VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: VW I.D

Inlägg av filippb »

Ah, missade att det släpptes ihop med iPhone 3G, inte ursprungliga... Apropå felaktiga påståenden :D

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

Min Volvo har nedladdningsbara appar. Men den kanske inte finns eller är en tesla
Användarvisningsbild
jenz
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 dec 2018 08:38

Re: VW I.D

Inlägg av jenz »

Stevvee skrev:
Min Volvo har nedladdningsbara appar. Men den kanske inte finns eller är en tesla
Volvo försökte få till en appstore i Sensus-systemet men projektet misslyckades. Det finns en handfull appar att ladda ner men ingen nyutveckling sker och om du som extern utvecklare ber om ett SDK är jag rätt säker på att du inte kommer få tillgång till det. Däremot lär det hända grejer när Volvo går över till Android i sina bilar.
Model X 100D
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

jenz skrev:
Stevvee skrev:
Min Volvo har nedladdningsbara appar. Men den kanske inte finns eller är en tesla
Volvo försökte få till en appstore i Sensus-systemet men projektet misslyckades. Det finns en handfull appar att ladda ner men ingen nyutveckling sker och om du som extern utvecklare ber om ett SDK är jag rätt säker på att du inte kommer få tillgång till det. Däremot lär det hända grejer när Volvo går över till Android i sina bilar.
Ja tyvärr slutade man utveckla. Är så emot android så ser inte att det blir bra men framtiden får visa om man hade rätt eller fel.
Användarvisningsbild
jenz
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 dec 2018 08:38

Re: VW I.D

Inlägg av jenz »

Stevvee skrev:
Ja tyvärr slutade man utveckla. Är så emot android så ser inte att det blir bra men framtiden får visa om man hade rätt eller fel.
Jag gillar inte heller Android men tyvärr tror jag inte att det finns så många alternativ. Sensus är en dead end och inget som går att bygga vidare på. Att plocka upp en random linux-list som Tesla har gjort saknar Volvo kompetens för. Finns inte så många alternativ kvar förutom Android Automotive.
Model X 100D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Men varför måste allting likställas med en mobiltelefon? En bil är inte en mobiltelefon eller PC. Man kan knappast installera egna appar eller program i sin bil. Än så länge i alla fall. Det är alltså inte jag som bestämmer hur min bil ska bete sig och vilka funktioner den ska ha. En bil har en ytterst begränsad funktionalitet jämfört med en mobil, PC eller tablet, där jag kan installera precis vad jag vill. Jag har för den delen mängdavis med dyra prylar som aldrig har uppdaterats och som inte behöver uppdateras heller. De fungerar som de ska.
Jag håller ju med om att det är bra och lite nördigt när prylar och bilar kan uppdateras. Och visst hade det varit coolt om man hade kunnat installera egna appar också. Men för mig är det absolut inte avgörande för ett köp. Vi är alla olika.
Det kommer inte dröja länge innan man kan tex just installera appar i sin bil. Har man köpt en tesla kommer det med en uppdatering. Har man köpt en Audi, BMW eller whatever så får man köpa ny bil.
Må ses som en gimmick idag, likt App Store till iPhone var i början, men inom några få år kommer allt annat kännas väldigt gammalt.

Förövrigt är det ju inte riktigt sant att du inte bestämt vilka funktioner din bil skall ha. Du har ju specat massvis med (dyra) optioner, eller hur?

Hur tänker du nu? Är redan idag flera tillverkare som har ”appstores”, BMW har tex haft en Spotify-app sen 2014 som länge kunnat laddas ner OTA. Dessa tror jag dock kommer decimeras till rena premumatioenstjänster för mjukvarulåsta funktioner då Apple CarPlay och Android Auto kommer lösa de flestas behov. Med nya CarPlay-betan så använder jag aldrig bilens egna system, har svårt att tro att biltillverkarna någonsin kommer komma ifatt.

