New Power Trunk for Model 3
Moderator: Redaktion
- R2_m3
- Teslaägare
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
- Ort: Hägersten
- Referralkod: ts.la/arto25600
Re: New Power Trunk for Model 3
här är en bra video på hur man installerar framluckans delar:
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: New Power Trunk for Model 3
Fick installerat "frunk"-öppnaren/stängaren i helgen. Följde instruktionen som "Frugal Tesla Guy" lagt upp på YouTube och läste instruktionen från Hansshow (Hautopart) men allt stämde inte till 100%.
- Fick göra en egen lösning med fastsättningen av vajernödöppnaren. Tesla har ändrat utförandet runt dragkroksfästet på bilar med senare VIN.
- Roterade vajermotor 180 grader jämfört med YouTube videon. Blev bättre.
- Låset fick justeras lite i höjdled för att huven kunde stänga ordentligt.
- Fick skära lite i det stora plastlocket längst upp så de bredare "gas"-dämparna gick fria.
- Justerade upp hastigheten till läge 6 för öppning och stängning enligt instruktionen och kopplade därefter ur "beepern". Irriterande pipande som jag kan vara utan.
Men nu är allt klart och fungerar utmärkt!
Nästa helg blir det bagageluckan
- Fick göra en egen lösning med fastsättningen av vajernödöppnaren. Tesla har ändrat utförandet runt dragkroksfästet på bilar med senare VIN.
- Roterade vajermotor 180 grader jämfört med YouTube videon. Blev bättre.
- Låset fick justeras lite i höjdled för att huven kunde stänga ordentligt.
- Fick skära lite i det stora plastlocket längst upp så de bredare "gas"-dämparna gick fria.
- Justerade upp hastigheten till läge 6 för öppning och stängning enligt instruktionen och kopplade därefter ur "beepern". Irriterande pipande som jag kan vara utan.
Men nu är allt klart och fungerar utmärkt!
Nästa helg blir det bagageluckan

Model 3 Performance, Röd med vit inredning, FSD
Re: New Power Trunk for Model 3
Nu har jag inte koll på de andra bilarna, men till en 3-serie så kostar det 5kkr extra med eldriven baklucka och 6kkr till om man vill vifta med foten, som vanligt med bmw så finns det, men kostar extra_Kristian_ skrev:Ja, eldriven baklucka finns i alla de tre bilarna du nämner. Även med fotrörelse.Verdi skrev:Så om man köper en vanlig mellanklass-sedan som S60, C-klass, 3-serie osv så får man en eldriven baklucka idag? Jag ser ingen vits om man inte dessutom har fotvifts-öppning. Först då är det ju användbart.

- Joel Lindqvist
- Teslaägare
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 11 apr 2019 21:57
Re: New Power Trunk for Model 3
Fick mina i måndags!
311 kr i tull.
Ska bli spännande att se hur installationen går!
311 kr i tull.
Ska bli spännande att se hur installationen går!
Re: New Power Trunk for Model 3
Jag har ännu inte fått tid till att installer utrustningen, men kan tänka mig att det inte blir problemfritt.
Är det någon som har e-postadressen till I1Tesla. Han skulle eventuellt göra en videoinstruktion i samma klass som hans kompis gjorde till Frunken. Kanske värt att påminna honom.
De instruktionerna som Hansshow har åstadkommit tycker jag inte fyller måttet.
I min leverans så saknades/lossade en del av etiketterna på kablagen och flera var på kinesiska.
För att få igenom kablaget genom gummibälgen utan att skära upp den så bör man ta bort det stora kontaktdonet. Är det någon som har fått till det utan att skära upp bälgen eller att demontera kontaktdonet detta? Kräver demontering av kontaktdonet någon typ av specialverktyg?
Finns det något sätt att installera fotsensorn utan att demontera bakre stötfångaren?
Det nämns också att det finns en fjärrkontroll till luckmanövreringen. Någon som skaffat en sådan. Läste att det behövs en sådan för att fotmanövreringen ska fungera fullt ut. Saknas den så måste man först låsa upp bilen för att sensorn ska kännas av.
