Tilläggsförsäkring Självrisk reducering
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
Re: Tilläggsförsäkring Självrisk reducering
Vagnskadegarantin är helt oberoende av nybilsgarantin och är typ alltid obegränsad i mil (och det verkar min via TH vara också). Värt att nämna är dock att vagnskadegarantin inte innehåller någon maskinskadedel vilket kan vara väldigt trevligt att ha när garantin gått ut. Om det är värt kostnaden? Det är svårare att svara på och högst individuellt.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Är nybilsgarantin från Tesla och vagnskadegarantin två olika saker? Jag trodde det var samma, och det som utgjorde just skillnaden mellan hel- och halvförsäkring...OfarligTesla skrev:Vagnskadegarantin är helt oberoende av nybilsgarantin och är typ alltid obegränsad i mil (och det verkar min via TH vara också). Värt att nämna är dock att vagnskadegarantin inte innehåller någon maskinskadedel vilket kan vara väldigt trevligt att ha när garantin gått ut. Om det är värt kostnaden? Det är svårare att svara på och högst individuellt.

På Teslas hemsida står det en massa information om "Begränsad nybilsgaranti":
https://www.tesla.com/sv_SE/support/vehicle-warranty
Men var hittar man information om vagnskadegarantin, är det Protector som har den då? Var finns i så fall villkoren?
Förvirrad...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja det är två helt olika saker. Inser att jag tänkte helt snett tidigare, maskinskadedelen ingår ju i halvförsäkringen så det finns ingen anledning att ha helförsäkring så länge man han vagnskadegaranti.fth skrev:Är nybilsgarantin från Tesla och vagnskadegarantin två olika saker? Jag trodde det var samma, och det som utgjorde just skillnaden mellan hel- och halvförsäkring...OfarligTesla skrev:Vagnskadegarantin är helt oberoende av nybilsgarantin och är typ alltid obegränsad i mil (och det verkar min via TH vara också). Värt att nämna är dock att vagnskadegarantin inte innehåller någon maskinskadedel vilket kan vara väldigt trevligt att ha när garantin gått ut. Om det är värt kostnaden? Det är svårare att svara på och högst individuellt.![]()
Men var hittar man information om vagnskadegarantin, är det Protector som har den då? Var finns i så fall villkoren?
Förvirrad...
/fth
- fth
- Teslaägare
Vad är det egentligen då som slutar gälla vid 80000km?OfarligTesla skrev:Ja det är två helt olika saker. Inser att jag tänkte helt snett tidigare, maskinskadedelen ingår ju i halvförsäkringen så det finns ingen anledning att ha helförsäkring så länge man han vagnskadegaranti.fth skrev:Är nybilsgarantin från Tesla och vagnskadegarantin två olika saker? Jag trodde det var samma, och det som utgjorde just skillnaden mellan hel- och halvförsäkring...OfarligTesla skrev:Vagnskadegarantin är helt oberoende av nybilsgarantin och är typ alltid obegränsad i mil (och det verkar min via TH vara också). Värt att nämna är dock att vagnskadegarantin inte innehåller någon maskinskadedel vilket kan vara väldigt trevligt att ha när garantin gått ut. Om det är värt kostnaden? Det är svårare att svara på och högst individuellt.![]()
Förvirrad...
/fth
/fth
- OfarligTesla
- Teslaägare
Nybilsgarantin, den är ju 4 år eller 8k mil. Vagnskadegarantin gäller i 3 år utan begränsning i mil även för Tesla vad jag kan se.fth skrev:Vad är det egentligen då som slutar gälla vid 80000km?
/fth
This.bylund skrev:Blandas det inte hejvilt här mellan nybilsgaranti och vagnskadeförsäkring?
Vagnskadeförsäkringen som ingår är tre år, obegränsade mil.
Nybilsgarantin är 4 år/ 8000 mil.
