Moderator: Redaktion
Det är prototyper man testar med. Samma för alla. Man vänter inte tills bilen gått i serieproduktion med att testa om man tänkt rätt.Kilowatt skrev:...men en prototyp trots allt.Credde skrev:Är det bara jag... men en bil som först kommer i produktion om ett år (eller Elon ”soon”) och samtidigt extremt modifierad tycker jag inte är att klå Porsche eller whatever i nutid. Tiden om den håller är imponerande och bra för Tesla, men hade förväntat mig nånting lite närmre i tid. Porschens omgång var trots allt ganska nära in till den officiella lansering.
Man kan säga att det tog sju år för Jaguar, Audi, Mercedes och Porsche att ta klivet mot Tesla... Tesla lär svara ordentligt inom 12-18 månader men redan nu, mindre än några veckor, så har de en bil som med råge verkar slå Porsches tid.[JM] skrev:
Förstår inte varför man förväntar sig att Tesla ska "klå" en annan biltillverkare nån enstaka vecka efter en konkurents lansering. Utveckling tar tid.
Så när jag skriver att ett fungerande servicenätverk och banförsäkring troligtvis är viktigare ute i verkligheten än en tid runt ringen så ska det tolkas som att Teslas tid inte ska räknas om det inte uppfylls? Hur kommer man till den slutsatsen?Svenssons skrev:Man kan säga att det tog sju år för Jaguar, Audi, Mercedes och Porsche att ta klivet mot Tesla... Tesla lär svara ordentligt inom 12-18 månader men redan nu, mindre än några veckor, så har de en bil som med råge verkar slå Porsches tid.[JM] skrev:
Förstår inte varför man förväntar sig att Tesla ska "klå" en annan biltillverkare nån enstaka vecka efter en konkurents lansering. Utveckling tar tid.
Nu verkar det dock som att Tesla måste slå Porsches tid med råge på en längre officiell sträcka och tid med en sju-sittsig serieproducerade bil som måste vara väsentligt billigare än Porsches. Dessutom så för att räknas på riktigt måste Tesla erbjuda banförsäkring och ha ett Service Center i varje by för annars är det inte på samma villkor...
Tar du ut bilen på en bana så gäller inte försäkringen, många ”sportigare” bilmärken erbjuder dock banförsäkring via deras motorklubbar på event och aktiviteter som sanktioneras av dom.dstr skrev:Men vänta nu, vad är det för banförsäkring ni pratar om?
Men banförsäkring är viktig bland vanligt folk menar du? Själv har jag köpt en bil för dryga 1,5 miljoner och tycker servicen fungerar otroligt mycket bättre än servicen hos Opel, Toyota eller Kia, bilmärken som jag haft tidigare. Då har jag ändå ca 40 mil till Service Center och trots detta funkar det bättre än det jag var van vid tidigare. Kanske har jag haft otrolig otur under de decennier innan jag köpte min Tesla och kanske har jag sedan haft otrolig tur under dessa strax över tre år som jag haft en Tesla.dd88 skrev:
Det är klart att tiderna är viktiga för oss som är intresserade av det, men ute bland vanligt folk så betyder det inte mycket.
Är det inte Nürburgring vi pratar om här?dd88 skrev:Tar du ut bilen på en bana så gäller inte försäkringen, många ”sportigare” bilmärken erbjuder dock banförsäkring via deras motorklubbar på event och aktiviteter som sanktioneras av dom.
Vad jag vet är det bara Porsche som har det, och på deras egna evenemang, vilket mest är konbanekörningar.dd88 skrev:Tar du ut bilen på en bana så gäller inte försäkringen, många ”sportigare” bilmärken erbjuder dock banförsäkring via deras motorklubbar på event och aktiviteter som sanktioneras av dom.dstr skrev:Men vänta nu, vad är det för banförsäkring ni pratar om?
Vi är många som undrar!Walker skrev:På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
...jag fattar det bara inte.
Kunde inte sagt det bättre.Legato skrev:Vi är många som undrar!Walker skrev:På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
Undrar också hur många Teslaägare det är som hänger i Audi/BMW/Porsche-forum för att dagligen tala om hur dåliga Audi/BMW/Porsche är? Eller för att "upplysa" de som tycker om sina bilar om att de minsann är fanboys? Har svårt att tänka mig en mer meningslös tillvaro.
FANBOY!Walker skrev:Kunde inte sagt det bättre.Legato skrev:Vi är många som undrar!Walker skrev:På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
Undrar också hur många Teslaägare det är som hänger i Audi/BMW/Porsche-forum för att dagligen tala om hur dåliga Audi/BMW/Porsche är? Eller för att "upplysa" de som tycker om sina bilar om att de minsann är fanboys? Har svårt att tänka mig en mer meningslös tillvaro.
Jag ÄLSKAR min bil!!!
BMW CS? https://www.bmwcs.com/sektioner/motorsp ... forsakringdstr skrev:Vad jag vet är det bara Porsche som har det, och på deras egna evenemang, vilket mest är konbanekörningar.dd88 skrev:Tar du ut bilen på en bana så gäller inte försäkringen, många ”sportigare” bilmärken erbjuder dock banförsäkring via deras motorklubbar på event och aktiviteter som sanktioneras av dom.dstr skrev:Men vänta nu, vad är det för banförsäkring ni pratar om?
Ska du köra på ringen, eller mantorps öppna körningar så är bilen oförsäkrad.
På det här forumet så är det ofta svårt att avgöra vad som är parodi/ironi då man samtidigt inte skulle bli förvånad om någon faktiskt står för dom åsikterna.Svenssons skrev:Men banförsäkring är viktig bland vanligt folk menar du? Själv har jag köpt en bil för dryga 1,5 miljoner och tycker servicen fungerar otroligt mycket bättre än servicen hos Opel, Toyota eller Kia, bilmärken som jag haft tidigare. Då har jag ändå ca 40 mil till Service Center och trots detta funkar det bättre än det jag var van vid tidigare. Kanske har jag haft otrolig otur under de decennier innan jag köpte min Tesla och kanske har jag sedan haft otrolig tur under dessa strax över tre år som jag haft en Tesla.dd88 skrev:
Det är klart att tiderna är viktiga för oss som är intresserade av det, men ute bland vanligt folk så betyder det inte mycket.
Om du inte uppfattade det tidigare så var min text lite av en parodi på de saker som läggs på Tesla för att den ska gå att jämföra med andra bilar. När Tesla uppfyller ett villkor som negativa kritiker satt upp kommer nästa krav och när det är uppfyllt kommer nästa osv. Kraven ska dessutom uppfyllas med råge för att det ska gå att jämföra.
Är det inte Nürburgring vi pratar om här?dd88 skrev:Tar du ut bilen på en bana så gäller inte försäkringen, många ”sportigare” bilmärken erbjuder dock banförsäkring via deras motorklubbar på event och aktiviteter som sanktioneras av dom.
And proud of it!Svenssons skrev:FANBOY!Walker skrev:Kunde inte sagt det bättre.Legato skrev:Vi är många som undrar!Walker skrev:På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
Jag ÄLSKAR min bil!!!
Hänger på många märkesforum och tro mig, det finns gott om Teslaägare där ute.Legato skrev:Vi är många som undrar!Walker skrev:På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
Hade du banförsäkring när du körde din BMW M3 på bana?dd88 skrev:Så när jag skriver att ett fungerande servicenätverk och banförsäkring troligtvis är viktigare ute i verkligheten än en tid runt ringen så ska det tolkas som att Teslas tid inte ska räknas om det inte uppfylls? Hur kommer man till den slutsatsen?![]()
Vad hade du själv valt om du köpt en bil för ett par miljoner? En bil som är några sekunder snabbare runt ringen eller en bil som är försäkrad och kan lagas när du kör av banan?
Är det vanligt folk som köper en bil för att köra på banan? Är det ens vanligt att folk som köper BMW eller ens Porsche köper den för att köra på bana?dd88 skrev:Köper du en bil som du vill kunna köra på bana så är det klart att möjligheten att försäkra den är otroligt viktigt.
dstr skrev:Vad jag vet är det bara Porsche som har det, och på deras egna evenemang, vilket mest är konbanekörningar.dd88 skrev:Tar du ut bilen på en bana så gäller inte försäkringen, många ”sportigare” bilmärken erbjuder dock banförsäkring via deras motorklubbar på event och aktiviteter som sanktioneras av dom.dstr skrev:Men vänta nu, vad är det för banförsäkring ni pratar om?
Ska du köra på ringen, eller mantorps öppna körningar så är bilen oförsäkrad.
Yes, körde bara sanktionerade event.Verdi skrev:Hade du banförsäkring när du körde din BMW M3 på bana?dd88 skrev:Så när jag skriver att ett fungerande servicenätverk och banförsäkring troligtvis är viktigare ute i verkligheten än en tid runt ringen så ska det tolkas som att Teslas tid inte ska räknas om det inte uppfylls? Hur kommer man till den slutsatsen?![]()
Vad hade du själv valt om du köpt en bil för ett par miljoner? En bil som är några sekunder snabbare runt ringen eller en bil som är försäkrad och kan lagas när du kör av banan?
