Bil innan Model 3
Moderator: Redaktion
- Dj Mastergrind
- Teslaägare
- Inlägg: 78
- Blev medlem: 30 maj 2018 15:42
Re: Bil innan Model 3
Passat GTE -17 som gav mersmak. Även om den inte var särskilt snabb i el-läget så var känslan att åka runt på el helt obetalbar.
Dock har vi kvar en fossil som andrabil, en BMW 3-serie Touring från 2010, då den har dragkrok. Rullar inte så många mil i månaden.
Dock har vi kvar en fossil som andrabil, en BMW 3-serie Touring från 2010, då den har dragkrok. Rullar inte så många mil i månaden.
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Re: Bil innan Model 3
Förutom möjligtvis 240 så känns det som jag gjort ett av dom största kliven då jag bytte från min första bil, en Seat Leon -01 som kostade 36 kkr när jag köpte den för 10 år sedan.
Av någon konstig anledning ville dom inte ta den som inbyte mot min model 3 LR
Man vänjer sig snabbt vid en bättre standard och det var en upplevelse att köra den gamla bilen en sväng efter att bara kört Tesla en månad, allt kändes vingligt och rangligt och inget hände när jag tryckte på varken gasen eller bromsen
Jag kände verkligen hur mycket jag uppskattar bromsåtervinningen också då det kändes som fossilbilen gled runt på is och man var Fred Flinta när man tryckte på friktionsbromsen.
Av någon konstig anledning ville dom inte ta den som inbyte mot min model 3 LR

Man vänjer sig snabbt vid en bättre standard och det var en upplevelse att köra den gamla bilen en sväng efter att bara kört Tesla en månad, allt kändes vingligt och rangligt och inget hände när jag tryckte på varken gasen eller bromsen

Jag kände verkligen hur mycket jag uppskattar bromsåtervinningen också då det kändes som fossilbilen gled runt på is och man var Fred Flinta när man tryckte på friktionsbromsen.
Re: Bil innan Model 3
Citroën Xantia -99
Citroën C4 -05
Lexus IS 220 d -06
Citroën C5 III -08
Lexus GS 450H -10
Bmw 320 D Xdrive -15
Model 3 känns som något helt annat. På något sätt var det roligare med bilar innan, nu finns det inte så mycket att fundera på längre. Biltidningarna har blivit tråkiga.
Citroën C4 -05
Lexus IS 220 d -06
Citroën C5 III -08
Lexus GS 450H -10
Bmw 320 D Xdrive -15
Model 3 känns som något helt annat. På något sätt var det roligare med bilar innan, nu finns det inte så mycket att fundera på längre. Biltidningarna har blivit tråkiga.

Senast redigerad av Jjonas, redigerad totalt 2 gång.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Bil innan Model 3
Volvo XC70 -06,
plus lite andra små bilar som numer är historia.
plus lite andra små bilar som numer är historia.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Re: Bil innan Model 3
Gick från en Ford Focus RS 2017 till en BMW 118d 2018 för att nu vänta på en M3 Performance 

