Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av HenrikC »

Jag måste säga att jag tycker folk kör märkbart bättre idag än för tjugo år sedan, med större hänsyn och bättre framförhållning. Idioterna idag är lätträknade, kanske en på tusen och de syns på långt håll. Att man ska ursäkta sådana är för mig obegripligt. :evil:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av LarsL »

point1 skrev:
Jag vet inte vem du är men någon gång under omkörningen kommer avståndet vara både 3 och 2 sekunder. Men lägg upp ditt reg nr så ska jag försöka komma ihåg det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Inte så länge vi är i samma fil.

Jag har kört med denna taktik när jag varit tvingad att köra fort långa sträckor på motorväg. Det blir säkrare för mig och för de andra trafikanterna. Man ska vara lite försiktig med helljuset då det kan irritera folk också, du vill inte att de framför dig ska tycka att du är en idiot för då kommer de trassla och det går långsammare. Jag kör alltså fort för att jag måste komma fram fortare, inte för skoj skulle (det gjorde jag när jag var liten).

Det finns två saker som dödar i trafiken det är för hög hastighet och för små avstånd. Kör man fort måste man hålla längre avstånd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av Svenssons »

point1 skrev:

Det är inte ett brott att inte hålla 3 sekundersavstånd. Är det 110 så tryck på gasen och kör om istället för att en omkörning ska ta 2-3 minuter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det kan mycket väl var ett brott att inte hålla 3 sekundersavstånd liksom att köra över angiven maxhastighet. Visst kan du vilja ta risken att åka på böter men du har inte rätt att kräva att andra ska ta den risken eller öka risken för andra genom din körning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av e5m1r »

Det som dödar är folk som inte har koll
Även om jag ligger i 200kmh i vänsterfilen och bryter gud vet hur många regler så ger inte det en annan rätt att smyga ut och börja sin omkörning i 110 i min bok är det han/hon som är idioten
Men det är bara att konstatera att det dinns de som kör snabbare och de som kör saktare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
SolnaGnagarn
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 28 dec 2016 05:10
Ort: Solna

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av SolnaGnagarn »

Känns nästan mer farligt att lägga upp denna tråden när man sitter och kör?
Nu förmodar jag bara att du gjorde det för att du ville varna andra?
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av Bjorn »

point1 skrev:
LarsL skrev:

Det är inte ett brott att inte hålla 3 sekundersavstånd. Är det 110 så tryck på gasen och kör om istället för att en omkörning ska ta 2-3 minuter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är dock ett brott att göra omkörning i högre hastighet än den skyltade. Det straffas med böter om man blir upptäckt. Privata skattade 1500:- för 1 - 10 km/h för fort på 110 väg. I praktiken kanske man inte åker dit för 4-5 km/h för fort.

Sen kan man förstås tycka det är galet att man inte får göra en omkörning lite snabbare för det kan nog i många lägen vara säkrare. För att vara laglydiga och spara pengar får det nog ta 2-3 minuter tills nån ändrar lagen.

Här är straffsatserna för några av de andra brotten som diskuteras:
Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon 2000:-
Omkörning av annat fordon till höger eller vänster trots att detta inte varit tillåtet 1000:-
Ej använt körfält längst till höger 500:-
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av LarsL »

e5m1r skrev:
Det som dödar är folk som inte har koll
Även om jag ligger i 200kmh i vänsterfilen och bryter gud vet hur många regler så ger inte det en annan rätt att smyga ut och börja sin omkörning i 110 i min bok är det han/hon som är idioten
Men det är bara att konstatera att det dinns de som kör snabbare och de som kör saktare
Tänk på att energin ökar väsentligt med hög hastighet. Du har ganska goda chanser att överleva en krasch i Teslan i 70-80 km/h men knapp någon chansats i 200 km/h. Det är helt klart så att det är hög hastighet dödar om man kör in i någon. Samma med avstånd. Håller du alltid korrekt avstånd kommer du inte köra in i någon, per definition.
kontakten2

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av kontakten2 »

Det är inte olagligt förrän du åker fast
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av point1 »

