Vinterfälgar och däck till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av swegarm »

Hej ,

Är också inne på att köpa aero fälgarna , men verkar ju inte som om pirelli-däcken är bra ? (Bor i Gbg men kan ju bli vinter här också). Gillar aero fälgarna mer och mer.

En del kränger ju av däcken istället , hört lite olika om de. Tänker att däcken generellt håller kortare på teslor (pga vikt/kraft) och då kanske de inte gör så mycket? Har ni tips på bra däck som passar aero (eller kan man få tag i Nokiandäcken från andra lev)?

Alternativt köper jag vinterdäck och nya sommarhjul och däck till våren. Kan man få något för orginalsommardäcken , ca 700 mil?
Rorlaggarn
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 apr 2019 10:03

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Rorlaggarn »

heldiggrisen skrev:
Rorlaggarn skrev:
_FredrikR_ skrev:
Tjosansa skrev:
_FredrikR_ skrev:
Hej,

Är det någon som vet hur man går tillväga för att beställa Model 3 original 18" med aero-fälgar även till vinterdäcken? Jag hittar inte alternativet i Teslas shop och det är ju omöjligt att få tag på SC..
Vad menar du? Det är aero fälgar till vinterdäcken. Eller menar du ett köp som inte är i samband med bilköpet?
Precis, jag har haft bilen i 6 mån och nu vill jag köpa däck på 18" aero original
I tesla-appen öppnar du ett serviceärende, välj tyres och skriv i meddelanderutan att du vill köpa aerofälgar med vinterdäck så kommer de att kontakta dig via sms.

Gjorde detta själv för ett par veckor sedan
Vad fick du ge?
21150 för odubbade Nokian, utan montering.
Men nu verkar det väl vara en annan typ av däck som gäller
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 aug 2019 17:59

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Snelleman »

Finns hjul från andra bilar som är bolt-on (med nån center-ring/spacer) på en M3 (non performance)?
M3 SR+
Användarvisningsbild
Vikan
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 mar 2019 14:24
Ort: Saltsjö-boo

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Vikan »

Nu bytt till vinterdäck. Performance med T sportlines 18", Hakka 9or. Blev klockrent och inga problem alls med oken fram.
IMG_20191018_135154.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av taliz »

Vikan skrev:
Nu bytt till vinterdäck. Performance med T sportlines 18", Hakka 9or. Blev klockrent och inga problem alls med oken fram.
Snyggt! Siktar på liknande fälgar själv.
Men... dubbat?! Lär smattra som tusan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nallen
Teslaägare
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 sep 2019 08:03

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Nallen »

Har försökt nu ett antal veckor att gå tag i mina vinterdäck som jag beställde med bilen men det verkar inte vara någon hos Tesla som är intresserad att hjälpa till. Testat mail, chat och telefon men helt stendött. Ska åka på semester nästa vecka och behöver vinterdäcken men risken är stor att vi ställa in allt på grund av Teslas otroligt dåliga hantering av detta. Att man nu inte får de däck man har beställt (om man får några däck) gör inte saken bättre.

Konstigt att man kan beställa däck när de inte verkar kunna leverera redan beställda. Kanske ska köpa däck och kränga på dem på befintliga fälgar och vänta tills de kan leverera de däck jag har beställt.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av heldiggrisen »

Hur “små” däck kan man få på performance, beställer man till på tesla.com så är det 20” till saftiga summan 42000kr. Passar tex 18” Tesla original?
Användarvisningsbild
Vikan
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 mar 2019 14:24
Ort: Saltsjö-boo

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Vikan »

taliz skrev:
Vikan skrev:
Nu bytt till vinterdäck. Performance med T sportlines 18", Hakka 9or. Blev klockrent och inga problem alls med oken fram.
Snyggt! Siktar på liknande fälgar själv.
Men... dubbat?! Lär smattra som tusan?
Norrlänning så jag är van och mest bekväm med dubb :D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av taliz »

heldiggrisen skrev:
Hur “små” däck kan man få på performance, beställer man till på tesla.com så är det 20” till saftiga summan 42000kr. Passar tex 18” Tesla original?
Nej, vill man ha mindre storlek på en Performance får man köpa från tredjepart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Tellus »

taliz skrev:
heldiggrisen skrev:
Hur “små” däck kan man få på performance, beställer man till på tesla.com så är det 20” till saftiga summan 42000kr. Passar tex 18” Tesla original?
Nej, vill man ha mindre storlek på en Performance får man köpa från tredjepart.
Om man har en performance utan performance paket passar 18" aero
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1619
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av pefreli »