Efter att jag hade skickade detta inlägg så hittade jag en youtube video som löste de flesta av mina funderingar. Mycket bra gjort tycker jag. 10 ggr bättre än Handsholds egen. Nu är det bara att sätta igång!
Är det någon som har e-postadressen till I1Tesla. Han skulle eventuellt göra en videoinstruktion i samma klass som hans kompis gjorde till Frunken. Kanske värt att påminna honom.
De instruktionerna som Hansshow har åstadkommit tycker jag inte fyller måttet.
I min leverans så saknades/lossade en del av etiketterna på kablagen och flera var på kinesiska.
För att få igenom kablaget genom gummibälgen utan att skära upp den så bör man ta bort det stora kontaktdonet. Är det någon som har fått till det utan att skära upp bälgen eller att demontera kontaktdonet detta? Kräver demontering av kontaktdonet någon typ av specialverktyg?
Finns det något sätt att installera fotsensorn utan att demontera bakre stötfångaren?
Det nämns också att det finns en fjärrkontroll till luckmanövreringen. Någon som skaffat en sådan. Läste att det behövs en sådan för att fotmanövreringen ska fungera fullt ut. Saknas den så måste man först låsa upp bilen för att sensorn ska kännas av.
Efter att jag hade skickade detta inlägg så hittade jag en youtube video som löste de flesta av mina funderingar. Mycket bra gjort tycker jag. 10 ggr bättre än Handsholds egen. Nu är det bara att sätta igång!
- R2_m3
- Teslaägare
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
- Ort: Hägersten
- Referralkod: ts.la/arto25600
Re: New Power Trunk for Model 3
nu dök det upp en längre video på montering av power trunk:
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- R2_m3
- Teslaägare
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
- Ort: Hägersten
- Referralkod: ts.la/arto25600
Re: New Power Trunk for Model 3
Fick kitet idag. Blir att montera i helgen.
Såg att de förbättrat kabeln som ska dras genom gummigenomföringen upp till bakluckan.
Nu sitter ingen kontakt på (som finns på de videor som visar installationen) så nu borde det vara hyfsat enkelt att dra fram kabeln
och sedan löda ihop det med lilla sladden med kontakter uppe vid luckan.
Såg att de förbättrat kabeln som ska dras genom gummigenomföringen upp till bakluckan.
Nu sitter ingen kontakt på (som finns på de videor som visar installationen) så nu borde det vara hyfsat enkelt att dra fram kabeln
och sedan löda ihop det med lilla sladden med kontakter uppe vid luckan.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: New Power Trunk for Model 3
R2_m3, hur gick det med installationen?
I den youtube så installerades även fotsensorn utan att demontera kofångaren. I min M3 saknas den serviceluckan som användes i videon.
Finns det någon som har kläm på en annan instruktion angående fotsensorn?
Det sägs vara enkelt att demontera kofångaren, någon som har gjort det? Finns det någon youtube-instruktion om detta?
I den youtube så installerades även fotsensorn utan att demontera kofångaren. I min M3 saknas den serviceluckan som användes i videon.
Finns det någon som har kläm på en annan instruktion angående fotsensorn?
Det sägs vara enkelt att demontera kofångaren, någon som har gjort det? Finns det någon youtube-instruktion om detta?
Re: New Power Trunk for Model 3
Installerade mitt trunk-kit i helgen - väldigt nöjd, några saker;
-Klipp kablarna för att få igenom dom i genomföringen till bakluckan(om du inte fått delade kablar redan) - annars kommer det garanterat sluta med att du klipper upp gummit istället
-Servot la jag 'under' plasten(lyft upp denna så får du ner den) nedanför subwoofern
-Controllern satte jag i utrymmet mellan mattan och plåten mot kofångaren - där fanns det möjlighet att hänga upp överblivet kablage också ifall man inte vill kapa det
-Dra in kablarna genom tomma hål - att dra in dem via baklamporna känns inte helt bra med tanke på möjligheter till skav
-Stressa inte!
