Lagerbilar? Och frågor från ev köpare

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

fredrikwt

Lagerbilar? Och frågor från ev köpare

Inlägg av fredrikwt »

Hej

Jag sitter lite i valet och kvalet runt köp av ny bil. Jag svänger mellan vitt skilda bilar, Porsche Macan GTS, BMW 530e och modell 3....

Gällande just modell 3 så är det ju tyvärr lögn att få tag på någon säljare, det förefaller vara omöjligt när man bor i Norrköping. Har ringt men utan framgång, mailadress finns ingen...?
En av min främsta funderingar gällande just ekonomin är de lagerbilar som står som nya på hemsidan - finns dessa och framför allt, är de berättigade till 60k bonus om man köper en sådan som står som ny eller att den rullat tex 7 km? Någon som vet?

Att provköra eller öht åka med i en verkar lönlöst med - köp o hoppas på det bästa verkar vara modellen. Har besökt butiken på mall of Scandinavia där fanns ingen att varken fråga eller få hjälp ifrån....

Rent ekonomiskt har de lagerbilar jag tittat på haft prislapp på ca 700k medan övriga bilar då ligger mellan 500-600k, bonusen förbättrar ju helt klart den ekonomiska aspekten. Har även prövat lite phev och känslan med el är ju fenomenal bara där.

Har även fundering runt modell x men de flesta har sämre räckvidd och är mindre moderna. Min största farhåga som privat köpare är att tesla helt plötsligt sänker nybilspriset rejält och andrahandsvärdet åker fritt fall ungefär som man gjorde med modell x

Tacksam för input
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: Lagerbilar? Och frågor från ev köpare

Inlägg av bjelkeman »

Har du provkör en Model 3? Funkar inte provkörningsbokningen från webbsajten? Annars finns det säker folk här på forumet som ställer upp.

Det lagerbilar med få km får man bonusen på, vad jag vet. Du måste haft lite otur med besöket på MoS då jag alltid hittar någon att prata med där.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Finns säkert någon i Norrköping som kan erbjuda dig en provåkning emot att du använder deras referal. En provåkning borde räcka för att övertyga dig om att det är elektriskt som gäller i framtiden.

Tror de kan ha rullat betydligt längre än 7 Km och ändå kallas nya, vet inte var gränsen går men upp emot 40-50 km är nog inte jättekonstigt. Bilarna ska provköras, lastas på båtar och bilar osv.

Det viktiga som du ska kolla försatt få bonus ärm bilen varit påställd innan. Det måste vara samma ägare från första påställning till 6 månader för att få bonusen.

Om du ska börja räkna kostnad så räkna på totalen inklusive bränsle, det är det som är grejen. Du hittar exempelkalkyler på https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

fredrikwt skrev:
Min största farhåga som privat köpare är att tesla helt plötsligt sänker nybilspriset rejält och andrahandsvärdet åker fritt fall ungefär som man gjorde med modell x
På S och X hade man höga marginaler, modellerna började bli lite till åren, och dessutom fick man en del konkurrens. Det möjliggjorde rejäla prissänkningar.

Model 3 är fortfarande färsk, man har betydligt tightare marginaler och konkurrensen ligger flera år bort.
Faktum är att Tesla nyligen höjde priserna på SR+ och LR AWD.
Med tanke på kronans utveckling är nog risken större att priserna fortsätter gå upp än tvärtom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tesla höjde precis priserna på Model 3 i USA. Detta trots att man verkligen har kniven på strupen detta kvartal då ca 105.000 bilar måste levereras för att nå lägsta nivån i deras leveransprognos för 2019.

Så allt tyder på att efterfrågan är extremt god. Samtidigt redovisar Tesla fortfarande inte vinst.

Utöver detta fortsätter kronan försvagas.

Personligen tror jag prishöjningar (tyvärr) är betydligt mer sannolika än prissänkningar på Model 3 i Sverige.

Det är bara att köpa! Du har ångerrätt om du mot all förmodan inte skulle älska världens bästa bil! :)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Sirsvahn
Teslaägare

Inlägg av Sirsvahn »

Du kan få komma förbi o ta en titt på min Raven X-19 6sits om du har vägarna förbi! Räckvidd är inga problem för mig iaf (kör 6000mil/år)
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare

Inlägg av mck »

Det är nog bra läge att köpa nu med den urusla kronkursen innan de justerar upp priserna pga det. Performance modellen är ju sjukt billig nu också.
fredrikwt

Inlägg av fredrikwt »

Tack för all input!
Ja kanske hade jag otur där jag var inne... synd att de är så svåra att få kontakt med, det avskräcker lite om nåt händer och man behöver service. Jag har för månader sen fyllt i intresse för en provkörning men det är ingen återkoppling alls...

Kanske är det köpläge ändå, det där med ångerrätt bör jag nog läsa på. Nu när jag tittar på hemsidan finns dock inga lagerbilar vilka fanns i flertal för bara en/ett par veckor sen. Gällande det ekonomiska så är det främst andrahandsvärdet som spökar. Oftast kör vi bara i stan, men vi kör längre så är det mot västkusten, Skåne och även Tyskland/Sydeuropa.

Sirsvahn -> tack för erbjudandet, är inte i Linköping de närmaste veckorna. Men hör av mig via PM när jag ska åt dit.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Ett tips om du vill veta om bonusen fortfarande är betalbar är att slå upp VIN numret du hittar på inventory/demosidan i http://www.car.info, står den registrerad på TM Motors är den fortfarande berättigad SMBP (om den har blivit förregistrerad eller registrerad)

Vad gäller räckvidd får jag mellan 350-410km i min Model X i landsvägsfart.

Andrahandsvärdet i 3an behöver du nog inte oroa dig för, heller inte X. Priserna är ju rekordlåga nya. Jag köpte min Model 3 för 748.980kr i Maj, nu kostar samma bil 709.080kr, tidigare var priset ännu mer. Köper du privat hade jag köpt en P3D- (utan spoiler, track mode, 20", men med dragkrok)

Vilken bil du ska välja är svårt att säga, 3 och X är ju bra på olika saker beroende på vad du är ute efter. 3an är rapp, snål men med sämre kvalitet, bristande lack och av alla Teslor sämst lagringsutrymme i bagage och frunk. Förarplatsen har dock bättre förvaring än S.
fredrikwt

Inlägg av fredrikwt »

P3D är det den med 19”, long range som går att få med drag? (AWD) det är väl främst en sån som lockar... så man kan hänga på en cykelhållare. Modell X med 6 sits ser trevlig ut med, det pratas om gamla och nya - när är nya?
Modell 3 känns som mest för pengarna dock, den ligger nog närmast...
Skriv svar