Dvs efter 3 år, byt från halv till helförsäkring.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tyvärr är vagnskadegaranti och vagnskadeförsäkring två olika (om än snarlika) saker. Vagnskadegarantin är det som medföljer vid bilens köp. Vagnskadeförsäkring är det man kan köpa till av tredje part för att förlänga skyddet efter att vagnskadegarantin går ut.
NonStop (som hela den här diskussionen från början handlade om) gör till exempel ovan distinktion och googlar man på villkor etc så kallar tyvärr alla tillverkare vagnskadegarantin för just vagnskadegaranti.
Men vagnskadegarantin borde egentligen kallas vagnskadeförsäkring eftersom den på alla sätt mest beter sig som en försäkring. Dvs, den ger ersättning när man råkar ut för oförutsedda händelser/olyckor och man får då betala självrisk.
Som Tibor ofta påpekat är den också en unikt svensk företeelse. I andra länder antar jag att folk skaffar helförsäkring redan från början istället.
Nybilsgarantin är det som i alla andra sammanhang bara kallas garanti och avser defekter och fabrikationsfel som är tillverkarens ansvar/fel. Alltså om dörrhandtag pajar, drivknutarna fram börjar vibrera eller om man får en gul linje på skärmen. De senare två är exempel på när den borde gälla, men inte alla fått riktigt samma svar från Tesla.
NonStop (som hela den här diskussionen från början handlade om) gör till exempel ovan distinktion och googlar man på villkor etc så kallar tyvärr alla tillverkare vagnskadegarantin för just vagnskadegaranti.
Men vagnskadegarantin borde egentligen kallas vagnskadeförsäkring eftersom den på alla sätt mest beter sig som en försäkring. Dvs, den ger ersättning när man råkar ut för oförutsedda händelser/olyckor och man får då betala självrisk.
Som Tibor ofta påpekat är den också en unikt svensk företeelse. I andra länder antar jag att folk skaffar helförsäkring redan från början istället.
Nybilsgarantin är det som i alla andra sammanhang bara kallas garanti och avser defekter och fabrikationsfel som är tillverkarens ansvar/fel. Alltså om dörrhandtag pajar, drivknutarna fram börjar vibrera eller om man får en gul linje på skärmen. De senare två är exempel på när den borde gälla, men inte alla fått riktigt samma svar från Tesla.

2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Jobbigt läge.
Börjar bli ganska mörkt ute och mycket dåligt väder. Bekant barn till familjen slår upp bakdörren och klipper en cyklist utan lyse. Cyklisten klarar sig bra men hela dörren går åt helvete. Rutan krossad och jag måste nog få en ny dörr. Allt finns på film såklart.
Tecknade nonstop i början av April och vill minnas att det var bra villkor där de tar ev kostnad över 2000 om man löser ut självrisk för vagnskada som väl ligger på ca 13 000? Ser nu att nonstop bara tar 4000 sek över 2000? Har man ändrat villkor?
Hittar inget fysiskt försäkringsbrev här hemma och hutar inget i mailen.
Någon som har koll på nonstop och tecknade försäkringen likt mig i april?
Och vems är skulden här egentligen?
Börjar bli ganska mörkt ute och mycket dåligt väder. Bekant barn till familjen slår upp bakdörren och klipper en cyklist utan lyse. Cyklisten klarar sig bra men hela dörren går åt helvete. Rutan krossad och jag måste nog få en ny dörr. Allt finns på film såklart.
Tecknade nonstop i början av April och vill minnas att det var bra villkor där de tar ev kostnad över 2000 om man löser ut självrisk för vagnskada som väl ligger på ca 13 000? Ser nu att nonstop bara tar 4000 sek över 2000? Har man ändrat villkor?
