Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5983
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av Remuz »

Uppdaterad titel och länkar till youtube
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Närkontakt med vajerräcke

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Henrik skrev:
Har fixat det till några Teslabilar - Men det kanske har ändrats till bara volvo?? Ja, isåfall vet jag inte ;)
Det står på på hemsidan att de finns till Volvo, BMW, Audi, Mercedes, Mini, Porsche. Tesla finns inte med.
Det gjorde en poll i någon av Facebook-grupperna för bara någon vecka sedan där de undrade hur många Tesla-ägare som var intresserade.

Så nej, det ska inte finnas till Tesla just nu, men de tänker producera om efterfrågan finns.

Tråkigt att inte försäkringsbolagen erbjuder lägre premie och/eller självriskreducering.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Närkontakt med vajerräcke

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
00:52 lossa


02:58 ta hjulen


02:58 ta hjulen (bakkamera)


02:59 drar (bakkamera)
Usch vad frustrerande. Blir sur bara av att se det.

Ganska läskigt också att det verkar ha blivit standard att först lossa bultarna. Skulle de bli avslöjade/skrämda när de väl ska hämta hjulen så är det ju risk att man kör iväg med lösa bultar på morgonen :cry:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1060
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av jeppe_sthlm »

Hade missat den här tråden. Jag blev av med mina 21” turbin natten 10-11 i Solna. En granne blev av med sina 21” på en BMW samma vecka.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av NEO »

Men för helvete, får hålla utkik efter 22” på blocket. Det här är ju sämst för alla, snart kommer det bli ännu dyrare att försäkra bilen.

Jag kör med låsbultar på alla hjulen. Smått skeptisk till blackvues kamera, har en likadan i min S och den fungerar sämst när det regnar/mörkt. Inget filmat på sidorna heller. Har du inte sentry mode?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5983
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av Remuz »

MDurante skrev:
Men för helvete, får hålla utkik efter 22” på blocket. Det här är ju sämst för alla, snart kommer det bli ännu dyrare att försäkra bilen.

Jag kör med låsbultar på alla hjulen. Smått skeptisk till blackvues kamera, har en likadan i min S och den fungerar sämst när det regnar/mörkt. Inget filmat på sidorna heller. Har du inte sentry mode?
Jag har gatuparkering utan laddning vid en 7/eleven som är öppen 24/7. Kör jag sentry mode så drar den typ 30% batteri och filmar större delen av natten. Det är en parkering för rörelsehindrade som kommunen skapade åt mig pga min sons handikapp.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av NEO »

Remuz skrev:
MDurante skrev:
Men för helvete, får hålla utkik efter 22” på blocket. Det här är ju sämst för alla, snart kommer det bli ännu dyrare att försäkra bilen.

Jag kör med låsbultar på alla hjulen. Smått skeptisk till blackvues kamera, har en likadan i min S och den fungerar sämst när det regnar/mörkt. Inget filmat på sidorna heller. Har du inte sentry mode?
Jag har gatuparkering utan laddning vid en 7/eleven som är öppen 24/7. Kör jag sentry mode så drar den typ 30% batteri och filmar större delen av natten. Det är en parkering för rörelsehindrade som kommunen skapade åt mig pga min sons handikapp.
Märkligt, tycker inte min drar mer än 4-8% på en natt med sentry aktiverat
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5983
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av Remuz »

Testade bara en natt eftersom det drog så mycket och bilen filmade i princip hela tiden och sparade. Helt värdelöst att inte ha aktivering med g-sensor
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av NEO »

Min filmar bara när barnen är nära eller jag går förbi och trycker på öppna knappen och har glömt foben i huset (småbarnshjärnan)
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1060
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av jeppe_sthlm »

Gick ditt larm Remuz? Min bil står 15 meter från en lättväckt grannes sovrumsfönster och han hade inte hört något. Fick inget meddelande i appen heller, men telefonen var iofs i flight mode. Dock gick larmet direkt när bärgarna lyfte med två domkrafter bak. Bärgaren misstänkte att de hade 4 domkrafter.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2339
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av mans71 »

Vad trist! Noterade på tidsstämpeln att det gick ett par timmar mellan dom lossade hjulmuttrarna till dom kom tillbaka. Kan ju vara bra att veta om man tycker bilen tjuvlarmar att då prov-dra ett par muttrar på bilen...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av NEO »

mans71 skrev:
Vad trist! Noterade på tidsstämpeln att det gick ett par timmar mellan dom lossade hjulmuttrarna till dom kom tillbaka. Kan ju vara bra att veta om man tycker bilen tjuvlarmar att då prov-dra ett par muttrar på bilen...
Verkligen, köp låskitt till hjulen också. Läe försvåra en del och iaf dra ut på gärningen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av taliz »

Vad går det på för självrisk? Stöld?
Står just nu själv på en pendlarparkering om nätterna. Noterade att ena cappen på mina 20” M3P hjul var lös igår. Kanske nån tjuv som förbereder sig...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av Bjorn »

De finns ju uppenbar risk att de lyfter på fel ställe och skadar batteriet.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2339
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av mans71 »

MDurante skrev:
mans71 skrev:
Vad trist! Noterade på tidsstämpeln att det gick ett par timmar mellan dom lossade hjulmuttrarna till dom kom tillbaka. Kan ju vara bra att veta om man tycker bilen tjuvlarmar att då prov-dra ett par muttrar på bilen...
Verkligen, köp låskitt till hjulen också. Läe försvåra en del och iaf dra ut på gärningen.
Frågan är hur värt det är egentligen? Skrev ett önske-mail till dom där Rimguard - det verkar ju faktiskt funka;

Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5983
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av Remuz »

Larmet gick båda gångerna dom var på bilen. Hur dom lyfte känns oklart eftersom den står vid en trottoarkant... gissar att dom lyfte i batteriet på något sätt. Svårt att kolla under bilen dock
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av EnTraktor »

För det första måste jag säga att jag hatar folk som inte kan skillja på mitt/ditt! Skulle inte ha nått emot dödsstraff för stöld.

Vad gäller Rimgard till Tesla så var dom inte på Facebook och frågade efter intresse in en Teslagrupp på Facebook. Dom uppgav då att priset skulle bli 6000 SEK vilket gjorde att intresset blev obefintligt.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av Jerker »

Om man har 18'' på en 3:a behöver man väl knappast oroa sig, va?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2798
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av NEO »

Jerker skrev:
Om man har 18'' på en 3:a behöver man väl knappast oroa sig, va?
Säg inte det, behöver inte vara hjul i 40k+ klassen för att tjuvar ska stjäla. Man snor ju rattar och airbags i BMW hela tiden, kan väl knappast vara värt mer än några tusenlappar?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1783
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av tor-ake »

Behöver inte vara så dyra grejer, men det måste finnas efterfrågan.

Eftersom alla model 3 säljs med 18" Aero *eller bättre* är det nog svårt att sälja några större mängder begagnade fälgar.

Uppgraderingar däremot, eller delar som behövs för tveksamma krockreparationer i länder med mindre kontroll borde vara mer lättsålda.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2339
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av mans71 »

EnTraktor skrev:
Vad gäller Rimgard till Tesla så var dom inte på Facebook och frågade efter intresse in en Teslagrupp på Facebook. Dom uppgav då att priset skulle bli 6000 SEK vilket gjorde att intresset blev obefintligt.
10% av vad ett nytt set däck/fälg kostar och så slipper man vara orolig, skulle lätt köpa för 6000 om dom fanns...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av Jerker »

mans71 skrev:
MDurante skrev:
mans71 skrev:
Vad trist! Noterade på tidsstämpeln att det gick ett par timmar mellan dom lossade hjulmuttrarna till dom kom tillbaka. Kan ju vara bra att veta om man tycker bilen tjuvlarmar att då prov-dra ett par muttrar på bilen...
Verkligen, köp låskitt till hjulen också. Läe försvåra en del och iaf dra ut på gärningen.
Frågan är hur värt det är egentligen? Skrev ett önske-mail till dom där Rimguard - det verkar ju faktiskt funka;

En bekant till mig säger att det inte är så lätt att ta loss en låsbult som det påstås i filmen. Vad vet ni om det?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av LarsL »

Finns väl inget mer förtroende ingivande än en professionell tjuv. ;)
Ett lås borrar man ju upp och sedan vrider man cylindern, man står inte och bankar på den.


Med SentryCam borde det ju bara vara tidsfråga tills vi har dem på närbild. De verkar ju inte vara helt maskerade heller så borde nog gå att göra dem till kändisar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10419
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
mans71 skrev:
MDurante skrev:
mans71 skrev:
Vad trist! Noterade på tidsstämpeln att det gick ett par timmar mellan dom lossade hjulmuttrarna till dom kom tillbaka. Kan ju vara bra att veta om man tycker bilen tjuvlarmar att då prov-dra ett par muttrar på bilen...
Verkligen, köp låskitt till hjulen också. Läe försvåra en del och iaf dra ut på gärningen.
Frågan är hur värt det är egentligen? Skrev ett önske-mail till dom där Rimguard - det verkar ju faktiskt funka;

En bekant till mig säger att det inte är så lätt att ta loss en låsbult som det påstås i filmen. Vad vet ni om det?
Tror inte det är särskilt svårt. Tappade bort min "nyckel" en gång och det var inga som helst problem för däckverkstaden att byta hjul ändå.

Själv sett en grannes bil där de krossade bakrutan för att ta "nyckeln". Så för hans del medförde låset att han inte bara blev av med hjulen utan även fick en krossad ruta...

Tror Rimguard är enda meningsfulla skyddet, men tyvärr helt ointressant imo att lägga 6000:- när försäkringsbolaget inte sponsrar överhuvudtaget.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Närkontakt med vajerräcke [Snodda hjul, med film]

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
Tror inte det är särskilt svårt. Tappade bort min "nyckel" en gång och det var inga som helst problem för däckverkstaden att byta hjul ändå.

Själv sett en grannes bil där de krossade bakrutan för att ta "nyckeln". Så för hans del medförde låset att han inte bara blev av med hjulen utan även fick en krossad ruta...

Tror Rimguard är enda meningsfulla skyddet, men tyvärr helt ointressant imo att lägga 6000:- när försäkringsbolaget inte sponsrar överhuvudtaget.
Men Rimguard måste ju ha exakt samma problem. Du får rutan krossad och/eller bilverkstaden byter däck utan problem dvs borrar upp låset.
Skriv svar