Installera Easee med Watty

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mbryo
Teslaägare

Installera Easee med Watty

Inlägg av mbryo »

Har beställt en Easee laddbox samt en Watty för ett tag sen. Easee'n har jag fått hem men Wattyn skulle dröja till oktober fick jag reda på.
Jag valde Easee+Watty för att jag kör Tibber och det ger en del bra funktionalitet både tillsammans och vad för sig. Kommer ladda en Tesla M3 när den nu dyker upp.
Anyway, har några frågor:
1. Kan nån rekommendera en elektriker i Göteborgsområdet som inte blir förvirrad när man ber dem installera en Easee samt Watty? Tänkte köra 3-fas 16A (11kW), har 20A huvudsäkring. Edit: har hittat och bokat in elektriker.
2. Jag har tänkte ha min laddbox på utsidan huset, inte speciellt väderskyddat, har inte garage el carport. Behöver man tänka till och skydda med en plåt eller nåt, hur gör ni andra som har laddbox ute?
3. Jag tänkte först installera Easee och sen låta montera Watty när den väl kommer. Går det, eller måste man vänta och installera båda på en gång?
Senast redigerad av mbryo, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Installera Easee med Watty

Inlägg av tor-ake »

Jag byggde ett minimalt skydd av en lutad brädstump ovanpå två andra brädstumpar, så det blev ett litet tak så inte regn och snö lägger sig direkt på box och kabel där den är upplindad. Har funkat prima i 4 vintrar. Målade med lite överbliven färg så att den inte sticker nämnvärt i ögonen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bannanas99
Teslaägare

Inlägg av Bannanas99 »

mbryo skrev:
Har beställt en Easee laddbyx samt en Watty för ett tag sen. Easee'n har jag fått hem men Wattyn skulle dröja till oktober fick jag reda på.
Jag valde Easee+Watty för att jag kör Tibber och det ger en del bra funktionalitet både tillsammans och vad för sig. Kommer ladda en Tesla M3 när den nu dyker upp.
Anyway, har några frågor:
1. Kan nån rekommendera en elektriker i Göteborgsområdet som inte blir förvirrad när man ber dem installera en Easee samt Watty? Tänkte köra 3-fas 16A (11kW), har 20A huvudsäkring.
2. Jag har tänkte ha min laddbox på utsidan huset, inte speciellt väderskyddat, har inte garage el carport. Behöver man tänka till och skydda med en plåt eller nåt, hur gör ni andra som har laddbox ute?
3. Jag tänkte först installera Easee och sen låta montera Watty när den väl kommer. Går det, eller måste man vänta och installera båda på en gång?
Det går bra att installera Easee utan Watty. När du sen får hem Watty aktiverar du bara lastbalanseringen i Tibberappen.
Du kan ställa in i Tibberappen vilken styrka laddboxen ska ladda på. Så är du rädd för att säkringarna ska skjuta kan du ju ställa ner den.
Sjukt nöjd med Tibber och det elpriset man får ladda bilen för.
Orm

Inlägg av Orm »

Ja, kan bara hålla med. Ångrar aldrig att jag gick över till Tibber. Många smarta lösningar, billig el och riktigt bra kundservice. Kan bara rekommendera dem.
Model 3 Performance, Röd med vit inredning, FSD
Pall

Inlägg av Pall »

Jag har installerat Easeeboxen men Watty var restad vid beställningen. Den ska känna av förbrukningen i huset gentemot boxen. Hur sker den installationen, elektriker eller gör man det själv?
Användarvisningsbild
Bannanas99
Teslaägare

Inlägg av Bannanas99 »

Pall skrev:
Jag har installerat Easeeboxen men Watty var restad vid beställningen. Den ska känna av förbrukningen i huset gentemot boxen. Hur sker den installationen, elektriker eller gör man det själv?
Man ska fästa 3 st mätare runt kablarna som går in i ditt proppskåp. Det bör nog en elektriker göra. Du behöver ha ett eluttag i skåpet också.
laddis88

Inlägg av laddis88 »

Hej, är ny på forumet men står inför precis samma frågeställning (ska installera Easee med Watty i Gbg-området, utomhus). Hur gick du till väga för att hitta en elektriker? Min vanliga lät inte alls intresserad.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Tesla har en del rekommenderade elektriker på hemsidan. Jag använde en av dem och det funkade bra. Dock i Skåne...
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Skriv svar