Avbruten leverans

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Flotten

Avbruten leverans

Inlägg av Flotten »

Ngn som råkat ut för samma sak som jag? Hade inbokad leverans av en TM3, hade betalt handpenning och första förhöjda leasingavgiften, fått ett "instruktionsmail" dagen innan leveransen och dagen innan leverans fick jag besked om att bilen inte kunde levereras p.g.a. "registreringsproblem". Visade sig vid fråga att det berodde på Teslas egen logistik och att de inte kunde uppge var bilen fanns eller om den tillverkats... Ny tidpunkt för leverans ca en månad framåt i tiden. Har ännu inte fått ngt datum?

Tesla kommer inte att kompensera mig för ökade kostnader för extra resa för hämtning, plus övriga extrakostnader och strul.

Är det ngn som har råkat ut för liknande och fått ngn kompensation? Vilka krav går egentligen att ställa på Tesla?
Användarvisningsbild
Barsman
Teslaägare

Re: Avbruten leverans

Inlägg av Barsman »

Jag var med min kompis att hämta sin M3, han fick meddelande i mejl när han satt på plats i Trosta Park att "Tyvärr kan ingen leverans ske idag pga Postnord har slarvat bort reg-skylten." Dock så var de väldigt service-medvetna och lyckades lösa det genom att tillfälligt skapa en reg-skylt i kartong. Måste sett märkligt utifrån när man åker runt i en sån pass dyr bil. Jag skojade om att han glömde välja lyxtillvalet i beställningen "Regskylt i plåt" istället för kartong.
jak
elbilist

Inlägg av jak »

Flotten skrev:
Ngn som råkat ut för samma sak som jag? Hade inbokad leverans av en TM3, hade betalt handpenning och första förhöjda leasingavgiften, fått ett "instruktionsmail" dagen innan leveransen och dagen innan leverans fick jag besked om att bilen inte kunde levereras p.g.a. "registreringsproblem". Visade sig vid fråga att det berodde på Teslas egen logistik och att de inte kunde uppge var bilen fanns eller om den tillverkats... Ny tidpunkt för leverans ca en månad framåt i tiden. Har ännu inte fått ngt datum?
Jag är i samma situation. I mitt fall säger dom att "fel typ" av bil anlände - inte en LR AWD som jag beställt utan en LR P-. Jag blev erbjuden att ta den för samma kostnad, men pga förmånsvärdet var det inte ett alternativ. Jag skulle fått bilen den 15:e aug, och upptäckte själv att något var konstigt på eftermiddagen dagen innan och ringde.

Jag går fortfarande och väntar på ny leveranstid, har enbart hört "mitten av september", eller "andra halvan av september", men inget mer specifikt.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Flotten skrev:

Tesla kommer inte att kompensera mig för ökade kostnader för extra resa för hämtning, plus övriga extrakostnader och strul.

Är det ngn som har råkat ut för liknande och fått ngn kompensation? Vilka krav går egentligen att ställa på Tesla?

Hade leverans inbokad vart framflyttad en vecka pga dom inte hann få registrering o plåtar. Fick aldrig någon klarhet o vems felet är, kan tänka mig att tesla har svårt att påverka transportstyrelsen.
Om man får gissa så kanske det kommer så många Bilar på en gång med båten att transportstyrelsen inte hinner med. Jag hade redan sålt av leasing bilen o plockade ut en hyrbil.

Samtidigt så vart min Vw försenad med 6 månader o där fick jag behålla min gamla bil lite längre o fick en lånebil samt lite komp på annat sätt.
Säljaren på Vw var riktigt bra, serviceminded. Tesla säljare påminnner mer o telefonsäljare på en iPhone butik men det är kanske så att tesla är före dom andra, på att sälja bilar på nätet.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Om du köper som privatperson så har du rätt till ersättning enligt konsumentköplagen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Orm

Inlägg av Orm »

Min M3P leverans blev fyra(!) månader försenad efter jag beställt och pröjsat för bilen. Första leveransförsöket - Bil defekt, kunde inte levereras. Andra försöket - Ersättningsbil transportskadad, kunde inte levereras. (upptäcktes 30 min innan leverans vid båda tillfällena. Satt i väntrummet). Tredje försöket: Äntligen en hel, fungerande bil!

Kompensation: EN GRATIS TESLA KEPS! Wohoo!

