Tror du svarade fel person, jag bor i södra sverige och sannolikheten att jag kommer köra mellan Kiruna och Luleå i närtid är inte särskilt stor.LarsL skrev:Om du åker mellan Kiruna och Luleå så finns det väl ingen som helst att inte stanna på Superchargern sim ligger mellan dessa orter?iAkita skrev:Visst, men det är inte så sannolikt att Superchargern ligger på det ställe där du har 5% eller ännu mindre kvar. Snarare blir det väl att man inte kan hoppa över superchargers utan måste ladda på alla man passerar, om man vill hålla sig till enbart supercharging (och de ligger tätt nog).LarsL skrev:Och en Tesla borde man kunna dra ner till åtminstone 5% om inte lägre. Man vet ju att det finns fungerande laddning på en Supercharger. Det är lite som att kör mot hemmet i en Leaf, där vet jag att jag kommer kunna ladda så jag kör ner mot nästan tomt.
Hur som helst, det funkar garanterat för många men för min del skulle det inte vara aktuellt med en Model Y SR, baserat på räckvidden för Model 3 SR plus 10% högre förbrukning.
Nu får ju alla göra som de vill och tycker de det är värt 100kkr att inte stanna en extra gång på en 50 mils resa så är det ju bara att pynta.
SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Moderator: Redaktion
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Jag kör ca: 2000 mil privat per år och runt 5000 mil i tjänsten. Har kollat abetterrouteplanner.com som ellerstrom tipsade om. Det kan bli klurigt med alla varianter av trean. Ska tillägga att jag tillhör den lilla klicken som kör långt och mycket och tillhör inte direkt normen. Det tar emot lite med en LR som är över 100k dyrare som kommer få ca: 20k mil under bältet på tre år och inte vara värd ett skit.LarsL skrev:Om du åker mellan Kiruna och Luleå så finns det väl ingen som helst att inte stanna på Superchargern sim ligger mellan dessa orter?
Nu får ju alla göra som de vill och tycker de det är värt 100kkr att inte stanna en extra gång på en 50 mils resa så är det ju bara att pynta.
Som jag ser det har jag några alternativ:
- 1. SR+ ta med laddare monterad på 16A handske
- 2. SR+ samma som ovan plus en fuldiesel stående på jobbet för långstyrningar
- 3. LR och medtagen laddare monterad på 16A handske
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Wow, 7000 mil per år, och mycket långkörningar, Du skall naturligtvis ha en long range, eller kanske en begagnade tesla model s, den är väl bekvämare att åka i än model 3. Är du i bilen 700 timmar per år cirka? Kanske en Audi E etron, fantastisk komfort, men kommer bara 30 mil.Tjamotis skrev:Jag kör ca: 2000 mil privat per år och runt 5000 mil i tjänsten. Har kollat abetterrouteplanner.com som ellerstrom tipsade om. Det kan bli klurigt med alla varianter av trean. Ska tillägga att jag tillhör den lilla klicken som kör långt och mycket och tillhör inte direkt normen. Det tar emot lite med en LR som är över 100k dyrare som kommer få ca: 20k mil under bältet på tre år och inte vara värd ett skit.LarsL skrev:Om du åker mellan Kiruna och Luleå så finns det väl ingen som helst att inte stanna på Superchargern sim ligger mellan dessa orter?
Nu får ju alla göra som de vill och tycker de det är värt 100kkr att inte stanna en extra gång på en 50 mils resa så är det ju bara att pynta.
Som jag ser det har jag några alternativ:
- 1. SR+ ta med laddare monterad på 16A handske
- 2. SR+ samma som ovan plus en fuldiesel stående på jobbet för långstyrningar
Som infrastrukturen ser ut idag är det alternativen jag får ta ställning till.
- 3. LR och medtagen laddare monterad på 16A handske
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
3 år och 20 tusen mil kommer inte att vara värdelös även om ingen vet direkt
hur värdeminskningen blir såklart...
Men om man tänker så kalkylmässigt så slipper man ju bli besviken efter
dom där tre åren
hur värdeminskningen blir såklart...
Men om man tänker så kalkylmässigt så slipper man ju bli besviken efter
dom där tre åren