M3 Performance Pearl White, beställd 8/8-19
Re: Bil innan Model 3
Min din Skoda superb räknas väl som premium enligt dig?
Hur går det med ditt tesla köp? Du sa att du hade bokat av den 3 gånger. Hur lång tid tog det att få tillbaka insatsen alla gånger?
Har du bokat den för 4 gången eller bokat av den igen?
Jag själv kommer från (finare)bilar, alltid kunnat kosta på mig det på firman men dom senaste har jag knappt behållit i två år.
Själv lite förvånad över vissas bilar innan, men samtidigt tesla är inte så fasligt dyr nu som tex s o x är. Många har nog råd med en tesla 3 särkilt om man räknar på den totala kostnaden såsom drivmedel, skatter etc.
Min senaste bil var en tiguan -240 r line med allt utom trailer assist. Feta 21 tums susuki fälgar. Listpriset låg på 470000. Bilen innan var en ny bil oxå BMW 120-D mes m paket o automat.
Bara automatlådan kostade en slant det slipper man med tesla.bmw -15 kostade 345 om jag minns rätt.
Nu har man vant sig med teslas inredning o tycker den är fin, men på tex finare bmw eller Lexus så är interiören mer exklusivt gjord, men jag upplever tesla som bättre idag (inte kvalitetsmässigt ) utan modern o clean.
Dom andra märkena ser skitgamla ut.
Det som skiljer tesla från dom andra bilarna är drivlinan, du åker så skönt o mjukt om du vill, inga höga motorljud eller växlar som smäller i o gungar till bilen när den växlar.
Bilen bara typ flyger fram Som i ett vacuum.
Att sätta sig i en fossil bil går bra, men kör man den så känns drivlinan hopplöst gammal.
Men gillar man motorer som låter, växlar som känns som en spark i arslet när dom går i så är tesla som filmjölk i stället. Flyter fram ( ibland i tsunami fart)
Däremot har jag alltid undvikit dom fetare motorerna pga förmånsvärdet.
Min tiguan 240 hade 240 hästar gjorde 0-100 på 6,5 Sekunder. Den fick ett förmånsvärde av skatteverket på 6200 i månaden. Min tesla LR har typ 3800.
Nu när priset diffar 45000 så känns det segt att välja bort p men jag valde elbil för ekonomin skull.
Hade förut månadskostnader på 8-10000 per månad idag inte ens hälften.
Jag brukar säga, jag har inte råd att INTE åka tesla.
Hur går det med ditt tesla köp? Du sa att du hade bokat av den 3 gånger. Hur lång tid tog det att få tillbaka insatsen alla gånger?
Har du bokat den för 4 gången eller bokat av den igen?
Jag själv kommer från (finare)bilar, alltid kunnat kosta på mig det på firman men dom senaste har jag knappt behållit i två år.
Själv lite förvånad över vissas bilar innan, men samtidigt tesla är inte så fasligt dyr nu som tex s o x är. Många har nog råd med en tesla 3 särkilt om man räknar på den totala kostnaden såsom drivmedel, skatter etc.
Min senaste bil var en tiguan -240 r line med allt utom trailer assist. Feta 21 tums susuki fälgar. Listpriset låg på 470000. Bilen innan var en ny bil oxå BMW 120-D mes m paket o automat.
Bara automatlådan kostade en slant det slipper man med tesla.bmw -15 kostade 345 om jag minns rätt.
Nu har man vant sig med teslas inredning o tycker den är fin, men på tex finare bmw eller Lexus så är interiören mer exklusivt gjord, men jag upplever tesla som bättre idag (inte kvalitetsmässigt ) utan modern o clean.
Dom andra märkena ser skitgamla ut.
Det som skiljer tesla från dom andra bilarna är drivlinan, du åker så skönt o mjukt om du vill, inga höga motorljud eller växlar som smäller i o gungar till bilen när den växlar.
Bilen bara typ flyger fram Som i ett vacuum.
Att sätta sig i en fossil bil går bra, men kör man den så känns drivlinan hopplöst gammal.
Men gillar man motorer som låter, växlar som känns som en spark i arslet när dom går i så är tesla som filmjölk i stället. Flyter fram ( ibland i tsunami fart)