Sen vet jag inte hur Tesla ska kunna skicka Matrix LED, HUD, massagestolar, lidar osv via OTA, kommer kanske som DLC?
BMWs "Connected drive" verkar som bäst kunna styra Spotify på ens mobil(när det funkar, vilket det inte verkar göra för många)... wow... lite långsökt att kalla det en App Store.
Att android auto och Apple Carplay överhuvudtaget finns är ju just för att biltillverkarna är så hopplöst efter.

Blir ju lite yxskaft att ta upp hårdvaru-features när man diskuterar mjukvara. I min mening är de du listar dessutom mest gimmicks likt Teslas easter eggs.
Massagestolar & HUD är sånt man provar en gång och sen aldrig mer. LIDAR är det ingen som vet om det nånsin kommer bli användbart. "Matrix LED" är däremot användbart, i teorin(beroende på hur strålkastarna är uppbyggda) skulle det potentiellt kunna komma just via OTA.
Som vanligt så har du inte en aning om vad du pratar om.

Blir tydligen inte bättre när man har noll erfarenhet och går från en gammal Volvo och till en Tesla, men det finns en värld utanför.

Hade du ens testat ett par vettiga massagestolar och HUD så hade du velat ha det varje dag i veckan, men du hade inte kunnat erkänna det för dig själv. Lidar kommer vara användbart långt innan Tesla släpper en fungerande autopilot och du kommer aldrig få adaptiv belysning i ett par ordinarie strålkastare.

Visst, Tesla kanske släpper en uppdatering OTA som skakar hela stolen fram och tillbaka, takbelysning som blinkar i takt med hastigheten och strålkastare som tänds och släcks som kurvljus på en gammal Volvo men det kommer inte vara massagestolar, HUD och Matrix LED även om du kommer tro det.

Edit: Gällande Connected Drive. Du kan inte jämföra dagens upplägg mot hur det var för några år sen, då i kombination med BMW Apps. Var man med då så var det grymt skönt att kunna dra igång en app istället för att behöva styra allt via telefonen. Att det inte ser likadant ut idag är som du säger för att andra system tar över, men det förtar inte vikten av hur det fungerade då.
Vad får dig att tro att jag inte provat andra bilar?
Jag har provat såväl massagestolar som HUD. Har även provat "fasta" massagestolar. De är ett skämt. Sen är jag visserligen utbildad & certifierad massör, så jag kanske har lite högre krav.
HUD anser jag vara ett störningsmoment. När jag tittar fram vill jag se vägen och omgivningarna, inget annat. Hört samma sak från bekanta som har HUD i sina bilar, de har stängt av det. Men det finns säkert vissa som gillar det, inkl de löjliga "massage"-stolarna. Det finns ju de som gillar spelen och fart-mode i en Tesla också...

Det sitter förövrigt inte "ordinarie" strålkastare i dagens Tesla, det är LED i samtliga. Men, frågan är hur många LED där sitter och hur de kan aktiveras. Funktionen i "Matrix LED" är ju att den via mjukvara tänder och släcker individuella LEDs beroende på var den detekterar tex en mötande bil. Sitter där tillräckligt många och i rätt position så borde det gå att lösa via just en OTA.
Skulle jag gissa så tror jag dock inte det är tillräckligt många LEDs, definitivt inte i S och X.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: VW I.D

Inlägg av hooked »

taliz skrev:
Jag har provat såväl massagestolar som HUD. Har även provat "fasta" massagestolar. De är ett skämt. Sen är jag visserligen utbildad & certifierad massör, så jag kanske har lite högre krav.
HUD anser jag vara ett störningsmoment. När jag tittar fram vill jag se vägen och omgivningarna, inget annat. Hört samma sak från bekanta som har HUD i sina bilar, de har stängt av det. Men det finns säkert vissa som gillar det, inkl de löjliga "massage"-stolarna. Det finns ju de som gillar spelen och fart-mode i en Tesla också...
Håller helt med angående HUD. Jag har det i min nuvarande bil och det är bara distraherande. Information som stör rakt i synfältet och för att utläsa informationen behöver ögat fokusera om (till skillnad från va någon annan skrev tidigare i tråden). Informationen i HUD behövs så sällan och inget man ska sitta och läsa av kontinuerligt, då blir det snarare en trafikfara eftersom ögat då har fel fokus och ser bara det som händer genom vindrutan via periferin.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

