Verdi skrev:Så 15% vid år 2030 tror jag är en ruskig felbedömning.
Jag också.
Kastar mig in i leken med ett par felbedömningar
Om vi antar att andelen sålda BEV ungefär följer en S-kurva 0 -100% enligt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Logistisk_funktion
Det i sig kan absolut vara en felbedömning eftersom bilköpsbeteendet kan ändras mer än vi anar på 5 år.
Idag har vi i Sverige c:a 4 % andel sålda elbilar så det är lite för tidigt att kunna pricka in S-kurvan så där jätte noga. 2023 så kommer det troligen att vara lätt att passa in kurvan.
S-kurvetabellerna nedan ger att Sverige ligger 2-3 år före hela Europa och 3-5 år efter Norge.
Jag har svårt att tro att det går så snabbt som i exempel 2, men exempel 1 kan nog å andra sidan överskridas.
Källa för andel = kvot mellan Elbilsstistik / Bil Sweden. Inga andra hänsyn tagna än rent matematiska.
Exempel 1 långsam takt anpassad ungefär till verklig ökning av försäljning mellan 2014 och 2019
Det är mycket större ökning senate året, men det kan ju vara en "störning" som beror på introduktionen av Model 3 (alltså att ökningen tillfälligt varit större pga. uppdämt behov.)
År Beräknad Verklig
2014 0,33% 0,35%
2015 0,55% 0,84%
2016 0,90% 0,74%
2017 1,48% 0,92%
2018 2,41% 1,58%
2019 3,92% 4,00% hittills
2020 6,30%
2021 10%
2022 15%
2023 23%
2024 33%
2025 45%
2026 57%
2027 69%
2028 79%
2029 86%
2030 91%
2031 94%
2032 96%
2033 98%
2034 99%
Exempel 2 snabb takt anpassad ungefär till verklig ökning av försäljning mellan 2018 och 2019
År Beräknad Verklig
2014 0,04% 0,35%
2015 0,09% 0,84%
2016 0,24% 0,74%
2017 0,61% 0,92%
2018 1,55% 1,58%
2019 3,92% 4,00% hittills
2020 9,53%
2021 21%
2022 41%
2023 65%
2024 82%
2025 92%
2026 97%
2027 99%