Månadens leveransstatistik

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Alfred »

Pontus skrev:
Men nu pratar ni ju accelerationen på försäljningen? Det beror ju lite på vilka siffror man avser. Om utvecklingen går långsamt och inte enligt en s-kurva så kan alltså aldrig komma förbi denna tipping Point?
Hmm, inte säker på att jag förstår din invändning?

Jag tror att den graf som i efterhand främst kommer att se ut som en S-kurva i detta fall är den över fordonsbeståndet, alltså flottan av samtliga bilar som är i trafik. Om du vill tänka acceleration/hastighet så innebär det i så fall att fordonsbeståndet kan jämföras med hastigheten, nybilsförsäljningen (i kombination med skrotning av gamla bilar) med accelerationen, och tillväxttakten av elbilarnas andel av nybilsförsäljningen som acceleration på accelerationen.

Just nu är andelen befintliga elbilar i flottan så låg att även den relativt sett låga andel av nybilsförsäljningen som elbilar har i dag räcker för att innebära en kraftig ökning av den totala andelen elbilar i flottan. Efterhand som en större del av flottan bytts ut krävs dock att en högre och högre andel av nybilsförsäljningen är el-bilar för att inte det som nu ser ut att bli en S-formad övergång ska plana ut och stanna av.

Men själva hastigheten på utvecklingen innebär inte något hinder för att kurvan i efterhand ska se ut som ett S. Det påverkar bara skalan du får ha på tidsaxeln. S-kurvan för övergång till elbilar går långsammare och övergången kommer därför ta längre tid än exempelvis S-kurvan för övergång från vanliga mobiltelefoner till smarttelefoner.

Men den går jämförelsevis blixtsnabbt om du istället lägger den bredvid S-kurvan för läs- och skrivkunnighet i befolkningen eller en annan mer trögrörlig förändring i samhället. Hur snabbt en förändring går hänger oftast ihop med livslängden på enheterna/individerna. Mobiltelefoner byts ofta, därmed snabb övergång. Människor lever länge, därmed långsam övergång.

Alla dessa kurvor har dock en tydlig tipping point som blir uppenbar när man blickar bakåt, men sällan är lika uppenbar för alla när den infaller.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Leo skrev:
Både VW och Volvo har i princip inte haft några laddhybrider att registrera. Därav Bilswedens kommentar skukle jag tro.
Ah, låter rimligt. Kanske ska ha lite tålamod med Bilsweden då. Det är ju trots allt de två största märkena. :)
Leo skrev:
Intressant att se är att ökningen jämfört med i fjol är ca 2400bilar. Dvs ungefär lika många som de Model 3 som levererats.
Hmm? Ökningen jämfört med förra året för jan-juli är: 9443-2752=6691. Så förändringen går på bredare front än Model 3.
Leo skrev:
Generellt är EFTERFRÅGAN avsevärt högre än REGISTRERINGS-statistiken vi kollar på.

1 Dels genom att många köpt/skrivit kontrakt men fortfarande väntar på leverans.

2 Dels är det många som avvaktar med köp/order just på grund av långa leveranstider ihop med allmänna tveksamheter/funderingar.

3 Dela är det för många inte dags/läge att byta bil just nu MEN de har bestämt sig att ”nästa gång” blir det ingen fossilbil.

Lägger man ihop 1,2,3 ovan så innebär det att ”skiftet” egentligen kommit längre än registreringssiffrorna avslöjar.
Intressant, tror att du har helt rätt i det du säger – det låter plausibelt. Men har du någon källa som du grundar det på? Skulle vara guld värt om det fanns data på detta.
Användarvisningsbild
David D
Teslaägare

Inlägg av David D »

Man blir lite hemmablind när man hänger mycket på ett Teslaforum, men det normala jag stöter på nu är att majoriteten av dem jag pratar bil med vill ha en elbil. Så var det verkligen inte för två år sedan. Många tycker de är för dyra än och vill ha kombi med dragkrok. Grannen köpte en dieselvolvo för några månader sedan och ursäktade sig med att de fick ett så sanslöst bra erbjudande på den. Då är jag ändå ingen elbilsfascist som säger till andra att de inte ska köra fossilt.

Fanns Model Y tror jag den skulle äga Sveriges tjänstebilsmarknad.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Alfred skrev:
Leo skrev:
Både VW och Volvo har i princip inte haft några laddhybrider att registrera. Därav Bilswedens kommentar skukle jag tro.

Intressant att se är att ökningen jämfört med i fjol är ca 2400bilar. Dvs ungefär lika många som de Model 3 som levererats.

