Har precis kört genom hela Tyskland ner till Österrike. Har ingen direkt tidigare erfarenhet av autobahn eftersom jag aldrig varit på bilsemester tidigare, men jag gillade inte det iaf. fan vad skönt det var att komma in i Österrike istället, men jag var också väldigt tacksam för autopilot när jag låg i mittfilen merparten av tiden. Hade en del lätta spökbromsningar, inte superobehagligt men får mig helt klart att tänka på att bli påkörd bakifrån. Det jag tydligast märker är att den inte gillar lastbilar framför viadukter eller framför överhängande vägskyltar, samt att den verkar ha svårt att fatta att det är en lastbil om den har lite udda form.
Stämmer in på vår uppfattning också om "spökerierna"
Fick senaste versionen idag och ska testa igen...
Update: kan inte påstå att det än är någon entydig förbättring med 2019.28.3.1.
Ett typiskt spök när man kör om lastbil precis i samband med att åka under bro och vägunderlaget är lagat med mörkare område (typ tolkning av att det börjar bli trångt på ngt vis) vart plötsligt inte något bromsande ... som det annars blivit.... ska testa mer, kan ha varit "tur" i algoritmernas arbete.
Senast redigerad av snowtroll, redigerad totalt 1 gånger.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Att den bromsar på överhängande skyltar, särskilt där skyltarna är på toppen av en backa kan kanske ha att göra med den första dödsolyckan där autopilot var påslagen. Där uppfattade ju bilen att flaket framför bilen var skyltar och körde under flaket i hög hastighet. Föraren verkar ha suttit och kollat på en DVD-film men det kommer vi troligen inte få reda på 100%...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Provat vad? Att uppleva en spökbromsning? Nä jag har aldrig varit med om att min bil eller någon annan bil jag har kört har spökbromsat när jag har använt sådana här system (vilket jag gör dagligen). Det närmsta jag har kommit var på en parkering i Italien, men då var det en gren från ett olivträd vars smågrenar hängde ner i höjd med vindrutan som triggade bromsen i ca 5 km/h.
Men enligt några av rapporterna här så låter det ändå som att inbromsningarna kan vara rätt kraftiga. Min poäng var bara att det extremt försiktiga (om nu bilen inte vet hur den ska hantera situationen) förmodligen hade varit att låta föraren ta över, istället för att bromsa som är mer nervöst än försiktigt.
Skulle tippa på att när din bil bromsade för olivgrenen är ungefär likadan påverkan som spökbroms på autopilot. Inte särskilt våldsamt, men plötsligt, oväntat och obekvämt.
Nej jag är övertygad om att det är en tankevurpa. Det finns massvis med IRL-exempel på när autopilot räddat situationer, bromsat och styrt undan. Andra system finns det dåligt med exempel på liknande, jag kan inte minnas att jag sett något förutom i labbtester faktiskt.
Den stora fördelen med autopilot är just att den sällan disablar och tvingar föraren, som kanske inte är beredd, agera på en mikrosekund i en plötsligt skarp situation.
Möjligt, men det nu var det ju faktiskt något som hängde rakt framför bilen och inte en skugga eller liknande.
Jag tvivlar inte på att Teslas system har undvikit mängder med olyckor och i det stora hela är ett bra system för att just undvika olyckor. Sen är det ju självklart som Jeppe säger att dokumentationen i form av tillgängliga filmklipp och annat är mycket större per bil för Tesla än för någon annan tillverkare. Det är ganska enkelt att inse om man ser mängden användargenererade klipp i förhållande till antalet bilar som rullar. Det finns heller ingen motsättning i det och att samma system också hanterar vissa situationer bristfälligt.
Finns lite "gamla" klipp (2018) på https://www.euroncap.com/33613 där Euro NCAP utvärderat "Automated Driving Systems" hos en rad bilar, bl.a. Tesla MS, Volvo V60, Nissan Leaf, Audi A6, BMW 5-serie och MB C-klass. De har inte med detta som ett kriterium i deras vanliga krock/säkerhets betyg/test för närvarande, utan utvärderar hur de ska mäta dessa system för inkludering i framtiden (lite förenklat). Därför finns det ingen vinnare/förlorare, eftersom de inte summerat några poäng, men där finns klipp på testerna. Tycker Teslan står sig bäst, men det finns definitivt stor potential till förbättring.
Edit: Tesla har ju släppt flera uppdateringar till APn efter detta test och med NoA borde cut-in/cut-out ha förbättrats ganska mycket.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
[
Finns lite "gamla" klipp (2018) på https://www.euroncap.com/33613 där Euro NCAP utvärderat "Automated Driving Systems" hos en rad bilar, bl.a. Tesla MS, Volvo V60, Nissan Leaf, Audi A6, BMW 5-serie och MB C-klass. De har inte med detta som ett kriterium i deras vanliga krock/säkerhets betyg/test för närvarande, utan utvärderar hur de ska mäta dessa system för inkludering i framtiden (lite förenklat). Därför finns det ingen vinnare/förlorare, eftersom de inte summerat några poäng, men där finns klipp på testerna. Tycker Teslan står sig bäst, men det finns definitivt stor potential till förbättring.
Edit: Tesla har ju släppt flera uppdateringar till APn efter detta test och med NoA borde cut-in/cut-out ha förbättrats ganska mycket.
Har sett de klippen förut, väldigt intressant. Håller med om att Teslan ser ut att hantera de testfallen bäst. Även intressant att se de stora skillnaderna mellan de som "bara köper ett system", visar ju på att en hel del mjukvaruutveckling och kalibrering ligger hos biltillverkaren.
Sen gav väl de där fallen inget i diskussionen om just skuggbromsning, men likväl intressant.
Även intressant att se de stora skillnaderna mellan de som "bara köper ett system", visar ju på att en hel del mjukvaruutveckling och kalibrering ligger hos biltillverkaren.
Inte nödvändigtvis. Kan tex bero på vad dom köpt för sensorer, var dom sitter, vad dom har för kapacitet osv.
Antar att man också kan välja mellan olika modeller och features, från flertalet leverantörer.
Finns lite "gamla" klipp (2018) på https://www.euroncap.com/33613 där Euro NCAP utvärderat "Automated Driving Systems" hos en rad bilar, bl.a. Tesla MS, Volvo V60, Nissan Leaf, Audi A6, BMW 5-serie och MB C-klass. De har inte med detta som ett kriterium i deras vanliga krock/säkerhets betyg/test för närvarande, utan utvärderar hur de ska mäta dessa system för inkludering i framtiden (lite förenklat). Därför finns det ingen vinnare/förlorare, eftersom de inte summerat några poäng, men där finns klipp på testerna. Tycker Teslan står sig bäst, men det finns definitivt stor potential till förbättring.
Edit: Tesla har ju släppt flera uppdateringar till APn efter detta test och med NoA borde cut-in/cut-out ha förbättrats ganska mycket.
Har sett de klippen förut, väldigt intressant. Håller med om att Teslan ser ut att hantera de testfallen bäst. Även intressant att se de stora skillnaderna mellan de som "bara köper ett system", visar ju på att en hel del mjukvaruutveckling och kalibrering ligger hos biltillverkaren.
Sen gav väl de där fallen inget i diskussionen om just skuggbromsning, men likväl intressant.
Nä, precis. De avhandlar inte skuggbromsning över huvud taget, så mitt inlägg var väl lite off topic (som brukligt på TCS ).
Tänkte mest dela med mig av detta "test" som ett bättre underlag för diskussionen om "vilket system som är bäst på att undvika olyckor" än diverse dashcamvideos på Youtube. Och som sagt, det finns en hel del förböttringspotential hos samtliga märken.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Även intressant att se de stora skillnaderna mellan de som "bara köper ett system", visar ju på att en hel del mjukvaruutveckling och kalibrering ligger hos biltillverkaren.
Inte nödvändigtvis. Kan tex bero på vad dom köpt för sensorer, var dom sitter, vad dom har för kapacitet osv.
Antar att man också kan välja mellan olika modeller och features, från flertalet leverantörer.
Ja det spelar också in, såklart. Det handlar ju om att bygga och integrera system.
Jag har också stora problem. Körde mellan Stockholm och Göteborg, men passagerarna klagade så mycket att det var mer till besvär än till hjälp.
Det jag också råkade ut för var filbyten där bilen "ångrade" sig och började gå tillbaka. Flera gånger "tog jag över ratten" och tvingade igenom bytet, men resultatet att det blev väldigt ryckigt i sidled. Enda sättet var att snabbt avbryta autopiloten, mjukt fortsätta med filbytet, och sedan slå på autopiloten igen. Det blev mycket plingande.
taliz skrev:
Återigen, jag hävdar att Teslas autopilot är överlägset bäst på att undvika olyckor
Kan så vara, men det hjälper inte om man inte kan använda funktionen.
Jag gjorde en road trip genom södra Sverige igår, 640 km, mestadels 2+1-väg med vajer. Oj vad mycket tvekande av AP/FSD, vinglande och spökbromsande!
Det bästa jag kunde göra var att leta upp någon som höll min hastighet och ligga bakom med "7" i avstånd, då gick resan lugnt och bekvämt.
Jag vågar inte ha några stora förväntningar på nästa mjukvara (v10), men vilket år som helst snart så blir det kanske bra med HW3.