Däremot har jag alltid undvikit dom fetare motorerna pga förmånsvärdet.
Min tiguan 240 hade 240 hästar gjorde 0-100 på 6,5 Sekunder. Den fick ett förmånsvärde av skatteverket på 6200 i månaden. Min tesla LR har typ 3800.
Nu när priset diffar 45000 så känns det segt att välja bort p men jag valde elbil för ekonomin skull.
Hade förut månadskostnader på 8-10000 per månad idag inte ens hälften.
Jag brukar säga, jag har inte råd att INTE åka tesla.
Bil innan Model 3
Började 1995 när kk var flångnytt med:
-83 Opel kadett 1.2L 4-växlad låda som man trodde skulle hoppa ur bilen i motorvägsfart.
Bytte 1998 till en -95 Mazda 626 2.0i manuell, kändes som en sportbil i jämförelse med kadetten.
2001 fick jag första barnet och köpte en ny Skoda Octavia kombi 2.0tdi 150hk 4x4 manuell (som chippades till 190hk), Laurin&Klement ed. Härifrån och framåt blev det förmånsbilar på firman.
2008 Kom en -06 Titan (Nissan) i mitt liv! 5,7L Hemi V8 med 300hk, sjukt skön bil med 3000kg på kroken. Inte så farligt törstig som man kan tro, körde den på 1,1K/mil Nacka-Rimbo när min nuvarande sambo bodde där.
Som mest 1,8L/mil samma väg men med pjäxan i pannrummet.
Bytte avgassystem och dämpare men annars var den pigg nog som köptes.
Sen byttes den ut pga att soppakontot vuxit tråkigt mycket.
2010 Blev det en -09 Audi A4 2.0tdi 180hk quattro kombi som rullade på ett gäng år. Hängde med länge men kändes som den skulle bli dyr runt hörnet när mätaren slog om till 23000mil.
2017 var det dags för lite nyare transport och en -16 Passat 2.0tdi automat 4Motion 190hk kom i min ägo. Tyst och skön bil att glida fram i, dock lite väl mycket body roll för min smak.
Passaten köptes trots att jag stod i kö för Model 3 sen dag 1 och såldes så fort leverans bokades in.
26/3 2019 kom dagen D och Model 3 AWD LR hämtades på Trosta, det blev omedelbart väldigt tydligt att det var osannolikt att några fler fossilbilar skulle komma i min ägo!
Det enda som saknas från tidigare bilar är lite lägre vägljud på motorväg och dragkrok.
Vilka j-a bil!
Bakluckan och avsaknad av krok var jag medveten om sen dag 1.
Hoppas på att kroken kan komma att lösas på sikt...
-83 Opel kadett 1.2L 4-växlad låda som man trodde skulle hoppa ur bilen i motorvägsfart.
Bytte 1998 till en -95 Mazda 626 2.0i manuell, kändes som en sportbil i jämförelse med kadetten.
2001 fick jag första barnet och köpte en ny Skoda Octavia kombi 2.0tdi 150hk 4x4 manuell (som chippades till 190hk), Laurin&Klement ed. Härifrån och framåt blev det förmånsbilar på firman.
2008 Kom en -06 Titan (Nissan) i mitt liv! 5,7L Hemi V8 med 300hk, sjukt skön bil med 3000kg på kroken. Inte så farligt törstig som man kan tro, körde den på 1,1K/mil Nacka-Rimbo när min nuvarande sambo bodde där.
Som mest 1,8L/mil samma väg men med pjäxan i pannrummet.

Bytte avgassystem och dämpare men annars var den pigg nog som köptes.
Sen byttes den ut pga att soppakontot vuxit tråkigt mycket.

2010 Blev det en -09 Audi A4 2.0tdi 180hk quattro kombi som rullade på ett gäng år. Hängde med länge men kändes som den skulle bli dyr runt hörnet när mätaren slog om till 23000mil.
2017 var det dags för lite nyare transport och en -16 Passat 2.0tdi automat 4Motion 190hk kom i min ägo. Tyst och skön bil att glida fram i, dock lite väl mycket body roll för min smak.
Passaten köptes trots att jag stod i kö för Model 3 sen dag 1 och såldes så fort leverans bokades in.
26/3 2019 kom dagen D och Model 3 AWD LR hämtades på Trosta, det blev omedelbart väldigt tydligt att det var osannolikt att några fler fossilbilar skulle komma i min ägo!

Det enda som saknas från tidigare bilar är lite lägre vägljud på motorväg och dragkrok.
Vilka j-a bil!

Bakluckan och avsaknad av krok var jag medveten om sen dag 1.
Hoppas på att kroken kan komma att lösas på sikt...