hooked skrev:
taliz skrev:
Jag har provat såväl massagestolar som HUD. Har även provat "fasta" massagestolar. De är ett skämt. Sen är jag visserligen utbildad & certifierad massör, så jag kanske har lite högre krav.
HUD anser jag vara ett störningsmoment. När jag tittar fram vill jag se vägen och omgivningarna, inget annat. Hört samma sak från bekanta som har HUD i sina bilar, de har stängt av det. Men det finns säkert vissa som gillar det, inkl de löjliga "massage"-stolarna. Det finns ju de som gillar spelen och fart-mode i en Tesla också...
Håller helt med angående HUD. Jag har det i min nuvarande bil och det är bara distraherande. Information som stör rakt i synfältet och för att utläsa informationen behöver ögat fokusera om (till skillnad från va någon annan skrev tidigare i tråden). Informationen i HUD behövs så sällan och inget man ska sitta och läsa av kontinuerligt, då blir det snarare en trafikfara eftersom ögat då har fel fokus och ser bara det som händer genom vindrutan via periferin.
Ja nej det är ju betydligt bättre att vrida bort huvudet eller blicken för att få information istället för att projicera allt i rutan. Men är ju inte för alla då vissa kanske har problem att se förbi saker (kanske åldersrelaterat till och med)
Verdi

Re: VW I.D

Inlägg av Verdi »

Påminner om att försäkra er att ev quotes hamnar rätt. Blir så svårt att se vem som skrivit vad med trasiga quotes.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
Vad får dig att tro att jag inte provat andra bilar?
Jag har provat såväl massagestolar som HUD. Har även provat "fasta" massagestolar. De är ett skämt. Sen är jag visserligen utbildad & certifierad massör, så jag kanske har lite högre krav.
HUD anser jag vara ett störningsmoment. När jag tittar fram vill jag se vägen och omgivningarna, inget annat. Hört samma sak från bekanta som har HUD i sina bilar, de har stängt av det. Men det finns säkert vissa som gillar det, inkl de löjliga "massage"-stolarna. Det finns ju de som gillar spelen och fart-mode i en Tesla också...

Det sitter förövrigt inte "ordinarie" strålkastare i dagens Tesla, det är LED i samtliga. Men, frågan är hur många LED där sitter och hur de kan aktiveras. Funktionen i "Matrix LED" är ju att den via mjukvara tänder och släcker individuella LEDs beroende på var den detekterar tex en mötande bil. Sitter där tillräckligt många och i rätt position så borde det gå att lösa via just en OTA.
Skulle jag gissa så tror jag dock inte det är tillräckligt många LEDs, definitivt inte i S och X.
Din generella okunskap får det att verka som om du aldrig sett någon annan bil.

Alla vill inte ha HUD, massagestolar och adaptiv LED, men det är efterfrågad utrustning, speciellt på tjänstebilssidan. Den dagen Tesla erbjuder det så är det troligtvis det bästa som hänt sen skivat bröd enligt dig.

Poängen är dock att allt inte går lösa via OTA och att efterkonstruktioner ofta blir halvdana i jämförelse med utrustning som utvecklats med funktionen i åtanke från början.

Tex Audis sidokrock-skydd skulle säkert gå att implementera i alla bilar med luftdämpare, men kan systemet göra det tillräckligt snabbt och hinna höja bilen tillräckligt högt? Kan en enkel kamera kunna förstå att en krock är på gång tillräckligt snabbt för att bilen ska kunna reagera och faktiskt göra en skillnad?

Har man inte tagit höjd för detta så får man inte en hundraprocentig leverans, samma sak med adaptiva strålkastare, döda vinkeln-kameror, t-korsningskameror osv.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
Vad får dig att tro att jag inte provat andra bilar?
Jag har provat såväl massagestolar som HUD. Har även provat "fasta" massagestolar. De är ett skämt. Sen är jag visserligen utbildad & certifierad massör, så jag kanske har lite högre krav.
HUD anser jag vara ett störningsmoment. När jag tittar fram vill jag se vägen och omgivningarna, inget annat. Hört samma sak från bekanta som har HUD i sina bilar, de har stängt av det. Men det finns säkert vissa som gillar det, inkl de löjliga "massage"-stolarna. Det finns ju de som gillar spelen och fart-mode i en Tesla också...

Det sitter förövrigt inte "ordinarie" strålkastare i dagens Tesla, det är LED i samtliga. Men, frågan är hur många LED där sitter och hur de kan aktiveras. Funktionen i "Matrix LED" är ju att den via mjukvara tänder och släcker individuella LEDs beroende på var den detekterar tex en mötande bil. Sitter där tillräckligt många och i rätt position så borde det gå att lösa via just en OTA.
Skulle jag gissa så tror jag dock inte det är tillräckligt många LEDs, definitivt inte i S och X.
Din generella okunskap får det att verka som om du aldrig sett någon annan bil.

Alla vill inte ha HUD, massagestolar och adaptiv LED, men det är efterfrågad utrustning, speciellt på tjänstebilssidan. Den dagen Tesla erbjuder det så är det troligtvis det bästa som hänt sen skivat bröd enligt dig.

Poängen är dock att allt inte går lösa via OTA och att efterkonstruktioner ofta blir halvdana i jämförelse med utrustning som utvecklats med funktionen i åtanke från början.

Tex Audis sidokrock-skydd skulle säkert gå att implementera i alla bilar med luftdämpare, men kan systemet göra det tillräckligt snabbt och hinna höja bilen tillräckligt högt? Kan en enkel kamera kunna förstå att en krock är på gång tillräckligt snabbt för att bilen ska kunna reagera och faktiskt göra en skillnad?

Har man inte tagit höjd för detta så får man inte en hundraprocentig leverans, samma sak med adaptiva strålkastare, döda vinkeln-kameror, t-korsningskameror osv.
Det blir lite tråkigt med personangrepp så jag försöker hålla mig ifrån det. Vem som besitter mest kunskap(och inte minst självinsikt..) kan ju dock diskuteras, särskilt med tanke på att du dagligen sitter och gnäller på ett Tesla-forum, men själv kör en diesel-merca...

Ingen har hävdat att allt går att lösa via OTA.
Det man däremot kan säga med säkerhet är att få tekniska lösningar blir perfekta från start. Dvs möjligheten att kunna lösa ett problem via OTA gör vanligtvis en produkt betydligt bättre på sikt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW I.D

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Vad får dig att tro att jag inte provat andra bilar?
Jag har provat såväl massagestolar som HUD. Har även provat "fasta" massagestolar. De är ett skämt. Sen är jag visserligen utbildad & certifierad massör, så jag kanske har lite högre krav.
HUD anser jag vara ett störningsmoment. När jag tittar fram vill jag se vägen och omgivningarna, inget annat. Hört samma sak från bekanta som har HUD i sina bilar, de har stängt av det. Men det finns säkert vissa som gillar det, inkl de löjliga "massage"-stolarna. Det finns ju de som gillar spelen och fart-mode i en Tesla också...

Det sitter förövrigt inte "ordinarie" strålkastare i dagens Tesla, det är LED i samtliga. Men, frågan är hur många LED där sitter och hur de kan aktiveras. Funktionen i "Matrix LED" är ju att den via mjukvara tänder och släcker individuella LEDs beroende på var den detekterar tex en mötande bil. Sitter där tillräckligt många och i rätt position så borde det gå att lösa via just en OTA.
Skulle jag gissa så tror jag dock inte det är tillräckligt många LEDs, definitivt inte i S och X.
Din generella okunskap får det att verka som om du aldrig sett någon annan bil.

Alla vill inte ha HUD, massagestolar och adaptiv LED, men det är efterfrågad utrustning, speciellt på tjänstebilssidan. Den dagen Tesla erbjuder det så är det troligtvis det bästa som hänt sen skivat bröd enligt dig.

Poängen är dock att allt inte går lösa via OTA och att efterkonstruktioner ofta blir halvdana i jämförelse med utrustning som utvecklats med funktionen i åtanke från början.