Generellt är EFTERFRÅGAN avsevärt högre än REGISTRERINGS-statistiken vi kollar på.

1 Dels genom att många köpt/skrivit kontrakt men fortfarande väntar på leverans.

2 Dels är det många som avvaktar med köp/order just på grund av långa leveranstider ihop med allmänna tveksamheter/funderingar.

3 Dela är det för många inte dags/läge att byta bil just nu MEN de har bestämt sig att ”nästa gång” blir det ingen fossilbil.

Lägger man ihop 1,2,3 ovan så innebär det att ”skiftet” egentligen kommit längre än registreringssiffrorna avslöjar.
Intressant, tror att du har helt rätt i det du säger – det låter plausibelt. Men har du någon källa som du grundar det på? Skulle vara guld värt om det fanns data på detta.
Finns ju en del laddbara bilar med väldigt lång väntetid, men samtidigt finns det en del fossildrivna bilar som även de har lång väntetid och därför ligger utanför försäljningsstatistiken.

Man kan ju vrida och vända på siffrorna hur mycket man vill men i slutändan är det nog ändå bäst att ta det för vad det är.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Alfred skrev:
Pontus skrev:
Men nu pratar ni ju accelerationen på försäljningen? Det beror ju lite på vilka siffror man avser. Om utvecklingen går långsamt och inte enligt en s-kurva så kan alltså aldrig komma förbi denna tipping Point?
Hmm, inte säker på att jag förstår din invändning?

Jag tror att den graf som i efterhand främst kommer att se ut som en S-kurva i detta fall är den över fordonsbeståndet, alltså flottan av samtliga bilar som är i trafik. Om du vill tänka acceleration/hastighet så innebär det i så fall att fordonsbeståndet kan jämföras med hastigheten, nybilsförsäljningen (i kombination med skrotning av gamla bilar) med accelerationen, och tillväxttakten av elbilarnas andel av nybilsförsäljningen som acceleration på accelerationen.

Just nu är andelen befintliga elbilar i flottan så låg att även den relativt sett låga andel av nybilsförsäljningen som elbilar har i dag räcker för att innebära en kraftig ökning av den totala andelen elbilar i flottan. Efterhand som en större del av flottan bytts ut krävs dock att en högre och högre andel av nybilsförsäljningen är el-bilar för att inte det som nu ser ut att bli en S-formad övergång ska plana ut och stanna av.

Men själva hastigheten på utvecklingen innebär inte något hinder för att kurvan i efterhand ska se ut som ett S. Det påverkar bara skalan du får ha på tidsaxeln. S-kurvan för övergång till elbilar går långsammare och övergången kommer därför ta längre tid än exempelvis S-kurvan för övergång från vanliga mobiltelefoner till smarttelefoner.

Men den går jämförelsevis blixtsnabbt om du istället lägger den bredvid S-kurvan för läs- och skrivkunnighet i befolkningen eller en annan mer trögrörlig förändring i samhället. Hur snabbt en förändring går hänger oftast ihop med livslängden på enheterna/individerna. Mobiltelefoner byts ofta, därmed snabb övergång. Människor lever länge, därmed långsam övergång.

Alla dessa kurvor har dock en tydlig tipping point som blir uppenbar när man blickar bakåt, men sällan är lika uppenbar för alla när den infaller.
Du kan ha rätt att om man i efterhand ser över längre tid så är det lättare att se det. Men bara rent teoretiskt om man första året ökar beståndet av elbilar till 5% och nästa år ökar till 9,5% sedan 13,55% osv då blir det en avtagande ökning men kanske ser man starten som tipping point då?
(Tänk på att jag har feber idag också :) )
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
Alla teknikomställningar har skett enligt S-kurvan.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

60-70% av tjänstebilsfolket frågar idag efter en laddbar bil.
Tyvärr är det idag brist på laddbara bilar.
Hade inte bristen på tillgången varit så stor, så hade vi sett att +60% av nya tjänstebilar var laddbara.

