Model 3s magiska premium-HiFi

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare

Re: Model 3s magiska premium-HiFi

Inlägg av JGur »

”Bra ljud” betyder olika saker när det kommer från Svensson, teknik-intresserad bil-entusiast och Hemma-HiFI-entusiast.

Aldrig lär de tre enas över Internet....

// Bil-HiFI-entusiast på högsta nivå sedan 20 år tillbaka
// Mikael
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

JGur skrev:
”Bra ljud” betyder olika saker när det kommer från Svensson, teknik-intresserad bil-entusiast och Hemma-HiFI-entusiast.

Fyra kategorier inklusive din då ;) Du skrev aldrig vad du tycker om Model 3s Premium HiFi.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Nu är ju knappast en iphone ett bra verktyg att spela in musik med... Men... Backspegeln talar sitt tydliga språk vad den tycker om basen. Spelade kring 70% av max volym, ingen distorsion eller konstiga ljud. Men då är jag ju lekman. Så jag är en sån som inte hör skillnad på om ljudet kommer genom en lampsladd eller en 100.000 kr kabel.... :lol:

Jag har aldrig haft ett så bra ljud som detta i någon av mina bilar. Inte ens när jag byggde en egen sub i bagaget på min VW Golf under stenåldern.

Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Låter som att någon helt enkelt kan ha fel på ljudanläggningen i sin bil, borde förvisso gå
snabbt att kolla genom att jämföra med en annan bil...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

I min model S med standard ljud + extra bas och förstärkare till dörrarna med nya element så tyckte jag den lät bättre till musik typ "seven nation army". I model 3 så låter det som halva bilen är vibrerar sönder så fort man höjer volymen lite. Kanske bra ljud men inte för all musik.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare

Inlägg av JGur »

Legato skrev:
JGur skrev:

Fyra kategorier inklusive din då ;) Du skrev aldrig vad du tycker om Model 3s Premium HiFi.
Vi är så få med mitt intresse att det inte kan erkännas som en egen kategori... :roll: Har inte lyssnat på Model 3 än. Ser fram emot det!

Har själv Model X och har gjort bedömningen att det inte är värt att uppgradera. Främst på grund av Tesla:s attityd till såna modifikationer som krävs för att det ska vara lönt. Instrumentbrädan och A-stolparna lockar ju annars för en seriös installation... Men också för att ljudet i sig är "tillräckligt" bra för att jag inte ska störa mig på att det är dåligt. Det är fullt njutbart.
// Mikael
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare

Inlägg av PerV »

Jag har skrivit 4 seriösa inlägg och blivit kallad för troll 2 eller 3 gånger, vilket är ett väldigt trevligt bemötande. Frågan är vilka som trollar?
Jag skulle nog anse mig vara ett Tesla fanboy, men är inte okritisk.

Uttalanden som ""Subjektiva tyckanden" är ju hur man testar ljud" diskvalificerar sig själva.
Analogt kan man rent subjektivt tycka att gula solglasögon färgar världen på ett "bra" sätt, men det är varken rätt eller en bra bild av världen.

Bra ljud/ljudåtergivning återger ljudet som det lät när det spelades in.
Det går alldeles utmärkt att mäta ett system om återgivningen är bra eller inte.
Jag tillhör dock till de som ägnar min tid till att lyssna på musik, inte mäta på den.

Ett annat uttalande "Vilken effekt en förstärkare och högtalare har är nog snarare negativt korrelerat till riktigt bra ljud" är ju också konstigt.
Så en förstärkare/högtalare på 1W/2W skulle vara bättre än ett system på typ 50W/100W eller 500W/1000W? Jag förstår att du är ute efter PA-system med det uttalandet, men det är inte hifi.

Jag får i alla fall ont i öronen när jag står bredvid och lyssnar på PA- eller horn-högtalare vilket tyder på dålig ljud.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare

Inlägg av JGur »

”Bra ljud/ljudåtergivning återger ljudet som det lät när det spelades in.”

Ja, så låter det från HiFi-folket. För många andra definieras bra ljud på andra sätt, framförallt i bil.

Exempel jag stött på som alla ligger långt från HiFi men likväl är ”bra ljud” för den som lyssnar.