Tex Audis sidokrock-skydd skulle säkert gå att implementera i alla bilar med luftdämpare, men kan systemet göra det tillräckligt snabbt och hinna höja bilen tillräckligt högt? Kan en enkel kamera kunna förstå att en krock är på gång tillräckligt snabbt för att bilen ska kunna reagera och faktiskt göra en skillnad?

Har man inte tagit höjd för detta så får man inte en hundraprocentig leverans, samma sak med adaptiva strålkastare, döda vinkeln-kameror, t-korsningskameror osv.
Det blir lite tråkigt med personangrepp så jag försöker hålla mig ifrån det. Vem som besitter mest kunskap(och inte minst självinsikt..) kan ju dock diskuteras, särskilt med tanke på att du dagligen sitter och gnäller på ett Tesla-forum, men själv kör en diesel-merca...

Ingen har hävdat att allt går att lösa via OTA.
Det man däremot kan säga med säkerhet är att få tekniska lösningar blir perfekta från start. Dvs möjligheten att kunna lösa ett problem via OTA gör vanligtvis en produkt betydligt bättre på sikt.
Nu börjar du landa i lite mer rimliga antaganden, får se hur länge du håller dig till det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
Vad får dig att tro att jag inte provat andra bilar?
Jag har provat såväl massagestolar som HUD. Har även provat "fasta" massagestolar. De är ett skämt. Sen är jag visserligen utbildad & certifierad massör, så jag kanske har lite högre krav.
HUD anser jag vara ett störningsmoment. När jag tittar fram vill jag se vägen och omgivningarna, inget annat. Hört samma sak från bekanta som har HUD i sina bilar, de har stängt av det. Men det finns säkert vissa som gillar det, inkl de löjliga "massage"-stolarna. Det finns ju de som gillar spelen och fart-mode i en Tesla också...

Det sitter förövrigt inte "ordinarie" strålkastare i dagens Tesla, det är LED i samtliga. Men, frågan är hur många LED där sitter och hur de kan aktiveras. Funktionen i "Matrix LED" är ju att den via mjukvara tänder och släcker individuella LEDs beroende på var den detekterar tex en mötande bil. Sitter där tillräckligt många och i rätt position så borde det gå att lösa via just en OTA.
Skulle jag gissa så tror jag dock inte det är tillräckligt många LEDs, definitivt inte i S och X.
Din generella okunskap får det att verka som om du aldrig sett någon annan bil.

Alla vill inte ha HUD, massagestolar och adaptiv LED, men det är efterfrågad utrustning, speciellt på tjänstebilssidan. Den dagen Tesla erbjuder det så är det troligtvis det bästa som hänt sen skivat bröd enligt dig.

Poängen är dock att allt inte går lösa via OTA och att efterkonstruktioner ofta blir halvdana i jämförelse med utrustning som utvecklats med funktionen i åtanke från början.

Tex Audis sidokrock-skydd skulle säkert gå att implementera i alla bilar med luftdämpare, men kan systemet göra det tillräckligt snabbt och hinna höja bilen tillräckligt högt? Kan en enkel kamera kunna förstå att en krock är på gång tillräckligt snabbt för att bilen ska kunna reagera och faktiskt göra en skillnad?

Har man inte tagit höjd för detta så får man inte en hundraprocentig leverans, samma sak med adaptiva strålkastare, döda vinkeln-kameror, t-korsningskameror osv.
Det blir lite tråkigt med personangrepp så jag försöker hålla mig ifrån det. Vem som besitter mest kunskap(och inte minst självinsikt..) kan ju dock diskuteras, särskilt med tanke på att du dagligen sitter och gnäller på ett Tesla-forum, men själv kör en diesel-merca...

