Vilken begagnad S är bäst att köpa?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare

Inlägg av KingRikard »

Funderar på att skaffa en begagnad S. Läser lite om laddhastigheter och range etc, och frågan är om man ska sikta på en 85D från 2014-2015 och komma "billigare" undan, eller är det bättre att satsa på en modernare 75D från 2016? Hur stor skillnad är det i praktiken på räckvidden? Vilken laddar snabbast? Jag fattade det som att 75D hade högre laddhastighet över 50% osv?

:)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Vilken begagnad S är bäst att köpa?

Inlägg av dstr »

Mjukvarulåsta laddar fort.

90-batteriet har rätt dåligt rykte. Min magkänsla är väl att delat av det är oförtjänt.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

S60 är väldens bästa elbil det skrev Tibor i en artikel :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare

Inlägg av KingRikard »

Hittade det här inlägget om batterikemin och vad som troligen är orsaken till den sänkta laddhastigheten. Frågan är vilka celler det omfattar. Känns väl säkrare att satsa på en senare bil då kanske:

Läs vad Alchemist42 skriver i dessa 3 inlägg. Han förefaller mycket kunnig. En resume nedan av första inläget.

Anyway, all the talk about Li plating and dendrite formation reminded me about a well-known problem in that community. A few years back, many members started to notice that older Sanyo 18650 cells often start to heat up upon charging. The cell looks fine at first glance (normal voltage, low internal resistance, reasonable capacity) and starts the charging process normally. However, once the charge voltage reaches around 4.0V, the cell begins heating up, often leading to dangerously hot temperatures of 80°C or higher. The reason is a parasitic internal current that soon exceeds the charging current making a full charge impossible. At first, only Sanyo UR18650A cells seemed to be affected, however by now examples are known from nearly all older Sanyo cell types as well as some Panasonic, Sony and LG batteries. All reasoning about the underlying causes was speculation until one member who investigated the problem on his job posted one very interesting contribution: Red Sanyo 18650 Cells Getting Hot While Charging - Page 10
Short summary: If charging conditions deviate a little bit from the norm (temperature too high, too much time spent at high SoC), micro-dendrites form between cathode and anode, leading to an internal short-circut. This is the exact failure mode of Li plating. The effect usually vanishes after cooling down and the cells stabilize between 3.95 and 4.05V. It might even disappear completely for a few cycles, but eventually always comes back. Also, the onset is relatively independent from age (both temporal and cycling) and can occur as early as after one year. The effect starts to manifest as an elevated self-discharge rate and worsens from there. As a safety measure, the original poster recommends charging only to 4.10V (corresponds to a "standard charge" in Tesla terms) and reducing charging current and temperature while charging. No failures were observed with these precautionary measures.

Let's just hypothetically assume, Tesla found exactly such a problem in some batteries. How would that manifest?

- Balancing problems and self-discharge at high SoCs lead to some cars being unable to charge to 100%
- High SoCs suddenly make the cooling system work much more than usual due to heat generation
- In the worst case, single cells cross the threshold to thermal runaway and cause cars to burn up
- Tesla takes notice and distributes new software that looks for elevated self-discharge and sets charging voltage to 4.1V or lower on those cars. DC charging speed is reduced for all cars as a precautionary measure.

Correct me if I' wrong, but this seems to be pretty much exactly what is happening.

I will tell you in all honesty: As a Tesla fan, having ordered a Model 3 and holding TSLA shares, I very much hope that Tesla will find a solution to the problem. But everything looks very sketchy. Not only for Tesla, but for a lot of others as well. Panasonic might have to take partial blame - they must have known about the safety problems with their UR18650 cells for at least ten years, but never even notified their customers. And most other battery giants have been shown to deliver cells with similar problems (albeit not in the magnitude seen at Sanyo). I wish Tesla would just come forward with a meaningful statement.