LarsL skrev:
e5m1r skrev:
Det som dödar är folk som inte har koll
Även om jag ligger i 200kmh i vänsterfilen och bryter gud vet hur många regler så ger inte det en annan rätt att smyga ut och börja sin omkörning i 110 i min bok är det han/hon som är idioten
Men det är bara att konstatera att det dinns de som kör snabbare och de som kör saktare
Tänk på att energin ökar väsentligt med hög hastighet. Du har ganska goda chanser att överleva en krasch i Teslan i 70-80 km/h men knapp någon chansats i 200 km/h. Det är helt klart så att det är hög hastighet dödar om man kör in i någon. Samma med avstånd. Håller du alltid korrekt avstånd kommer du inte köra in i någon, per definition.
Exakt problemet ligger i att folk inte tittar i speglarna när de byter till omkörningsfilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av Bjorn »

kontakten2 skrev:
Det är inte olagligt förrän du åker fast
Jo det är olagligt och man är därmed kriminell om man kör 1 km/h för fort. Man får förstås inget straff om man inte åker fast.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
kontakten2

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av kontakten2 »

Jag vill inte trolla men du är inte kriminell förrän du är dömd :roll:
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av erkap »

point1 skrev:
LarsL skrev:
e5m1r skrev:
Det som dödar är folk som inte har koll
Även om jag ligger i 200kmh i vänsterfilen och bryter gud vet hur många regler så ger inte det en annan rätt att smyga ut och börja sin omkörning i 110 i min bok är det han/hon som är idioten
Men det är bara att konstatera att det dinns de som kör snabbare och de som kör saktare
Tänk på att energin ökar väsentligt med hög hastighet. Du har ganska goda chanser att överleva en krasch i Teslan i 70-80 km/h men knapp någon chansats i 200 km/h. Det är helt klart så att det är hög hastighet dödar om man kör in i någon. Samma med avstånd. Håller du alltid korrekt avstånd kommer du inte köra in i någon, per definition.
Exakt problemet ligger i att folk inte tittar i speglarna när de byter till omkörningsfilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tycker du att du har företräde att köra om en bil bara för att du kör snabbare? Den andra bilen som kör långsammare än dig men fortare än den bil ni båda vill köra om måste ju också bromsa och denne ska släppa förbi dig. Så en utav er måste bromsa...

Man får såklart inte orsaka en trafikfarlig situation men tycker det är så ofta att någon som ligger i 130 km/h blir sur när denna måste släppa på farthållaren för någon som går ut för omkörning i 120 km/h (på ett säkert sätt).
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av point1 »

Det är också brottsligt att ligga i vänsterfilen när man inte kör om. 1000 kr om man inte går tillbaka i högerfilen efter omkörning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av point1 »

erkap skrev:
point1 skrev:
LarsL skrev:
e5m1r skrev:
Det som dödar är folk som inte har koll
Även om jag ligger i 200kmh i vänsterfilen och bryter gud vet hur många regler så ger inte det en annan rätt att smyga ut och börja sin omkörning i 110 i min bok är det han/hon som är idioten
Men det är bara att konstatera att det dinns de som kör snabbare och de som kör saktare
Tänk på att energin ökar väsentligt med hög hastighet. Du har ganska goda chanser att överleva en krasch i Teslan i 70-80 km/h men knapp någon chansats i 200 km/h. Det är helt klart så att det är hög hastighet dödar om man kör in i någon. Samma med avstånd. Håller du alltid korrekt avstånd kommer du inte köra in i någon, per definition.
Exakt problemet ligger i att folk inte tittar i speglarna när de byter till omkörningsfilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tycker du att du har företräde att köra om en bil bara för att du kör snabbare? Den andra bilen som kör långsammare än dig men fortare än den bil ni båda vill köra om måste ju också bromsa och denne ska släppa förbi dig. Så en utav er måste bromsa...

Man får såklart inte orsaka en trafikfarlig situation men tycker det är så ofta att någon som ligger i 130 km/h blir sur när denna måste släppa på farthållaren för någon som går ut för omkörning i 120 km/h (på ett säkert sätt).
Nej de behöver inte bromsa för de har ofta redan legat där bakom och hållit samma hastighet. Det är dessutom mkt mer trafikfarligt att byta fil och tvinga någon att ställa sig på bromsen. Och ja jag har företräde i min fil, det är inte tyckande, det är så lagen är. Man får inte byta fil om det är trafikfarligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av Jerker »

erkap skrev:
Man får såklart inte orsaka en trafikfarlig situation men tycker det är så ofta att någon som ligger i 130 km/h blir sur när denna måste släppa på farthållaren för någon som går ut för omkörning i 120 km/h (på ett säkert sätt).
Ja, man känner sig ju själv rent utav kriminell när man kör om på motorvägen och inte kör för fort.
Användarvisningsbild
trippo
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 31 jul 2019 16:06
Ort: Huskvarna

Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av trippo »

Vi är nog många som kör lite för fort ibland. Men att sitta att försvara att man kör för fort och kräva att bilar som följer hastighetsbegränsningen ska anpassa sig helt efter en själv kräver en viss typ av personlighet.