”Ljudet ska komma överallt ifrån, så man sitter mitt i det” = surround-känsla

”Midbas som känns i bröstet, bas som skakar stolen” = avsiktligt annorlunda frekvensgång

”Inga höga ljud” = sänk diskanten

”Sångaren ska inte vara i mitten” = Lyssnar på en tävlingsbil
// Mikael
Swede1

Re: Model 3s magiska premium-HiF

Inlägg av Swede1 »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
3,5 mm kontakt? Vafalls! Duger det verkligen? :lol:
Om man kör med en spelare som har en riktigt bra DAC och inbyggd hörlursförstärkare fungerar det, random telefon nej. Då får man lägga till en ny klump som tar ut signalen digitalt.

Eller så accepterar men att ljudet on the go är sämre och då duger BT rätt bra, speciellt när vi pratar LDAC osv.
Jag har en Samsung S8+, den har nog en bra dac, för det låter bra i 1000 kr akg 550 hörlurar, ofta stor skillnad mot Spotify 320 kbps och flac cd kvalitet på Idagio / TIDAL.
Skillnaden är att du slutar lyssna på Spotify efter ett tag, medans du dras in i musiken och tröttnar inte så lätt när du får med mer omgivningsljud och detaljer. Men lyssnar man på popmusik med röst, trummor, bas, piano/synt, så finns det ofta inget mer att höra, så då spelar det mindre roll.

Jo höll på med minnen för cd ljud, men bil skrället gör om till 320 kbps när det lagrar på bilens minne. Bader meinhof werken. Men kan ju ha en sticka i , men jobbigt föra över CD skivor till USB minne. Inte säker på att bilen har bättre dac än telefonen.

Ja det där Immersive sound, kanske är kul, tveksamt om det är hifi. Gick inte att skruva upp volymen när jag testade på utställningsbil. Vid provkörning fanns bara Spotify , så svårt att säga hur bra ljudet är i mina öron. Spotify gjorde ”jauchet froh locket” bwv 248 j e gardiner 1987 platt. Märks inom två minuter.

Audi etron har fin ljudanläggning, men massa ”immersive sound grejer”. Är nog bättre än bmw hk. Men kanske väl torrt ljud, jag är väl ovan, kände inte igen vissa inspelningar, lät helt annorlunda instrument. Märkligt. Som att violinisten har en Annan fiol helt plötsligt?

Finns det nån mer än Per som inte är helt överväldigad av TM 3 fantastiska ljud, utan kan ge en ”objektiv” recension? Vad finns det för svagheter i systemet? Styrkor? Många högtalare blir väl svårstyrt? Är basen jämn i frekvens respons? Hur lågt går den? Tar den orgeltoner på mycket låg frekvens, mer att man känner dem? Hur är diskanten och mellanregister?

Ja, klar, bra ljud är olika för olika människor, alla öron är olika, en del vill ha mycket effekt, andra perfekt hifi, jag verkar tillhöra en mindre grupp som vill så långt möjligt få känslan att sitta på konserten eller vid inspelningen med akustiska instrument. Men poplåtar kan nästan bli mer intressanta med en anläggning som lägger på effekter och skruvar på ljudet, särskilt via BT, Spotify och med en tveksam inspelning. Inte hifi, men fun FI kanske man kan kalla det.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

PerV skrev:

Uttalanden som ""Subjektiva tyckanden" är ju hur man testar ljud" diskvalificerar sig själva.
Analogt kan man rent subjektivt tycka att gula solglasögon färgar världen på ett "bra" sätt, men det är varken rätt eller en bra bild av världen.
Ja alla vet ju att man testar om man får ont i öronen av hög volym, det är inte alls subjektivt och enda sättet för att hitta ett bra system. :lol:
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Swede1 skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
3,5 mm kontakt? Vafalls! Duger det verkligen? :lol:
Om man kör med en spelare som har en riktigt bra DAC och inbyggd hörlursförstärkare fungerar det, random telefon nej. Då får man lägga till en ny klump som tar ut signalen digitalt.

