Wifiproblem

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Kontakt:

Wifiproblem

Inlägg av pinussen »

Nån annans 3a som inte sparar wifi-nätverken? Den kopplar inte upp till nät den varit ansluten till tidigare, nät försvinner från listan efter en stund. Jag måste ange lösen till näten den varit kopplad till tidigare. Ingen skillnad om jag söker och väljer connect eller skriver in manuellt. Den kopplar upp fint med spara som sagt inte inloggningen.

Har ombootat på båda sätten samt fabriksresettat men ingen skillnad. Om det är något generellt fel på lokal storage borde den ju glömma alla inställningar kan man tycka.

Före och efter bilder. Visst borde väl alla nät synas där?BildBild

Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Wifiproblem

Inlägg av Svenssons »

Vilken kanal ligger WiFi-nätet på och vilken IP-range är det? Mest sannolikt är det att WiFi-nätet ligger på kanal 12-14 vilket inte funkar med Tesla då dessa inte är tillåtna i USA.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Vissa IP-nummer funkar inte eftersom de krockar med Teslas interna nät men det är inte särskilt stor sannolikhet att man har en router som valt dessa interna IP-nummer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av pinussen »

Har testat ganska många olika nät, vet faktiskt inte direkt vilken kanal de ligger på. Både fasta och mobil accespunkt. Det har funkat att ladda ner en uppdatering också. Så wifi funkar ok, men bilen kommer inte ihåg näten.

Jag borde väl ha en lista på de nät jag varit kopplad till? Och bilen borde väl koppla upp sig automatiskt varje gång den får kontakt? Eller måste man koppla sig manuellt varje gång?

Skickat från min Lenovo YB1-X90F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Ja, näten borde sparas. Själv lägger jag aldrig till nät från den sidan som du har skärmdump på utan jag klickar på LTE-symbolen och väljer nätet från droppdownlistan. Är det sparat så behöver inget lösen anges.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av pinussen »

Mm måste va nått knas när den ska spara konfen. Testat att lägga till på båda sätten.

Ska försöka kolla vilken kanal näten använder men har svårt att tro att alla legat på fel kanaler och att de inte sparas då. Får väl lägga upp ett serviceärende.

Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Ja om det är fel kanal bör du väl inte ha kunnat koppla upp dig alls.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Svenssons skrev:
Vilken kanal ligger WiFi-nätet på och vilken IP-range är det? Mest sannolikt är det att WiFi-nätet ligger på kanal 12-14 vilket inte funkar med Tesla då dessa inte är tillåtna i USA.

Fast då borde dom väl inte synas alls, eller?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Teslaspolen skrev:
Svenssons skrev:

Fast då borde dom väl inte synas alls, eller?
Jo, de syns även ifall det är fel kanal.
Användarvisningsbild
A Utterbett
Teslaägare

Inlägg av A Utterbett »

pinussen skrev:
Mm måste va nått knas när den ska spara konfen. Testat att lägga till på båda sätten.

Ska försöka kolla vilken kanal näten använder men har svårt att tro att alla legat på fel kanaler och att de inte sparas då. Får väl lägga upp ett serviceärende.

Är intresserad av om du fick ordning på detta? Har samma problem. Funkar utan problem på jobbet, men den glömmer hemmanätverket i bilhålet. Blev det ett serviceärende?
Kan nämna att jag kollat kanaler, är 11 resp 36 (5G)
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av pinussen »

Oj, svarade inte i den här tråden när det blev fixat :)

Jo, letade genom hela nätet och ingen annan verkade ju haft problemet så bokade service i appen. Tesla ringde upp direkt men såg inget konstigt. Min kartuppdatering hade lagt av också flera veckor tidigare men de kunde inte göra något åt det, såg ut som den var redo för nerladdning. Men de skickade i alla fall vidare ärendet till nån 2nd line(?) och jag behöll bokade servicetiden.

Nån dag senare startade plötsligt nerladdningen av kartdatan igen. Troligen fixades wifi samtidigt men det tänkte jag inte på, ville bara få nere datan utan avbrott. Men efter det så funkar det, den kommer ihåg olika nät och kopplar upp sig automatiskt.

Jag antar att nån i bakgrunden petade på knappar och fick igång det. Jag fick aldrig nån återkoppling så avbokade servicetiden tillslut.

Så troligen behöver någon koppla upp sig och göra smarta saker för att få igång det.

Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare

Inlägg av Anders1 »

Jag 'bumpar' tråden då jag råkat ut för liknande trubbel:

Det står att det finns en uppdatering att hämta, men Teslan hittar inte mitt hemma-wi-fi fast mobilen jag har i näven när jag sitter i bilen är ansluten till detta.
Jag har försökt med både vanlig sökning och att skriva in nätverket och lösen. (märkligt nog skrivs namn och lösen i spegelvänt!!! skriver jag 'Tesla' står det 'alseT' :o Men någon anslutning blir det inte...)

Måste jag vara wi-fi ansluten för att uppdatera?
Tesla Model S "Raven" Long range FSD 2019
Användarvisningsbild
A Utterbett
Teslaägare

Inlägg av A Utterbett »

Anders1 skrev:

Det står att det finns en uppdatering att hämta, men Teslan hittar inte mitt hemma-wi-fi fast mobilen jag har i näven när jag sitter i bilen är ansluten till detta.
Jag har försökt med både vanlig sökning och att skriva in nätverket och lösen. (märkligt nog skrivs namn och lösen i spegelvänt!!! skriver jag 'Tesla' står det 'alseT' :o Men någon anslutning blir det inte...)