I trafiken finns det inga rättigheter - bara skyldigheter. Självklart finns det folk som följer hastigheten men som bryter mot trafiklagstiftningen på andra sätt - det är inte svart eller vitt.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av Foluke »

Jerker skrev:
erkap skrev:
Man får såklart inte orsaka en trafikfarlig situation men tycker det är så ofta att någon som ligger i 130 km/h blir sur när denna måste släppa på farthållaren för någon som går ut för omkörning i 120 km/h (på ett säkert sätt).
Ja, man känner sig ju själv rent utav kriminell när man kör om på motorvägen och inte kör för fort.
Att bli inlåst i vänsterfil av snabbare trafik i högerfil accepterar jag inte. Då ger jag tecken och byter fil. Om jag då får en bil någon billängd bakom så tar min pedagogiska talang lätt över! Normalt anpassar jag farten till vänsterfilens nivå. Det går ju momentant med en P-version.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av Xmag »

Men det är väl bra om de som kör illa, hetsar, utsätter andra för faror blir ”uthängda”? Antingen bryr man sig och tar åt sig av kritiken och förbättrar sig eller så struntar man i den på samma sätt som man struntar i de andra trafikanterna. Det är dumt om Teslaförare får dåligt rykte som tex BMW-förare. Jag vet folk som inte vill köpa BMW pga det ryktet. Det vore synd om dåligt rykte skulle göra så färre kör elbil.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av Jerker »

Foluke skrev:
Jerker skrev:
erkap skrev:
Man får såklart inte orsaka en trafikfarlig situation men tycker det är så ofta att någon som ligger i 130 km/h blir sur när denna måste släppa på farthållaren för någon som går ut för omkörning i 120 km/h (på ett säkert sätt).
Ja, man känner sig ju själv rent utav kriminell när man kör om på motorvägen och inte kör för fort.
Att bli inlåst i vänsterfil av snabbare trafik i högerfil accepterar jag inte. Då ger jag tecken och byter fil. Om jag då får en bil någon billängd bakom så tar min pedagogiska talang lätt över! Normalt anpassar jag farten till vänsterfilens nivå. Det går ju momentant med en P-version.
Jag har ofta önskat att jag hade en display i bakrutan där man kunde en väl synlig text att visa för dem som ligger för nära, t.ex. bara i all vänlighet "HÅLL AVSTÅNDET, PUCKO!"
Verdi

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av Verdi »

Xmag skrev:
Men det är väl bra om de som kör illa, hetsar, utsätter andra för faror blir ”uthängda”? Antingen bryr man sig och tar åt sig av kritiken och förbättrar sig eller så struntar man i den på samma sätt som man struntar i de andra trafikanterna. Det är dumt om Teslaförare får dåligt rykte som tex BMW-förare. Jag vet folk som inte vill köpa BMW pga det ryktet. Det vore synd om dåligt rykte skulle göra så färre kör elbil.
Nej det är inte ok att hänga ut folk eller leka civilpolis på egen hand.

Att välja bort BMW pga fördomar låter ju inte riktigt friskt. Hur kan man bry sig om det?

Mitt förslag är att admin tar bort såna här trådar direkt i fortsättningen.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av erkap »

point1 skrev:
erkap skrev:
point1 skrev:
LarsL skrev:
e5m1r skrev:
Det som dödar är folk som inte har koll
Även om jag ligger i 200kmh i vänsterfilen och bryter gud vet hur många regler så ger inte det en annan rätt att smyga ut och börja sin omkörning i 110 i min bok är det han/hon som är idioten
Men det är bara att konstatera att det dinns de som kör snabbare och de som kör saktare
Tänk på att energin ökar väsentligt med hög hastighet. Du har ganska goda chanser att överleva en krasch i Teslan i 70-80 km/h men knapp någon chansats i 200 km/h. Det är helt klart så att det är hög hastighet dödar om man kör in i någon. Samma med avstånd. Håller du alltid korrekt avstånd kommer du inte köra in i någon, per definition.
Exakt problemet ligger i att folk inte tittar i speglarna när de byter till omkörningsfilen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tycker du att du har företräde att köra om en bil bara för att du kör snabbare? Den andra bilen som kör långsammare än dig men fortare än den bil ni båda vill köra om måste ju också bromsa och denne ska släppa förbi dig. Så en utav er måste bromsa...

Man får såklart inte orsaka en trafikfarlig situation men tycker det är så ofta att någon som ligger i 130 km/h blir sur när denna måste släppa på farthållaren för någon som går ut för omkörning i 120 km/h (på ett säkert sätt).
Nej de behöver inte bromsa för de har ofta redan legat där bakom och hållit samma hastighet. Det är dessutom mkt mer trafikfarligt att byta fil och tvinga någon att ställa sig på bromsen. Och ja jag har företräde i min fil, det är inte tyckande, det är så lagen är. Man får inte byta fil om det är trafikfarligt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej, det jag menade är att den andre bilen som kör i 120 km/h kommer ifatt bilen som kör i 110 km/h och behöver då välja på att köra om eller att bromsa. Detta är nog det vanligaste, att man kör om någon för att denna kör långsammare än en själv.
Dvs, jag tycker den andra bilen då har rätt att köra om (givet avståndet till första är tillräckligt stort) och den första bilen som kör i 130 km/h får bromsa till 120 km/h och vänta tills omkörningen är klar.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av thedude »

lem skrev:
Nystulen å väg mot Baltikum ?
Så tråkig attitud! de flesta tjuvar är invandare, kommer från Baltikum eller Polen va? jag tror inte tjuvar överhuvudtaget skulle köra så vårdlöst för att dra uppmärksamhet, som att någon skulle ringa 112 eller liknande. Nej dem skulle nog köra väldigt diskret tills dem kommit fram till sina trakter, det skulle jag gjort om jag var tjuv från Baltikum ;)

Hur hade du känt om någon bil blev stulen i ett annat land och dem skulle säga "Nystulen på väg mot Sverige". Dina ord säger kanske en del om dig!
Om några här aldrig aldrig betett sig farligt eller vårdlöst i trafiken någon gång i sitt liv så är det nog väldigt få. Det är inget som rättfärdigar sånt beteende i trafiken inte ens bråttom till akuten men jag tror att man skulle resonera lite annorlunda om ens kära blödde ihjäl eller höll på och förlora bebisen i magen pga komplikation, då skulle jag f*n också kört sådär kanske? vem vet.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av Bruno »

Det är inte brottsligt att köra för fort, dock är det en överträdelse som kan leda till böter och indraget körkort. Så ingen är kriminell... ;)

Jag kan bli irriterad över att andra kör för sakta men jag försöker tänka att de får åka sakta så länge det är över 80 km/h. I vissa länder får man böter om man åker under 80 km/h på motorväg :mrgreen:

Försöker tänka att de långsamma bilisterna och lastbilar som kör över till vänsterfilen sänker min höga hastighet, försöker räkna till tio... :lol:

Och visst kan jag få dåligt samvete efteråt när jag kör om på insidan, det är ju jag som kommer att åka dit om polisen ser mig.

Egentligen så borde jag välja det lugnare läget i bilen så den inte accar så snabbt... 8-)
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av bylund »

Bruno skrev:
Det är inte brottsligt att köra för fort, dock är det en överträdelse som kan leda till böter och indraget körkort. Så ingen är kriminell... ;)
Att det kan ge böter gör ju att det per definition är brottsligt. Från brottsbalken:

1 § Brott är en gärning som är beskriven i denna balk eller i annan lag eller författning och för vilken straff som sägs nedan är föreskrivet. Lag (1994:458).
Böter är ett av straffen som sägs nedan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Blå MS reg RPG 166 kör extremt farligt mörby

Inlägg av kallekula »

thedude skrev:
lem skrev:
Nystulen å väg mot Baltikum ?
Så tråkig attitud! de flesta tjuvar är invandare, kommer från Baltikum eller Polen va? jag tror inte tjuvar överhuvudtaget skulle köra så vårdlöst för att dra uppmärksamhet, som att någon skulle ringa 112 eller liknande. Nej dem skulle nog köra väldigt diskret tills dem kommit fram till sina trakter, det skulle jag gjort om jag var tjuv från Baltikum ;)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... st-i-skane
Skriv svar