Eller så accepterar men att ljudet on the go är sämre och då duger BT rätt bra, speciellt när vi pratar LDAC osv.
Jag har en Samsung S8+, den har nog en bra dac, för det låter bra i 1000 kr akg 550 hörlurar, ofta stor skillnad mot Spotify 320 kbps och flac cd kvalitet på Idagio / TIDAL.
Skillnaden är att du slutar lyssna på Spotify efter ett tag, medans du dras in i musiken och tröttnar inte så lätt när du får med mer omgivningsljud och detaljer. Men lyssnar man på popmusik med röst, trummor, bas, piano/synt, så finns det ofta inget mer att höra, så då spelar det mindre roll.

Jo höll på med minnen för cd ljud, men bil skrället gör om till 320 kbps när det lagrar på bilens minne. Bader meinhof werken. Men kan ju ha en sticka i , men jobbigt föra över CD skivor till USB minne. Inte säker på att bilen har bättre dac än telefonen.

Ja det där Immersive sound, kanske är kul, tveksamt om det är hifi. Gick inte att skruva upp volymen när jag testade på utställningsbil. Vid provkörning fanns bara Spotify , så svårt att säga hur bra ljudet är i mina öron. Spotify gjorde ”jauchet froh locket” bwv 248 j e gardiner 1987 platt. Märks inom två minuter.

Audi etron har fin ljudanläggning, men massa ”immersive sound grejer”. Är nog bättre än bmw hk. Men kanske väl torrt ljud, jag är väl ovan, kände inte igen vissa inspelningar, lät helt annorlunda instrument. Märkligt. Som att violinisten har en Annan fiol helt plötsligt?

Finns det nån mer än Per som inte är helt överväldigad av TM 3 fantastiska ljud, utan kan ge en ”objektiv” recension? Vad finns det för svagheter i systemet? Styrkor? Många högtalare blir väl svårstyrt? Är basen jämn i frekvens respons? Hur lågt går den? Tar den orgeltoner på mycket låg frekvens, mer att man känner dem? Hur är diskanten och mellanregister?

Ja, klar, bra ljud är olika för olika människor, alla öron är olika, en del vill ha mycket effekt, andra perfekt hifi, jag verkar tillhöra en mindre grupp som vill så långt möjligt få känslan att sitta på konserten eller vid inspelningen med akustiska instrument. Men poplåtar kan nästan bli mer intressanta med en anläggning som lägger på effekter och skruvar på ljudet, särskilt via BT, Spotify och med en tveksam inspelning. Inte hifi, men fun FI kanske man kan kalla det.

Tack för den. Själv har jag svårt att lyssna på klassisk musik - särskilt sång - i bilar. Nästan alla övertoner försvinner och det känns väldigt frekvensstyrt. Gitarr, violin och orgel lider av samma problem.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Legato skrev:
Har många ggr sagt att Model 3 har det bästa billjud jag någonsin hört. Man önskar ju dock att den var bättre ljuddämpad så man kunde njuta av det mer även i höga farter...

Om detta är sant kanske det inte är så konstigt dock:
"Fun fact from a guy (very) in the know at @Tesla. Why is the sound system in Model 3 the best we’ve ever tested fitted to a car? They hired ex-B&O engineers that were tasked with designing and sourcing the best speakers and amplifiers on the market. The end result is a sound system that sounds better than the $12,000 Bang and Olufsen option on an Audi A8. Once you remove licensing and branding, you can have the same sound quality without the incredible price tag and lack of design flexibility,” Paul Maric, Senior Road Tester at CarAdvice.com stated on Twitter."
Kul att höra och håller med (risk för jäv)! Det är på min kompis ex-jobb i Belgien som dom ritade högtalarna till bilen! Skall visa denna tråd för han så blir han säkert glad ;) enda som kunde varit lite bättre (men det ligger på Teslas designavdelning) är ljudisoleringen av kupén i bilen (dock inget som är värt att avstå från köp pga).
Användarvisningsbild
skoogs
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av skoogs »

Här får man tydligen inte heller svära i kyrkan!?

Nu har jag kört några hundra mil i min nya M3 SR+ och jag står fast vid mitt tidigare uttalande; jag är inte jätteimponerad av ljudsystemet. Det är ett bra ljudsystem för att vara en premiumbil, men det är knappast världsklass eller wow-faktor! Det låter mycket/starkt och popmusik låter bra. Men när jag slänger på några av mina favoritstycken av klassiskt, klarinett och akustiskt gitarr börjar mina öron gråta! Jag undviker hellre lyssna på denna sorts musik och spar den till min stationära DAC+hörlurar!