Vikan skrev:
Nu bytt till vinterdäck. Performance med T sportlines 18", Hakka 9or. Blev klockrent och inga problem alls med oken fram.
Snyggt!
Jag körde också på helblanka svarta på min vita.
Blev 19’ turbiner från Megahjul.

Hoppas på leverans om en dryg vecka. :P
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av mck »

Tänkte köpa aero hjulset från Tesla i efterhand, men efter att ha läst här verkar det vara en bättre ide att beställa från nån tredjepart, Megahjul?

Bra ursäkt för en roadtrip till Oslo/Fredrikstad verkar ju vara det som gäller, för att slippa frakt och krångel.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av fredli74 »

Bytte precis till mina vinterhjul som jag beställde tillsammans med bilen i början av året. Till min förvåning så verkar det inte sitta några TPMS sensorer i dom. Stämmer det?
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 439
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av kikat »

fredli74 skrev:
Bytte precis till mina vinterhjul som jag beställde tillsammans med bilen i början av året. Till min förvåning så verkar det inte sitta några TPMS sensorer i dom. Stämmer det?
Jo, det är klart det ska sitta TPMS-sensorer i dem annars får du ju köra omkring med den gula varningstriangeln. Kör tillbaka och reklamera.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av taliz »

mck skrev:
Tänkte köpa aero hjulset från Tesla i efterhand, men efter att ha läst här verkar det vara en bättre ide att beställa från nån tredjepart, Megahjul?

Bra ursäkt för en roadtrip till Oslo/Fredrikstad verkar ju vara det som gäller, för att slippa frakt och krångel.
Tyvärr blir det då krångel med tull istället.
Jag lutar dock också mot en sväng dit.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av default »

Ska lägga på vinterdäck på original aerofälg. Det ska inte vara några konstigheter med TPMS, bara att kalibrera efter?
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare
Inlägg: 180
Blev medlem: 17 apr 2019 18:12
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av fredli74 »

kikat skrev:
fredli74 skrev:
Bytte precis till mina vinterhjul som jag beställde tillsammans med bilen i början av året. Till min förvåning så verkar det inte sitta några TPMS sensorer i dom. Stämmer det?
Jo, det är klart det ska sitta TPMS-sensorer i dem annars får du ju köra omkring med den gula varningstriangeln. Kör tillbaka och reklamera.
Falskt larm, det var bara Euromaster som inte har koll på läget. Det står i deras papper att det inte är TPMS men efter att ha kört några km så sa bilen till att den känt av att däcken är bytta. Efter det dök trycket upp på skärmen. Så uppenbarligen är allt som det ska.
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av mck »

taliz skrev:
mck skrev:
Tänkte köpa aero hjulset från Tesla i efterhand, men efter att ha läst här verkar det vara en bättre ide att beställa från nån tredjepart, Megahjul?

Bra ursäkt för en roadtrip till Oslo/Fredrikstad verkar ju vara det som gäller, för att slippa frakt och krångel.
Tyvärr blir det då krångel med tull istället.
Jag lutar dock också mot en sväng dit.
Ja, läste inläggen om det senare. Ska försöka få tag i aerohjul från tesla ändå, och om det inte går kanske montera contivikings7 på aero fälgarna och försöka plocka upp ett set till sommaren istället. Känns som det är en bra ide att ha en dubbel uppsättning med aero locken, så man har lite reserver. Och jag gillar looken och ingengörsmässigheten i de hjulen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av LarsL »

Jag köpte hjul på Bythjul.com och de hade Nokian däck kvar och levererade hyggligt fort. Ska prova att hänga på dem till helgen.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av TeslaTissel »

Vikan skrev:
Nu bytt till vinterdäck. Performance med T sportlines 18", Hakka 9or. Blev klockrent och inga problem alls med oken fram.
⚡️Svårt överblicka dessa trådar så jag vet inte om du nämnt pris / leverantör på den uppsättningen?
Användarvisningsbild
Ragge
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 12 aug 2017 15:14
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/barbro73794

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Ragge »

taliz skrev:
mck skrev:
Tänkte köpa aero hjulset från Tesla i efterhand, men efter att ha läst här verkar det vara en bättre ide att beställa från nån tredjepart, Megahjul?