Skulden är din. Att cyklisten saknade belysning spelar ingen roll.Jo-el skrev:Jobbigt läge.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- GreenMachine
- Teslaägare
Rent moraliskt kan ju såklart tycka att cyklisten även kan ha gjort fel, men rent försäkringstekniskt och utifrån vad lag och förordning säger så är det alltid bilens trafikförsäkring som ersätter skador på oskyddade trafikanter (dvs oförsäkrade ej trafikförsäkringspliktiga). Vad man däremot måste hålla isär är ”vållande” och ”ersättningsansvar”.Jo-el skrev:Jobbigt läge.
Man kan med andra ord vara 100% ersättningsansvarig men samtidigt 0% vållande men även om du står instängd mellan två bilar vid ett rödljus och blir påkörd av en aspackad cyklist som brytar nacken och blir invalid så är det glasklart att ditt försäkringsbolag kommer att ersätta cyklistens skador.
När det gäller det där med att öppna dörrar förresten, så hade man när jag jobbade med sådant för rätt många år sedan nu, angiven hastighet i sekunder som en tumregel. Dvs om det var skyltat 30 och dörren varit öppen längre än 3 sekunder så kunde man mer troligt lägga vällandet på den som kört på dörren, men om man bedömde det som kortare tid så borde vållandet mer troligt landa på den som öppnat dörren.
Vet inte hur man förhåller sig eller bedömer det idag och när det kommer till en cykel så blir det som sagt ändå helt ointressant.
Ok, tack för information.
Återstår frågan om nonstops villkor. Någon som vet hur självrisken reduceras om jag tecknade försäkringen i april?
Återstår frågan om nonstops villkor. Någon som vet hur självrisken reduceras om jag tecknade försäkringen i april?
Haha, nonstop har ingen telefonkö. Tutar bara upptaget. Jesus Kristus.
- fth
- Teslaägare
Jag tror att de gamla villkoren gällde till typ juni/juli, men du bör förstås kolla upp detta. Jag förnyade inte min nonstop i augusti just pga att mina gamla villkor då inte längre skulle gälla, och maxbeloppet på 4k tyckte jag inte var värt pengarna. Iofs räcker det med ett stenskott på fel ställe varannat år för att det skall löna sig, så jag kanske ändrar mig igen.Jo-el skrev:Ok, tack för information.
Återstår frågan om nonstops villkor. Någon som vet hur självrisken reduceras om jag tecknadeförsäkringen i april?

Se bifogad fil för de gamla villkoren, om du laddar ned gällande villkor från nonstop så bör det framgå från vilket datum som gäller, tecknade du före detta datum så gäller bifogade villkor, dvs utan maxbelopp. /fth
Hittade mina villkor på mina sidor och det är de gamla villkoren som täcker upp till självrisksumman. Skönt.
Från Kloka Bilextras villkor som finns att läsa på deras hemsida:
- Model 3 LR AWD -21 (Midnight grey med dragkrok)
-Model 3 LR AWD -19 (Midnight grey med vit interiör samt EAP + FSD + 19")[/s]
- Model Y LR AWD beställd
-
- Model Y LR AWD beställd
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Så kontentan blir att skadan måste kosta mer än självrisken på VSG, dvs ca 13000kr? på model 3
Så kostar reparationen mellan 0kr och 12999kr så blir ersättningen noll kronor från VSG och noll kronor från tilläggsförsäkringen.
Så tolkar jag villkoren.
Så kostar reparationen mellan 0kr och 12999kr så blir ersättningen noll kronor från VSG och noll kronor från tilläggsförsäkringen.
Så tolkar jag villkoren.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Många villkor är så. Annars står det t ex ”eller faktisk kostnad”, för att visa att den även gäller för lägre belopp.Tellus skrev:Så kontentan blir att skadan måste kosta mer än självrisken på VSG, dvs ca 13000kr? på model 3
Så tolkar jag villkoren.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Så står det inte i villkoren jag har på papper.frta02 skrev:Från Kloka Bilextras villkor som finns att läsa på deras hemsida:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Sugen på att ta Klokförsäkring som ersättning till Non-Stop som gick ut nu. Några saker i villkoren som är lite sura: Alla krav under din fordonsförsäkring som härrör från reparation eller utbyte av glas täcks inte. Glastaket hamnar i ingemansland? Skador som inträffar första 30 dagar ersätts inte. Alltså en 11 månaders försäkring.Morgan78 skrev:Hej!
Jag har gjort en marknadsjämförelse mellan självriskförsäkringar som distribueras via MySaftey, Preem och klokförsäkring.se.
Mysafety kostar 89 kr per månad och täcker upp till 3000 kr per skada och max 6000 kr per år.
Preems kostar 99 kr per månad täcker upp till 5000 kr på "vagnskadegaranti", och reducerar självrisken med 2500 kr på en mängd skador. Max 5000 kr per år.
Klokförsäkring.se (fd tryggförsäkring.se) kostar 59 kr och täcker upp till 10 000 kr per skada eller max 10 000 kr per år. Den täcker även självrisk på hem, villa och resa för samma pengar. Denna är bäst på marknaden.
//
M
Elbilist sedan 2014
- loftux
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Klokförsäkring verkar bara vara för privatpersoner? Vilken tilläggsförsäkring är bra för företag/tjänstebil?
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Lustigt sammanträffande att Klokförsäkring har en Morgan född -78 i ledningsgruppen, och att Morgan78 bara gjort inlägg om just Klokförsäkring!Morgan78 skrev:Hej!
Jag har gjort en marknadsjämförelse mellan självriskförsäkringar som distribueras via MySaftey, Preem och klokförsäkring.se.
M
Elbilist sedan 2014
Jag har verifierat det, via samtal med dem (för ca 1mån sen), inget har förändrats i texten sen dess.Joohan skrev:Är ju solklart, är 2019s villkor som gäller. Dvs utan maxbelopp.Joamar skrev:Remuz skrev:Joamar skrev:Jag har kollat en del på, dock inte tecknat eller behövt utnyttja än, Preems Kloka Bilextra. Vad jag kan se så täcker den vagnskade självrisken över 3000 kr inrikes. Är det någon annan som hittar något hål i den försäkringen, förutom att den är lite dyrare.
Den täcker väl max 5000kr?
Hmmm. Det verkar stämma när det gäller den här länken:
https://www.preem.se/globalassets/priva ... -20181.pdf
Men tittar jag på:
https://www.preem.se/globalassets/priva ... a-2019.pdf
Så verkar vad jag kan se maxbeloppet för vagnskada bortaget. Den är ju även daterad för 2019. Förvirrande, men jag hittar inte max 5000 sek i den informationen för 2019 när det gäller vagnskada, står bara bara så här gällande vagnskada nu vad jag kan se.
"Självriskersättning vid vagnskadegaranti: Om fordonet omfattas av
vagnskadegaranti ersätter försäkringen den del av självrisken som
överstiger 3 000 kronor. Åtagandet kan inte nyttjas samtidigt med
åtagandet i punkterna Kollision med djur, Uppsåtlig skadegörelse eller
Självriskersättning vid vagnskada utanför Norden."
Blir till att ringa imorgon och kolla vad som gäller.
Tesla Model Y LR (2024)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
Tesla Model 3 SR+ (2020)
- fth
- Teslaägare
Både inlägget och användaren försvann fortare än kvickt, med svansen mellan benen antar jagKlintan skrev:Lustigt sammanträffande att Klokförsäkring har en Morgan född -78 i ledningsgruppen, och att Morgan78 bara gjort inlägg om just Klokförsäkring!Morgan78 skrev:Hej!
M

Don't mess with TCS!
/fth
Då känns Preems självriskförsäkring som det bästa valet! Täcker glastaket (så länge bytet kostar mer än självrisk?) och hela självrisken över 3000 kr.
Elbilist sedan 2014