Att det är svårt att få till en jämn och kontrollerad basåtegivning i en plåtlåda till bil har jag full respekt för efter att ha jobbat med sådant själv. Men jag har svårare att smälta min upplevelse av att M3 SR+ mellanrgister och diskant är överallt ljudmässigt och fyllda med distortion och övertoner.

Oavsett är det en fantastisk bil att köra och äga. Ljudsystemet duger bra till popmusik, podcasts och ljudböcker (lite bitter ironi).
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare

Inlägg av Jjonas »

skoogs skrev:

Nu har jag kört några hundra mil i min nya M3 SR+ och jag står fast vid mitt tidigare uttalande; jag är inte jätteimponerad av ljudsystemet. Det är ett bra ljudsystem för att vara en premiumbil, men det är knappast världsklass eller wow-faktor! Det låter mycket/starkt och popmusik låter bra. Men när jag slänger på några av mina favoritstycken av klassiskt, klarinett och akustiskt gitarr börjar mina öron gråta! Jag undviker hellre lyssna på denna sorts musik och spar den till min stationära DAC+hörlurar!

Att det är svårt att få till en jämn och kontrollerad basåtegivning i en plåtlåda till bil har jag full respekt för efter att ha jobbat med sådant själv. Men jag har svårare att smälta min upplevelse av att M3 SR+ mellanrgister och diskant är överallt ljudmässigt och fyllda med distortion och övertoner.

Oavsett är det en fantastisk bil att köra och äga. Ljudsystemet duger bra till popmusik, podcasts och ljudböcker (lite bitter ironi).
Systemet i SR+ är klart enklare än det i LR. Saknar slutsteg och har färre högtalare exempelvis sub.

Bra hur som att det är hyggligt. ☺️
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare

Inlägg av SALVETA »

OfarligTesla skrev:
PerV skrev:

Ja alla vet ju att man testar om man får ont i öronen av hög volym, det är inte alls subjektivt och enda sättet för att hitta ett bra system. Bild
Jag förstår åtminstone vad han menar.
Själv älskar jag att kolla på film med bra ljud och lyssna på konserter med bra ljud. Bara för att det är lossless med hög bitrate osv så behöver det inte låta bra men förutsättningarna finns och när det verkligen är bra kan man dra på en helt annan volym utan att det blir för starkt, det finns liksom mer dynamik/rymd i ljudet och man kan njuta på ett annat sätt. Sen är det så klart stor skillnad på hemmabio och en bil.
Jag var inte så imponerad över ljudet när jag provkörde 3an och då hade jag ändå med flac-filer som jag vet låter bra under rätt förutsättningar. Jag tyckte inte heller man kunde dra på någon volym utan att det blev för starkt, och det händer ofta fortfarande att det blir för starkt direkt efter samtal eller något när bilen byter källa.
MEN med det sagt så gillar jag mestadels verkligen ljudet när man lyssnar på musik via Spotify mm under tiden man kör bil och jag kan inte peka på någon bil jag har suttit i där jag tyckt det låter mycket bättre. Så summa summarum är jag väldigt nöjd med ljudet i bilen helt enkelt (bortsett från att basen glappar ibland, men det får service kolla på när det nu får tid)
Hade dock gärna sett att man kunde koppla volymen till hastighet som man kan på vissa bilar så den ökar när man kör snabbt och minskar när man stannar vid rödljus osv, men det borde ju gå att lösa ganska lätt med en uppdatering. Tesla har inget system för att rösta på förslag man vill att dom ska införa? Vissa utvecklare har ju det vilket ger en bra bild av vad deras användare prioriterar i önskade nya funktioner.
Användarvisningsbild
Timpa
Teslaägare

Inlägg av Timpa »