Jag fick till det utan att ta bort kofångaren men men tanke på hur enkelt det verkar vara (finns videos på YT) så tror jag att jag skulle välja att ta bort den om jag skulle göra det igen
-Klipp kablarna för att få igenom dom i genomföringen till bakluckan(om du inte fått delade kablar redan) - annars kommer det garanterat sluta med att du klipper upp gummit istället
-Servot la jag 'under' plasten(lyft upp denna så får du ner den) nedanför subwoofern
-Controllern satte jag i utrymmet mellan mattan och plåten mot kofångaren - där fanns det möjlighet att hänga upp överblivet kablage också ifall man inte vill kapa det
-Dra in kablarna genom tomma hål - att dra in dem via baklamporna känns inte helt bra med tanke på möjligheter till skav
-Stressa inte!
Jag fick till det utan att ta bort kofångaren men men tanke på hur enkelt det verkar vara (finns videos på YT) så tror jag att jag skulle välja att ta bort den om jag skulle göra det igen
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
- R2_m3
- Teslaägare
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
- Ort: Hägersten
- Referralkod: ts.la/arto25600
Re: New Power Trunk for Model 3
Installerade kitet i helgen (utom fotsensorn som jag inte hann med, blir kanske i helgen).
Frunken gick snabbt att installera men det som sedan tog tid var att få den att stänga ordentligt. Blev lite lurad av videon som sa att man skulle skruva justerskruven i botten men det hjälpte inte, Började sedan lossa skruvarna och lyfta hela mekanismen men hjälpte inte heller.
Ställde till slut in telfonen i frunken och filmade för att se vad som hände och visade sig att den visst nådde ner men att den inte slöt om öglan ordentligt. Provade då att skruva justerskruven max åt andra hållet och nu funkade det!
Trunken gick bra att installera fast fick klippa en kabel till , eftersom jag ville ha tryckknappen i luckan och inte på sidan av trunken. Men det var inga problem att få igenom kabeln genom gummibälgen med hjälp av en dragfjäder och lite silikonspray.
Liten filmsnutt på öppningen av både frunk och trunk samtidigt:
https://photos.app.goo.gl/RYh8KiMVVDpuGFyS8
Körde med släp första gången i helgen med , funkade kanon
Frunken gick snabbt att installera men det som sedan tog tid var att få den att stänga ordentligt. Blev lite lurad av videon som sa att man skulle skruva justerskruven i botten men det hjälpte inte, Började sedan lossa skruvarna och lyfta hela mekanismen men hjälpte inte heller.
Ställde till slut in telfonen i frunken och filmade för att se vad som hände och visade sig att den visst nådde ner men att den inte slöt om öglan ordentligt. Provade då att skruva justerskruven max åt andra hållet och nu funkade det!
Trunken gick bra att installera fast fick klippa en kabel till , eftersom jag ville ha tryckknappen i luckan och inte på sidan av trunken. Men det var inga problem att få igenom kabeln genom gummibälgen med hjälp av en dragfjäder och lite silikonspray.
Liten filmsnutt på öppningen av både frunk och trunk samtidigt:
https://photos.app.goo.gl/RYh8KiMVVDpuGFyS8
Körde med släp första gången i helgen med , funkade kanon

Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: New Power Trunk for Model 3
Installationen gick bra med undantag för fotsensorn.
Eftersom jag fick den gamla varianten av kablage var jag tvungen att klippa bort kontaktdonen för att slippa att skära upp bälgen. Lite lödtenn och krympslang blev lösningen.
Jag undrar vilken typ av installation är att föredra när det gäller fotsensorn, antar att den som förutsätter att bakre kofångaren demonteras är den bättre varianten. Det kanske finns flera sätt, tacksam för tips.
Letade efter en instruktion på YT avseende demontering av kofångaren. Hittade 1, men mindre bra. Fanns en bra beskrivning till demontering av främre kofångare, men den till bakre var ganska dålig.
