Förändrad regenerativ bromsning
Moderator: Redaktion
Förändrad regenerativ bromsning
Hej,
Är det fler än jag som upplevt att den regenerativa bromsen har minskad i styrka med den senaste uppdateringen (jag uppdaterade för ca. 7-10 dagar sedan, 2019.32.2.1, inte v10)? Plötsligt får jag använda den vanliga bromsen alldeles, alldeles för ofta.
//Anders
Är det fler än jag som upplevt att den regenerativa bromsen har minskad i styrka med den senaste uppdateringen (jag uppdaterade för ca. 7-10 dagar sedan, 2019.32.2.1, inte v10)? Plötsligt får jag använda den vanliga bromsen alldeles, alldeles för ofta.
//Anders
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Förändrad regenerativ bromsning
Råkar det inte bara vara så att det sammanfaller med att det är kallare ute? Kallt batteri, låg regenerering.andrem68 skrev:Hej,
Är det fler än jag som upplevt att den regenerativa bromsen har minskad i styrka med den senaste uppdateringen (jag uppdaterade för ca. 7-10 dagar sedan, 2019.32.2.1, inte v10)? Plötsligt får jag använda den vanliga bromsen alldeles, alldeles för ofta.
//Anders
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Förändrad regenerativ bromsning
Jag har precis samma problem. Just nu får jag bromsa som en fossil. Har en Model XP (2019). Förstår ingenting.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Förändrad regenerativ bromsning
Som sagt ovan, har inget med uppdateringen att göra utan beror på kallt batteri.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Förändrad regenerativ bromsning
Jag är tämligen säker på att man gjort någon förändring för jag upplevdr detta i början på september och då var det över 20 grader i skåne. Minns inte vilken uppdatering det var men det var innan v10. Blev väldigt Shockad vid första korsningen.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Re: Förändrad regenerativ bromsning
Jag är väldigt nöjd med att Raven har kraftigare regen jämfört med gamla bilen. Nu pga kylan och "gula strecken" så är den inte lika kraftfull. Har inte märkt någon direkt skillnad som inte har med kylan att göra.
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Förändrad regenerativ bromsning
För mig är det här första hösten med en Tesla och nu när det är kanske 5-10 grader när jag kör (typ förmiddag, så inte tidig morgon) så har jag i stort sätt ingen regen alls.
Sträcken är hela vägen till 0 kw.
Sen tar det många mil innan den är helt borta.
Jag har en Raven och inte version 10 ifall det nu spelar någon roll.
Man inser nu hur otroligt skönt det är med regen...
Sträcken är hela vägen till 0 kw.
Sen tar det många mil innan den är helt borta.
Jag har en Raven och inte version 10 ifall det nu spelar någon roll.
Man inser nu hur otroligt skönt det är med regen...
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Re: Förändrad regenerativ bromsning
Som de flesta skriver. Samma frågor kom förra hösten 
Men, jag tycker Tesla skulle fixa det och simulera regen med vanlig broms när regen inte funkar. Hade varit mer konsekvent. Vill minnas att några tyskar gör detta? Självklart ska funktionen gå att stänga av om man önskar.

Men, jag tycker Tesla skulle fixa det och simulera regen med vanlig broms när regen inte funkar. Hade varit mer konsekvent. Vill minnas att några tyskar gör detta? Självklart ska funktionen gå att stänga av om man önskar.
Re: Förändrad regenerativ bromsning
Ett par tips för att minimera tiden som regen är begränsad p.g.a kyla (vilket beror på natt-temperaturen, inte vad dagstemperaturen är):
Schemalägg om möjligt så att bilen fortfarande laddar när ni ska köra iväg. På så sätt har batteriet inte hunnit svalna efter laddning. Bör såklart vägas mot hur mycket laddning man behöver ha för att vara säker på att det ska räcka.
Till skillnad från en fossilbil, dra ett par fullgas-repor (såklart där det är lämpligt givet plats/trafik/väglag) så tidigt på er färd som möjligt.
Jag använder mig av båda teknikerna och brukar med hjälp av ovan tekniker bli av med det gula efter ca 5km även under -10
Schemalägg om möjligt så att bilen fortfarande laddar när ni ska köra iväg. På så sätt har batteriet inte hunnit svalna efter laddning. Bör såklart vägas mot hur mycket laddning man behöver ha för att vara säker på att det ska räcka.
Till skillnad från en fossilbil, dra ett par fullgas-repor (såklart där det är lämpligt givet plats/trafik/väglag) så tidigt på er färd som möjligt.
Jag använder mig av båda teknikerna och brukar med hjälp av ovan tekniker bli av med det gula efter ca 5km även under -10
Re: Förändrad regenerativ bromsning
Ytterligare ett tips är att ladda på hög effekt när det blir kallare ute. Förutsätter dock att man har ordentligt uppsäkrat hemma. Har man dessutom dubbelladdare så är det inga problem att starta dagen utan gula streck.evilirish skrev:Ett par tips för att minimera tiden som regen är begränsad p.g.a kyla (vilket beror på natt-temperaturen, inte vad dagstemperaturen är):
Schemalägg om möjligt så att bilen fortfarande laddar när ni ska köra iväg. På så sätt har batteriet inte hunnit svalna efter laddning. Bör såklart vägas mot hur mycket laddning man behöver ha för att vara säker på att det ska räcka.
Till skillnad från en fossilbil, dra ett par fullgas-repor (såklart där det är lämpligt givet plats/trafik/väglag) så tidigt på er färd som möjligt.
Jag använder mig av båda teknikerna och brukar med hjälp av ovan tekniker bli av med det gula efter ca 5km även under -10
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Förändrad regenerativ bromsning
En sak jag inte fattar dock är varför regen begränsas.
Man kan ju typ max få regen på 50 kw, men man kan köra med 300 kw
Det borde komma sträck även vid positiv användning av strömmen ganska tidigt när det är kallt, dvs nästan direkt om man nu inte vill skada batteriet (om det är därför vi får sträckade linjer)
Man kan ju typ max få regen på 50 kw, men man kan köra med 300 kw
Det borde komma sträck även vid positiv användning av strömmen ganska tidigt när det är kallt, dvs nästan direkt om man nu inte vill skada batteriet (om det är därför vi får sträckade linjer)
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Re: Förändrad regenerativ bromsning
Nä. Man kan dra ut mer effekt ur ett kallt batteri än vad man kan trycka in.
Re: Förändrad regenerativ bromsning
Detta är min 5 höst, lika besviken när jag inte har full regenerativ bromsning innan batteriet blivit varmt.BigDaddyT skrev:Jag är tämligen säker på att man gjort någon förändring för jag upplevdr detta i början på september och då var det över 20 grader i skåne. Minns inte vilken uppdatering det var men det var innan v10. Blev väldigt Shockad vid första korsningen.
Jag har också upplevt sämre regen efter 2019.32.1 (9/9-19) alt 2019.32.2.2 (17/9-19). Det har varit kallare nätter, men inga gula streck för regen när jag kört, så full regen skall ha varit möjligt. Upplever ändå att det inte ger lika mycket regenerativ broms som tidigare fast batteriet är varmt. Jag upplever också att det tar längre tid att värma upp batteriet och att det är "mer" gulmarkerat trots att det inte är så kallt ut.
Visst minnet kan spela en ett spratt men intressant att höra att fler upplever samma sak som jag.
Re: Förändrad regenerativ bromsning
Jag håller med. Även för mig är det femte hösten med Tesla, även om min nuvarande S är ny för denna höst. Det känns som Tesla gjort regen mer försiktig helt enkelt, reducering vid högre temp, längre innan man får full regen, etc.FAJ skrev:Detta är min 5 höst, lika besviken när jag inte har full regenerativ bromsning innan batteriet blivit varmt.BigDaddyT skrev:Jag är tämligen säker på att man gjort någon förändring för jag upplevdr detta i början på september och då var det över 20 grader i skåne. Minns inte vilken uppdatering det var men det var innan v10. Blev väldigt Shockad vid första korsningen.
Jag har också upplevt sämre regen efter 2019.32.1 (9/9-19) alt 2019.32.2.2 (17/9-19). Det har varit kallare nätter, men inga gula streck för regen när jag kört, så full regen skall ha varit möjligt. Upplever ändå att det inte ger lika mycket regenerativ broms som tidigare fast batteriet är varmt. Jag upplever också att det tar längre tid att värma upp batteriet och att det är "mer" gulmarkerat trots att det inte är så kallt ut.
Visst minnet kan spela en ett spratt men intressant att höra att fler upplever samma sak som jag.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Förändrad regenerativ bromsning
Det är stor skillnad på min Model X Raven och den lånebil jag har nu. Lånebilen är en Model S 2015 och kommer betydligt snabbare till regen.
Min Model X har gult hela vägen till mitt jobb, med lite regen på slutet. En resa på ca 2,5 mil.
Model S har full regen efter jag lämnat på skola och dagis, ca 5 km...
Model S kör version 9 och X version 10...
Min Model X har gult hela vägen till mitt jobb, med lite regen på slutet. En resa på ca 2,5 mil.
Model S har full regen efter jag lämnat på skola och dagis, ca 5 km...
Model S kör version 9 och X version 10...
Model X - 2019