Har lagt det hela bakom mig nu. Bilen är tack och lov helt fantastisk!
Model 3 Performance, Röd med vit inredning, FSD
Verdi

Inlägg av Verdi »

jak skrev:
Flotten skrev:
Jag är i samma situation. I mitt fall säger dom att "fel typ" av bil anlände - inte en LR AWD som jag beställt utan en LR P-. Jag blev erbjuden att ta den för samma kostnad, men pga förmånsvärdet var det inte ett alternativ. Jag skulle fått bilen den 15:e aug, och upptäckte själv att något var konstigt på eftermiddagen dagen innan och ringde.

Jag går fortfarande och väntar på ny leveranstid, har enbart hört "mitten av september", eller "andra halvan av september", men inget mer specifikt.
Jag tycker faktiskt man kan diskutera om P- är en P eller en LR AWD. De är iaf inte specade som en P hos Transportstyrelsen och på sajter som car.info så visas de som LR AWD vad gäller acceleration, förbrukning, toppfart osv. Helt givet vilket förmånsvärde den har är det inte. De saknar trackmode, bromsarna från riktiga P, vinge, höjd toppfartsspärr och 20" hjulen. Med det så tycker inte jag att det är rimligt att jämföra med BMW M3/Audi RS4 och C63AMG längre.

Frågade en på Tesla.
Det är Base Performance, vi har inte fått ett förmånsvärde på den än, vi väntar och hoppas på att det inte kommer bli lika högt som Performance.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Det var ju ändå rätt kvickt. Min första upptäckte man inte kunde levereras typ 45min efter utsatt leveranstid. Min andra levererades trots att jag anmärkte på det mesta (passagerardörr gick knappt att stänga tex). Min tredje fick knas med mjukvara, men det fixades medan jag väntade... typ 1h extra. Alla dessa bilar var dock X.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
jak
elbilist

Inlägg av jak »

Verdi skrev:

Jag tycker faktiskt man kan diskutera om P- är en P eller en LR AWD. De är iaf inte specade som en P hos Transportstyrelsen och på sajter som car.info så visas de som LR AWD vad gäller acceleration, förbrukning, toppfart osv. Helt givet vilket förmånsvärde den har är det inte. De saknar trackmode, bromsarna från riktiga P, vinge, höjd toppfartsspärr och 20" hjulen. Med det så tycker inte jag att det är rimligt att jämföra med BMW M3/Audi RS4 och C63AMG längre.

Frågade en på Tesla.
Det är Base Performance, vi har inte fått ett förmånsvärde på den än, vi väntar och hoppas på att det inte kommer bli lika högt som Performance.
Dom trodde att förnånsvärdet skulle vara framme i oktober men jag kunde få rätt modell i september. Jag vågade inte chansa med tanke på hur högt P är värderad.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Såld: Model Y LR AWD.
Nu: Kia EV6 LR AWD GT-Line.
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare

Inlägg av PontusT »

Orm skrev:
Min M3P leverans blev fyra(!) månader försenad efter jag beställt och pröjsat för bilen. Första leveransförsöket - Bil defekt, kunde inte levereras. Andra försöket - Ersättningsbil transportskadad, kunde inte levereras. (upptäcktes 30 min innan leverans vid båda tillfällena. Satt i väntrummet). Tredje försöket: Äntligen en hel, fungerande bil!

Kompensation: EN GRATIS TESLA KEPS! Wohoo!

Har lagt det hela bakom mig nu. Bilen är tack och lov helt fantastisk!
Men kära nån, man undrar ju lite lätt om det verkligen är första gången dom kollar på en bil 30 min innan leverans?!
Om jag får det beskedet imorgon i väntrummet så bryter jag ihop.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare

Inlägg av MEF »

Verdi skrev:

Frågade en på Tesla.
Track mode ska ingå? Iaf har det gjort det i USA.
Dock står det på Teslas hemsida att dragvikten är max 500 kg men hos Transportstyrelsen står det 1000 kg? Inte negativt i sig men väldigt förvirrande...
mrmuscle

Inlägg av mrmuscle »

Tror inte Track Mode ingår... har för
mig den rutan på skärmen förblir
grå även i us! Men finns ju nån här
som hämtade sin P-minus.... så....
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare

Inlägg av MEF »

Hämtade min P- idag och jag kan bekräfta att track mode ingår.