Allt hoppade igång som förväntat, även fotsensorn som låg löst i kofferten, men där gör den ju ingen nytta
Jag såg i en YT-video att man kan även packa in kontrollenheten och lucklåsmotorn i cellplast för att slippa oljud. Ingen dum ide och värmeutvecklingen i kontrollenheten är försumbar.
Vill man få en riktig snygg installation så bör man korta av en del kablage, men detta är kanske "overkill".
Som sagt, tips och råd gällande installation av fotsensorn är mycket välkomna.
Eftersom jag fick den gamla varianten av kablage var jag tvungen att klippa bort kontaktdonen för att slippa att skära upp bälgen. Lite lödtenn och krympslang blev lösningen.
Jag undrar vilken typ av installation är att föredra när det gäller fotsensorn, antar att den som förutsätter att bakre kofångaren demonteras är den bättre varianten. Det kanske finns flera sätt, tacksam för tips.
Letade efter en instruktion på YT avseende demontering av kofångaren. Hittade 1, men mindre bra. Fanns en bra beskrivning till demontering av främre kofångare, men den till bakre var ganska dålig.
Allt hoppade igång som förväntat, även fotsensorn som låg löst i kofferten, men där gör den ju ingen nytta

Jag såg i en YT-video att man kan även packa in kontrollenheten och lucklåsmotorn i cellplast för att slippa oljud. Ingen dum ide och värmeutvecklingen i kontrollenheten är försumbar.
Vill man få en riktig snygg installation så bör man korta av en del kablage, men detta är kanske "overkill".
Som sagt, tips och råd gällande installation av fotsensorn är mycket välkomna.
- R2_m3
- Teslaägare
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
- Ort: Hägersten
- Referralkod: ts.la/arto25600
Re: New Power Trunk for Model 3
finns en ny video med Tesla Frugal Guy som beskriver hela trunkinstallationen inkl Foot Sensor.
Dock såg FootSensor installationen inte så bra ut då han bara satte fast den med dubbehäftande tejp och inte med de skruvar som medföljer.
Eftersom jag har dragkrok så tänkte jag försöka installera den lite till höger och genom den lucka man tar bort för dragkroken,
på så sätt slippa demontera bakre stötfångaren. Får se hur det går.
Sedan tyckte jag det såg komplicerat ut hur han drog fram 12V matningen på förarsidan, jag gjorde som i andra YT videos och drog den på passagerarsidan och genom gummigenomföringen under handskfacket. var en enkel åtgärd om man borrade ett 6mm hål (som blev mkt mindre eftersom det var gummi) under de befintliga hålen.
Dock såg FootSensor installationen inte så bra ut då han bara satte fast den med dubbehäftande tejp och inte med de skruvar som medföljer.
Eftersom jag har dragkrok så tänkte jag försöka installera den lite till höger och genom den lucka man tar bort för dragkroken,
på så sätt slippa demontera bakre stötfångaren. Får se hur det går.
Sedan tyckte jag det såg komplicerat ut hur han drog fram 12V matningen på förarsidan, jag gjorde som i andra YT videos och drog den på passagerarsidan och genom gummigenomföringen under handskfacket. var en enkel åtgärd om man borrade ett 6mm hål (som blev mkt mindre eftersom det var gummi) under de befintliga hålen.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: New Power Trunk for Model 3
Håller med, dragningen av +12 V görs lämpligare på högra sidan.
Något som jag upptäckte att det saknades ljudisoleringen (vit matta) i min bil. Har någon annan upptäckt samma?
Demontering av bakre kofångaren verkar inte vara allt för invecklad, men förutsätter lämplig arbetsplats för att kunna vara njutbart så här års. Får nog vänta på vårsolen.
Att ha en magnet till hands för att fiska upp metalldelar som man har tappat mellan kofångaren och kaross är nog att rekommendera.
YT visade även hur man justera kraften. Förutsätter att man kommer lilla knappen på kontrollenheten. Jag behövde aldrig ändra grundinställningen när det gäller kraften, men hastigheten ökade jag till läge 4.
Något som jag upptäckte att det saknades ljudisoleringen (vit matta) i min bil. Har någon annan upptäckt samma?
Demontering av bakre kofångaren verkar inte vara allt för invecklad, men förutsätter lämplig arbetsplats för att kunna vara njutbart så här års. Får nog vänta på vårsolen.
Att ha en magnet till hands för att fiska upp metalldelar som man har tappat mellan kofångaren och kaross är nog att rekommendera.
YT visade även hur man justera kraften. Förutsätter att man kommer lilla knappen på kontrollenheten. Jag behövde aldrig ändra grundinställningen när det gäller kraften, men hastigheten ökade jag till läge 4.
- R2_m3
- Teslaägare
- Inlägg: 339
- Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
- Ort: Hägersten
- Referralkod: ts.la/arto25600
Re: New Power Trunk for Model 3
R2_m3 skrev:finns en ny video med Tesla Frugal Guy som beskriver hela trunkinstallationen inkl Foot Sensor.
Dock såg FootSensor installationen inte så bra ut då han bara satte fast den med dubbehäftande tejp och inte med de skruvar som medföljer.
Eftersom jag har dragkrok så tänkte jag försöka installera den lite till höger och genom den lucka man tar bort för dragkroken,
på så sätt slippa demontera bakre stötfångaren. Får se hur det går.
Monterade fotsensorn för ett par veckor sedan och den funkar väldigt bra. Man behövde inte demontera stötfångaren utan jag monterade den med buntband på insidan direkt till höger om luckan för dragkroken (svårt att komma åt att skruva). Fanns också ett hål med gummimuff
där man kunde dra kabeln igenom från bagageutrymmet.
Är väldigt nöjd med både fram och bakluckan så kan verkligen rekommendera.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
- Tesla_Dave
- Teslaägare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 30 sep 2020 21:46
Re: New Power Trunk for Model 3
Har en Hansshow v.4 power trunk med fotsensor installerad sedan ett dryg år tillbaka. Nu har plötsligt bagageluckeknappen stendött. Det funkgerar fortfarande att öppna via appen/skärme men knappen ger ingen respons och inte fotsensorn heller. Fotsensorn är väl som jag förstår det paralellkopplad till knappen så min fråga är hur felsöker jag? Är det Hansshows fel eller Teslans och kommer Tesla inte titta på detta i och med OEM...?
Re: New Power Trunk for Model 3
Tesla kommer inte att reparera din bil om du monterat in utrustning som inte är Teslas.Tesla_Dave skrev:Har en Hansshow v.4 power trunk med fotsensor installerad sedan ett dryg år tillbaka. Nu har plötsligt bagageluckeknappen stendött. Det funkgerar fortfarande att öppna via appen/skärme men knappen ger ingen respons och inte fotsensorn heller. Fotsensorn är väl som jag förstår det paralellkopplad till knappen så min fråga är hur felsöker jag? Är det Hansshows fel eller Teslans och kommer Tesla inte titta på detta i och med OEM...?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: New Power Trunk for Model 3
Har inte någon power trunk men min knapp slutade fungera i fredags från ingenstans. Undrar om det här med kablaget till kameran som det är recall på?martinot skrev:Tesla kommer inte att reparera din bil om du monterat in utrustning som inte är Teslas.Tesla_Dave skrev:Har en Hansshow v.4 power trunk med fotsensor installerad sedan ett dryg år tillbaka. Nu har plötsligt bagageluckeknappen stendött. Det funkgerar fortfarande att öppna via appen/skärme men knappen ger ingen respons och inte fotsensorn heller. Fotsensorn är väl som jag förstår det paralellkopplad till knappen så min fråga är hur felsöker jag? Är det Hansshows fel eller Teslans och kommer Tesla inte titta på detta i och med OEM...?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver