovar det.
Och då är det upp till dig att avgöra hur trovärdiga dessa artiklar är.
Both companies will face serious competition from the new Volkswagen ID3 which will offer an entry level version that is expected to sell for around €22,000.
https://cleantechnica.com/2019/08/20/me ... an-market/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

9 september visas ID upp.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW I.D

Inlägg av Swede1 »

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... avslojade/

Här tror de att den kommer kosta som Kona electric (39kwh?), 335 i Norge, 360 i Sverige.

360 och avdrag 60, 300 för first edition, om det blir en från grunden konstruerad elbil, med vw kvalitet, storlek mellan golf och passat. Dragkrok? 58 kWh batteri, 30 mils verklig räckvidd.

200 billigare än Tesla m3, ja, kan bli nya folkelbilen.

Gissar dock på att first edition kostar 420 och 360 efter bidrag, inte helt uppåt väggarna heller.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

Swede1 skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... avslojade/

Här tror de att den kommer kosta som Kona electric (39kwh?), 335 i Norge, 360 i Sverige.

360 och avdrag 60, 300 för first edition, om det blir en från grunden konstruerad elbil, med vw kvalitet, storlek mellan golf och passat. Dragkrok? 58 kWh batteri, 30 mils verklig räckvidd.

200 billigare än Tesla m3, ja, kan bli nya folkelbilen.

Gissar dock på att first edition kostar 420 och 360 efter bidrag, inte helt uppåt väggarna heller.
Mestmotor verkar göra misstaget att jämföra priset för 64 kWh versionen av Kona i Norge med priset för 39 kWh versionen i Sverige. Jag tror inte att 39 kWh versionen säljs i Norge, så din egen uppskattning av priset för ID3 1st edition är nog mer rimlig.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
]

Jag kan ju inte lova att du kan köpa en ID3 för 190.000kr efter stöd.

Men jag lovar att länka till dom artiklar som lovar det.
Och då är det upp till dig att avgöra hur trovärdiga dessa artiklar är.
Both companies will face serious competition from the new Volkswagen ID3 which will offer an entry level version that is expected to sell for around €22,000.
https://cleantechnica.com/2019/08/20/me ... an-market/
Det där är ju inte en artikel som säger att priset blir 190kkr eller ens 250kkr. Priset där är €22 000 vilket inte är ett svenskt pris.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:
]

Jag kan ju inte lova att du kan köpa en ID3 för 190.000kr efter stöd.

Men jag lovar att länka till dom artiklar som lovar det.
Och då är det upp till dig att avgöra hur trovärdiga dessa artiklar är.
Both companies will face serious competition from the new Volkswagen ID3 which will offer an entry level version that is expected to sell for around €22,000.
https://cleantechnica.com/2019/08/20/me ... an-market/
Det där är ju inte en artikel som säger att priset blir 190kkr eller ens 250kkr. Priset där är €22 000 vilket inte är ett svenskt pris.
Personligen tror jag nog att vi måste vänta tills generalagenten släpper det faktiska svenska priset i Skr innan vi vet vad den kommer att kosta. Min högst personliga åsikt är att det vore märkligt om den skulle vara billigare än eGolfen. Mig veterligen har det aldrig hänt att uppföljaren blir markant billigare än föregångaren. (Om man säljer allt man tillverkar av föregångaren, varför då sänka priset på uppföljaren även om den skulle visa sig vara billigare att tillverka?)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

Walker skrev:
Personligen tror jag nog att vi måste vänta tills generalagenten släpper det faktiska svenska priset i Skr innan vi vet vad den kommer att kosta. Min högst personliga åsikt är att det vore märkligt om den skulle vara billigare än eGolfen. Mig veterligen har det aldrig hänt att uppföljaren blir markant billigare än föregångaren. (Om man säljer allt man tillverkar av föregångaren, varför då sänka priset på uppföljaren även om den skulle visa sig vara billigare att tillverka?)
Ja precis. Det skulle dock kunna ske ifall man planerar att bygga ordentligt många fler av uppföljaren och inte kan skala produktionen av föregångaren. Dock kommer uppföljaren inte komma i billigare version initialt utan först när produktionen fått upp farten. Därför ogillar jag starkt när man sätter ihop lägsta pris med tidigaste lanseringsdatumet och maximala prestandan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Svenssons skrev:
Walker skrev:
Personligen tror jag nog att vi måste vänta tills generalagenten släpper det faktiska svenska priset i Skr innan vi vet vad den kommer att kosta. Min högst personliga åsikt är att det vore märkligt om den skulle vara billigare än eGolfen. Mig veterligen har det aldrig hänt att uppföljaren blir markant billigare än föregångaren. (Om man säljer allt man tillverkar av föregångaren, varför då sänka priset på uppföljaren även om den skulle visa sig vara billigare att tillverka?)
Ja precis. Det skulle dock kunna ske ifall man planerar att bygga ordentligt många fler av uppföljaren och inte kan skala produktionen av föregångaren. Dock kommer uppföljaren inte komma i billigare version initialt utan först när produktionen fått upp farten. Därför ogillar jag starkt när man sätter ihop lägsta pris med tidigaste lanseringsdatumet och maximala prestandan.
Återigen: Svensson har skrivit! Visheten i ett nötskal. (obs! EJ ironi)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: VW I.D