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Audi går bort pga lokala återförsäljaren. Har funderat på begagnad Model S men jag tycker den känns lite som häst och vagn nu innan eventuell uppdatering jämfört med Model 3. Givetvis är det en bättre bil än Model 3.Swede1 skrev:Wow, 7000 mil per år, och mycket långkörningar, Du skall naturligtvis ha en long range, eller kanske en begagnade tesla model s, den är väl bekvämare att åka i än model 3. Är du i bilen 700 timmar per år cirka? Kanske en Audi E etron, fantastisk komfort, men kommer bara 30 mil.
Har faktiskt inte funderat över hur många timmar jag sitter i bilen. Men 700+ timmar låter rimligt. Det ska vara lagomt spartanskt så man inte vaggas till sömns bakom ratten. Går även en och annan ljudbok per år..
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Köp en diesel för 300.000 kr och tanka för 224.000 kr, skatt för 15000 kr, service för 24000 kr = 563.000 krBjelke skrev:3 år och 20 tusen mil kommer inte att vara värdelös även om ingen vet direkt
hur värdeminskningen blir såklart...
Men om man tänker så kalkylmässigt så slipper man ju bli besviken efter
dom där tre åren
Eller köp en Tesla Model 3 för 540.000 kr, ladda för 40.000. Skatt och service kanske 5000 kr? = 585.000 kr
Vilken bil är värd mest efter 3 år?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Har räknat med 30%. Men det kan vara i överkant..Bjelke skrev:3 år och 20 tusen mil kommer inte att vara värdelös även om ingen vet direkt
hur värdeminskningen blir såklart...
Men om man tänker så kalkylmässigt så slipper man ju bli besviken efter
dom där tre åren
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Köp en 3-fas-UMC för cirka 5000 begagnad. Och du ska självklart ha en LR.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Med 7000 mil/år är ju inget annat än en elbil något alternativ, ekonomisk.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Fick 378 km vid 99 % om jag minns rätt. 80 o 90 procent borde vara 80 resp 90 procent av det.
Står dock bara "standard" när jag trycker på tesla T:t och inte "standard plus" som det står på många andras...
Står dock bara "standard" när jag trycker på tesla T:t och inte "standard plus" som det står på många andras...
SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
This. Dieseln lär då vara så gott som död på marknaden. 3an däremot kan du nog få en bra slant för.Jeppe_E skrev:Köp en diesel för 300.000 kr och tanka för 224.000 kr, skatt för 15000 kr, service för 24000 kr = 563.000 krBjelke skrev:3 år och 20 tusen mil kommer inte att vara värdelös även om ingen vet direkt
hur värdeminskningen blir såklart...
Men om man tänker så kalkylmässigt så slipper man ju bli besviken efter
dom där tre åren
Eller köp en Tesla Model 3 för 540.000 kr, ladda för 40.000. Skatt och service kanske 5000 kr? = 585.000 kr
Vilken bil är värd mest efter 3 år?
Som bonus slipper du förpesta miljön med en jäkla massa utsläpp..
Sen har du ju autopilot vilket är väldigt trevligt på långkörning.
Jeppe du glömde nog -60k bonus på Teslan.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Nej, jag tänkte att den kostar 600k i inköpspris bara som jämförelse med den hälften så dyra dieseln.taliz skrev:Jeppe du glömde nog -60k bonus på Teslan.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Hur pålitligt är beräknad räckvidd i bilen och vart ska man titta?
Jag har en model 3 SR+
Se bifogad bild.
Jag har här 245km kvar enligt huvudmenyn eller vad man ska kalla det.
Sedan unde förbrukning står det 155km.
Hade ganska nyligen kommit ut från köbildning, kanske bidrar.
Men väldigt stort spann
Jag har en model 3 SR+
Se bifogad bild.
Jag har här 245km kvar enligt huvudmenyn eller vad man ska kalla det.
Sedan unde förbrukning står det 155km.
Hade ganska nyligen kommit ut från köbildning, kanske bidrar.
Men väldigt stort spann
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Nja, du ligger rätt högt med 216wh/km. Om du fortsätter konsumera så mycket ström så räcker batteriet i 155 km. Siffran som står vid batteriet är rated range. Kör man snällt når man 90-100% av det. Snällt är 150-160wh/km. Du förbrukar vid detta tillfälle väldigt mycket mer energi än rated range.ville9 skrev:Hur pålitligt är beräknad räckvidd i bilen och vart ska man titta?
Jag har en model 3 SR+
Se bifogad bild.
Jag har här 245km kvar enligt huvudmenyn eller vad man ska kalla det.
Sedan unde förbrukning står det 155km.
Hade ganska nyligen kommit ut från köbildning, kanske bidrar.
Men väldigt stort spann
Ta fram tripmätaren, där ser du hur mycket energi i snitt du förbrukat sen du påbörjade färden/sen senaste laddningen/sen bilen var ny. En Sr+ har 54kWh batteri. 54000 Wh alltså. Om du har en förbrukning på 200Wh/km = 270 km. Har du en förbrukning på 150Wh/km = 360 km.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4119
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Koefficienten på en sr+ borde väl vara runt 135Wh/km ?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Jag har kört mina första 100 mil med TM3 SR+ på 136 wh/km. Mest landsvägar i ca 90 km/h-110/km/h.
En del motorväg också naturligtvis +120 km/h..
Kan det bero på att jag kör mycket med AP som då håller avståndet till andra bilar, ligger i "suget efter"??
Lite kan det nog göra på förbrukningen?