Frågade även varför vissa var reggade som AWD LR hos Transportstyrelsen och det gäller bara vissa av de första P- bilarna som kom till Sverige. Detta kommer att rättas till i efterhand.
Verdi

Inlägg av Verdi »

MEF skrev:

Frågade även varför vissa var reggade som AWD LR hos Transportstyrelsen och det gäller bara vissa av de första P- bilarna som kom till Sverige. Detta kommer att rättas till i efterhand.
Så man bör köpa en av dem alltså? :? 8-)
mrmuscle

Inlägg av mrmuscle »

Gick det även att aktivera trackmode?
Att det står med på skärmen vet jag...
mihan

Inlägg av mihan »

MEF skrev:
Dock står det på Teslas hemsida att dragvikten är max 500 kg men hos Transportstyrelsen står det 1000 kg? Inte negativt i sig men väldigt förvirrande...
Står det 1000 kg för dig? Min blev registrerad igår och det står 500 kg hos Transportstyrelsen.

Ett annat problem är att det stod 261 km/h i topphastighet på specifikationerna när jag beställde och hos TS står det 233 km/h, dessutom så har alla P- som finns nu på hemsidan 233 km/h... :-(
Model 3 Performance, Pearl White, Svart interiör. Uthämtad 27/12-2019
Verdi

Inlägg av Verdi »

mihan skrev:
MEF skrev:
Står det 1000 kg för dig? Min blev registrerad igår och det står 500 kg hos Transportstyrelsen.

Ett annat problem är att det stod 261 km/h i topphastighet på specifikationerna när jag beställde och hos TS står det 233 km/h, dessutom så har alla P- som finns nu på hemsidan 233 km/h... :-(

Det där med toppfarten är ju ett stort problem. :lol:
mihan

Inlägg av mihan »

Verdi skrev:
Nej, jag kommer nog aldrig köra ens i 233 km/h men det påverkar dock värdet (i kr) jämfört med en bil som har angiven topphastighet på 261 km/h.
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare

Inlägg av MEF »

mrmuscle skrev:
Gick det även att aktivera trackmode?
Att det står med på skärmen vet jag...
Ja, det går att aktivera.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mihan skrev:
Verdi skrev:
Nej, jag kommer nog aldrig köra ens i 233 km/h men det påverkar dock värdet (i kr) jämfört med en bil som har angiven topphastighet på 261 km/h.
Hur vet du att de inte har uppdaterat det samtidigt som prestandan? Du får testa!
mihan

Inlägg av mihan »

Verdi skrev:
mihan skrev:
Verdi skrev:
Hur vet du att de inte har uppdaterat det samtidigt som prestandan? Du får testa!
Ja, vi får se, får fråga när dom levererar och konfirmera när jag kör hem. Är ca 13 mil så det borde bara ta en halvtimme ;)
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare

Inlägg av MEF »

Verdi skrev:
MEF skrev:

Så man bör köpa en av dem alltså? :? 8-)
Förmånsvärdet borde dock bli skyhögt för fossilvarianterna som gör 0-100 på 3.4 sek OCH har dragkrok lär vara svindyra :lol:
Om du nu bryr dig om sånt dvs...
Synd bara att Tesla endast säljer dom som lagerbilar för stunden.
mrmuscle

Inlägg av mrmuscle »

Tror på förmånsvärde i Linje med
den riktiga Performance! Annat vore
konstigt!
Verdi

Inlägg av Verdi »

mrmuscle skrev:
konstigt!
Varför? Finns ingen direkt koppling vad gäller prestandan mellan LR AWD och dess jämförelsebilar. Saknar P- de attribut som kan sägas göra den sportig som en M3/RS4 så varför ska den bedömas annorlunda än LR AWD?
mrmuscle

Inlägg av mrmuscle »

Verdi skrev:
mrmuscle skrev:
konstigt!
Varför? Finns ingen direkt koppling vad gäller prestandan mellan LR AWD och dess jämförelsebilar. Saknar P- de attribut som kan sägas göra den sportig som en M3/RS4 så varför ska den bedömas annorlunda än LR AWD?
Väldigt mycket handlar om Prestanda
0-100 när dem sätter förmånsvärden.
Konstigt nog kan tyckas... Tror de
där 1,2 sek kommer höja förmånsvärdet
kraftigt, men vi får vänta och se...
Skriv svar