Detta är en mycket snabb förändring eftersom 2016 var Volvos försäljning, 85% dieselbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Kollar man statistiken för nybilsförsäljningen ser vi ytterligare en rätt intressant detalj. Inte bara det att MÄNGDEN elbilar ökat med flera hundra procent sen förra årets månader, det är ännu större skillnad om vi kollar på ANDELEN bilar av nybilsförsäljningen. För samtidigt som elbilar säljer mångdubbelt sen förra året backar avgasbilarna ganska markant. Man skyller på konjunktur etc.. Men jag är inte helt säker på att det är enda förklaringen.. Nog faan avvaktar folk mer idag än för ett år sen från att köpa avgasbil.. I väntan på en elbil som passar just deras behov.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
Kollar man statistiken för nybilsförsäljningen ser vi ytterligare en rätt intressant detalj. Inte bara det att MÄNGDEN elbilar ökat med flera hundra procent sen förra årets månader, det är ännu större skillnad om vi kollar på ANDELEN bilar av nybilsförsäljningen. För samtidigt som elbilar säljer mångdubbelt sen förra året backar avgasbilarna ganska markant. Man skyller på konjunktur etc.. Men jag är inte helt säker på att det är enda förklaringen.. Nog faan avvaktar folk mer idag än för ett år sen från att köpa avgasbil.. I väntan på en elbil som passar just deras behov.
Ja, det har jag också tänkt. Branschen försöker förklara bort det på olika sätt, men när man hör hur folk omkring en resonerar så tror jag att det är många som ligger lågt nu och inte vill köpa en ny fossil utan vill hellre väna in en elbil de har råd med/passar deras behov.

Samma med flygbranschen. De har flera olika kreativa förklaringar på minskat flygande, men nämner aldrig att folk avstår med hänsyn till klimatet.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Alfred:

Har bara hört från trovärdiga källor att tex VW och även Volvo har haft närmare 1års ”orderstock” på sina PHEV. Dvs sen ungefär ett år har ny kunder i regel bara fått en ”köplats” på bilar som faktiskt ännu knappt börjat byggas = Uppdaterad GTE och tex V60 PHEV. Visst det har levererats såna bilar under tiden ändå. Men de beställdes tidigare eller är avhopp. Därav BilSwedens kommentar skulle jag tro. De har tillgång till/tar fram siffror, bedömningar och undersökningar som bilbranschen själva gör.

Såg fel på siffrorna! 2018 var helårssiffror. Så därav Model3 feltänket.

I övrigt kan man ju se självklart de långa leveranstiderna på rena elbilar som ett bevis på högre efterfrågan än vad registreringssiffrorna antyder.

Men som jag skrev. Tror mååååånga TÄNKER eller har för AVSIKT att köpa elbil framöver (1-5år) men det syns inte i några konkreta lättolkade siffror som bilbranschen är van att jobba med (Orderböcker&registreringar) Annat än i relativt osäkra ”undersökningar” där man ofta kan ifrågasätta både metodik och urval.

Vi ska komma ihåg att ”1-3år bort” innebär för väldigt många ”nästa bilbyte”. Även om deras önskemål inte syns i de bilar som REGISTRERAS idag. De som registreras idag är ju ofta beställda för ett tag sen. Typiskt 1-6mån skulle jag säga.

En annan faktor som påverkar tex tjänstebilsförare och företag är nog kunders/företags otålighet eller ”ovana” att behöva vara ute i god tid.

När man nu lite yrvaket säger ”-öhh vi kanske ska titta på en PHEV/BEV”. Då möts man av:

1: ingen kan leverera ”kombi/50mils räckvidd/500”kr” som man är van.

2: ändå relativt hög prislapp för mindre/annorlunda bil än man tänkt. e-Niro/Kona/Leaf, sedan-kaross på M3 osv,

3: mycket nytt att ta ställning till, laddning, ny tillverkare som kunden/företaget inte köpt bil av tidigare. Färre serviceverkstäder än tidigare (jmf med tex VW och Volvo) IHOP med konstiga vinklade tidningsartiklar, bensinuppror, kobolt-diskussioner osv

4: dom ihärdiga/villiga möts till slut av nådastöten. ”Leveranstid?....”. Där heller ingen riktigt visste för 1år sen när man kunde räkna med att få en M3. Även om M3 NUMERA har superkort leveranstid se då även punkt 2&3.

5: handlaren/säljaren behöver ju ändå överleva. Så därför flyttas fokuset gärna över mot en traditionell fossilbil som känns både BEKANT för kunden och som man faktiskt kan få LEVERERAD. För många kan/vill inte vänta 1-3år utan ska byta bil nu.

=1+2+3+4+5 ihop med det jag skrev tidigare innebär i min värld att registreringssiffrorna helt klart är ett ganska ”trubbigt instrument” som underskattar den omsvängning som finns avseende INTRESSE/VILJA/EFTERFRÅGAN på elbilar OCH även laddhybrider.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Väldigt, väldigt många förmånsbilförare jag känner tar ut en dieselbil till och räknar med att det om 2-3år finns ett alternativ som man vill ha.
Vad tesla gjort är att visa att det går att leva med en elbil.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Jerker skrev:
joel80 skrev:
Ja, det har jag också tänkt. Branschen försöker förklara bort det på olika sätt, men när man hör hur folk omkring en resonerar så tror jag att det är många som ligger lågt nu och inte vill köpa en ny fossil utan vill hellre väna in en elbil de har råd med/passar deras behov.

