Inbokad leverans utan kontakt?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mbryo
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 aug 2019 07:04
Ort: Hönö

Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av mbryo »

Hej, två frågor:

1. Jag noterade i morse att på mitt Tesla account står det: "Leverans inbokad till den 27/9". Jättekul på ett sätt, men ingen har vare sig ringt eller mailat om det. Nån mer som råkat ut för det, eller kommer de kontakta mig i efterhand?

2. Det är tjänstebil i mitt fall, och jag har läst nånstans att man får betala skatt på förmånsvärdet för hela månaden då man hämtar ut bilen, stämmer det? I så fall vore det ju bättre att hämta ut den i början på månaden?

Jag sökte och hittade inte infon jag letade efter, därav denna post. Hoppas nån av er har koll... :)
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av LarsL »

1. Jag har överallt angett att jag inte ville bli kontaktad via telefon men de ringde mig ändå två gånger under processen. En gång för att bekräfta att jag ville belåna bilen via DNB och en gång för att bekräfta att jag kommer och hämtar bilen nästa dag, typ. Det var ingen som ringde mig när de bokade den första tiden eller när de fått betalning osv.
terway
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 31 aug 2019 17:05

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av terway »

Punkt 2 kan jag svara på och Ja, det stämmer att man betalar förmånsskatt för hela månaden oavsett när i månaden man plockar ut bilen.

Så ur det perspektivet är det smartast att hämta ut bilen så tidigt som möjligt.

Däremot har jag förstått av andra här på forumet att om man skjuter fram en leverans, att bilen då går till någon annan (då de vill få ut så många bilar som möjligt i slutet på kvartalet) och att du då får vänta flera veckor till. Jag hoppas inte det, men verkar som att några råkat ut för det tidigare :(.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av bylund »

Har du en annan tjänstebil idag så betalt du förmånsvärde för den du haft längst under månaden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mbryo
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 aug 2019 07:04
Ort: Hönö

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av mbryo »

Jag har ingen tjänstebil sen innan, har kört privat hittills.
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Användarvisningsbild
LeifSundsvall
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 aug 2019 10:41

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av LeifSundsvall »

Fick också tid utan kontakt, flytt 1 vecka framåt utan problem. 1 vecka är också det de anger som max framflytt. Onödigt att skatta 1 månad för 4dagar. Dock svårt att få kontakt med tesla.
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av trippo »

Fick också leveranstid på tesla-kontot utan någon kontakt från Tesla. Nyss fick jag dock ett sms med samma info (åtminstone ett dygn efter kontosidan uppdaterades).

Kanske värt att försöka flytta fram leverans några dagar till 1/10 istället för 28/9 med tanke på förmånsbeskattningen. Men vill inte riskera att bilen blir tilldelad någon annan. Får ringa och prata med leverans helt enkelt.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av hed »

bylund skrev:
Har du en annan tjänstebil idag så betalt du förmånsvärde för den du haft längst under månaden.
Jag kommer ha två förmånsbilar på mitt företag dår jag är brukare av båda. Stämmer detta under hela leasingen av båda? Om jag använder en bil 70% och den andra 30%. Enbart pröjsa förmånsskatt på den jag brukar 70%?
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av bylund »

hed skrev:
bylund skrev:
Har du en annan tjänstebil idag så betalt du förmånsvärde för den du haft längst under månaden.
Jag kommer ha två förmånsbilar på mitt företag dår jag är brukare av båda. Stämmer detta under hela leasingen av båda? Om jag använder en bil 70% och den andra 30%. Enbart pröjsa förmånsskatt på den jag brukar 70%?
Detta gäller om du byter. Har du hela tiden tillgång till båda så är det nog så att du måste betala för båda. Det är inte användningen, utan tillgången som beskattas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av slugger75 »

Ang att flytta fram uthämtningen till början av nästa månad. Inget jag kan rekommendera. Jag ville göra det, och Tesla svarade då att bilen kan gå till någon annnan istället.

De kommer vilja få iväg så många som möjligt nu innan Q3 är slut.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av PontusT »

Jag fick leverans utan personlig kontakt. Jag ringde dock dagen innan leverans och kollade att allt var klart då jag har långt att åka.
Model 3 Performance.
terway
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 31 aug 2019 17:05

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av terway »

trippo skrev:
Fick också leveranstid på tesla-kontot utan någon kontakt från Tesla. Nyss fick jag dock ett sms med samma info (åtminstone ett dygn efter kontosidan uppdaterades).
Och jag har nu fått SMS men inget på mitt Tesla konto. Är det under ”Hantera” man ska hitta info om leveranstid etc? Just nu står det fortsatt bara ”Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning”.
Användarvisningsbild
mbryo
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 aug 2019 07:04
Ort: Hönö

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av mbryo »

terway skrev:
trippo skrev:
Fick också leveranstid på tesla-kontot utan någon kontakt från Tesla. Nyss fick jag dock ett sms med samma info (åtminstone ett dygn efter kontosidan uppdaterades).
Och jag har nu fått SMS men inget på mitt Tesla konto. Är det under ”Hantera” man ska hitta info om leveranstid etc? Just nu står det fortsatt bara ”Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning”.
Jag verkar bara kunna se info om inbokad leverans inloggad på Tesla account på min pc. Efter jag valt hantera står infon på högersidan av skärmen. Ser ingen sån info via mobilen.
Rättelse: Man kan scrolla även på mobilen, det står på samma ställe... :oops: :shock:
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Användarvisningsbild
Ackebonoz
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 jun 2019 13:14

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av Ackebonoz »

mbryo skrev:
terway skrev:
trippo skrev:
Fick också leveranstid på tesla-kontot utan någon kontakt från Tesla. Nyss fick jag dock ett sms med samma info (åtminstone ett dygn efter kontosidan uppdaterades).
Och jag har nu fått SMS men inget på mitt Tesla konto. Är det under ”Hantera” man ska hitta info om leveranstid etc? Just nu står det fortsatt bara ”Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning”.
Jag verkar bara kunna se info om inbokad leverans inloggad på Tesla account på min pc. Efter jag valt hantera står infon på högersidan av skärmen. Ser ingen sån info via mobilen.
Vänd mobilen till "bred skärm" så ser du infon till höger, samma som på PC ;)
terway
elbilist
Inlägg: 48
Blev medlem: 31 aug 2019 17:05

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av terway »

Vänd mobilen till "bred skärm" så ser du infon till höger, samma som på PC ;)
Tackar! Nu ser jag det :)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av renes »

trippo skrev:
Fick också leveranstid på tesla-kontot utan någon kontakt från Tesla. Nyss fick jag dock ett sms med samma info (åtminstone ett dygn efter kontosidan uppdaterades).

Kanske värt att försöka flytta fram leverans några dagar till 1/10 istället för 28/9 med tanke på förmånsbeskattningen. Men vill inte riskera att bilen blir tilldelad någon annan. Får ringa och prata med leverans helt enkelt.
Du kommer förmodligen att ha bilen i 36 månader på leasing och förmån. Om du betalar förmån en månad tidigare så slutar du också betala en månad tidigare om tre år, så det gör egentligen ingen skillnad.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av trippo »

renes skrev:
Du kommer förmodligen att ha bilen i 36 månader på leasing och förmån. Om du betalar förmån en månad tidigare så slutar du också betala en månad tidigare om tre år, så det gör egentligen ingen skillnad.
Stämmer det? Om man betalar förmån för alla månader man har bilen så blir det ju en extra månad så länge man inte tar bilen i drift den första en månad.

I slutändan spelar det ingen roll - jag kommer vilja hämta bilen fortast möjligt :)
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av GreenMachine »

renes skrev:
trippo skrev:
Fick också leveranstid på tesla-kontot utan någon kontakt från Tesla. Nyss fick jag dock ett sms med samma info (åtminstone ett dygn efter kontosidan uppdaterades).

Kanske värt att försöka flytta fram leverans några dagar till 1/10 istället för 28/9 med tanke på förmånsbeskattningen. Men vill inte riskera att bilen blir tilldelad någon annan. Får ringa och prata med leverans helt enkelt.
Du kommer förmodligen att ha bilen i 36 månader på leasing och förmån. Om du betalar förmån en månad tidigare så slutar du också betala en månad tidigare om tre år, så det gör egentligen ingen skillnad.
Nej får du då betala för i 37 månader. Leasingen är ju dock 36.
Användarvisningsbild
smeden
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 01 maj 2019 17:37
Ort: Asarum

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av smeden »

Ni som ringer och försöker boka om leveransdatum, vilket telefonnummer ringer ni?
Hittar inget telefonnummer någonstans och i FAQ står att man ska kontakta sitt leveransteam, var hittar man kontaktinfo till de? (gäller Malmö)
Tesla Model 3 LR Röd 18'
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av trippo »

GreenMachine skrev:
Nej får du då betala för i 37 månader. Leasingen är ju dock 36.
Ja det var precis så jag tänkte. Med andra ord är det endast om man plockar ut bilen den första i en månad som man slipper en extra månad förmånsbeskattning - annars spelar det ingen roll om det är början eller slutet på månaden.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av renes »

GreenMachine skrev:
renes skrev:
trippo skrev:
Fick också leveranstid på tesla-kontot utan någon kontakt från Tesla. Nyss fick jag dock ett sms med samma info (åtminstone ett dygn efter kontosidan uppdaterades).

Kanske värt att försöka flytta fram leverans några dagar till 1/10 istället för 28/9 med tanke på förmånsbeskattningen. Men vill inte riskera att bilen blir tilldelad någon annan. Får ringa och prata med leverans helt enkelt.
Du kommer förmodligen att ha bilen i 36 månader på leasing och förmån. Om du betalar förmån en månad tidigare så slutar du också betala en månad tidigare om tre år, så det gör egentligen ingen skillnad.
Nej får du då betala för i 37 månader. Leasingen är ju dock 36.
Om du leasar bilen i 36 månader, så har du väl bara tillgång till bilen i 36 månader. Varför skulle du betala förmån för månaden efter?

Edit: ok, I get it. Det blir alltid 37 månader hur som helst, om man inte leasar en ny bil efteråt, åtminstone. Så, om man tar ut i slutet av månaden eller inte gör ingen skillnad ändå.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av HenrikM76 »

bylund skrev:
Har du en annan tjänstebil idag så betalt du förmånsvärde för den du haft längst under månaden.
Jag fick till svar att man betalar förmånsvärde för den med högst förmånsvärde oavsett vilken av dem man haft längst under månaden....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Inbokad leverans utan kontakt?

Inlägg av loftux »

HenrikM76 skrev:
bylund skrev:
Har du en annan tjänstebil idag så betalt du förmånsvärde för den du haft längst under månaden.
Jag fick till svar att man betalar förmånsvärde för den med högst förmånsvärde oavsett vilken av dem man haft längst under månaden....
Det är den som man haft längst under månad.
Se 3.5 Byte av bil
https://www4.skatteverket.se/download/1 ... 016_21.pdf
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Skriv svar