Superchargers
Moderator: Redaktion
Re: Superchargers
Uddevalla har kun EN plass reservert for Tesla? Resten av plassene fylles opp lovlig av fossil biler? Dette er da helt idiotisk?
Nissan Leaf 2012
Tesla Model S 2014
Tesla Model S 2014
I Karlstad är det tvåteslanor skrev:Uddevalla har kun EN plass reservert for Tesla? Resten av plassene fylles opp lovlig av fossil biler? Dette er da helt idiotisk?

- lator
- Teslaägare
Har du någon bild därifrån? Måste ju ha blivit fel vid skyltningen. Tesla betalar ju för ytan som laddarna tar upp och då ska ju bara Tela-bilar stå där!teslanor skrev:Uddevalla har kun EN plass reservert for Tesla? Resten av plassene fylles opp lovlig av fossil biler? Dette er da helt idiotisk?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- martinsson
- elbilist
Så här såg det ut idag vid 17-tiden vid Uddevalla.

Det kom en del bensinare och ställde sig där för det står 45 min parkering. Dem flesta vände dock när dem såg att det var laddplatser.
Det skall tilläggas att det var helt fullt på alla andra parkeringar. Det stod bilar på gräsmattan till och med.
Det kom en del bensinare och ställde sig där för det står 45 min parkering. Dem flesta vände dock när dem såg att det var laddplatser.
Det skall tilläggas att det var helt fullt på alla andra parkeringar. Det stod bilar på gräsmattan till och med.
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
- martinsson
- elbilist
En svensk och resten norrmän
Det kom nya norrmän hela tiden.

Det kom nya norrmän hela tiden.
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
Hänger även på Zeekrclubsweden.com
Kör nu Zeekr 001, Privilege, Phantom Black
Model 3 LR 2021 (Såld)
Model S 90D 2016 (Såld)
Model S 85 2013 (Såld)
- fleijerstam
- Teslaägare
- Kontakt:
Vid hemresa från Skåne till Uppsala i fredags 11/7 tankade jag på samtliga tre Superchargers som öppnat i Sverige. Inga problem, en norskregistrerad Tesla samtidigt på alla ställen (samma bil i Karlstad och Arboga).
P-platser långt från entréerna till respektive matställen torde borga för att inte fossilbilar ställer sig där.
Vi körde även förbi Lödde och Falkenberg på vägen upp. Arbetat med dessa Superchargers pågår för fullt.
P-platser långt från entréerna till respektive matställen torde borga för att inte fossilbilar ställer sig där.
Vi körde även förbi Lödde och Falkenberg på vägen upp. Arbetat med dessa Superchargers pågår för fullt.

- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
- G F
- Teslaägare
Tisdagens Falkenbergsbild, tror det finns en chans att de kopplar på elen redan till helgen, med tanke på hur snabbt det gick på slutet i Uddevalla. 

- fleijerstam
- Teslaägare
- Kontakt:
Oj, det har hänt en hel del bara sedan i fredags! Då får vi hålla utkik efter ytterligare en röd prick på kartan i våra bilar, då. 

- G F
- Teslaägare
Falkenberg uppdatering Torsdag kl 21.
Det är ström på Laddstolparna loggan "Tesla" texten lyser röd, och det ser ut att vara paddat och klart för asfaltering imorgon. Som du ser Tibor så är det inte "bara att luta sej över ta sladden och ladda över staketet". Sträcker man sej över så når man bara halvvägs till slangen i verkligheten.
Men hade det varit en nödsituation så hade jag säkert lyft bort staketet och backat nära nog för att kunna ladda. Hadde inte MAX severing haft sitt panoramafönster mitt framför nosen på min bil så hade jag nog testat det

Det är ström på Laddstolparna loggan "Tesla" texten lyser röd, och det ser ut att vara paddat och klart för asfaltering imorgon. Som du ser Tibor så är det inte "bara att luta sej över ta sladden och ladda över staketet". Sträcker man sej över så når man bara halvvägs till slangen i verkligheten.

Men hade det varit en nödsituation så hade jag säkert lyft bort staketet och backat nära nog för att kunna ladda. Hadde inte MAX severing haft sitt panoramafönster mitt framför nosen på min bil så hade jag nog testat det

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449

Jag tycker i alla fall mest synd om den som har någon annan elbil och kommer tvingas snigelladda den från "la d-stolpen", den där gröna laddstolpen precis bredvid, med två vanliga väggkontakt på. Tänk dig tvingas stå där och slöladda timme efter timme medan man ser Tesla efter Tesla susa in och ut från Superchargrarna!

(Den där laddstolpen är mitt nya favorit-hatobjekt

Mest tragiska i det hela är att gemene man fattar inte att det är skillnad mellan vägguttag och Supercharger.
De kunde väl ha "råkat" backa över den gröna laddstolpen med grävaren? 

Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Visst kan man skoja lite om 230volt, men vem vet en vacker dag hamnar man i en situation där t.ex. SC ligger nere och det lyckligtvis står en 230volt snigel som funkar, då tror jag man sväljer sin stolthet även som Tesla ägare ? eller skulle du vägra Tibor ?TiborBlomhall skrev:Så nära men ändå för långt ifrån...
Jag tycker i alla fall mest synd om den som har någon annan elbil och kommer tvingas snigelladda den från "la d-stolpen", den där gröna laddstolpen precis bredvid, med två vanliga väggkontakt på. Tänk dig tvingas stå där och slöladda timme efter timme medan man ser Tesla efter Tesla susa in och ut från Superchargrarna!
(Den där laddstolpen är mitt nya favorit-hatobjekt)
Mest tragiska i det hela är att gemene man fattar inte att det är skillnad mellan vägguttag och Supercharger.
Sen tror jag visst att folk kommer att veta skillnad på DC / AC laddning snart, kanske även Ampere och Volt, alla skrattade åt iPhone / Mac eller smartphones i början, leksak helt onödigt pryl osv. idag ser jag 90 åringar som knappar som galningar på sina appar och går omkring med Beat hörlurar ! Det visar vart vi är på väg. Klart det är en mognads process. Men även en gammal Ericsson funkar fortfarande att ringa med om det är en nödsituation

Enligt supercharge.info: Falkenberg är igång!G F skrev:Falkenberg uppdatering Torsdag kl 21.
Det är ström på Laddstolparna loggan "Tesla" texten lyser röd, och det ser ut att vara paddat och klart för asfaltering imorgon. Som du ser Tibor så är det inte "bara att luta sej över ta sladden och ladda över staketet". Sträcker man sej över så når man bara halvvägs till slangen i verkligheten.![]()
Men hade det varit en nödsituation så hade jag säkert lyft bort staketet och backat nära nog för att kunna ladda. Hadde inte MAX severing haft sitt panoramafönster mitt framför nosen på min bil så hade jag nog testat det![]()
![]()
Falkenberg är öppen.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Japp, skickade in till Keith i går efter att jag fått meddelandet från Jesper via min bloggDelta skrev:Enligt supercharge.info: Falkenberg är igång!G F skrev:Falkenberg uppdatering Torsdag kl 21.
Det är ström på Laddstolparna loggan "Tesla" texten lyser röd, och det ser ut att vara paddat och klart för asfaltering imorgon. Som du ser Tibor så är det inte "bara att luta sej över ta sladden och ladda över staketet". Sträcker man sej över så når man bara halvvägs till slangen i verkligheten.![]()
Men hade det varit en nödsituation så hade jag säkert lyft bort staketet och backat nära nog för att kunna ladda. Hadde inte MAX severing haft sitt panoramafönster mitt framför nosen på min bil så hade jag nog testat det![]()
![]()
http://tesla.sondell.biz/?p=1290
Det konstiga här var ju att Tesla själva var väldigt snabba att lägga ut denna på sin egen sida, så snabba att avspärrningen inte var borta ens

Strålande!
Nu är det bara att hoppas att de mellan Sthlm och Malmö/Göteborg blir klara snart också. Om Emil har något att säga till om blir snart. Han kommer att köra Köpenhamn -Sthlm 1gång i månaden och höll på att få slut på el under senaste turen.
Emil visade också upp en färdig CHAdeMO-adapter när jag träffade honom. En som han har med sig och testar på olika laddplatser. CHAdeMO-adaptern är inlämnad för certifiering och typgodkännande och skall börjas säljas när det är klart.
Nu är det bara att hoppas att de mellan Sthlm och Malmö/Göteborg blir klara snart också. Om Emil har något att säga till om blir snart. Han kommer att köra Köpenhamn -Sthlm 1gång i månaden och höll på att få slut på el under senaste turen.
Emil visade också upp en färdig CHAdeMO-adapter när jag träffade honom. En som han har med sig och testar på olika laddplatser. CHAdeMO-adaptern är inlämnad för certifiering och typgodkännande och skall börjas säljas när det är klart.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- fleijerstam
- Teslaägare
- Kontakt:
Mother-bumper!!fleijerstam skrev:Yippi kay yay!hybris skrev:Falkenberg är öppen.

Intressant! Vet du något mer om status på godkännande processen? Och är den landspecifik, EU specifik, Europa specifik?Bod skrev:Strålande!
Stockholm-Malmö blir väl Ljungby först gissar jag. Skriver på min blogg när det är bestämt där. Men är lite mycket semester överallt nu...
Var o laddade på i Falkenberg under överinseende av av en piket med Max-ätande konstaplar. Tur att myndigheten håller koll!Nichen skrev:Mother-bumper!!fleijerstam skrev:Yippi kay yay!hybris skrev:Falkenberg är öppen.

Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
Detta är det senaste jag har rapporterat. Men var ju i fredagsb232 skrev:Vad är status för löddeköpinge?
http://tesla.sondell.biz/?p=1283