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Det där är ju inte en artikel som säger att priset blir 190kkr eller ens 250kkr. Priset där är €22 000 vilket inte är ett svenskt pris.
Dessutom tror jag att det där är fel. $22 000 har väl nämnts på en bil som är en klass under ID.3. Det enda vi "vet" är att versionen med billigaste batteripacket kommer att kosta under $30 000 vilket också nämndes på presentationen VW hade. Att det skulle bli $22 000 ser jag som osannolikt. Däremot sa det också att den billigaste versionen kommer att släppas under 2020 så några kanske hinner nå marknaden nästa år, dvs, efter att 1'st edition bilarna har levererats. Vad under $30 000 blir i SEK återstår att se. Det har pratats om en faktor på runt 11 vilket blir ca 330k före subvention om priset är $29999. Golf (Passat, Polo...) har som jämförelse faktor 10, e-Golf ca 12.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Swede1 skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... avslojade/

Här tror de att den kommer kosta som Kona electric (39kwh?), 335 i Norge, 360 i Sverige.

360 och avdrag 60, 300 för first edition, om det blir en från grunden konstruerad elbil, med vw kvalitet, storlek mellan golf och passat. Dragkrok? 58 kWh batteri, 30 mils verklig räckvidd.

200 billigare än Tesla m3, ja, kan bli nya folkelbilen.

Gissar dock på att first edition kostar 420 och 360 efter bidrag, inte helt uppåt väggarna heller.
Det är dock bekräftat från VW att dragkrok INTE blir tillgängligt. Inte heller möjlighet till takräcke ens (glöm skidresan) :( det enda som tydligen blir möjligt är nån slags cykelhållare bak.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW I.D

Inlägg av Mickep »

listan krymper. vad har de för bortförklaring denna gång?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4980
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev:
listan krymper. vad har de för bortförklaring denna gång?
Ja de är tråkigt att så många biltillverkare ser ut att välja bort krok och I detta fallet även takräcke. Detta gör att bilen stryks från min lista över möjliga bilar.
Den enda bil jag kommer på som uppfyller mina krav nu är PS2 men eventuellt blir den för dyr.. Ja vad gör man då, fossil bil några år till :cry:
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Än en gång...

Det man numera kommunicerat är PRISER i TYSKLAND och då FRÅNPRISER. Tex 40000€ för mellanbatteriet 1:st edt, samt att lilla batteriet med grundutrustning (sniiiik) ÄR TÄNKT FRAMÖVER att I TYSKLAND kosta FRÅN 30000€. =framtiden är alltid en AMBITION eller ett pris idag... KIA tex höjde ju priset på e-Niro med 15000kr redan i mars. Typ dryga 2 månader efter leveranserna startat.

Ska man räkna om ett tyskt VW-pris gör man så här i verkligheten. ;)

Tyskt pris
-tysk moms (dra bort 19% =/1,19)
+svensk standard (ID3= värmepump, comfortpaket, vinterpaket mm)
+svensk skrotningsavgift
+transport till Sverige
+transport INOM Sverige (slås ut på alla bilar)
+vagnskadegaranti
+ev svenska garantiavsättningar och annat som kan skilja mellan länder.
+valutaomräkning (fast överrenskommen kalkylkurs används, ej dagsaktuell växelkurs)
+svensk moms 25% läggs på alltihopa.

Så då får ni fram hur matematiken ser ut utifrån ett angivet Tyskt pris. Dock inte säkert att det sen blir EXAKT så! Det justeras slutligen efter förhandlingar mot konkurrentsituationen, ambitionen, skatteregler osv på just den svenska marknaden.

Angående ev ”rabatter” brukar elbilar och PHEV ”särbehandlas” i avtal. Dvs bara för att man har en viss rabatt på ett bilmärke/modell så är det INTE alls säkert att det gäller på BEV/PHEV versionen.