Re: Bil innan Model 3
S90D 2016. Saknar tystare kupé och komfort vid motorvägshastighet., rattvärme (antar att jag kommer sakna den när det blir kallare.
På det hela mer nöjd med denna bil, framförallt med tanke på månadskostnad.
På det hela mer nöjd med denna bil, framförallt med tanke på månadskostnad.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Re: Bil innan Model 3
Mitsubishi Outlander PHEV.
BMW 530d Touring (E61).
Tesla Model 3 vinner i alla avseenden över Outlandern.
BMW vinner på några enstaka egenskaper över Model 3, men jag ångrar inget än så länge
BMW 530d Touring (E61).
Tesla Model 3 vinner i alla avseenden över Outlandern.
BMW vinner på några enstaka egenskaper över Model 3, men jag ångrar inget än så länge

Re: Bil innan Model 3
Frågar du mig?Snap02 skrev:Min din Skoda superb räknas väl som premium enligt dig?
Hur går det med ditt tesla köp? Du sa att du hade bokat av den 3 gånger.
Man kan inte skriva Skoda och premium i samma mening

Re: Bil innan Model 3
Volvo v40 T5
Volvo xc70
Volvo xc90
Passat 2.0 T /200hk
Audi Q73.0 tdi
Mercedes B klass
Audi A6 Allroad 3.0 tdi
Audi A6 2.0 TDI Ultra
Tesla M3 LR Awd beställd
Volvo xc70
Volvo xc90
Passat 2.0 T /200hk
Audi Q73.0 tdi
Mercedes B klass
Audi A6 Allroad 3.0 tdi
Audi A6 2.0 TDI Ultra
Tesla M3 LR Awd beställd
M3 LR AWD vit beställd 20/8 2019. Levererad 30/9
Re: Bil innan Model 3
Toyota Yaris
Passat byter ner till andra bil och Tesla 3 blir första valet vid åkning från och med måndag.

Passat byter ner till andra bil och Tesla 3 blir första valet vid åkning från och med måndag.
____________________________________
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Kia e-niro 64kWh advanced plus MY2020
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Bil innan Model 3
Har inte Outlander Phev bättre markfrigång? (Vad trög denna elbilsmarknad är, men verkar som VW är på väg med fyra Suv modeller med fyrhjulsdrift).skoogs skrev:Mitsubishi Outlander PHEV.
BMW 530d Touring (E61).
Tesla Model 3 vinner i alla avseenden över Outlandern.
BMW vinner på några enstaka egenskaper över Model 3, men jag ångrar inget än så länge
Jo, markfrigång 19 cm Phev. Tesla m3 14 cm. Får se vad M3 ägarna säger på vintern.
Re: Bil innan Model 3
Neeeeejj!!Swede1 skrev:Har inte Outlander Phev bättre markfrigång? (Vad trög denna elbilsmarknad är, men verkar som VW är på väg med fyra Suv modeller med fyrhjulsdrift).skoogs skrev:Mitsubishi Outlander PHEV.
BMW 530d Touring (E61).
Tesla Model 3 vinner i alla avseenden över Outlandern.
BMW vinner på några enstaka egenskaper över Model 3, men jag ångrar inget än så länge
Jo, markfrigång 19 cm Phev. Tesla m3 14 cm. Får se vad M3 ägarna säger på vintern.

Denna information är ju direkt livsavgörande. Jag skulle köpt en Outlander istället. Visserligen extremt mycket dyrare TCO, inte hälften så trevlig att köra, gammal 1800-tals teknik och en del andra småbrister.
...MEN! 19 istället för 14 cm markfrigång! Vilket pucko jag är!

(Har för mig att min gamla Skoda Octavia hade 13cm - att jag överhuvudtaget lever!)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Bil innan Model 3
Ja, kan faktiskt vara livsavgörande på oplogad vinterväg/backe om någon blir sjuk, trots 1800 tals teknik. Nu finns väl bara e tron och mX för en miljon om du vill ha lite höjd och fyrhjulsdrift. Elbilsutbudet måste breddas, man känner riktigt hur de stora bilföretagen försöker bromsa utvecklingen. Men de får inte en spänn av mig förrän de gör en bra suv till rimligt pris.Walker skrev:Neeeeejj!!Swede1 skrev:Har inte Outlander Phev bättre markfrigång? (Vad trög denna elbilsmarknad är, men verkar som VW är på väg med fyra Suv modeller med fyrhjulsdrift).skoogs skrev:Mitsubishi Outlander PHEV.
BMW 530d Touring (E61).
Tesla Model 3 vinner i alla avseenden över Outlandern.
BMW vinner på några enstaka egenskaper över Model 3, men jag ångrar inget än så länge
Jo, markfrigång 19 cm Phev. Tesla m3 14 cm. Får se vad M3 ägarna säger på vintern.14 mot 19?!?! Varför har ingen sagt något till mig?
Denna information är ju direkt livsavgörande. Jag skulle köpt en Outlander istället. Visserligen extremt mycket dyrare TCO, inte hälften så trevlig att köra, gammal 1800-tals teknik och en del andra småbrister.
...MEN! 19 istället för 14 cm markfrigång! Vilket pucko jag är!![]()
(Har för mig att min gamla Skoda Octavia hade 13cm - att jag överhuvudtaget lever!)
Re: Bil innan Model 3
Skulle vilja se hur den bil ser ut som tar hänsyn till ALLA eventualiteter. Jag köper en bil, inte ett överlevnadsfordon. Hur står sig Outlandern mot en granatatack? Giftgas? Bensinbrist? Förbud mot fossiltrafik?
Om jag blir så sjuk att det är livsavgörande att ta sig ner för en backe ringer i alla fall jag 112.
Och om man kör fast med 14 cm, vad säger att man inte kör fast med 19? Mig veterligen är inte Outlandern ett terrängfordon. Även de kan faktiskt köra av vägen.
Om jag blir så sjuk att det är livsavgörande att ta sig ner för en backe ringer i alla fall jag 112.
Och om man kör fast med 14 cm, vad säger att man inte kör fast med 19? Mig veterligen är inte Outlandern ett terrängfordon. Även de kan faktiskt köra av vägen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Bil innan Model 3
Leasade (privat) en VW Golf kombi 150hk bensin innan. Nu leasar jag Model 3 på mitt företag.
Re: Bil innan Model 3
Mitsubishi Carisma 1.8, som jag ägt i 24 år!
Innan dess diverse billiga begagnade bilar...
Snacka om uppköp!
Innan dess diverse billiga begagnade bilar...
Snacka om uppköp!
Re: Bil innan Model 3
Som att byta från 3 hjuling till 18 växlars fullblodsracer.Sascha skrev:Mitsubishi Carisma 1.8, som jag ägt i 24 år!
Innan dess diverse billiga begagnade bilar...
Snacka om uppköp!
Du kommer inte fatta att man kan köra så många mil som du kommer göra.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Bil innan Model 3
Audi A7, bensinare, 252hk.
Innan dess en BMW 330e hybrid.
Har inte fått min Tesla än dock
Innan dess en BMW 330e hybrid.
Har inte fått min Tesla än dock

Re: Bil innan Model 3
MB E320 -03 senaste 10 år
Har även haft Lotus Esprit V8 tidigare..
Sedan 5 mån Model 3 LR AWD FSD, ca 1100mil
Många plus, fantastiskt trevlig att köra, skulle bara önska att den var tystare på våra grova asfaltvägar. Har beställt nya däck, får se hur mkt det kommer att hjälpa.
Har även haft Lotus Esprit V8 tidigare..
Sedan 5 mån Model 3 LR AWD FSD, ca 1100mil
Många plus, fantastiskt trevlig att köra, skulle bara önska att den var tystare på våra grova asfaltvägar. Har beställt nya däck, får se hur mkt det kommer att hjälpa.
Model 3 LR AWD röd aero AP+FSD
Re: Bil innan Model 3
Saab 9-5 kombi 2.3t BioPower -09.
Ägt bilen sen 2012 och den hade drygt 23000mil på mätaren nu när vi sålde den och köpte Model 3.
Ägt bilen sen 2012 och den hade drygt 23000mil på mätaren nu när vi sålde den och köpte Model 3.