Mycket hög servicenivå i SC Mölndal

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
larsw
Teslaägare
Kontakt:

Mycket hög servicenivå i SC Mölndal

Inlägg av larsw »

Har sett en del klagomål på Teslas service, så jag tänkte ge min anekdotiska erfarenhet av dagens garantiärende hos Teslas servicecenter i Mölndal.

Jag hade fått de beryktade vibrationerna i framvagnen under sommaren, och tröttnade till slut och bokade en tid för service den 16:e september. Bokningen fungerade enormt smidigt online via webläsaren, och tog totalt ungefär en minut. Tiden blev några veckor framåt i tiden, vilket passade mig bra utifrån andra åtaganden. Enkelt att välja datum och tid. Andra kanske ville ha datum närmare och mindre kö.

Blev sedan efter någon dag kontaktad av Tesla via SMS på en helg långt utanför arbetstid, för närmare diskussion kring ärendet, då jag även bokat en 6000 milaservice, som inte längre behövs då man gått över till vartannat år om man vill ha service. Ärendet reddes ut och reservdelar till vibrationerna skulle beställas, vilket kunde ta ett tag. Vi kom överens om att avboka den 16:e, så skulle de höra av sig när reservdelarna kommit in.

Endast fyra dagar senare hörde de av sig i torsdags, då reservdelarna kommit och jag fick en tid idag måndag. Kunde fått service redan förra veckan i fredags fått en "vänttid" (ingen lånebil), men tog en vänttid idag måndag istället. En vecka och en dag efter kontakt via SMS, på anmälan gjord på fredagen. Hade jag tagit tiden i fredags hade det varit mindre än en vecka till åtgärd.

Vänttiden innebar som sagt att det inte fanns en lånebil, men på 2.5 timmar, inklusive testkörning före och efter, så var drivknutarna (eller vad det nu är) åtgärdade.

Bemötandet på plats var utmärkt, och jag hade inga problem med att sitta och jobba i Teslas lounge i 2.5 timmar. Gratis kaffe, utmärkt wifi. Nu kanske inte alla har möjligheten att jobba på distans på det viset, men hade jag fått lånebil hade nästan två timmar gått åt att köra hem och tillbaka igen till Tesla, vilket kändes rätt onödigt. Kunde tagit tid längre fram för lånebil, men då hade jag bara suttit i bilen fram och tillbaka och inte fått något jobbat.

Jag har inget att anmärka alls. Mycket god samordning av E (man) och R (kvinna) på Tesla SC Aminogatan Mölndal, gott bemötande på plats, professionellt bemötande av servicekillen.

Möjligt att andra servicecenter fungerar sämre, men jag finner mig helt nöjd med Mölndal, onlinebokning med mera.
Författare och bloggare. Model S 2023
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Mycket hög servicenivå i SC Mölndal

Inlägg av e5m1r »

larsw skrev:
Har sett en del klagomål på Teslas service, så jag tänkte ge min anekdotiska erfarenhet av dagens garantiärende hos Teslas servicecenter i Mölndal.

Jag hade fått de beryktade vibrationerna i framvagnen under sommaren, och tröttnade till slut och bokade en tid för service den 16:e september. Bokningen fungerade enormt smidigt online via webläsaren, och tog totalt ungefär en minut. Tiden blev några veckor framåt i tiden, vilket passade mig bra utifrån andra åtaganden. Enkelt att välja datum och tid. Andra kanske ville ha datum närmare och mindre kö.

Blev sedan efter någon dag kontaktad av Tesla via SMS på en helg långt utanför arbetstid, för närmare diskussion kring ärendet, då jag även bokat en 6000 milaservice, som inte längre behövs då man gått över till vartannat år om man vill ha service. Ärendet reddes ut och reservdelar till vibrationerna skulle beställas, vilket kunde ta ett tag. Vi kom överens om att avboka den 16:e, så skulle de höra av sig när reservdelarna kommit in.

Endast fyra dagar senare hörde de av sig i torsdags, då reservdelarna kommit och jag fick en tid idag måndag. Kunde fått service redan förra veckan i fredags fått en "vänttid" (ingen lånebil), men tog en vänttid idag måndag istället. En vecka och en dag efter kontakt via SMS, på anmälan gjord på fredagen. Hade jag tagit tiden i fredags hade det varit mindre än en vecka till åtgärd.

Vänttiden innebar som sagt att det inte fanns en lånebil, men på 2.5 timmar, inklusive testkörning före och efter, så var drivknutarna (eller vad det nu är) åtgärdade.

Bemötandet på plats var utmärkt, och jag hade inga problem med att sitta och jobba i Teslas lounge i 2.5 timmar. Gratis kaffe, utmärkt wifi. Nu kanske inte alla har möjligheten att jobba på distans på det viset, men hade jag fått lånebil hade nästan två timmar gått åt att köra hem och tillbaka igen till Tesla, vilket kändes rätt onödigt. Kunde tagit tid längre fram för lånebil, men då hade jag bara suttit i bilen fram och tillbaka och inte fått något jobbat.

Jag har inget att anmärka alls. Mycket god samordning av E (man) och R (kvinna) på Tesla SC Aminogatan Mölndal, gott bemötande på plats, professionellt bemötande av servicekillen.

Möjligt att andra servicecenter fungerar sämre, men jag finner mig helt nöjd med Mölndal, onlinebokning med mera.
Har man inget akut så tycker jag appen fungerar
Personal är alltid trevliga men det är att komma i kontakt med dem som är problemet.
Så utifrån mitt hur nöjd som helst med senaste kontakt via app.
Tidigare förbannad på allt vad tesla heter
Jag fick åka runt i en bil med ett fel som de orsakat utan att få återkoppling kontakt eller tid.
I min värld så hanterar man sånt omedelbart första vardagen.
Nu tog det ca 2 veckor och jag fick ta ledigt från jobbet för att laga ett fel som tesla orsakat
Då kvittar det lite hur trevliga de ör när man väl är där eller ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Kan bara instämma. Servicecenter Mölndal är toppen. Har varit så alla gånger jag har varit i kontakt med dem. Full poäng och all eloge till dem! Appen är dock kasst och jag hade gärna fått välja annat alternativ att komma i kontakt med någon.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Har haft min Model S i över 4 år och servat och gjort garantiärenden i Mölndal. Jag har alltid varit jättenöjd med dem och deras servicenivå och bemötande. Ingen tidigare bilverkstad jag har anlitat har ens varit i närheten. Jag har dock aldrig behövt prova nåt annat SC.

Jag alltid tidigare bokat via mail eller telefon. Får se hur det blir när jag bokar via appen eller hemsidan första gången. Borde inte vara så stor skillnad mot de gånger jag bokat via mail.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Jag bor bara nån km från SC Mölndal, så får lite inbyggd smidighet i upplägget. Men ändå. Tycker samtliga besök med alla mina tre Model S har hanterats förstklassigt. Även under Peak Model 3-kaoset faktiskt.
Inte bara bemötande och hantering, utan även rent tekniskt bra. Problemen har lösts. (En klickande förarstol i min första 85D var klurigt, skulle väl vara enda undantaget. NVH-problem är ju dock ofta väldigt bökiga.)

Ärligt och objektivt betyg måste bli 5 av 5.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Inga problem att boka servicetider, men tiderna ligger ju normalt några veckor framåt så det gäller att det inte är akut.
När jag lämnade in min så var "serviceadvisern" trevlig och positiv till alla problem så det kändes lovande. Efter jag väntat ~3 timmar i väntrummet så fick jag ut den igen efter en servicetekniker hade tittat på den, då var det 1 sak de fixat och den var "goodwill", kändes väl lite dumt att ha tagit in bilen utan att göra något, resten var "inom kvalitetsmarginalen" eller "det ska vara så".
När jag fick prata direkt med en servicetekniker sa han att felen inte ska vara någon fara att köra med och blir det värre kan jag komma in så ska de titta på det igen. Man är ju van från tyska och asiatiska bilar att det inte ska finnas saker som glappar, skruvar som saknas och delar som är sitter skevt och löst som ser ut som om de kommer ramla av när som helst. Har aldrig haft en bil med så låg kvalité så trodde naturligtvis det var något som gått snett i produktionen men är kanske bara jag som är petig, den är ju fantastisk att köra och ser ju bra ut på avstånd.
Användarvisningsbild
joc
Teslaägare

Inlägg av joc »

Jag har bokat tid för garantiärenden på teslas hemsida två gånger och båda gångerna har SC Mölndal ringt tillbaka och frågat när det passar att dom kommer hem till mig och fixar bilen. Fantastisk service och trevliga servicetekniker!
M3LR-19 FSD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Är hittills väldigt nöjd med Upplands Väsby också.

Bokade dock en tid i appen igår. Själva bokningen var supersmidig och jag fick omedelbart bekräftelse per mail och SMS. Dock låg första servicetid ganska exakt två månader bort. Inget brådska med min åtgärd (lackskrap under falkvingedörrar), men två månader är helt klart för lång tid om det är något mer brådskande imo.

Personligen tycker jag det är jättebra att de stänger ner telefonkontakt. Bara man ser till att mail, app och webb funkar som det ska så anser jag att det är långt mycket effektivare än att folk ska ringa och "tjata" över tele. Driver själv ett bolag på samma sätt (enbart chat, mail och webb-support).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jez
Teslaägare

Inlägg av jez »

Mina kontakter med SC Mölndal och också varit bra. Jag hade ett mindre uppenbart problem där larmet gick hela tiden om jag använde telefonen som nyckel. Teslas hjälptelefon bad mig kolla efter insekter, vilket säkert kan vara en orsak, och tyckte sedan att jag fick leva med det under sommaren (någon norrman som svarade).. När jag väl kom i kontakt med SC Mölndal så lyssnade de och analyserade problemet tillsammans med mig och efter lite joxande hittade de problemet.
Skriv svar