Nu i början är det också BARA 1:st edt som kommer levereras. (Sent Q2 2020) Ungefär som ”Signature series” på Tesla. Dvs mellanbatteriet och aningens mer utrustning än std. Där svenska ”grundtilldelningen” tog slut ganska direkt efter förbokningen öppnades 8/5.

Sen kommer det även olika högre =DYRARE utrustningsnivåer, metallic kostar extra, krävs minst 18” vinterdäck/fälgar i specialversion osv. Dyyyra (Smala och höga men tyvärr INTE samma som i3 vad jag kunnat se.)

Sen mycket som kommuniceras varit FÖRHOPPNINGAR och AMBITIONER och rena ”MISSFÖRSTÅND”. (Även internt) Då det även tex börjat kommunicerar en vanlig efterföljare till e-up (ej ID plattformen) och dessutom en bil med beteckning ID2.

Så kanske vi kan sluta ”tro på tomten” och hänvisa till 4:e hands ”viskningsleken” i olika tidningsartiklar och rubriker med priser för en ID3 på tex 250”kr osv. ;)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

Leo skrev:
Än en gång...

Det man numera kommunicerat är PRISER i TYSKLAND och då FRÅNPRISER. Tex 40000€ för mellanbatteriet 1:st edt, samt att lilla batteriet med grundutrustning (sniiiik) ÄR TÄNKT FRAMÖVER att I TYSKLAND kosta FRÅN 30000€. =framtiden är alltid en AMBITION eller ett pris idag... KIA tex höjde ju priset på e-Niro med 15000kr redan i mars. Typ dryga 2 månader efter leveranserna startat.

Ska man räkna om ett tyskt VW-pris gör man så här i verkligheten. ;)

Tyskt pris
-tysk moms (dra bort 19% =/1,19)
+svensk standard (ID3= värmepump, comfortpaket, vinterpaket mm)
+svensk skrotningsavgift
+transport till Sverige
+transport INOM Sverige (slås ut på alla bilar)
+vagnskadegaranti
+ev svenska garantiavsättningar och annat som kan skilja mellan länder.
+valutaomräkning (fast överrenskommen kalkylkurs används, ej dagsaktuell växelkurs)
+svensk moms 25% läggs på alltihopa.

Så då får ni fram hur matematiken ser ut utifrån ett angivet Tyskt pris. Dock inte säkert att det sen blir EXAKT så! Det justeras slutligen efter förhandlingar mot konkurrentsituationen, ambitionen, skatteregler osv på just den svenska marknaden.

Angående ev ”rabatter” brukar elbilar och PHEV ”särbehandlas” i avtal. Dvs bara för att man har en viss rabatt på ett bilmärke/modell så är det INTE alls säkert att det gäller på BEV/PHEV versionen.

Nu i början är det också BARA 1:st edt som kommer levereras. (Sent Q2 2020) Ungefär som ”Signature series” på Tesla. Dvs mellanbatteriet och aningens mer utrustning än std. Där svenska ”grundtilldelningen” tog slut ganska direkt efter förbokningen öppnades 8/5.

Sen kommer det även olika högre =DYRARE utrustningsnivåer, metallic kostar extra, krävs minst 18” vinterdäck/fälgar i specialversion osv. Dyyyra (Smala och höga men tyvärr INTE samma som i3 vad jag kunnat se.)

Sen mycket som kommuniceras varit FÖRHOPPNINGAR och AMBITIONER och rena ”MISSFÖRSTÅND”. (Även internt) Då det även tex börjat kommunicerar en vanlig efterföljare till e-up (ej ID plattformen) och dessutom en bil med beteckning ID2.

Så kanske vi kan sluta ”tro på tomten” och hänvisa till 4:e hands ”viskningsleken” i olika tidningsartiklar och rubriker med priser för en ID3 på tex 250”kr osv. ;)
...du glömde
+60.000.- i bonus som alla lägger på i Sverige. (Inte ska vi tro att de pengarna tillfaller köparen. Har faktiskt hört via mina kontakter att detta är något i alla fall VW slår på utan att skämmas. ”Vi kan ju lägga på 60K på priset eftersom kunden får igen dem efter 6 mån”)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3195
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW I.D

Inlägg av Leo »

Walker: kan garantera att det INTE stämmer! Man har garanterat fullt sjå att försöka pressa ner priset så mycket man kan.

Gör uträkningen enligt mitt inlägg tidigare och se om DU då tycker det finns marginal att lägga på ytterligare 60000kr på priset på en färdigspecad ID3 med v-däck ;)
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar