Äldre model S får kortare räckvidd med uppdatering?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Re: Äldre model S får kortare räckvidd med uppdatering?

Inlägg av jpetters »

Tesla har ju även justerat ner laddkurvan, dvs lägre effekt vid lägre %, på 100 batterierna någon gång under våren.
Jag märkte det på min X när jag körde Sverige t.o.r nu i sommar. Klar upplevd skillnad mot i julas och förra sommaren. Eftersom jag kör med TeslaFi så blev det väldigt tydligt när jag jämförde datan från samma SuC vid tre tillfällen.
Jag träffade även en annan Model X ägare som kommenterade det, utan att jag sa något. Så sannolikt inte bara min bil.
Den har nu gått 2700mil varav ca en tredjedel på SuC.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Ja, laddhastigheten är ett problem, att den sänkts.
Men många kommenterade sänkta hastigheter i samband med att ccs började monteras på SuC. Kan det ha en delförklaring?

Tycker också att jag i sommar märkt att det varit mindre kräm generellt på SuC, kanske ett resultat av stort användande? Att strömförsörjningen till SuC inte orkar med när det är fullt och därmed effektbegränsas laddningen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Sannolikt inte. Maxeffekt är samma och de SuC jag jämförde var halvfulla. Kurvan (nya lägre) hade samma karaktär på samtliga med jämförbara förutsättningar, dvs beläggning, temp, etc. Jag ska göra ett test med min S P100D som även har CCS kittet installerat och jämföra.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det skumma med det hela är att Tesla inte skyddar sig från ett garantiansvar helt, för om jag bara kan ladda till ex 95% så HAR jag ju tappat räckvidd jämfört med
när bilen var ny.
Däremot så skyddar dom sig genom att degraderingen begränsas om man inte laddar fullt nån gång (eftersom det är spärrat).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
topgun12

Inlägg av topgun12 »

Bjelke skrev:
Det skumma med det hela är att Tesla inte skyddar sig från ett garantiansvar helt, för om jag bara kan ladda till ex 95% så HAR jag ju tappat räckvidd jämfört med
när bilen var ny.
Däremot så skyddar dom sig genom att degraderingen begränsas om man inte laddar fullt nån gång (eftersom det är spärrat).
För äldre model S står det väl inte vad den 8 åriga garantin innebär, dvs det finns ingen degraderingsprocent där tesla garanterar byta ut batteriet, ganska värdelös garanti. Men om battariet tar eld, sånt täcker de.
topgun12

Inlägg av topgun12 »

topgun12 skrev:
Min beräkning av batterikapacitet förutsätter att batteriet kan laddas till 100%. Antog alla kunde det. Men nu framkommer det många bilar har blivit blockade och kan inte ladda upp till 100%. Du märker inte du fått sämre räckvidd för siffran distans vid tex 90% laddning kommer vara som förut, men förut kunde du ladda till 100% men det kan du nu inte längre ! Kolla ni kan ladda till 100% , först då märker ni om ni blivit av med distans !
Nu har jag testat min Fantastiska tesla, den var inte så fantastisk, den går bara ladda till 96% i alla fall på hemladdaren. Pinsamt långsam snabbladdning dessutom, över 55% laddning, är farten under 50kW i laddhastighet. Max laddspänning har ju begränsats till 4.1 istället för 4.2 volt tidigare om jag minns rätt, det ger ju mindre batterikapacitet och lägre laddhastighet. Den nedgraderingan hade jag inte godkänt, jag vill ha tillbaks den tidigare softwareverionen jag hade före 19.16, men Tesla vägra backa en uppgradering de lurat på oss.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

topgun12 skrev:
Bjelke skrev:
när bilen var ny.
För äldre model S står det väl inte vad den 8 åriga garantin innebär, dvs det finns ingen degraderingsprocent där tesla garanterar byta ut batteriet, ganska värdelös garanti. Men om battariet tar eld, sånt täcker de.
Japp det är tragiskt nog sant, tesla skrev inte vad som garanteras, det stod väl typ "onormal degradering " eller nåt liknande :(
Vet inte om det har blivit bättre nuförtiden heller...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
topgun12

Inlägg av topgun12 »

https://teslamotorsclub.com/tmc/members ... 42.112820/

Läs vad Alchemist42 skriver i dessa 3 inlägg. Han förefaller mycket kunnig. En resume nedan av första inläget.