En del motorväg också naturligtvis +120 km/h..
Kan det bero på att jag kör mycket med AP som då håller avståndet till andra bilar, ligger i "suget efter"??
Lite kan det nog göra på förbrukningen?



Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4119
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det låter bra! Har du högt lufttryck?Antti V skrev:Jag har kört mina första 100 mil med TM3 SR+ på 136 wh/km. Mest landsvägar i ca 90 km/h-110/km/h.
En del motorväg också naturligtvis +120 km/h..
Kan det bero på att jag kör mycket med AP som då håller avståndet till andra bilar, ligger i "suget efter"??
Lite kan det nog göra på förbrukningen?![]()
![]()
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Jag körde idag mellan Halmstad - Göteborg och i stort sätt bara motorväg och snitt på 145 wh/km SR + och med 19" hjulen och låg på 114 km/Tim..Antti V skrev:Jag har kört mina första 100 mil med TM3 SR+ på 136 wh/km. Mest landsvägar i ca 90 km/h-110/km/h.
En del motorväg också naturligtvis +120 km/h..
Kan det bero på att jag kör mycket med AP som då håller avståndet till andra bilar, ligger i "suget efter"??
Lite kan det nog göra på förbrukningen?![]()
![]()
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Högt lufttryck? Nää, fick faktiskt en varning idag på morgonen att det var för lågt lufttryck i något av däcken..
Faktum är att jag upplever SR+ som väldigt snål, jämfört med andra elbilar jag kört. Speciellt i registret 80-110 k/h.
Naturligtvis spelar sommarvärmen roll och torra vägar. Jag är övertygad om att jag kan klara 41 mil på en laddning med min TM3 SR+.
Det visar ju "gissometern" vid energygrafen ibland också. Jag kör generellt alltid snålare än Teslas 150 Wh/km.
Det är inte så att jag snålkör för det. Körde skiten ur en Audi igår på hemvägen nådde hastigheter som jag knappt vågar skriva..
Jag har kört elbil i tre år så jag är nog rättså van vid regen och hur man kör effektivt.

Faktum är att jag upplever SR+ som väldigt snål, jämfört med andra elbilar jag kört. Speciellt i registret 80-110 k/h.
Naturligtvis spelar sommarvärmen roll och torra vägar. Jag är övertygad om att jag kan klara 41 mil på en laddning med min TM3 SR+.
Det visar ju "gissometern" vid energygrafen ibland också. Jag kör generellt alltid snålare än Teslas 150 Wh/km.
Det är inte så att jag snålkör för det. Körde skiten ur en Audi igår på hemvägen nådde hastigheter som jag knappt vågar skriva..


Jag har kört elbil i tre år så jag är nog rättså van vid regen och hur man kör effektivt.
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Min (SR+) var också benämnd ”Standard” när jag hämtade ut den. Påpekade detta och fick då höra att alla såg ut så.apkungen skrev:Fick 378 km vid 99 % om jag minns rätt. 80 o 90 procent borde vara 80 resp 90 procent av det.
Står dock bara "standard" när jag trycker på tesla T:t och inte "standard plus" som det står på många andras...
Hade dock + funktioner på den som sätesvärme fram. Nu efter senaste uppdateringen (2019.20.4.3) däremot så heter den "Standard Plus" och benämningen står ovanför bilen istället för under som förut.
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Min bytte från Standard till Standard plus utan mjukvaruuppgradering.
Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Skickat från min moto x4 via Tapatalk
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
apkungen skrev:Fick 378 km vid 99 % om jag minns rätt. 80 o 90 procent borde vara 80 resp 90 procent av det.
Står dock bara "standard" när jag trycker på tesla T:t och inte "standard plus" som det står på många andras...
Jag får oftast 339 km vid 90% laddning. En gång fick jag 340 km. Stämmer riktigt bra med ditt resonemang.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Nej där trivs den fint. Mellan 80-20 laddning är perfekt. 20 motsvarar 80% som är bra för daglig laddning. Inga problem att gå ner på 5-10 % och liknande på resa . Eller att ladda till 95% innan avfärd .VarroF skrev:Inte farligt för batteriet att komma under 20% ofta??
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Jag har nu 334 km vid 98% laddning. Vid 100% vet jag inte, bilen slutar ladda vid 98 eller 99%.
Det motsvarar nästan 10% degradering, efter bara 690 mil. Det känns inte helt rimligt. Är det nu man ska sprinkla getblod i formen av ett T, tala i tungor och utföra olika ritualer för att få bilen att balansera batteripacket?
Det motsvarar nästan 10% degradering, efter bara 690 mil. Det känns inte helt rimligt. Är det nu man ska sprinkla getblod i formen av ett T, tala i tungor och utföra olika ritualer för att få bilen att balansera batteripacket?

2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok