Auto High Beam - Hur fungerar den?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

R1883RM4n

Auto High Beam - Hur fungerar den?

Inlägg av R1883RM4n »

Hej
Testade lite mörkerkörning och upptäcker att bilens automatiska helljus är långt ifrån så bra som i andra märken och modeller jag provat.

Den blir rädd för minsta reflex som den själv gör genom att lysa på skyltar etc. när den blir rädd stänger den av helljuset. På 30 minuters körning med ett möte stängde bilen av helljuset ytterligare ett tiotal gånger. Detta har jag inte märkt i andra bilar än denna Tesla.

Är det detta exemplar, model 3 eller Tesla som har denna primitiva inställning till helljus?
Användarvisningsbild
mbryo
Teslaägare

Re: Auto High Beam - Hur fungerar den?

Inlägg av mbryo »

Har inte haft automatisk avbländning på andra bilar tidigare, men tycker också att funktionen har en del övrigt att önska, hoppas Teslianerna förfinar detta framöver.
Edit: Har även haft det omvända problemet ett par gånger, när jag kört igenom villakvarteren hemma kan den få för sig att sätta på helljuset, vilket bara är pinsamt.
Senast redigerad av mbryo, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Användarvisningsbild
La Liberte
Teslaägare

Inlägg av La Liberte »

Håller helt med er. Jag hade tidigare en Model S från 2016,
där fungerade den mycket bättre nu slår jag av den ibland
för jag skäms lite inför mina medtrafikanter. Kan bara bli bättre.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

En känd ”svag punkt” hos AP >1. Omdömena varierar mellan oduglig och acceptabel. Funktionen har blivit bättre, men den taffliga implementeringen får mig att tvivla på Teslas förmåga att någonsin komma i närheten av fullständigt självkörande bil ( vilket jag inte tror är möjligt ändå) Har inte provat v 10 ännu dock. Samma sak med regnsensorn. 2015 funkade dessa bra, men har bara blivit sämre på ett för Tesla generande sätt. Finns många inlägg om det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
R1883RM4n

Inlägg av R1883RM4n »

Aha, tackar. Då vet jag iaf att det inte bara är min bil. :-)

Jag hade kanske inte i Teslan förväntat mig steglös laserstyrt helljus som lite fint även om du kommer upp bakom någon glatt lägger ut helljuset runt framförvarande bil utan att blända denna i backspegeln. Men att den skulle vara sämre än vad andra bilmärken hade för fem, tio år sen hade jag inte förväntat mig.

Jag har kört måååånga märken och modeller och detta är nog faktiskt sämst hittills.

Det blir manuellt helljus för mig framöver..... :-)

Regnsensor har jag som ni skriver också hunnit tycka om och då gillar jag verkligen när sensorer går in sent men i Teslan ser du verkligen inte ut genom ruta innan den själv detekterat och satt på torkaren. Manuellt även här alltså....
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Manuellt helljus gäller för mig hela tiden. (Hade nästan glömt auto high bean). På Volvo med auto helljus av/på var de iallafall användbart under enklare förhållanden.

För mig så fungerar regnsensor bra. (Likvärdig mot Volvon. (Där satt jag däremot ofta och pillade på regnkänsligheten)
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare

Inlägg av hannes_e »

första gångerna jag testade auto-highbeam så slog den av stup i kvarten, ofta när man närmade sig en reflekterande skylt, men även bara när som helst - oanvändbart.
Har provat igen ett par gånger efter v10, då går inte helljuset på alls (när jag "slår på" helljuset så får jag en gråad ljusikon med ett A, men aldrig faktiskt helljus från strålkastarna)

Kan det vara nån sensor som inte funkar? (om sensorn blivit smutsig så borde väl felet bli åt andra hållet, att den inte ser mötande bilar)
Nån som vet hur det funkar ?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Det betyder bara att ljuset är aktiverat men rekvisiten för "helljus" inte föreligger.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Musikmannen66
Teslaägare

Inlägg av Musikmannen66 »

För mig med Ap 1 hårdvara så fungerar auto high beam tillfredställande dock kan regnsensorn vara lite seg
Model S 75 . Svart med taklucka
Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare

Inlägg av hannes_e »

BrooklynS skrev:
Det betyder bara att ljuset är aktiverat men rekvisiten för "helljus" inte föreligger.
Jo, jag förstår det, men om jag kör när det är pitch black på väg utan gatubelysning så tycker jag att rekvisiten borde vara uppfyllda, men det har inte funkat så på min bil senaste gångerna jag provat.
Nu börjar det ju bli mörkare tider på allvar så tillfällena att prova kommer bli fler :-)
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Finns förbättringspotential med det automatiska helljuset men det funkar. Har en tendens att blända av vid onödiga tillfällen, så som när det är mycket vägskyltar, synd att Tesla inte får läsa vägskyltar så det gick att eliminera detta problem. Bländar inte av alls vid fordon med ett lyse, så som mopeder. Bländar inte av ibland när det är "tillfredställande belysning" på vägen, men det är ju ändå föraren och inte bilen som ska följa trafikreglerna.
Regnsensorn fungerar bättre än på mina tidigare bilar men ibland saknar jag att kunna ställa in känsligheten, men knappen är smidig när det behövs ett extra svep.
Fast vad är grejen med att den börjar vifta som om jag kör igenom niagarafallen när bilen varit parkerad och det är vatten på rutan. En gång, möjligtvis två, räcker. Folk undrar ju om bilen fått fnatt och ja det har den.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Fördelen i Teslan är att man kan stänga av funktionen, vilket inte var fallet i min eGolf. (Däremot på vanlig Golf kan man... knepigt)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

På Model s AP 1 fungerar helljusautomatiken iallafall hjälpligt. Även om man hade önskat lika bra ljus som på 3an.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tesla har ju valt att utveckla helljus- och torkarautomatik genom sin dator och inte via dumma sensorer som på andra bilar. På min bil tycker jag de lyckats hyfsat med regnsensorn men jag litar ännu inte helt på helljuset. Regnsensor är ju dessutom väldigt lätt att manipulera genom ett lätt tryck på torkar knappen. Helljuset var jättedåligt första gången jag använde det för några veckor sedan men nu efter v10 och några veckors användande är det hyfsat bra faktiskt. Den missar i princip ingen mötande bil, vilket den gjorde förut, och den släcker knapp någon gång lyset pga av skyltar.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Nu har jag förvisso en X och inte en 3:a så jag vet inte om det skiljer sig bilarna emellan, men både ljus och torkar-automatiken fungerar som på alla andra bilar som jag haft. Körfe hem ikväll kolmörkt och lätt duggregn utan ett/en enda ”mötesböinkning” eller manuellt ”torkartryck”.
Skriv svar