Ingen har hävdat att allt går att lösa via OTA.
Det man däremot kan säga med säkerhet är att få tekniska lösningar blir perfekta från start. Dvs möjligheten att kunna lösa ett problem via OTA gör vanligtvis en produkt betydligt bättre på sikt.
Nu börjar du landa i lite mer rimliga antaganden, får se hur länge du håller dig till det.
Du börjar inse att det jag säger är rimligt alltså, bra. Nästa gång kanske du gör det från början. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW ID3 gör att VW e-golf måste prissänkas.
In Germany, the electric city car now costs only 31,900 euros instead of 35,900 euros according to the configurator. The base price in Germany will thus fall by 4,000 euros.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 846
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av _TonyV »

Nu när det runnit en del vatten under broarna har nån en bra översikt om alla dessa fantastiska ID bilar, som kan beställas vilken dag som helst..
Biltyp, jämförbar konkurrent, ev prisläge etc... Kanske även vad Seat, Skoda har i pipen som i grunden är samma bilar.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

_TonyV skrev:
Nu när det runnit en del vatten under broarna har nån en bra översikt om alla dessa fantastiska ID bilar, som kan beställas vilken dag som helst..
Biltyp, jämförbar konkurrent, ev prisläge etc... Kanske även vad Seat, Skoda har i pipen som i grunden är samma bilar.

Läs mer om IDs syskon från Audi, Skoda och Seat.
https://ev-database.org

SEAT el-Born 62kWh, en version av ID3 är ju 2.500 Euro billigare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: VW I.D

Inlägg av Limbster »

I övrigt så är det faktiskt väldigt dunkelt från WV. Bilen kanske kostar en halvmiljon och du får vänt två år om du ska ha en billigare modell.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 846
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av _TonyV »

Zalman3 skrev:
_TonyV skrev:
Nu när det runnit en del vatten under broarna har nån en bra översikt om alla dessa fantastiska ID bilar, som kan beställas vilken dag som helst..
Biltyp, jämförbar konkurrent, ev prisläge etc... Kanske även vad Seat, Skoda har i pipen som i grunden är samma bilar.

Läs mer om IDs syskon från Audi, Skoda och Seat.
https://ev-database.org

SEAT el-Born 62kWh, en version av ID3 är ju 2.500 Euro billigare.
Okej.. bara ID3 som är känd nu då. Trodde det fanns flera modeller på g.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
_TonyV skrev:
Nu när det runnit en del vatten under broarna har nån en bra översikt om alla dessa fantastiska ID bilar, som kan beställas vilken dag som helst..
Biltyp, jämförbar konkurrent, ev prisläge etc... Kanske även vad Seat, Skoda har i pipen som i grunden är samma bilar.

Läs mer om IDs syskon från Audi, Skoda och Seat.
https://ev-database.org

SEAT el-Born 62kWh, en version av ID3 är ju 2.500 Euro billigare.
Och var kommer de prisuppgifterna ifrån? Vad jag har förstått så är det en del gissningar på den sidan så de 2500 euro kan lika väll vara 0 som 4000 euro. Eller finns det en bra källa till prisuppgifterna?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: VW I.D

Inlägg av Limbster »

_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
_TonyV skrev:
Nu när det runnit en del vatten under broarna har nån en bra översikt om alla dessa fantastiska ID bilar, som kan beställas vilken dag som helst..
Biltyp, jämförbar konkurrent, ev prisläge etc... Kanske även vad Seat, Skoda har i pipen som i grunden är samma bilar.

Läs mer om IDs syskon från Audi, Skoda och Seat.
https://ev-database.org

SEAT el-Born 62kWh, en version av ID3 är ju 2.500 Euro billigare.
Okej.. bara ID3 som är känd nu då. Trodde det fanns flera modeller på g.
Man har nästan fått mer info från el-born. Infon om ID3 ändras ju lite titt som tätt
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

_TonyV skrev:
Zalman3 skrev:
_TonyV skrev:
Nu när det runnit en del vatten under broarna har nån en bra översikt om alla dessa fantastiska ID bilar, som kan beställas vilken dag som helst..
Biltyp, jämförbar konkurrent, ev prisläge etc... Kanske även vad Seat, Skoda har i pipen som i grunden är samma bilar.

Läs mer om IDs syskon från Audi, Skoda och Seat.
https://ev-database.org

SEAT el-Born 62kWh, en version av ID3 är ju 2.500 Euro billigare.
Okej.. bara ID3 som är känd nu då. Trodde det fanns flera modeller på g.
VW ID2 för 18.000 euro
VW bringt den ID.2 (mit Allrad ID.2 X genannt). Das Mini-Elektro-SUV kommt im T-Cross-Format und soll bei rund 18.000 Euro starten. Reichweite: 400 Kilometer. Zum Video!
https://www.autobild.de/videos/vw-id.2- ... 08143.html

VW ID4
Mit dem #ID.4 X will #VW Ende 2020 ein neues Elektro-SUV an den Start bringen. Der ID.4 X kommt im Tiguan-Format



Utgår ifrån att VW ID4 och Skoda Vision EV är väldigt lika.

Tydligen har de registrerat ID1 till ID9.
Interestingly, the previous, arguably catchy names are not what the automaker has trademarked. Instead, it chose I.D. 1 through I.D. 9.
https://insideevs.com/news/340853/volks ... ough-id-9/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

VW tjatar återigen om att ID3 kommer att kosta under 30.000 Euro, vilket också Opel Corsa-e gör i Tyskland.

Och Opeln kostar 349.900kr i Sverige. Alltså borde VW ID3 hamna under 350.000kr i Sverige.

Vilket gör att man hellre väljer ID3 eftersom det är en rymligare bil.
Volkswagen har som målsättning att göra ID.-modellerna attraktiva för så många människor som möjligt och på så sätt bana väg för ett verkligt genombrott för e-mobiliteten. Frånpriset för ID.3 med det minsta batteriet kommer att ligga under 30 000 euro i Tyskland, vilket gör den till en elbil för alla. 
http://www.mynewsdesk.com/se/volkswagen ... bC3YwGj-Ho
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: VW I.D

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
VW tjatar återigen om att ID3 kommer att kosta under 30.000 Euro, vilket också Opel Corsa-e gör i Tyskland.

Och Opeln kostar 349.900kr i Sverige. Alltså borde VW ID3 hamna under 350.000kr i Sverige.

Vilket gör att man hellre väljer ID3 eftersom det är en rymligare bil.
Volkswagen har som målsättning att göra ID.-modellerna attraktiva för så många människor som möjligt och på så sätt bana väg för ett verkligt genombrott för e-mobiliteten. Frånpriset för ID.3 med det minsta batteriet kommer att ligga under 30 000 euro i Tyskland, vilket gör den till en elbil för alla. 
http://www.mynewsdesk.com/se/volkswagen ... bC3YwGj-Ho
Eller köper i tyskland?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: VW I.D

Inlägg av Limbster »

Zalman3 skrev:
VW tjatar återigen om att ID3 kommer att kosta under 30.000 Euro, vilket också Opel Corsa-e gör i Tyskland.

Och Opeln kostar 349.900kr i Sverige. Alltså borde VW ID3 hamna under 350.000kr i Sverige.

Vilket gör att man hellre väljer ID3 eftersom det är en rymligare bil.
Volkswagen har som målsättning att göra ID.-modellerna attraktiva för så många människor som möjligt och på så sätt bana väg för ett verkligt genombrott för e-mobiliteten. Frånpriset för ID.3 med det minsta batteriet kommer att ligga under 30 000 euro i Tyskland, vilket gör den till en elbil för alla. 
http://www.mynewsdesk.com/se/volkswagen ... bC3YwGj-Ho

Kruxet är att dessa billiga versioner av ID3 som lovas ligger drygt två år in i framtiden :roll: Kör man lite mer och fossilt och tvingas lägga 30 tusen på per år i bensin, köp en elbil som faktiskt går att köpa och strunta i VWs skit snack de hållt på med i så sjukt många år så man bara spyr på det.

Så om man kör lite mer bil lägg på 60000 för id3 för bensin, lägg sedan på att risken för ytterligare förseningar och högre priser plus sänkt kronkurs. Billigaste ID3 blir sålunda minst 450 tusen?

Gå och köp något annat som finns är mitt råd

Kör du redan elbil och är intresserad av att testa något nytt är såklart saken en annan ;)
nöjd med min Ampera tillsvidare
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Plus på den, jag är också irriterad över VWs skitsnack om priser i framtiden.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar