Laddning vid stillastående i 3v.
Moderator: Redaktion
Laddning vid stillastående i 3v.
Tjo
Som rubriken säger så undrar jag hur jag bör ställa in laddning på bilen (M3 awd),? Jag har Tesla Wall Connector installerat.
Vi åker på semester i 3v och bilen kommer stå still under tiden.
Som rubriken säger så undrar jag hur jag bör ställa in laddning på bilen (M3 awd),? Jag har Tesla Wall Connector installerat.
Vi åker på semester i 3v och bilen kommer stå still under tiden.
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
- 50-60% Laddning (ladda upp mer via appen dagen innan du kommer hem om det behövs)Ljuybos skrev:Tjo
Som rubriken säger så undrar jag hur jag bör ställa in laddning på bilen (M3 awd),? Jag har Tesla Wall Connector installerat.
Vi åker på semester i 3v och bilen kommer stå still under tiden.
- Slå på Sentry
- Poolhäng
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Awesome, jag kör på det, ställer ner till 5A kanske..?
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Snacka om att elda för kråkorna....
Jag hade inte kopplat in den. Ladda upp den till 90%, koppla bort sentry-mode och låt den somna sen.
Min drar inte jättemycket när den sover
Jag hade inte kopplat in den. Ladda upp den till 90%, koppla bort sentry-mode och låt den somna sen.
Min drar inte jättemycket när den sover
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Känns väl onödigt att ha den stående lång tid med hög laddnivå om man inte måste?Jeppe_E skrev:Snacka om att elda för kråkorna....
Jag hade inte kopplat in den. Ladda upp den till 90%, koppla bort sentry-mode och låt den somna sen.
Min drar inte jättemycket när den sover
Jag röstar därför på technerds förslag.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Problemet med att låta den stå inkopplad 3 veckor utan möjlighet att ta ut sladden är eventuella blixtnedslag. Såklart är risken minimal men tyvärr existerande.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
taliz skrev:Känns väl onödigt att ha den stående lång tid med hög laddnivå om man inte måste?Jeppe_E skrev:Snacka om att elda för kråkorna....
Jag hade inte kopplat in den. Ladda upp den till 90%, koppla bort sentry-mode och låt den somna sen.
Min drar inte jättemycket när den sover
Jag röstar därför på technerds förslag.
100% ja, men 90% (eller 80%)? Batterier tar ingen skada om de är laddade, däremot urladdade, så....
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
90% är extremt mkt bättre än 100%, och 80% bättre än 90%.Jeppe_E skrev:taliz skrev:Känns väl onödigt att ha den stående lång tid med hög laddnivå om man inte måste?Jeppe_E skrev:Snacka om att elda för kråkorna....
Jag hade inte kopplat in den. Ladda upp den till 90%, koppla bort sentry-mode och låt den somna sen.
Min drar inte jättemycket när den sover
Jag röstar därför på technerds förslag.
100% ja, men 90% (eller 80%)? Batterier tar ingen skada om de är laddade, däremot urladdade, så....
Men ju närmare ca 55% desto bättre, på riktigt lång sikt dvs.
Jag har min satt på 60-70% normalt, för man vill ju kunna köra också...
Ska den stå en längre tid(med laddning) sätter jag den på 60%.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Model 3? Sentry mode eller cabin overheat protection på? Tesla FI eller ngt annat som pollade/väckte den ofta?Toja skrev:Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Laddning vid stillastående i 3v.
MS100D, Sentry mode av, overheat av.taliz skrev:Model 3? Sentry mode eller cabin overheat protection på? Tesla FI eller ngt annat som pollade/väckte den ofta?Toja skrev:Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Inget som kan dra extra ström. Dvs ingen Tesla FI eller annan övervakning.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Laddning vid stillastående i 3v.