Direkt efter leverans lät ljudet i min TM 3 LR som skrutt, med en diskant som formligen skar i öronen när man hade tillräckligt hög volym för att överrösta vägbullret i motorvägsfart (jag hade förvisso dubbdäck monterade, men ändå). Vid stillastående, och därmed mindre omgivningsbrus och lägre volym på stereon så lät det dock OK. Efter att "spelat in" högtalarna i 4 månader så är ljudet MYCKET bättre och den skärande diskanten är helt borta. Har t.o.m. suttit kvar i bilen i en timme efter att ha kommit hem och bara njutit av musiken. Har hört PerVs stereo och håller med om att ljudet låter något mer "tillbakadraget" än i min. Kanske värt att kolla upp, om det inte tar sig efter att systemet "körts in" ordentligt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

skoogs skrev:

Nu har jag kört några hundra mil i min nya M3 SR+ och jag står fast vid mitt tidigare uttalande; jag är inte jätteimponerad av ljudsystemet.
Denna tråd handlar som rubriken säger om Premiumsystemet.

Systemet i SR+ är som redan förklarat mycket enklare med, framförallt, väldigt lite diskanter, samt ingen sub.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
mrmuscle

Inlägg av mrmuscle »

Ja kan inte jämföra premiumsystemet
med det enklare... Det är samma som
att jämföra 0-100 mellan P och SR+
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Sparka inte in öppna dörrar nu 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Mycket beror också vilken ”typ av musik/karaktär ljudsystemet är optimerat mot”.

Den som vill lyssna på klassisk musik på vissa typer av högkvalitativa ljudkällor kanske föredrar ett sytstem.

Medans den som gillar pop på radion och ett jädra tryck i basen föredrar ett annat.

Sen vill nog ingen ha daller i lösa inredningsdetaljer, skrikig diskant osv men det är en annan femma.

Var själv ”Hifi-nörd” på 90-talet (vi ordnade tom egna High-end mässor i norr) och man kunde oftast höra viss skillnad på olika ”dyra system” MEN bara på vissa musikstycken eller viss typ av musik, bara på en viss lyssningsposition, bara på vissa ljudnivåer osv. Så det handlar till sist väldigt mycket om egna preferenser och hur stereon används om ”det är värt det”.

Så just ljudsystem är ett tillval där man verkligen bör PROVA och LYSSNA SJÄLV med sin EGEN MUSIK för att bilda sig en EGEN UPPFATTNING.

Skrev för övrigt ett ”specialarbete” på högskolan om just BO-högtalare kontra en liiiiten nisch-Highend tillverkare av högtalare. Intressant och fick mig nog att ”sortera in” BO i facket att en hel del pengar hos de läggs på Image/gimmicks/design utöver själva ljudkvaliten. MEN det är inte så dumt det heller! En Stereo på den tiden var ju också en form av smycke/inredningsdetalj utseendemässigt.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare

Inlägg av PerV »

Jag skulle nog säga att ett bra system klarar att återge all musik så som det är tänkt. Vill man sedan ha mer bas och diskant för att man gillar det så justerar man det med equalizer eller liknande. Designar man ett system för en viss typ av musik är man fel ute från början. Det kommer aldrig att bli bra.

Timpa har nog rätt, mitt system kan behöva spelas in lite mer innan det kommer till sin rätt. Jag tror dock inte att det kommer att bli markant bättre.
Användarvisningsbild
Andersskvist
Teslaägare

Inlägg av Andersskvist »

Är det nån som vet vem som tillverkat Ljudet i Tesla model 3
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Andersskvist skrev:
Ingen "märkes"-tillverkare alls vad jag vet. Allt är stämplat Tesla. Som jag kopierade in i första inlägget i tråden:
"Why is the sound system in Model 3 the best we’ve ever tested fitted to a car? They hired ex-B&O engineers that were tasked with designing and sourcing the best speakers and amplifiers on the market. The end result is a sound system that sounds better than the $12,000 Bang and Olufsen option on an Audi A8. Once you remove licensing and branding, you can have the same sound quality without the incredible price tag and lack of design flexibility,” Paul Maric, Senior Road Tester at CarAdvice.com stated on Twitter."

I S & X är de däremot designade av s1nn som sedan köptes upp av Harman (Harman Kardon, Infinity mfl).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare

Inlägg av Snelleman »

Andersskvist skrev:
Det är Harman som är systemleverantör. Sen kan olika komponenter komma från olika underleverantörer till dem, det vet jag inte.
M3 SR+
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare

Inlägg av Snubblaren »

Någon som har tips på hur man ska ställa equalizer i standard range+? :)
Skriv svar