Tesla lanserar privatleasing!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Snorre Sturlasson
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 dec 2018 17:49

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av Snorre Sturlasson »

Tezlerviser skrev:
erikande02 skrev:
Jo, jag ansökte via sidan som du refererar till och loggade in med bank-id till DNB. När detta godkändes stod det i mejlet att Tesla skulle kontakta mig för beställningen. Jag ringde upp dem och pratade med en säljare. Säljaren berättade för mig att han fått upp mitt godkännande av banken och att vi behövde göra själva beställningen av bilen. Vi gjorde det över telefon och jag betalde de 15000kr med mitt kort. När jag fick bekräftelsen av Tesla via mejl så ska jag bekräfta upphämtningsplats, eventuellt inbyte och betalningsmetod. Betalningsmetoderna är: kontant, Lån arrangerat av Tesla (med eller utan restvärde), Egenarrangerad leasing (leasing eller operationell leasing) eller Egenarrangerat lån.
Jag har skickat ett mejl till DNB och frågat också men ej fått svar ännu.
Har du fått någon klarhet i detta?

Sitter också och klurar på om jag ska lägga en beställning och köra på privatleasing, men varken Tesla eller DnB verkar ha koll. Frågade en säljare på Tesla om restvärde, möjlighet att lösa bilen vid avtalsslut, ägarbyte m.m. och blev hänvisad till DnB. DnB i sin tur blev väldigt förvånade att Tesla inte kunde hjälpa mig, då det är dem som styrt upp allting. Ringde upp Tesla igen och fick svar av försäljaren att hen skulle undersöka saken och återkomma.

Har någon tryckt på avtryckarknappen och släppt tjänsten innan allt blivit klart? Dessa frågor borde ju Tesla kunna svara på på rak arm..

Också förvirrande när säljaren på Tesla säger att privatleasingen endast gäller Standard Range, inte Long Range (men sidan visar ju på motsatsen), och när DnB menar att man bara kan ansöka om privatleasing på ett SC.
Jag lade in en ansökan till DNB via länken i den här tråden i fredags och fick mail om att Tesla skulle höra av sig till mig, men hörde inte av dem. Jag får ju en ping från UC om nån tar en kreditupplysning på mig och inte heller där hände nåt. Idag, så fort som Teslas kundtjänst öppnade ringde jag dem. De hade inte fått in nåt i systemet om mig från DNB, så de tog mina uppgifter på vilken bil jag ville ha och bara 10 min efteråt så kom SMS:et från UC och sen också mail från DNB att min ansökan var godkänd. Då gick jag in på Teslas hemsida och beställde min bil. När jag kom till vilket betalsätt jag skulle välja så fanns ju inte privatleasing så jag ringde upp Tesla igen. Det spelar ingen roll vilket betalsätt man väljer, de kopplar ihop min beställning med den beviljade ansökan från DNB, så jag valde kontant och slutförde beställningen inkl. att betala in 15000. Sen kom det en bekräftelse på mail från Tesla och en slutfaktura. Leasingen ska ju lösa den fakturan sen när bilen levereras.
Tezlerviser
Inlägg: 3
Blev medlem: 30 sep 2019 19:33

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av Tezlerviser »

Snorre Sturlasson skrev:
Tezlerviser skrev:
erikande02 skrev:
Jo, jag ansökte via sidan som du refererar till och loggade in med bank-id till DNB. När detta godkändes stod det i mejlet att Tesla skulle kontakta mig för beställningen. Jag ringde upp dem och pratade med en säljare. Säljaren berättade för mig att han fått upp mitt godkännande av banken och att vi behövde göra själva beställningen av bilen. Vi gjorde det över telefon och jag betalde de 15000kr med mitt kort. När jag fick bekräftelsen av Tesla via mejl så ska jag bekräfta upphämtningsplats, eventuellt inbyte och betalningsmetod. Betalningsmetoderna är: kontant, Lån arrangerat av Tesla (med eller utan restvärde), Egenarrangerad leasing (leasing eller operationell leasing) eller Egenarrangerat lån.
Jag har skickat ett mejl till DNB och frågat också men ej fått svar ännu.
Har du fått någon klarhet i detta?