Inte via BMW Sport Club Sverige då för just det året du köpte din M3 så var deras verksamhet vilande. Jag vet. Letade event med min M2:a men hittade inga...dd88 skrev:Yes, körde bara sanktionerade event.Verdi skrev:Hade du banförsäkring när du körde din BMW M3 på bana?dd88 skrev:Så när jag skriver att ett fungerande servicenätverk och banförsäkring troligtvis är viktigare ute i verkligheten än en tid runt ringen så ska det tolkas som att Teslas tid inte ska räknas om det inte uppfylls? Hur kommer man till den slutsatsen?![]()
Det har inget med saklighet att göra att konstant kritisera allt Tesla gör. Det handlar inte heller om att enbart lyfta det som är positivt. Precis som "Svenssons" skriver så är det snarare en besatthet i att desperat försöka hitta negativa aspekter i varenda nyhet som kommer.dd88 skrev:Hänger på många märkesforum och tro mig, det finns gott om Teslaägare där ute.Legato skrev:Vi är många som undrar!Walker skrev:På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
Sen är det väl ganska vedertaget att många uppskattar att alla som hänger här inte deltar i någon circle jerk där man enbart lyfter vad som är positivt, handlar väl i mångt och mycket om att vara saklig. Sen att andra tillverkares styrkor tas som kritik mot Tesla är ju intressant i sig.
Tror även att många här hade roats av att läsa trådarna hos PCS just nu.
Körde BMW Göteborgs M-träffar och en gång via BMW CS, och jag är nästan helt hundra på att dom hade försäkring då, var väl för året efter som omförhandlingarna drog ut på tiden?Verdi skrev:Inte via BMW Sport Club Sverige då för just det året du köpte din M3 så var deras verksamhet vilande. Jag vet. Letade event med min M2:a men hittade inga...dd88 skrev:Yes, körde bara sanktionerade event.Verdi skrev:Hade du banförsäkring när du körde din BMW M3 på bana?dd88 skrev:Så när jag skriver att ett fungerande servicenätverk och banförsäkring troligtvis är viktigare ute i verkligheten än en tid runt ringen så ska det tolkas som att Teslas tid inte ska räknas om det inte uppfylls? Hur kommer man till den slutsatsen?![]()
Jag var väl en av de första i tråden att berömma Teslas påstådda tid, så antar att detta inte berör mig då. Konstigt att dom här inläggen alltid poppar upp när jag skrivit något.Legato skrev:Det har inget med saklighet att göra att konstant kritisera allt Tesla gör. Det handlar inte heller om att enbart lyfta det som är positivt. Precis som "Svenssons" skriver så är det snarare en besatthet i att desperat försöka hitta negativa aspekter i varenda nyhet som kommer.dd88 skrev:Hänger på många märkesforum och tro mig, det finns gott om Teslaägare där ute.Legato skrev:Vi är många som undrar!Walker skrev:På detta forum verkar det konstigt nog vara helt ok att tycka illa om just Tesla och hitta alla möjliga fel och brister. MEN.... akta dig om du försvarar märket eller uttrycker din uppskattning. Då ropas det högt och ljudligt ”FANBOY!!!”
Sen är det väl ganska vedertaget att många uppskattar att alla som hänger här inte deltar i någon circle jerk där man enbart lyfter vad som är positivt, handlar väl i mångt och mycket om att vara saklig. Sen att andra tillverkares styrkor tas som kritik mot Tesla är ju intressant i sig.
Tror även att många här hade roats av att läsa trådarna hos PCS just nu.
Model S verkar nu lyckas med att slå Taycans riktigt fina tid runt ringen. Istället för att lyfta på hatten och säga att det var jävligt bra och imponerande så kommer en flod av "ursäkter". Likadant med allt som rör Tesla. När en kritik eliminerats så fylls det bara på med nästa. Otroligt fascinerande att den tillverkare som odiskutabelt gör mest för att påskynda övergången till eldrift också är den tillverkare som verkar ha klart flest "haters". Avgasskandaler och företag som enbart existerar för att generera maximal avkastning till ägarna är tydligen något folket älskar...
Att i ett märkesforum kritisera de som tycker om det aktuella märket är så otroligt absurt. Exakt lika absurt som att hänga i AIKs forum och hävda att de som gillar AIK är idioter.
Jag kommer inte ihåg exakt. Men 2016 och 2017 hade de väl ingen verksamhet alls i SC-klubben? Hade CS nåt banevent? Var ju några nyckelpersoner som skapade ett kommersiellt alternativ? Dock utan försäkring.dd88 skrev:Körde BMW Göteborgs M-träffar och en gång via BMW CS, och jag är nästan helt hundra på att dom hade försäkring då, var väl för året efter som omförhandlingarna drog ut på tiden?