I want to make clear that I do absolutely not suggest that most older Tesla packs are defective or dangerous. If I had to guess I would think that in very few select cases, problems as described above were observed and Tesla, fearing a PR nightmare, decided to play it safe with all packs that even remotely look like they might develop that issue in the future while they are working on a tool to reliably weed out any seriously damaged packs. Tesla batteries have been shown to be able to lead long and safe lives with minimal degradation repeatedly. A few black sheep do not change that big picture, as long as Tesla is able to identify them correctly.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Problematiken ovan bör påverka alla packen
Äldre 85 med degradeiring är nära en 75 i räckvidd
Vad det gäller laddhastighet så laddar 85 snabbare förutsatt att den inte är strypt
Bäst vore en unicorn 75 med strypt 85 batteri såg en på fejan som är till salu
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Välj en bra bil, men se även på batteriet istället för tvärt om. Enda gången kapaciteten är av intresse är vid långresor, men ett bra mycket bättre laddnätverk numera gör att problemet är väldigt litet.
Det är lite skillnad på prestanda, en 70D har något sämre acc t.ex.
Stor frunk (RWD) tycker jag är en sak att fundera över. RWD vs AWD en annan. Bägge funkar mycket bra.
100 batteriet är dock så pass mycket större att det påverkar var du laddar någonstans. De andra bilarna behöver oftast stanna på samma SuC ändå.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Gustafsson skrev:
Välj en bra bil, men se även på batteriet istället för tvärt om. Enda gången kapaciteten är av intresse är vid långresor, men ett bra mycket bättre laddnätverk numera gör att problemet är väldigt litet.
Det är lite skillnad på prestanda, en 70D har något sämre acc t.ex.
Stor frunk (RWD) tycker jag är en sak att fundera över. RWD vs AWD en annan. Bägge funkar mycket bra.
100 batteriet är dock så pass mycket större att det påverkar var du laddar någonstans. De andra bilarna behöver oftast stanna på samma SuC ändå.
Frunk RWD vs AWD gäller bara pre facelift bilar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

En liten notering. Läser man vad ”Alchemist42” skriver så pratar han om ”Tesla Standardcharge”.

Det är en term/beteckning/inställning som Tesla använder på de äldre Roadsters 2008-2010. Då man laddar till 86% om jag minns rätt. Finns ingen %-sats utan endast inställningarna Storage/Standard/Range-charge.

De Roadster använder tydligen också en äldre och lite annan slags kemi. (Mer lika std-batterier från datorvärlden)

Skulle så vara fallet är det inte säkert att resonemanget stämmer på S/X batterier som är modernare. Eller M3 batterier som är ytterligare en modernare konstruktion.

Känner för övrigt till en Roadster som har ca 97% kapacitet kvar i sitt originalbatteri efter 10år.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Gusten
Teslaägare

Inlägg av Gusten »

Har en Model S 75 -16 som snart skall säljas, om det är intressant. Tanken är att sälja den på KVD men jag kan ju likaväl sälja den här om det är intressant

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare

Inlägg av KingRikard »

Gusten skrev:
Har en Model S 75 -16 som snart skall säljas, om det är intressant. Tanken är att sälja den på KVD men jag kan ju likaväl sälja den här om det är intressant

Kan ju hända, är det nya fronten? Pris-idé? Räckvidd i praktiken? Och så klart, lider den av strypningen av laddhastighet med senaste uppdateringen?

mvh
Användarvisningsbild
Gusten
Teslaägare

Inlägg av Gusten »

Här kommer lite mer info
Facelift (Nya fronten)
Silver metallic
6600mil
Nextgen sätet svart skinn
Ultra HiFi
Vinter paket
Öppningsbart panoramatak
Autopilot AP1

Fulladdad 37mil
90% 31mil

Jag har inte upplevt någon minskad laddhastighet har dock inte kört Superchargers på väldigt länge

Finns i Göteborg

Har inte funderat så mycket på pris ännu
Vet inte vad dom går för?

/Martin

topgun12

Inlägg av topgun12 »

Gusten skrev:
Här kommer lite mer info
Fulladdad 37mil
90% 31mil

/Martin

Hur fan kan du få 6 mil längre räckvidd mellan 90 till 100%? Om 10% ger 6 mil borde då 100% ge 60mil !
Kan du ens ladda till 100%, min S85 går numera bara ladda till 97% trots bara 2.2% degradering av batteriet, förlust sålunda 2.2+3% Tack Elon !
Verdi

Inlägg av Verdi »

Ge mig en budget så ska jag tala om vilken som är bäst. :D

Tror det är svårt att slå en facelift 75D om man ska se till bäst värde. Den här t ex: https://www.blocket.se/stockholm/Model_ ... ?ca=10&w=3 eller den här: https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... 1.htm?aw=1

Eller en RWD om man kan tänka sig det: https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_S ... ?ca=10&w=3

Jag tycker facelift är rätt mycket snyggare och då får man en bil som ser ut i princip exakt som en Performance Raven. 8-)
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare

Inlägg av KingRikard »

Jo jag tycker också faceliften är betydligt snyggare. Hade hoppats komma undan med 500k men inte så ofta man ser en facelift i den regionen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ja under 500 blir det nog svårt att hitta en Facelift såvida det inte är en med en jäkla massa mil på kanske...
Däremot en S85D går ju men jag håller nog med dom som rekommenderar en S75D om man hittar en till rätt pris (och helst utan
begränsningar på laddning/batteri såklart). Normalt sett så har 85:orna högre laddeffekt jämfört med 75:orna, men som flera
skrivit så börjar det tyvärr bli en sanning med modifikation :(
Om 75:orna kan få högre laddeffekt via uppdateringar är såklart trevligt men däremot inte lika kul med sänkt på 85:orna (eller vilken modell som helst).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Verdi skrev:
Ge mig en budget så ska jag tala om vilken som är bäst. :D
...klipp....
Jag fyller på Verdis fråga.
Vad är din kravspecifikation?
Dvs vad ska du ha bilen till. Hur mkt kör du/ni.
Åker ni långa resor på semester eller korta turer hemmavid.
Behöver du dragkrok eller inte?
Vad får den kosta?
Har du problem med snöröjning mm och behöver AWD?

Sammanställ en lista av behov, önskemål och prioriteringar så ska du se att svaret brukar utkristallisera sig ganska snabbt.

I slutändan kanske det är en 3:a eller en X som är rätt....
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare

Inlägg av KingRikard »

Tackar för engagemanget!

Min ide är följande:

Facelift
Free Supercharging
Helst Dual engine men inget måste
Undviker gärna "gamla" batteripacket
Range över 35 mil i praktiken eftersom det blir långresor titt som tätt
Inga problem med snö (bor i Falkenberg så har knappt sett snö senaste 10 åren)

Tänker lite framtid också, jag gissar att bilar med gamla batteripacket blir svåra att sälja om det visar sig att div mjukvarubegränsningar måste införas för att hindra dem från att brinna upp osv. Alternativt, Tesla skulle kunna byta ut äldre pack och lösa problemet "på riktigt".

Här är en kandidat faktiskt, snyggt med ljust läder! https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_S ... ?ca=11&w=3

Trist att det bara är enkelmotor, men man kan nog stå ut med "bara" knappt 400 hästar.....

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

KingRikard skrev:
Tackar för engagemanget!

Min ide är följande:

Facelift
Free Supercharging
Helst Dual engine men inget måste
Undviker gärna "gamla" batteripacket
Range över 35 mil i praktiken eftersom det blir långresor titt som tätt
Inga problem med snö (bor i Falkenberg så har knappt sett snö senaste 10 åren)

Tänker lite framtid också, jag gissar att bilar med gamla batteripacket blir svåra att sälja om det visar sig att div mjukvarubegränsningar måste införas för att hindra dem från att brinna upp osv. Alternativt, Tesla skulle kunna byta ut äldre pack och lösa problemet "på riktigt".

Här är en kandidat faktiskt, snyggt med ljust läder! https://www.blocket.se/goteborg/Tesla_S ... ?ca=11&w=3

Trist att det bara är enkelmotor, men man kan nog stå ut med "bara" knappt 400 hästar.....

Vad menas med gamla batteripacket? För det är inte så speciellt stor skillnad i batteripack mellan de olika batterimodellerna. Möjligen är det 90kwh batteriet som står ut som lite olyckligt.
Men alla övriga i äldre bilar kan drabbas av laddningsbegränsning efter hand. Tyvärr ser det ut så. Även för 75kwh batteriet finns det fordon som fått begränsning i laddhastighet. Vad vi vet idag för model s är 100kwh batteriet förskonat, så långt.

Vad menar du med 35mils verklig räckvidd? Är det vid körning 100% till 0% vilket är ganska ointressant. Det mest intressanta på långresor är laddtiden kontra räckvidd mellan SuC och då laddning mellan 10% till 80% som kan vara intressant. Och med 80% laddning för en 75kwh, kommer du inte alls 35mil tyvärr, om du håller normal motorvägsfart i Sverige. Då är det nog bara de större batterierna som fungerar.

Men, om du inte kör väldigt konstiga resor långt utanför laddnätverk, eller ofta gör avsteg på dina planerade resor eller inte kör väldigt långa resor ofta. Så skulle jag nog säga att en 75kwh batteri är lagom, för de flesta. Sedan är det klart att 100kwh är alltid bra, men smakar det så kostar det.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

35 mil verklig så är det S100 eller M3 LR
Om du nu inte kör på småvägar
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare

Inlägg av KingRikard »

Såvitt jag förstått så ändrades batterierna runt 2016, men kan ju absolut vara fel. Enligt den här mätningen verkar just 75-batterierna vara de som klarar Supercharging bäst (om man inte köper en med 100 kW såklart): https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... omment-127

35 mil motorväg 100-0 var det jag menade, sen att man troligen aldrig kör ner till 0 är ju en annan femma. Till vardags är det ju inga problem ändå, det blir mest kortare resor. Men när man väl ska ut och åka längre är det ju nice om man slipper stanna på varenda stolpe och fylla på.

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

KingRikard skrev:
Såvitt jag förstått så ändrades batterierna runt 2016, men kan ju absolut vara fel. Enligt den här mätningen verkar just 75-batterierna vara de som klarar Supercharging bäst (om man inte köper en med 100 kW såklart): https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... omment-127

35 mil motorväg 100-0 var det jag menade, sen att man troligen aldrig kör ner till 0 är ju en annan femma. Till vardags är det ju inga problem ändå, det blir mest kortare resor. Men när man väl ska ut och åka längre är det ju nice om man slipper stanna på varenda stolpe och fylla på.

Testa dina resor i ABRP, så kan du se när, var och hur du behöver ladda. Går att laborera en hel del med väder och temperatur.
https://abetterrouteplanner.com

Finns väl minst en på forumet som kör en 75d som fått sänkt laddhastighet, om jag minns rätt. Tror att skillnaden mellan 85 och 75 mer beror på ålder just nu, risken finns att även 75an kommer få en sänkt laddhastighet för att spara batteriet. Som jag förstått det, så man bör vara medveten om problemet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

En Model 3 LR laddar närmare dubbelt så snabbt(mätt i range) som en S75. Om/när S75 blir begränsad är det en gigantisk skillnad. Dessutom har M3LR betydligt mer range från start.
2170 cellerna lär troligen stå emot slitage bättre än 18650 dessutom.
Försäkring, service etc är också mkt billigare för M3.
Tänkt på att du får 60k av staten vid köp av en ny M3, det får du inte på en beggad S. Du får också väldigt låg ränta av Tesla. Så även inköpsmässigt blir det liknande kostnad.
Och inte minst garantier... en beggad S med 7k mil har bara 1k mil garanti kvar...
Måste du inte ha utrymmet i en S är det väldigt svårt att rekommendera en S75 helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare

Inlägg av KingRikard »

Sant, utrymmet är nog egentligen inget problem. Mer saker som komfort etc, tycker S är snyggare också. Just vägbuller är jag allergisk emot och där verkar S vara bättre. Fri Supercharging är ju också ett stort plus även om man inte ska stirra sig blind på det med tanke på det billigare priset/ försäkring osv för en 3:a.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Håller med om att S är betydligt tystare på grov asfalt, åtminstone med 19" på S vs 20" på M3.
Jag har inte provat nån Model 3 med 18", men ska man tro Teslabjörn gör det stor skillnad för vägbuller. Lägre däcktryck gör nog också en hel del.

Det blir då tyvärr lite pest eller kolera om man kör mkt långresor. Antingen tyst bil med risk för plågsamt långa laddsessioner, eller bullrigare bil med lång range och supersnabb laddning.
(Kör man mest i stan eller på bra asfalt är M3 väldigt tyst förstås)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
KingRikard
Teslaägare

Inlägg av KingRikard »

Precis, så tänker jag också. Och måste jag prioritera väger komfort, fri Supercharging och "the looks" lite tyngre än supersnabb laddning faktiskt. Och sen vet vi ju inte om laddhastigheten kommer bli ett problem med tex en 75D från 2016.
Skriv svar