Sitter också och klurar på om jag ska lägga en beställning och köra på privatleasing, men varken Tesla eller DnB verkar ha koll. Frågade en säljare på Tesla om restvärde, möjlighet att lösa bilen vid avtalsslut, ägarbyte m.m. och blev hänvisad till DnB. DnB i sin tur blev väldigt förvånade att Tesla inte kunde hjälpa mig, då det är dem som styrt upp allting. Ringde upp Tesla igen och fick svar av försäljaren att hen skulle undersöka saken och återkomma.

Har någon tryckt på avtryckarknappen och släppt tjänsten innan allt blivit klart? Dessa frågor borde ju Tesla kunna svara på på rak arm..

Också förvirrande när säljaren på Tesla säger att privatleasingen endast gäller Standard Range, inte Long Range (men sidan visar ju på motsatsen), och när DnB menar att man bara kan ansöka om privatleasing på ett SC.
Jag lade in en ansökan till DNB via länken i den här tråden i fredags och fick mail om att Tesla skulle höra av sig till mig, men hörde inte av dem. Jag får ju en ping från UC om nån tar en kreditupplysning på mig och inte heller där hände nåt. Idag, så fort som Teslas kundtjänst öppnade ringde jag dem. De hade inte fått in nåt i systemet om mig från DNB, så de tog mina uppgifter på vilken bil jag ville ha och bara 10 min efteråt så kom SMS:et från UC och sen också mail från DNB att min ansökan var godkänd. Då gick jag in på Teslas hemsida och beställde min bil. När jag kom till vilket betalsätt jag skulle välja så fanns ju inte privatleasing så jag ringde upp Tesla igen. Det spelar ingen roll vilket betalsätt man väljer, de kopplar ihop min beställning med den beviljade ansökan från DNB, så jag valde kontant och slutförde beställningen inkl. att betala in 15000. Sen kom det en bekräftelse på mail från Tesla och en slutfaktura. Leasingen ska ju lösa den fakturan sen när bilen levereras.
Tack för info om hur processen kan se ut! Har du fått ta del av ett leasingavtal?
Snorre Sturlasson
Inlägg: 9
Blev medlem: 07 dec 2018 17:49

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av Snorre Sturlasson »

Tezlerviser skrev:
Snorre Sturlasson skrev:
Jag lade in en ansökan till DNB via länken i den här tråden i fredags och fick mail om att Tesla skulle höra av sig till mig, men hörde inte av dem. Jag får ju en ping från UC om nån tar en kreditupplysning på mig och inte heller där hände nåt. Idag, så fort som Teslas kundtjänst öppnade ringde jag dem. De hade inte fått in nåt i systemet om mig från DNB, så de tog mina uppgifter på vilken bil jag ville ha och bara 10 min efteråt så kom SMS:et från UC och sen också mail från DNB att min ansökan var godkänd. Då gick jag in på Teslas hemsida och beställde min bil. När jag kom till vilket betalsätt jag skulle välja så fanns ju inte privatleasing så jag ringde upp Tesla igen. Det spelar ingen roll vilket betalsätt man väljer, de kopplar ihop min beställning med den beviljade ansökan från DNB, så jag valde kontant och slutförde beställningen inkl. att betala in 15000. Sen kom det en bekräftelse på mail från Tesla och en slutfaktura. Leasingen ska ju lösa den fakturan sen när bilen levereras.
Tack för info om hur processen kan se ut! Har du fått ta del av ett leasingavtal?
Nej, inga dokument från DNB. Säljaren på Tesla frågade om jag fått nåt från dem och sa att han skulle ordna med det. Men jag tänker att jag kontaktar DNB själv i morgon och frågar efter leasingavtalet. Man vill ju gärna se det innan det blir affär. ;)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av heldiggrisen »

BrooklynS skrev:
ChristerSjo skrev:
Vet inte om det är så mycket risk med att köpa bil, om man med risk menar att utfallet är osäkert. Att köpa bil är ju den värsta penga förstöraren som finns i och med att det du satsar är i princip noll värt efter 10-15 år.
De pengar du satsar i privatleasing är exakt noll värt efter leasingperioden. Om du däremot köper bilen så har du ju ett värde som absolut kan vara ganska hyfsat även efter 10-15 år.

En Toyota Prius från 2010 med 20.000 mil ligger i storleksordningen 100.000 och den kostade kanske 270.000 vilket är 37% restvärde efter 10 år. Ganska hyfsat ändå. Tesla S från 2015 kostar kanske 500-600' vilket är mer än 60% restvärde efter 5 år.

Jag har en Toyota Landcruiser som snart är 20 år gammal. Den har inte sjunkit särskilt mycket i värde de sista 10-12 åren utan jag får idag nästan lika mycket för den som jag gav när jag köpte den den 2009.

Det enda man vet när det gäller privatleasing är att du har en månadskostnad och när kontraktet avslutas har du ingenting.
Du jämför jo äpplen och päron.
Absolut är pengarna man satsar på leasing 0 värt efter 3 år, det är jo kostnaden för (det det mesta) värdeminskningen. Men den samma kostnaden får du oavsett hur du finansierar bilen. Har du 700 000 som du spanderar på en ny M3, så vill du om du säljer bilen efter 3 år potentiellt sitta kvar med en bil värt mellan 350' och 500'. Eller en förlust på ~5000kr-10000kr per månad. Att du väljer behålla bilen efter 3 år för att fördela förlusten på flera månader blir fel i den här tråden.
Om vi ska jämföra äpplen med äpplen, så får du se på kostanden över samma tidperiod, 3 år 2500 mil.
Köpar du ny bil med egna pengar, behåller den i 3 år eftar att kört 7500 mil, så får du killgissa vad bilen är värd
Kanske det här händer innan 2022:
Staten inför momsfria elbilar - du kommer förlora mer på att egenfinansiera kontra privatleasa
Tesla lanserar M3.2 med dubblad batterikapacitet, halverat förbruk eller en kombination - du kommer förlora mer på att egenfinansiera kontra privatleasa
Tesla går konkurs - du kommer förlora mer på att egenfinansiera kontra privatleasa
Det blir strejk/svårt att få tillgång till nog batterier - du kommer förlora mer på att privatleasa kontra egenfinansiera.

Kort sagt är farhågorna/okände variabler många och potensiellt stora när det gäller inköp av elbil, och många ser det som en för stor risk att lägga 700 000 på nogåt som kan vara "0-värt" efter 3 år. För de inviderna kan privatleasing vara en lösning som bättrar nattesömnen.

Då vet man iaf hur mycket pengar man förlorar i månaden.

Men ska du behålla din bil 5-7-10 år, så är absolut egenfinansiering lösningen, men det är en helt annan debatt.
Roj79
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 16 apr 2019 13:49
Ort: Stockholm

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av Roj79 »

Är det någon som har håll på leveranstid för leasingvarianten? Man vill ju kunna planera övergången. Eller finns det risk att man får bara en leveranstid någon vecka innan?
Stellis
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 okt 2019 10:38

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av Stellis »

Ni som beställer via dealerpaden, ni måste även göra en beställning via Teslas hemsida som sedan knyts ihop med DNB-ansökan. Detta sker när en säljare kontaktar er när ni gjort er beställing och betalat in 15.000 för att slutföra ordern.
OBS ni måste göra en identisk beställning efterdom val ni har gjort i dealerpaden!
Micke Modig
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 okt 2019 14:47

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av Micke Modig »

Tycker detta finansieringsalternativ är helt OK kostnadsmässigt förutsatt att:

1. Vinterhjulen inte behöver ingå i privatleasingen utan kan införskaffas privat.

2. Kontantinsatsen om 15 000 kr dras av under leasingperioden, dvs det är endast en deposition och ingen kostnad.

3. Halvförsäkringskostnaden landar på rimliga nivåer. För mig personligen är det max runt 500kr/mån. Vissa på forumet lyckas landa på 300-ish / mån, andra är uppe och snuddar vid 1000-lappen på månadsbasis och det är helt enkelt inte OK (enligt mig). Känns som att man får kriga lite med försäkringsbolagen här...

Jag har ännu inga konkreta svar på punkt 1-3. Vad säger forumet?
BEV[e-Rage]
Inlägg: 524
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Micke Modig skrev:
Tycker detta finansieringsalternativ är helt OK kostnadsmässigt förutsatt att:

1. Vinterhjulen inte behöver ingå i privatleasingen utan kan införskaffas privat.

2. Kontantinsatsen om 15 000 kr dras av under leasingperioden, dvs det är endast en deposition och ingen kostnad.

3. Halvförsäkringskostnaden landar på rimliga nivåer. För mig personligen är det max runt 500kr/mån. Vissa på forumet lyckas landa på 300-ish / mån, andra är uppe och snuddar vid 1000-lappen på månadsbasis och det är helt enkelt inte OK (enligt mig). Känns som att man får kriga lite med försäkringsbolagen här...

Jag har ännu inga konkreta svar på punkt 1-3. Vad säger forumet?
1. Vinterhjulstillval är obligatoriskt.
2. Kontantinsats betalas vid beställning, till Tesla.
3. Premienivåer är inviduella så ring runt och fråga bolagen.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av PhR34k »

Försöker övertala en polare att leasa en, hur långt kommer man med en standard range 3a? Verkliga mil alltså

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av pejvic »

hälften mot en tredjedel mot en bensinbil. å andra sidan slipper man åka till en mack. el finns överallt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av PhR34k »

pejvic skrev:
hälften mot en tredjedel mot en bensinbil. å andra sidan slipper man åka till en mack. el finns överallt.
Jävlar vilket luddig svar Bild
Hur många km kör man på en standard range?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av Remuz »

Beror ju på hur man kör, men tänk 180wh/km och sedan 49kWh tillgängligt så 270km typ i normal körning. Kör du löjligt snålt blir det väl 400km och busar du borde du landa runt 200km...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1990
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av pejvic »

det är ej luddigt. frågan är lika luddig. på min XC60 körde jag mellan 60-100 mil. det är samma här. det beror på din hastighet. Frågan är helt omöjlig att svara på, dvs hur långt är ett snöre.. Med min LRAWD så kör jag 40 mil på motorväg i typ 110. Lägger jag mig i 40 så kommer jag säkert 60 mil. så ja Hälften till en tredjedel mot motsvarande bensin el diesel är så nära svaret det går att komma. Ligger du ofta i 160´+ så köp ingen elbil alls.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av PhR34k »

Men man måste kunna svara på ett ungefär. Ber ej exakt. Frågar folk mig hur långt min Model x åker så svarar jag runt 40mil, jag ger dom inte en matematisk uträkning

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av PhR34k »

Remuz skrev:
Beror ju på hur man kör, men tänk 180wh/km och sedan 49kWh tillgängligt så 270km typ i normal körning. Kör du löjligt snålt blir det väl 400km och busar du borde du landa runt 200km...
Självklart vet jag att det är beroende på hur man kör.
Men det är alltså 50kWh batteri i Model 3? Den som finns tillgänglig som privat leasing är det en SR+?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av heldiggrisen »

SR+ och LR AWD (inte P) och den har väl 75kWh om jag inte minns fel.

Genomsnittsförbrukning 1,5-2 kWh per mil ger 35-50 mil.

LR har en högre leasingkost än SR+
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 sep 2019 21:55
Ort: Karlstad

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av erikande02 »

Jag ändrade mig till att köpa bilen istället. Det var för många frågetecken och för få svar tycker jag. Kanske kommer de igång med denna privatleasing men just nu kändes det långt ifrån färdigt.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av PhR34k »

Har dom verkligen samma batteri? LR ska enligt Tesla komma över 500km medans SR runt 400km?


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Senast redigerad av PhR34k, redigerad totalt 1 gånger.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 524
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av BEV[e-Rage] »

PhR34k skrev:
Försöker övertala en polare att leasa en, hur långt kommer man med en standard range 3a? Verkliga mil alltså

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Enligt EPA 240 Miles = 386 km blandad körning:
https://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do ... 0&id=40585
..och 409 km enligt WLTP testcykel.
Riktigt bra för ett 50kWh batteripack!
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av PhR34k »

Så runt 350km är rimligt

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av Jerker »

Räckvidd WLTP blandad körning 409 km
Stadskörning 531 km
Räckvidd EPA 386 km
_Kristian_
elbilist
Inlägg: 31
Blev medlem: 30 aug 2016 02:21

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av _Kristian_ »

Hej! Verkar vara svårt att få tag i bra information kring privatleasingavtalet. Lite samlade frågor som dykt upp hos mig och ett par av dom även i tråden men som saknar svar.

1. Är restvärdet garanterat?
2. Finns det något krav på mönsterdjup på sommar/vinterdäcken när bilen lämnas åter, isåfall hur många mm skall återstå?
3. Kräver leasingbolaget att det utförs någon form av service? Isåfall kostnad?
4. 15,000kr betalas till Tesla vid beställning. Går det att välja förhöjd avgift på första månaden så att man får lägre månadskostnad?
5. Bonusen på 60,000kr - tar leasingbolaget hänsyn till detta redan första månaden eller görs det retroaktivt efter 6 månader när bonusen betalas ut?
6. Någon som beställt som sitter på ett avtal och kan dela?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av Jerker »

_Kristian_ skrev:
Hej! Verkar vara svårt att få tag i bra information kring privatleasingavtalet. Lite samlade frågor som dykt upp hos mig och ett par av dom även i tråden men som saknar svar.

1. Är restvärdet garanterat?
2. Finns det något krav på mönsterdjup på sommar/vinterdäcken när bilen lämnas åter, isåfall hur många mm skall återstå?
3. Kräver leasingbolaget att det utförs någon form av service? Isåfall kostnad?
4. 15,000kr betalas till Tesla vid beställning. Går det att välja förhöjd avgift på första månaden så att man får lägre månadskostnad?
5. Bonusen på 60,000kr - tar leasingbolaget hänsyn till detta redan första månaden eller görs det retroaktivt efter 6 månader när bonusen betalas ut?
6. Någon som beställt som sitter på ett avtal och kan dela?
Jag har beställt men inte fått leverans än och inte skrivit på nåt avtal. Jag har försökt att få ut avtalet i förväg, men Tesla har inte avtalet hos sig så jag har försökt att nå DNB för att få se det. Men de svarar inte i tfn (har suttit i telefonkö i 10-tals minuter, bett dem ringa upp men de ringer inte tillbaka) och mailat utan att få nåt svar.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av heldiggrisen »

Nu börjar lite varningslampor att blinka hos mig.
Att Tesla är sega med att svara har jag förstått, men att utleasaren inte svarar är ett ”big no no”

Jag hoppas någon av er för svar snart. Har för nuvarande avtal via LeasePlan, och även om de inte är världsmästare på kundtjänst så får man svar inom 5-10 minuter på telefon, eller några timmar på mail.

Det är jo prat om lite pengar det här 300tusen + över 3 år, med en skillnad på några tusenlappar mellan best och worst case scenario gällande restvärde, vinterdäck, service och möjlighet för köp efter avtalets slut.

Kan man ens köpa ut bilen efter avtalets slut?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla lanserar privatleasing!

Inlägg av Jerker »

OK, nu hängde jag på låset och ringde DNB igen och kom fram efter 10 min kö. Den jag pratade med skulle kolla upp saken och bad att få återkomma på mail. Detta var svaret jag fick på mailen:

"Hej!
Jag har kollat upp om det finns något dokument på villkor för privatleasing av Tesla. Det gör det inte tyvärr utan du kommer att kunna läsa igenom villkoren innan du signerar avtalet."

Det här tycker jag är anmärkningsvärt, att man inte ska kunna ta ställning till villkoren innan man beställer bilen.
Skriv svar