Bra ursäkt för en roadtrip till Oslo/Fredrikstad verkar ju vara det som gäller, för att slippa frakt och krångel.
Tyvärr blir det då krångel med tull istället.
Jag lutar dock också mot en sväng dit.
Var i Oslo hos Megahjul för nån vecka sen, och köpte fälgar.
Tog vägen över Kongsvinger och Torsby hem och till min stora besvikelse fanns ingen tullstation när man passerade gränsen....... :o
2019-08-19:Model 3 SR
2022-09-08:Model 3 LR
Orm
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 mar 2019 11:17

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Orm »

Jag hämtade en uppsättning förra veckan hos Dekk24 i Moss.

4 x 18" Khan Flow Form Turbin "Gunmetal"
4 x Continental Viking Contact 7
4 x TPMS
20 x Svarta hjulmuttrar
Balanserat o klart.

Passade utan problem på min M3 Performance.

Pris 14.990 NOK
Khan Flow Form 18tum Gunmetal.jpg
Model 3 Performance, Röd med vit inredning, FSD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av taliz »

Orm skrev:
Jag hämtade en uppsättning förra veckan hos Dekk24 i Moss.

4 x 18" Khan Flow Form Turbin "Gunmetal"
4 x Continental Viking Contact 7
4 x TPMS
20 x Svarta hjulmuttrar
Balanserat o klart.

Passade utan problem på min M3 Performance.

Pris 14.990 NOK
Bild på dem på bilen? Bild
Monterade du på plats? Hur gjorde du med tull?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
0daytesla
Inlägg: 39
Blev medlem: 30 sep 2019 09:23

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av 0daytesla »

fredli74 skrev:
kikat skrev:
fredli74 skrev:
Bytte precis till mina vinterhjul som jag beställde tillsammans med bilen i början av året. Till min förvåning så verkar det inte sitta några TPMS sensorer i dom. Stämmer det?
Jo, det är klart det ska sitta TPMS-sensorer i dem annars får du ju köra omkring med den gula varningstriangeln. Kör tillbaka och reklamera.
Falskt larm, det var bara Euromaster som inte har koll på läget. Det står i deras papper att det inte är TPMS men efter att ha kört några km så sa bilen till att den känt av att däcken är bytta. Efter det dök trycket upp på skärmen. Så uppenbarligen är allt som det ska.
Öh jag har precis kört hem från Trosta Park (tillbaka till Sthlm) o hade däcktrycket synligt, men samtidigt däcktrycksindikator fel... stannade för o kolla/ändra trycket i däcken då dom var olika o när jag startade igen så får jag blinkade däcktrycksindikatorfel och inget däcktryck..

Ska jag 1) behöva nollställa TPMS via Service menyn eller 2) vänta på att bilen ska fatta att det är nya däck, det har nämligen inte kommit någon indikering på det alls och 3) varför är tesla så j-a dåliga på o informera om hur saker o ting ska fungera när dom outsourcar arbetet till Euromaster o det enda dom verkar höra är alla som klagar hos dem om hur värdelösa Tesla är på just information.
2019 Model 3 LR+ AWD white 18" Aero
Användarvisningsbild
Vikan
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 mar 2019 14:24
Ort: Saltsjö-boo

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Vikan »

TeslaTissel skrev:
Vikan skrev:
Nu bytt till vinterdäck. Performance med T sportlines 18", Hakka 9or. Blev klockrent och inga problem alls med oken fram.
⚡️Svårt överblicka dessa trådar så jag vet inte om du nämnt pris / leverantör på den uppsättningen?
Ca 18k för fälgarna från T sportlines, inkl skatt mm. Frakten fick jag gratis, ibland räcker det med att fråga så får man en kod.

Däcken köpte jag hos lokala däckgubben
Skriv svar