Jag lade en bokning för service på första lediga tid på närmsta serviceställe, dvs Brumunddal i Norge 6 december. :lol:

Hoppas på en telekontakt innan dess för en smidigare lösning.
Användarvisningsbild
gnuX
Teslaägare

Inlägg av gnuX »

Anders1 skrev:
Detta undrar jag också över som (förhoppningsvis) blivande model 3-köpare (SR+) ... Garage har jag i källaren, bor på fjärde våningen. Finns inte en chans att mitt wifi ska nå ner dit. "Mer frekventa trådlösa uppdateringar via mobilanslutning" ingår ju endast i long range / performance...
SR+, Blå, 18'' Aero, Dragkrok 2020-03-17
Användarvisningsbild
A Utterbett
Teslaägare

Inlägg av A Utterbett »

A Utterbett skrev:
Anders1 skrev:

Jag lade en bokning för service på första lediga tid på närmsta serviceställe, dvs Brumunddal i Norge 6 december. :lol:

Hoppas på en telekontakt innan dess för en smidigare lösning.
Uppdatering, fick detta på morgonen, snabbt agerat:

Hei,

Takk for at du benytter deg av vår selvbookingstjeneste.

Det ligger nå en firmware-oppdatering klar til nedlasting i bilen din, men den trenger Wi-Fi for å kunne lastes ned. Jeg vil derfor be deg om å koble til Wi-Fi i en lengre periode - slik at du kan få den nyeste firmware-oppdateringen til din Tesla. Det vil derfor ikke være nødvendig med en servicetime for dette, timen er dermed kansellert.

Med vennlig hilsen
Tesla Service Support

Denne SMS kan ikke besvares.
Användarvisningsbild
MrStarhouse
Teslaägare

Inlägg av MrStarhouse »

gnuX skrev:
Anders1 skrev:
Detta undrar jag också över som (förhoppningsvis) blivande model 3-köpare (SR+) ... Garage har jag i källaren, bor på fjärde våningen. Finns inte en chans att mitt wifi ska nå ner dit. "Mer frekventa trådlösa uppdateringar via mobilanslutning" ingår ju endast i long range / performance...
Ja, måste vara WiFi ansluten. Jag ser två sätt:

- Dela ut WiFi via eran mobiltelefon och koppla upp mot det.
- Skaffa en 4G router som ni kopplar upp bilen mot, och sedan lämnar där.
Nu ägare till: M3 Performance, Röd 2022, EAP
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare

Inlägg av Anders1 »

Jag får göra en ny Wifi-sökning utanför garaget och se om det hjälper.

Men den spegelvända texten verkar lite udda..
Användarvisningsbild
gnuX
Teslaägare

Inlägg av gnuX »

MrStarhouse skrev:
gnuX skrev:
Anders1 skrev:

Hur stora är uppdateringarna? Kanske får skaffa mobilabonemang med obegränsad datatrafik då...
SR+, Blå, 18'' Aero, Dragkrok 2020-03-17
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Anders1 skrev:
Jag får göra en ny Wifi-sökning utanför garaget och se om det hjälper.

Men den spegelvända texten verkar lite udda..
Prova göra det klassiska "byta-språk" tricket. Dvs ändra språket i bilen till t.ex engelska, och sen när bilen bootat om, ändra tillbaka till svenska igen.
(Eller tvärtom om du som jag vill ha den på engelska :)
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare

Inlägg av Kevork »

Hur står din router i förhållande till bilen? Min bil verkar ha dålig mottagning av WiFi signal i sidan men om bilen "tittar" mot routern är det mycket bättre.

P.S.
2.4 GHz ger ofta bättre räckvidd än 5GHz.
D.S.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

gnuX skrev:
MrStarhouse skrev:
gnuX skrev:
Anders1 skrev:

Hur stora är uppdateringarna? Kanske får skaffa mobilabonemang med obegränsad datatrafik då...
Hade några uppdateringar på lager och laddade ned ett par GB iaf (gissar på 5-6 GB) via telefonen då jag uppdaterade. Tydligen inkluderade detta viss kartinformation. Har heller inget Wifi i garaget.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kart-data ligger normalt på lite drygt 6GB. Firmware är mindre. Det finns ju offentliga WiFi-hotspots lite här och där (hotell, restauranger, Tesla Service Center osv) och uppdatering behöver man ju inte varje dag utan snarare varannan månad eller så.
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare

Inlägg av Anders1 »

Bootade om datorn med nytt språk, vilket löste den spegelvända texterna i wifi-inställningarna.
Backade ut på gatan, men det hjälpte föga för anslutningen, inte förrän jag startade om routern hittade de varandra.
Nu håller den på att ladda hem uppdateringen, undrar vad den innehåller.
Användarvisningsbild
Anders1
Teslaägare

Inlägg av Anders1 »

Oooh, både schack och beach buggy racing! :P

Samt någon tråkigt algoritm som har med luftfjädringen att göra, typ...
Skriv svar