Försäkring av model s
Moderator: Redaktion
Re: Försäkring av model s
Jag tror att det faktiskt är upp till Tesla och skapa ordning och trygghet i denna fråga mot försäkringsbolagen. Med den försäljningen i Norge så kan det inte vara ett problem i Norge som det är här. Konkurrensen för att få oss Tesla ägare som kunder måste fram. Annars så får vi problem med andrahandsvärdet mm. I min kalkyl så är ert bara andrahandsvärdet som är en risk. Jag tror att vi alla måste hjälpa till att få Tesla att engagera sig i försäkringsfrågan. Kämpa Tesla syskon. 

De kan väl börja med att lösa nybilsgarantin som alla andra bilmärken eller? Det skulle vara den största skillnaden. Att sedan efter tre år hamna runt 12-13000 för en helförsäkring på denna bilen kan väl inte anses som orimligt eller?
Antar att jag hade lite tur när jag helförsäkrade bilen privat för 6800:-. 3000 mil 3000 självrisk.. Hoppas det håller nästa år också. (lev. i början av juni).
Japp, du hade tur. Men de ska man ha ibland 

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Du menar vagnskadegaranti?Ghia64 skrev:De kan väl börja med att lösa nybilsgarantin som alla andra bilmärken eller? Det skulle vara den största skillnaden. Att sedan efter tre år hamna runt 12-13000 för en helförsäkring på denna bilen kan väl inte anses som orimligt eller?
Gärna. Men man får aldrig något gratis...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Jag har också leasing via Handelsbanken och fick två månaders försäkring via Gjensidige. Jag har haft bilen snart 2 månader och fått erbjudandet. Det 9 854 kr, med fria mil, inkl vagnskada.olarsson skrev:Jag kommer att leasa bilen via Handelsbanken och då ingår två månaders försäkring får Gjensidige. Sedan är det utlovat ett erbjudande om förlängning från dem. Blir intressant att se hur det erbjudandet ser ut.
Jag valde ändå länsförsäkringar där jag fick en premie på 9 220 kr med körsträcka 2000 mil. Motivet är att ag har LF för allt annat, både privat och företaget och bra kontakter med dem.
Tack för info. Låter helt ok tycker jag.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Jo men visst. Men om alla andra märken löser det så får väl Tesla lösa det eller?matbl skrev:Du menar vagnskadegaranti?Ghia64 skrev:De kan väl börja med att lösa nybilsgarantin som alla andra bilmärken eller? Det skulle vara den största skillnaden. Att sedan efter tre år hamna runt 12-13000 för en helförsäkring på denna bilen kan väl inte anses som orimligt eller?
Gärna. Men man får aldrig något gratis...
Eller måste de nå över ett visst antal sålda bilar?
Det ryktades ju om att Tesla skulle börja ha vagnskadegaranti. Så lösa går det nog, handlar mer om att göra.
Men man ska inte tro att det är gratis hos något märke, bara inbakat i priset så det inte syns.
Men man ska inte tro att det är gratis hos något märke, bara inbakat i priset så det inte syns.
Kolla med TryggHansa. Jag betalar 5,700 helförsäkring , helår, körsträcka 1.500 mil, självrisk 3,000:- . Bor i Stockholm.
- lator
- Teslaägare
Trygg har ändrat lite på sina premier. Nu idag får jag priset 17.645kr för 1500 mil, 3000 kr självrisk. Och jag bor inte i Stockholm...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Ringde och kollade priser idag inför ev. köp av Tesla. Helförsäkring privatperson, max 1000 mil om året, man 35 år i Stockholm:
Trygg Hansa: 18000.
Gjensidige: Kunde inte erbjuda helförsäkring.
Länsförsäkringar: Kunde inte erbjuda helförsäkring.
Aktsam: 44000.
Min nuvarande bil kostar 12000 om året, helförsäkrad med samma miltal, blev väldigt förvånad över att en Tesla är så mycket dyrare.
Trygg Hansa: 18000.
Gjensidige: Kunde inte erbjuda helförsäkring.
Länsförsäkringar: Kunde inte erbjuda helförsäkring.
Aktsam: 44000.
Min nuvarande bil kostar 12000 om året, helförsäkrad med samma miltal, blev väldigt förvånad över att en Tesla är så mycket dyrare.
Hmm, verkar skilja otroligt mycket även inom samma försäkringsbolag.
Betalar knappt 7200 kr/år helförsäkrad, 2000 mil i Malmö.
Betalar knappt 7200 kr/år helförsäkrad, 2000 mil i Malmö.
/ Peter
.........................
P85 okt 2013
.........................
P85 okt 2013
Jag har ställt frågan om detta till SHB, då jag pratar med dem om leasing. Det som de diskuterar mest är restvärde som de vill sätta till 30% (!) efter tre år.z balata skrev:olarsson skrev:Jag kommer att leasa bilen via Handelsbanken och då ingår två månaders försäkring får Gjensidige. Sedan är det utlovat ett erbjudande om förlängning från dem. Blir intressant att se hur det erbjudandet ser ut.

Några erfarenheter ang detta?
Jo samma för mig, men det bekymrade mig inte. Jag har eget företag och det är egentligen bara bra med ett lågt restvärde.ceo skrev:Jag har ställt frågan om detta till SHB, då jag pratar med dem om leasing. Det som de diskuterar mest är restvärde som de vill sätta till 30% (!) efter tre år.z balata skrev:olarsson skrev:Jag kommer att leasa bilen via Handelsbanken och då ingår två månaders försäkring får Gjensidige. Sedan är det utlovat ett erbjudande om förlängning från dem. Blir intressant att se hur det erbjudandet ser ut.![]()
Några erfarenheter ang detta?
30% restvärde här med. Men leasing betalas ju med bruttopengar så i slutändan så blir det ju antingen bruttopengar tillbaka eller billigare att lösa ut bilen. Eller mindre att betala om man inte vill lösa ut den och värderingen är jättelåg.
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Jag har också 30% rest via Danske Finans. Har extremt svårt att tänka mej att Teslan inte skulle vara värd 30% om 3år, tror snarare motsatsen och att det blir ett problem. För när man vill köpa loss en leasingbil privat efter 3år så är proceduren att du går till en märkes handlare och så skriver han eller hon (är det någon här som någonsin köpt en bil från en kvinna som jobbar som bilförsäljare?) ett intyg på vad bilen är värd.
Det är kutym i branschen att man får ett intyg med en låg värdering så man tjänar på affären privat. Men vilken handlare ska du få intyg av för Teslan?
Det är kutym i branschen att man får ett intyg med en låg värdering så man tjänar på affären privat. Men vilken handlare ska du få intyg av för Teslan?

En sak kring model S är att jag noterar att jag kör betydligt mer ekonomiskt och lugnt med denna bilen vs någon annan prestandabil jag ägt. Speciellt när man kör längre sträckor kör man ju väldigt jämnt och laglig hastighet eller tom något lägre. Detta för att optimera räckvidden. Man förlorar ju enormt mycket mer röckvidd över 110 km/h än under. Optimalt är ju vägar med 90 km/h. Så en stor fördel ur försäkringssynpunkt är att jag misstänker att många som mig kör väldigt lugnt med sina bilar.
En nackdel är nog att vi kör fler mil med bilen.
En nackdel är nog att vi kör fler mil med bilen.

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Jag har skickat följande mejl till några försäkringsbolag som jag valde bort.
Jag har valt att det kommande året ha min försäkring hos ett annat försäkringsbolag.
Jag är dock öppen för att nästa år ompröva detta beslut.
Bakgrunden till mitt beslut är att jag känner mig osäker på Gjensidige.
Jag har en TESLA modell S och jag har många vänner som blivit nekade att helförsäkra sin TESLA hos er eller erbjudits ett orealistiskt högt pris. Trots ni erbjöd mig en attraktiv försäkring, så ger det mig olustiga signaler.
Jag vill ha min försäkring hos ett försäkringsbolag som ligger i framkant, inte minst när det gäller miljötänkande. Därav valde jag bort er denna gång.
Jag har valt att det kommande året ha min försäkring hos ett annat försäkringsbolag.
Jag har en TESLA modell S och jag har många vänner som blivit nekade att helförsäkra sin TESLA hos er eller erbjudits ett orealistiskt högt pris. Trots ni erbjöd mig en attraktiv försäkring, så ger det mig olustiga signaler.
Jag vill ha min försäkring hos ett försäkringsbolag som ligger i framkant, inte minst när det gäller miljötänkande. Därav valde jag bort er denna gång.
z balata skrev:Jag har skickat följande mejl till några försäkringsbolag som jag valde bort.

- lator
- Teslaägare
+1 på den! Försäkringsbranschen måste verkligen ta sig i kragen vad gäller Tesla.z balata skrev:Jag har skickat följande mejl till några försäkringsbolag som jag valde bort.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Fick pris från länsförsäkringar på 12800 kr vid 2500 mil. Självrisk 5000 kr på vagnskada.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Guld!z balata skrev:Jag har skickat följande mejl till några försäkringsbolag som jag valde bort.
Har bilen (välutrustad S85) leasad från Handelsbanken som har försäkringssamarbete med Gjensidige. Har nu fått offert på fortsatt försäkring efter de första två fria månaderna.
ca 13000/år, fria mil, 5/10% av prisbasbeloppet i självrisk beroende vilken typ av skada det gäller. Blir 2200/4400kr om jag fattat rätt.
Tycker det låter rätt bra!
ca 13000/år, fria mil, 5/10% av prisbasbeloppet i självrisk beroende vilken typ av skada det gäller. Blir 2200/4400kr om jag fattat rätt.
Tycker det låter rätt bra!
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Med start från den 16 september 2014, kommer alla nya Model S som säljs i Sverige att ha 3 års vagnskadegaranti inkluderat i bilens pris. För att sätta pricken över i:et, kommer vi också ge alla nybilskunder1 2 månaders fri försäkring vid leverans och ett halvförsäkringserbjudande med ett fast pris på endast 6 500:- per år.
Hoppas vi som redan köpt kan få något liknande!
Hoppas vi som redan köpt kan få något liknande!