Ok "gammal" S. Ja dom har väl generellt betydligt högre vampire drain än 3an. Kanske raven med HW3 är likvärdig med 3an, borde va.Toja skrev:MS100D, Sentry mode av, overheat av.taliz skrev:Model 3? Sentry mode eller cabin overheat protection på? Tesla FI eller ngt annat som pollade/väckte den ofta?Toja skrev:Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Inget som kan dra extra ström. Dvs ingen Tesla FI eller annan övervakning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Har ALLTID kommunicerats att man ska ha inkopplat, dock tror jag på att dra ner till säg 50-60%, för att sedan stegvis höja tills man kommer hem. Drog upp min till 70% nu i kväll och tänkte ta dom sista procenten i morgon på hemresedagen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Jag lämnade åter min Leaf och den stod i ett halvår. Nu vet jag inte exakt hur dom gjorde, men har riktigt riktigt svårt att se att dom skulle gjort annat än just bara parkerat den. Teslas vampire drain är ett problem helt klart. En bil likt mobil som inte används bör inte förbruka något heller. Samsung och Tesla har lite att jobba på.Toja skrev:Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Vill väl inte låta den stå inkopplad nu i åsk- och blixtperioder?
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Beror på om de är igång eller inte helt enkelt. Bara för att du lägger ifrån dig en mobil så stängs den ju inte av. Samma med en Tesla, bara för du hoppar ur den stängs den inte av.Henrik Torphammar skrev:Jag lämnade åter min Leaf och den stod i ett halvår. Nu vet jag inte exakt hur dom gjorde, men har riktigt riktigt svårt att se att dom skulle gjort annat än just bara parkerat den. Teslas vampire drain är ett problem helt klart. En bil likt mobil som inte används bör inte förbruka något heller. Samsung och Tesla har lite att jobba på.Toja skrev:Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Man vill ju oftast nämligen kunna komma åt den från appen, och då måste ju kommunikation finnas med bilen på något sätt.
Numera snurrar dock inte datorn konstant likt i de äldre bilarna, utan en Model 3 drar extremt lite/inget om man låter den "somna".
En Leaf är ju förövrigt som en miniräknare från 80-talet i jämförelse med Teslans superdator, inte konstigt den inte drar något.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Håller med om detta. Jag skulle inte koppla in om sannolikheten för åska är stor. Onödig oro på semestern...hed skrev:Vill väl inte låta den stå inkopplad nu i åsk- och blixtperioder?
Min 3:a har försumbar drain om man inte håller på att väcka eller koppla in Sentry.
Sentry verkar dra runt 1 km/timme (med relativt mkt aktivitet runt bilen)
3 veckor med Sentry riskerar då att dränera batteriet 1*24*7*3= ca 500 km
Står den på uppfarten med mindre aktivitet drar den kanske mindre. Men där ser jag mindre nytta av att använda Sentry. Huvudskälet att använda Sentry för mig är skadegörelse. Inbrott bryr jag mig mindre om då det är betydligt lägre självrisk.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Det behöver du inte göra, bilen sköter laddningen och underhållet av batterierna själv när den nått den nivån du väljer.Ljuybos skrev:Awesome, jag kör på det, ställer ner till 5A kanske..?
Batteriet mår absolut bäst runt 50-60% om det inte används - men som de skriver, om du bor så du brukar ha ont av åskan så ladda upp den till en nivå så den inte går för lågt under de tre veckorna.
Jag personligen hade låtit bilen stå på 60% med sladden i, men bor inne i en stad där det extremt sällan blir åsknedslag i strömledningarna.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Varför raljera och försvara hög förbrukning? Varför skulle inte en bil stänga av sig när man lämnar den? Det gör min Volvo V70 från 2007 utmärkt.taliz skrev:Beror på om de är igång eller inte helt enkelt. Bara för att du lägger ifrån dig en mobil så stängs den ju inte av. Samma med en Tesla, bara för du hoppar ur den stängs den inte av.Henrik Torphammar skrev:Jag lämnade åter min Leaf och den stod i ett halvår. Nu vet jag inte exakt hur dom gjorde, men har riktigt riktigt svårt att se att dom skulle gjort annat än just bara parkerat den. Teslas vampire drain är ett problem helt klart. En bil likt mobil som inte används bör inte förbruka något heller. Samsung och Tesla har lite att jobba på.Toja skrev:Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Man vill ju oftast nämligen kunna komma åt den från appen, och då måste ju kommunikation finnas med bilen på något sätt.
Numera snurrar dock inte datorn konstant likt i de äldre bilarna, utan en Model 3 drar extremt lite/inget om man låter den "somna".
En Leaf är ju förövrigt som en miniräknare från 80-talet i jämförelse med Teslans superdator, inte konstigt den inte drar något.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Du måste väl vrida om nyckeln innan förbränningsmotorn stängs av? Att lämna den räcker inte. Sedan stänger ju inte ens din V70 från 2007 av sig helt ens efter att förbränningsmotorn är avstängd. Den pysslar kanske inte med något fanzy men helt avstängd är den inte.Henrik Torphammar skrev:Varför raljera och försvara hög förbrukning? Varför skulle inte en bil stänga av sig när man lämnar den? Det gör min Volvo V70 från 2007 utmärkt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Hur ofta har man bilen stående 5 veckor? Om msn har 50% batteri kvar när den varit urkopplad så är det hur bra som helst.
Har sett mängder med fossila bilar som måste ha hjälp efter bara 2 veckor på Arlanda flygplatsparkering. Det som verkligen överraskat mig med mitt köp av LR är hur snabbt o enkelt den laddar.
Kan ställa den vid typ vilket köpcenter som helst få i ca 7 mil i timmen. På långresor så kommer jag fram lika snabbt o enkelt som med fossil bil.
Ska man ställa den en längre tid så tror jag det är större chans att få igång den än om man jämför med en fossil som stått länge.
Har sett mängder med fossila bilar som måste ha hjälp efter bara 2 veckor på Arlanda flygplatsparkering. Det som verkligen överraskat mig med mitt köp av LR är hur snabbt o enkelt den laddar.
Kan ställa den vid typ vilket köpcenter som helst få i ca 7 mil i timmen. På långresor så kommer jag fram lika snabbt o enkelt som med fossil bil.
Ska man ställa den en längre tid så tror jag det är större chans att få igång den än om man jämför med en fossil som stått länge.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Läste du vad jag skrev? Det är väl ganska logiskt att en kraftfull dator drar mer ström än en gammal miniräknare?Henrik Torphammar skrev:Varför raljera och försvara hög förbrukning? Varför skulle inte en bil stänga av sig när man lämnar den? Det gör min Volvo V70 från 2007 utmärkt.taliz skrev:Beror på om de är igång eller inte helt enkelt. Bara för att du lägger ifrån dig en mobil så stängs den ju inte av. Samma med en Tesla, bara för du hoppar ur den stängs den inte av.Henrik Torphammar skrev:Jag lämnade åter min Leaf och den stod i ett halvår. Nu vet jag inte exakt hur dom gjorde, men har riktigt riktigt svårt att se att dom skulle gjort annat än just bara parkerat den. Teslas vampire drain är ett problem helt klart. En bil likt mobil som inte används bör inte förbruka något heller. Samsung och Tesla har lite att jobba på.Toja skrev:Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Man vill ju oftast nämligen kunna komma åt den från appen, och då måste ju kommunikation finnas med bilen på något sätt.
Numera snurrar dock inte datorn konstant likt i de äldre bilarna, utan en Model 3 drar extremt lite/inget om man låter den "somna".
En Leaf är ju förövrigt som en miniräknare från 80-talet i jämförelse med Teslans superdator, inte konstigt den inte drar något.
En Volvo V70 från 2007 kan du inte styra från din app, dvs den har ingen dator i sig som drar ström.
Min Volvo V60 från 2014 hade dock appstyrning, och när den stått nån vecka eller två poppade det ofta upp "låg batterinivå" på displayen. Smarta funktioner drar helt enkelt ström.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Dessutom måste den vara igång för att ha koll på batteritemperaturen så att den kan starta kylning. Då krävs fator och givare igång åtminstone då och då.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Laddning vid stillastående i 3v.
Det är bara dumt att försvara förbrukning när man inte använder bilen. Den borde inte dra mer än en mobiltelefon i stand by. Att behöva oroa sig över att ett batteri på många tiotals kWh skall ta slut på några veckor är ju inte speciellt bra.taliz skrev:Läste du vad jag skrev? Det är väl ganska logiskt att en kraftfull dator drar mer ström än en gammal miniräknare?
En Volvo V70 från 2007 kan du inte styra från din app, dvs den har ingen dator i sig som drar ström.
Min Volvo V60 från 2014 hade dock appstyrning, och när den stått nån vecka eller två poppade det ofta upp "låg batterinivå" på displayen. Smarta funktioner drar helt enkelt ström.
Jo, men den skall ju inte lösa meningen med livet samtidigt som den dubblar upp som host för youtubes servrar.Oskobe skrev:Dessutom måste den vara igång för att ha koll på batteritemperaturen så att den kan starta kylning. Då krävs fator och givare igång åtminstone då och då.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!