Laddning vid stillastående i 3v.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ljuybos
Teslaägare

Inlägg av Ljuybos »

Tjo

Som rubriken säger så undrar jag hur jag bör ställa in laddning på bilen (M3 awd),? Jag har Tesla Wall Connector installerat.
Vi åker på semester i 3v och bilen kommer stå still under tiden.
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Re: Laddning vid stillastående i 3v.

Inlägg av TechNerd »

Ljuybos skrev:
Tjo

Som rubriken säger så undrar jag hur jag bör ställa in laddning på bilen (M3 awd),? Jag har Tesla Wall Connector installerat.
Vi åker på semester i 3v och bilen kommer stå still under tiden.
- 50-60% Laddning (ladda upp mer via appen dagen innan du kommer hem om det behövs)
- Slå på Sentry
- Poolhäng
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Ljuybos
Teslaägare

Inlägg av Ljuybos »

Awesome, jag kör på det, ställer ner till 5A kanske..?
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Snacka om att elda för kråkorna....

Jag hade inte kopplat in den. Ladda upp den till 90%, koppla bort sentry-mode och låt den somna sen.
Min drar inte jättemycket när den sover
vampiredrain.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:

Jag hade inte kopplat in den. Ladda upp den till 90%, koppla bort sentry-mode och låt den somna sen.
vampiredrain.png
Känns väl onödigt att ha den stående lång tid med hög laddnivå om man inte måste?

Jag röstar därför på technerds förslag. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gurree

Inlägg av Gurree »

Problemet med att låta den stå inkopplad 3 veckor utan möjlighet att ta ut sladden är eventuella blixtnedslag. Såklart är risken minimal men tyvärr existerande.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:

vampiredrain.png
Känns väl onödigt att ha den stående lång tid med hög laddnivå om man inte måste?

100% ja, men 90% (eller 80%)? Batterier tar ingen skada om de är laddade, däremot urladdade, så....
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:

vampiredrain.png

100% ja, men 90% (eller 80%)? Batterier tar ingen skada om de är laddade, däremot urladdade, så....
90% är extremt mkt bättre än 100%, och 80% bättre än 90%.
Men ju närmare ca 55% desto bättre, på riktigt lång sikt dvs.
Jag har min satt på 60-70% normalt, för man vill ju kunna köra också...
Ska den stå en längre tid(med laddning) sätter jag den på 60%.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Toja skrev:
Min bil stod 5 veckor.
Jag hade laddat till 80% innan jag lämnade den. När jag hämtade den var det ungefär 50% kvar.
Model 3? Sentry mode eller cabin overheat protection på? Tesla FI eller ngt annat som pollade/väckte den ofta?

Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

taliz skrev:
Toja skrev:
Min bil stod 5 veckor.
Model 3? Sentry mode eller cabin overheat protection på? Tesla FI eller ngt annat som pollade/väckte den ofta?
MS100D, Sentry mode av, overheat av.
Inget som kan dra extra ström. Dvs ingen Tesla FI eller annan övervakning.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Toja skrev:
taliz skrev:
Toja skrev:
Min bil stod 5 veckor.
MS100D, Sentry mode av, overheat av.
Inget som kan dra extra ström. Dvs ingen Tesla FI eller annan övervakning.
Ok "gammal" S. Ja dom har väl generellt betydligt högre vampire drain än 3an. Kanske raven med HW3 är likvärdig med 3an, borde va.

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

min trea drainar inget i mitt garage. 23grader utan Sentry.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Har ALLTID kommunicerats att man ska ha inkopplat, dock tror jag på att dra ner till säg 50-60%, för att sedan stegvis höja tills man kommer hem. Drog upp min till 70% nu i kväll och tänkte ta dom sista procenten i morgon på hemresedagen.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Toja skrev:
Min bil stod 5 veckor.
Jag lämnade åter min Leaf och den stod i ett halvår. Nu vet jag inte exakt hur dom gjorde, men har riktigt riktigt svårt att se att dom skulle gjort annat än just bara parkerat den. Teslas vampire drain är ett problem helt klart. En bil likt mobil som inte används bör inte förbruka något heller. Samsung och Tesla har lite att jobba på.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Inlägg av hed »

Vill väl inte låta den stå inkopplad nu i åsk- och blixtperioder?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Henrik Torphammar skrev:
Toja skrev:
Min bil stod 5 veckor.
Jag lämnade åter min Leaf och den stod i ett halvår. Nu vet jag inte exakt hur dom gjorde, men har riktigt riktigt svårt att se att dom skulle gjort annat än just bara parkerat den. Teslas vampire drain är ett problem helt klart. En bil likt mobil som inte används bör inte förbruka något heller. Samsung och Tesla har lite att jobba på.
Beror på om de är igång eller inte helt enkelt. Bara för att du lägger ifrån dig en mobil så stängs den ju inte av. Samma med en Tesla, bara för du hoppar ur den stängs den inte av.
Man vill ju oftast nämligen kunna komma åt den från appen, och då måste ju kommunikation finnas med bilen på något sätt.
Numera snurrar dock inte datorn konstant likt i de äldre bilarna, utan en Model 3 drar extremt lite/inget om man låter den "somna".
En Leaf är ju förövrigt som en miniräknare från 80-talet i jämförelse med Teslans superdator, inte konstigt den inte drar något.

Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

hed skrev:
Vill väl inte låta den stå inkopplad nu i åsk- och blixtperioder?
Håller med om detta. Jag skulle inte koppla in om sannolikheten för åska är stor. Onödig oro på semestern...

Min 3:a har försumbar drain om man inte håller på att väcka eller koppla in Sentry.

Sentry verkar dra runt 1 km/timme (med relativt mkt aktivitet runt bilen)
3 veckor med Sentry riskerar då att dränera batteriet 1*24*7*3= ca 500 km

Står den på uppfarten med mindre aktivitet drar den kanske mindre. Men där ser jag mindre nytta av att använda Sentry. Huvudskälet att använda Sentry för mig är skadegörelse. Inbrott bryr jag mig mindre om då det är betydligt lägre självrisk.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Ljuybos skrev:
Awesome, jag kör på det, ställer ner till 5A kanske..?
Det behöver du inte göra, bilen sköter laddningen och underhållet av batterierna själv när den nått den nivån du väljer.

Batteriet mår absolut bäst runt 50-60% om det inte används - men som de skriver, om du bor så du brukar ha ont av åskan så ladda upp den till en nivå så den inte går för lågt under de tre veckorna.

Jag personligen hade låtit bilen stå på 60% med sladden i, men bor inne i en stad där det extremt sällan blir åsknedslag i strömledningarna.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Henrik Torphammar

taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Toja skrev:
Min bil stod 5 veckor.
Beror på om de är igång eller inte helt enkelt. Bara för att du lägger ifrån dig en mobil så stängs den ju inte av. Samma med en Tesla, bara för du hoppar ur den stängs den inte av.
Man vill ju oftast nämligen kunna komma åt den från appen, och då måste ju kommunikation finnas med bilen på något sätt.
Numera snurrar dock inte datorn konstant likt i de äldre bilarna, utan en Model 3 drar extremt lite/inget om man låter den "somna".
En Leaf är ju förövrigt som en miniräknare från 80-talet i jämförelse med Teslans superdator, inte konstigt den inte drar något.
Varför raljera och försvara hög förbrukning? Varför skulle inte en bil stänga av sig när man lämnar den? Det gör min Volvo V70 från 2007 utmärkt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Henrik Torphammar skrev:
Varför raljera och försvara hög förbrukning? Varför skulle inte en bil stänga av sig när man lämnar den? Det gör min Volvo V70 från 2007 utmärkt.
Du måste väl vrida om nyckeln innan förbränningsmotorn stängs av? Att lämna den räcker inte. Sedan stänger ju inte ens din V70 från 2007 av sig helt ens efter att förbränningsmotorn är avstängd. Den pysslar kanske inte med något fanzy men helt avstängd är den inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Hur ofta har man bilen stående 5 veckor? Om msn har 50% batteri kvar när den varit urkopplad så är det hur bra som helst.
Har sett mängder med fossila bilar som måste ha hjälp efter bara 2 veckor på Arlanda flygplatsparkering. Det som verkligen överraskat mig med mitt köp av LR är hur snabbt o enkelt den laddar.
Kan ställa den vid typ vilket köpcenter som helst få i ca 7 mil i timmen. På långresor så kommer jag fram lika snabbt o enkelt som med fossil bil.
Ska man ställa den en längre tid så tror jag det är större chans att få igång den än om man jämför med en fossil som stått länge.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Henrik Torphammar skrev:
taliz skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Toja skrev:
Min bil stod 5 veckor.
Läste du vad jag skrev? Det är väl ganska logiskt att en kraftfull dator drar mer ström än en gammal miniräknare?
En Volvo V70 från 2007 kan du inte styra från din app, dvs den har ingen dator i sig som drar ström.
Min Volvo V60 från 2014 hade dock appstyrning, och när den stått nån vecka eller två poppade det ofta upp "låg batterinivå" på displayen. Smarta funktioner drar helt enkelt ström.

Användarvisningsbild
Oskobe
Teslaägare

Inlägg av Oskobe »

Dessutom måste den vara igång för att ha koll på batteritemperaturen så att den kan starta kylning. Då krävs fator och givare igång åtminstone då och då.
Henrik Torphammar

taliz skrev:
Läste du vad jag skrev? Det är väl ganska logiskt att en kraftfull dator drar mer ström än en gammal miniräknare?
En Volvo V70 från 2007 kan du inte styra från din app, dvs den har ingen dator i sig som drar ström.
Min Volvo V60 från 2014 hade dock appstyrning, och när den stått nån vecka eller två poppade det ofta upp "låg batterinivå" på displayen. Smarta funktioner drar helt enkelt ström.
Det är bara dumt att försvara förbrukning när man inte använder bilen. Den borde inte dra mer än en mobiltelefon i stand by. Att behöva oroa sig över att ett batteri på många tiotals kWh skall ta slut på några veckor är ju inte speciellt bra.
Oskobe skrev:
Dessutom måste den vara igång för att ha koll på batteritemperaturen så att den kan starta kylning. Då krävs fator och givare igång åtminstone då och då.
Jo, men den skall ju inte lösa meningen med livet samtidigt som den dubblar upp som host för youtubes servrar.
Skriv svar