Samma med flygbranschen. De har flera olika kreativa förklaringar på minskat flygande, men nämner aldrig att folk avstår med hänsyn till klimatet.
Till skillnad från flyget så är ju ”elbil” idag ett (nästan 1-1) reellt alternativ till fossil-bil, men det gäller ju inte för flyget på samma sätt.

Visst du kan ta tåget till Rom, men om man jämför skillnaden mellan flyga vs att ta tåget till ex. Barcelona kontra skillnaden att bila dig med en elbil vs bensinare så är ju skillnaden rätt stor.

Betvivlar dock inte att nedgången för flyget inte också beror på den pågående debatten omkring flyg och miljön.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Leo skrev:
Alfred:

Har bara hört från trovärdiga källor att tex VW och även Volvo har haft närmare 1års ”orderstock” på sina PHEV. Dvs sen ungefär ett år har ny kunder i regel bara fått en ”köplats” på bilar som faktiskt ännu knappt börjat byggas = Uppdaterad GTE och tex V60 PHEV. Visst det har levererats såna bilar under tiden ändå. Men de beställdes tidigare eller är avhopp. Därav BilSwedens kommentar skulle jag tro. De har tillgång till/tar fram siffror, bedömningar och undersökningar som bilbranschen själva gör.

Såg fel på siffrorna! 2018 var helårssiffror. Så därav Model3 feltänket.

I övrigt kan man ju se självklart de långa leveranstiderna på rena elbilar som ett bevis på högre efterfrågan än vad registreringssiffrorna antyder.

Men som jag skrev. Tror mååååånga TÄNKER eller har för AVSIKT att köpa elbil framöver (1-5år) men det syns inte i några konkreta lättolkade siffror som bilbranschen är van att jobba med (Orderböcker&registreringar) Annat än i relativt osäkra ”undersökningar” där man ofta kan ifrågasätta både metodik och urval.

Vi ska komma ihåg att ”1-3år bort” innebär för väldigt många ”nästa bilbyte”. Även om deras önskemål inte syns i de bilar som REGISTRERAS idag. De som registreras idag är ju ofta beställda för ett tag sen. Typiskt 1-6mån skulle jag säga.

En annan faktor som påverkar tex tjänstebilsförare och företag är nog kunders/företags otålighet eller ”ovana” att behöva vara ute i god tid.

När man nu lite yrvaket säger ”-öhh vi kanske ska titta på en PHEV/BEV”. Då möts man av:

1: ingen kan leverera ”kombi/50mils räckvidd/500”kr” som man är van.

2: ändå relativt hög prislapp för mindre/annorlunda bil än man tänkt. e-Niro/Kona/Leaf, sedan-kaross på M3 osv,

3: mycket nytt att ta ställning till, laddning, ny tillverkare som kunden/företaget inte köpt bil av tidigare. Färre serviceverkstäder än tidigare (jmf med tex VW och Volvo) IHOP med konstiga vinklade tidningsartiklar, bensinuppror, kobolt-diskussioner osv

4: dom ihärdiga/villiga möts till slut av nådastöten. ”Leveranstid?....”. Där heller ingen riktigt visste för 1år sen när man kunde räkna med att få en M3. Även om M3 NUMERA har superkort leveranstid se då även punkt 2&3.

5: handlaren/säljaren behöver ju ändå överleva. Så därför flyttas fokuset gärna över mot en traditionell fossilbil som känns både BEKANT för kunden och som man faktiskt kan få LEVERERAD. För många kan/vill inte vänta 1-3år utan ska byta bil nu.

=1+2+3+4+5 ihop med det jag skrev tidigare innebär i min värld att registreringssiffrorna helt klart är ett ganska ”trubbigt instrument” som underskattar den omsvängning som finns avseende INTRESSE/VILJA/EFTERFRÅGAN på elbilar OCH även laddhybrider.
Köper helt resonemanget, tror du är rätt ute. Men skulle vara grymt om det avspeglades i någon attitydundersökning så att man kunde veta detta snarare än tro det.

De attitydundersökningar jag sett (mest amerikanska eftersom fler sådana görs) antyder visserligen att andelen som säger att nästa bil blir elbil ligger långt över nuvarande marknadsandel för elbilar vilket antyder att vi är rätt ute och att försäljningen kommer fortsätta öka väsentligt. Men med andra glasögon kan man också läsa samma undersökning och säga att de flesta tänker fortsätta köpa bensinbilar ett bra tag till.