Anyway, all the talk about Li plating and dendrite formation reminded me about a well-known problem in that community. A few years back, many members started to notice that older Sanyo 18650 cells often start to heat up upon charging. The cell looks fine at first glance (normal voltage, low internal resistance, reasonable capacity) and starts the charging process normally. However, once the charge voltage reaches around 4.0V, the cell begins heating up, often leading to dangerously hot temperatures of 80°C or higher. The reason is a parasitic internal current that soon exceeds the charging current making a full charge impossible. At first, only Sanyo UR18650A cells seemed to be affected, however by now examples are known from nearly all older Sanyo cell types as well as some Panasonic, Sony and LG batteries. All reasoning about the underlying causes was speculation until one member who investigated the problem on his job posted one very interesting contribution: Red Sanyo 18650 Cells Getting Hot While Charging - Page 10
Short summary: If charging conditions deviate a little bit from the norm (temperature too high, too much time spent at high SoC), micro-dendrites form between cathode and anode, leading to an internal short-circut. This is the exact failure mode of Li plating. The effect usually vanishes after cooling down and the cells stabilize between 3.95 and 4.05V. It might even disappear completely for a few cycles, but eventually always comes back. Also, the onset is relatively independent from age (both temporal and cycling) and can occur as early as after one year. The effect starts to manifest as an elevated self-discharge rate and worsens from there. As a safety measure, the original poster recommends charging only to 4.10V (corresponds to a "standard charge" in Tesla terms) and reducing charging current and temperature while charging. No failures were observed with these precautionary measures.

Let's just hypothetically assume, Tesla found exactly such a problem in some batteries. How would that manifest?

- Balancing problems and self-discharge at high SoCs lead to some cars being unable to charge to 100%
- High SoCs suddenly make the cooling system work much more than usual due to heat generation
- In the worst case, single cells cross the threshold to thermal runaway and cause cars to burn up
- Tesla takes notice and distributes new software that looks for elevated self-discharge and sets charging voltage to 4.1V or lower on those cars. DC charging speed is reduced for all cars as a precautionary measure.

Correct me if I' wrong, but this seems to be pretty much exactly what is happening.

I will tell you in all honesty: As a Tesla fan, having ordered a Model 3 and holding TSLA shares, I very much hope that Tesla will find a solution to the problem. But everything looks very sketchy. Not only for Tesla, but for a lot of others as well. Panasonic might have to take partial blame - they must have known about the safety problems with their UR18650 cells for at least ten years, but never even notified their customers. And most other battery giants have been shown to deliver cells with similar problems (albeit not in the magnitude seen at Sanyo). I wish Tesla would just come forward with a meaningful statement.

I want to make clear that I do absolutely not suggest that most older Tesla packs are defective or dangerous. If I had to guess I would think that in very few select cases, problems as described above were observed and Tesla, fearing a PR nightmare, decided to play it safe with all packs that even remotely look like they might develop that issue in the future while they are working on a tool to reliably weed out any seriously damaged packs. Tesla batteries have been shown to be able to lead long and safe lives with minimal degradation repeatedly. A few black sheep do not change that big picture, as long as Tesla is able to identify them correctly.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Fast om han har rätt, är det inte mycket tesla kan göra. Eftersom felet ligger hos panasonic. Så att välja mellan att skydda batteriet mot att köra slut på batteriet väljer de att skydda batteriet. Och troligen spelar ändringen väldigt lite roll för det stora flertalet.
Model Y LR.
Model S70D
topgun12

Inlägg av topgun12 »

Angående inlägget jag kopiera från alchemist42, så misstänker jag det är skrivet av en Tesla anställd med inside info.
Men han försöker få det till att Panasonic bär skulden som inte informerat Tesla. Bullshit, det har varit känt sen de första mobiltelefonerna med Li-ion teknologi att de kunde bilda dendriter och kortsluta och brinna upp. Min första Samsung kameramobil brann upp vid laddning, det är säkert 20år sedan. Har kvar ersättningsbatteriet det är Li-ion. De flesta har väl hört varningen man inte ska ladda mobiler nattetid, ni förstår nog varför.
Skriv svar