Vore intressant att se motsvarande attitydundersökningar för svenska och norska marknaderna eftersom våra befintliga marknadsandelar är så mycket högre än den amerikanska nivån. Skulle vara spännande att se om det blir en ketchupeffekt eller snarare en långsammare gradvis övergång. Så därför jag frågade om du kände till någon sådan.

När jag pratar runt med folk verkar det ju som om alla ska köpa el nästa gång, men antagligen rör man sig ju i en bubbla så svårt att dra slutsatser från egen krets.

Den som lever får se! :)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror vi ska tolka attitydundersökningarna som , "nästa bil blir en elbil om det finns någon jag vill ha".
Man väntar på favoritmärket/biltypen ska finnas som eldriven.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Grejen är ju att om avgasbilstillverkarna inte klarar av en nedgång på 1-2% så kommer de ju få en total chock om marknaden minskar med 10-20%. För att överleva en sådan minskning kommer de behöva göra stora ändringar, stänga fabriker, varsla personal osv.
Vad händer då med priset på bilen? De kommer först försöka sänka priset, vilket påskyndar spiralen neråt med ännu lägre intäkter som följd.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Fredrik j skrev:
Väldigt, väldigt många förmånsbilförare jag känner tar ut en dieselbil till och räknar med att det om 2-3år finns ett alternativ som man vill ha.
Vad tesla gjort är att visa att det går att leva med en elbil.
Kollade härom dagen i mitt företags lista på föreslagna förmånsbilar. Vi kan i princip ta vilken bil som helst som hamnar inom vissa kostnadsgränser men företaget styr ju ändå lite med de förslag de har.

Nu är det bara PHEV/BEV-bilar i listan som toppas av Tesla M3.

Trevlig utveckling måste man säga.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Man får dock akta sig så man inte får förare som inte får köra den bil dom vill ha. Det ger sura kunder som gnäller på allt. Saab hade det problemet (inga andra liknelser med tesla) när man satsade på etanol. Plötsligt var många tvungen att välja miljöbil och fick finna sig med att köra saab. Smaken är olika även om man ibland har svårt att förstå varför inte alla tycker som en själv.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Inte illa...

Tesla Model 3 = 10th Best Selling Vehicle In Sweden … In July!
https://cleantechnica.com/2019/08/07/te ... n-in-july/
Mvh
Nilsson

Mickep

Inlägg av Mickep »

Att model3 var den 10 mest sålda bilen i juli var förvånande. Självklart är ju volvo kungen på täppan. Men prismässigt skulle man vilja se medelpriset på de som är på toplistan. (min hypotes är att de är inga billiga bilar)
Får se hur länge det håller i sig. Jag tror att vi kommer se samma sak nästa månad. 500 st sålda är ingen omjölighet att klara av. går det att hitta samma lista för föregående månad?)
Var är de andra ev märkena. (och när *** kommer volvo xc40 som ev?)?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Corolla, Niro och Ceéd är väl billigare än Model 3, totalt sett, de övriga är lika dyra eller dyrare.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Att model3 var den 10 mest sålda bilen i juli var förvånande. Självklart är ju volvo kungen på täppan. Men prismässigt skulle man vilja se medelpriset på de som är på toplistan. (min hypotes är att de är inga billiga bilar)
Får se hur länge det håller i sig. Jag tror att vi kommer se samma sak nästa månad. 500 st sålda är ingen omjölighet att klara av. går det att hitta samma lista för föregående månad?)
Var är de andra ev märkena. (och när *** kommer volvo xc40 som ev?)?
Bilsweden.se har statistik.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Såg följande på Carinfo för Tesla 3:
3 juli 2718st
1 september 2914st

Kan det verkligen stämma?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Nej. Bilsweden uppger ju 453 registrerade bilar under juli.
På måndag kommer siffran för augusti. Eftersom månadsskiftet är på helgen kan det släpa lite.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Och nästa månad är en sådan där var tredje månad då Tesla sliter häcken av sig...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Fredrik j skrev:
Nej. Bilsweden uppger ju 453 registrerade bilar under juli.
På måndag kommer siffran för augusti. Eftersom månadsskiftet är på helgen kan det släpa lite.
Redan ute:
148 styck Model 3 (Jan-Aug 2019: 2774 styck)
117 styck Model S (Jan-Aug 2019: 751 styck)
59 styck Model X (Jan-Aug 2019: 321 styck)

http://www.bilsweden.se/statistik/nyreg ... -i-augusti
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Skriv svar