Köpa M3 = Problem?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rydan
Teslaägare

Köpa M3 = Problem?

Inlägg av Rydan »

Jag har varit intresserad av att köpa en M3 ett tag nu. Har spenderat mycket tid på
youtube, artiklar, och detta forum för att lära mig mer.
Där kommer också problemet. Med tiden har jag blivit allt mer tveksam till om det är rätt läge att skaffa en M3 för mig. Är väl framförallt alla problem jag läser om här på forumet som fått mig att tveka. Jag förstår samtidigt att på ett forum som detta tas mycket problem upp för att folk ska hitta hjälp och få tips av varandra, det är en stor del av forumet. Har aldrig "hängt" på t.ex. ett volvo forum men det är kanske likadant där.

Objektivt sett, hur står sig Tesla/M3 vad gäller problem jämfört med andra bilmärken?

Bor i Kalmar, är ca 300km till närmaste SC (som dessutom verkar omöjliga att få tag i). Ser detta som ett stort problem ifall jag har otur med mig...
Hur mycket kan Teslas Mobile Service göra? Väntetid på dem? Kommer de ens till mitt område?
Lär väl dröja några år till innan sydöstra Sverige får ett SC eller om det kommer något alls. Kanske ska invänta Y, så Tesla hinner ordna upp mer kring deras SC.
Tesla Model 3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Re: Köpa M3 = Problem?

Inlägg av BrooklynS »

Problem verkar mest vara att man belastar en serviceorganisation "under uppbyggnad" med diverse skitfel som man lika gärna kunde ha fixat själv, typ polera en repa eller fyllt i ett stenskott med lackstift.

Det blir som att akutavdelningarna på sjukhus är överbelastade för att folk åker dit med sina snoriga barn.

Bilen i sig är det ju inget större fel på.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Nu kan jag inte tala för just 3 eftersom jag har en X, men såhär: Om du förväntar dig att du ska få ”en bil för 6-700 tusen” och med det jämför med andra bilar för samma pengar så kommer du att bli besviken.

Tror man att man köper en dyr premiumbil så kommer man också bli besviken om man med det tycker ”att man nog borde förvänta sig xyz när man köper en bil för 6-700 tusen men om du köper bilen för dess fantastiska drivlina och en körupplevelse som är den bästa uppfinningen sedan äppelpaj och få tillgång till en massa ny teknik som fullständigt kommer att vända upp och ner på hur man både tänker på bilar och bilkörning så vågar jag nog nästan satsa en slant på att du kommer att tycka att det är värt varenda krona 7 dagar i veckan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jag förväntade mig en bil i Ford Mondeo klassen när jag köpte bilen. Mest på grund av att jag också läst gnället här på forumet och på Facebook. Men det är kanske som BrooklynS skriver att det mest handlar om struntsaker som folk kunnat fixa själva. Jag har ”peppar peppar ta i trä” inte haft några problem med min bil.

Om du är entusiast så tycker jag absolut att du ska köpa nu. Det är så enormt grymt att åka i en Model 3 att jag inte skulle vilja vänta en dag mer i onödan på att ha en.
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare

Inlägg av mck »

Ja. För mig är det att det är lite som att ha ett extremt dyrt husdjur, som man värdesätter, pysslar om och när det händer något typ en repa eller stenskott på glastaket blir man helt bestört och lägger massa pengar på att fixa det. Det är liksom inte något man köper för att ta sig A till B och inte bry sig om a la gammal rishög, då får man nog vänta några år på att treorna kommer ut på begagnat marknaden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jo, det kan också vara en grej att folk tänjt sin budget mer än vad de har gjort annars och då är det lätt att bli stingslig.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

LarsL skrev:
Jag förväntade mig en bil i Ford Mondeo klassen när jag köpte bilen. Mest på grund av att jag också läst gnället här på forumet och på Facebook. Men det är kanske som BrooklynS skriver att det mest handlar om struntsaker som folk kunnat fixa själva. Jag har ”peppar peppar ta i trä” inte haft några problem med min bil.

Om du är entusiast så tycker jag absolut att du ska köpa nu. Det är så enormt grymt att åka i en Model 3 att jag inte skulle vilja vänta en dag mer i onödan på att ha en.
Att inte få service och hjälp när man behöver tycker jag inte kan ses som struntsaker men visst, jag tror att det även finns en hel del personer som tror att man köpte en Aston Martin eftersom den kostar lika mycket pengar, men då helt bortser ifrån att det faktiskt är en Ford Mondeo man köper, men med drivlina och teknik för 500 tusen som extratillbehör.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Vi som är nöjda med våra bilar hörs inte lika mycket, jag har 2St MS och dom är fantastiska bästa bilarna jag haft i mitt liv :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare

Inlägg av mck »

GreenMachine skrev:
LarsL skrev:

Att inte få service och hjälp när man behöver tycker jag inte kan ses som struntsaker men visst, jag tror att det även finns en hel del personer som tror att man köpte en Aston Martin eftersom den kostar lika mycket pengar, men då helt bortser ifrån att det faktiskt är en Ford Mondeo man köper, men med drivlina och teknik för 500 tusen som extratillbehör.
Men, drivlinan är ju kärnan i bilen, tycker det är lite bakvänt sätt att tänka? En aston martin är ju bara nåt gammalt härke man köper pga att james bond kör runt i dem och man är en gubbe med massa nostalgiska minnen från brummbilar när man var ung.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

GreenMachine skrev:
Ja, precis den inställningen hade jag. En Mondeo med en drivlina för 200 kkr extra. Nu visar det sig ju att hela bilen är helt fantastisk och inte alls i nivå med en Mondeo, men det är ju något annat.

Det enda jag har att klaga på hittills är plastsätena som jag inte alls tror kommer åldras med värdighet, tyvärr. Det och pianolacken... :roll: Måste vara jobbigt om man är en petig människa.
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare

Inlägg av mck »

Ett annat sätt att se på det är att Tesla är ett av få biltillverkare (Koenigsegg är det andra jag kan komma på) med en levande personkult, precis som Ford, Ferrari och Lamborghinis från när det begav sig, idag är de ju bara zombiepersonkultsföretag. Tycker det ger bilen mycket mer själ, tvärtom vad många verkar tänka att de skulle vara något i stil med en mondeo VW, eller annat själlöst gammalt corporate jätteföretag som bara rullar vidare av sin egen vikt på gamla meriter.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

GreenMachine skrev:
Nu kan jag inte tala för just 3 eftersom jag har en X, men såhär: Om du förväntar dig att du ska få ”en bil för 6-700 tusen” och med det jämför med andra bilar för samma pengar så kommer du att bli besviken.

Tror man att man köper en dyr premiumbil så kommer man också bli besviken om man med det tycker ”att man nog borde förvänta sig xyz när man köper en bil för 6-700 tusen men om du köper bilen för dess fantastiska drivlina och en körupplevelse som är den bästa uppfinningen sedan äppelpaj och få tillgång till en massa ny teknik som fullständigt kommer att vända upp och ner på hur man både tänker på bilar och bilkörning så vågar jag nog nästan satsa en slant på att du kommer att tycka att det är värt varenda krona 7 dagar i veckan.
Den här beskrivningen var spot on! :mrgreen:

Du får mer invändiga ledlister och snirkliga kromringar för samma pengar hos premiumtyskarna.

Men drivlinan, tekniken och känslan av att man KÖR framtiden fullkomligt ÄGER i en Model 3.

Den är inte bäst på allt men helt klart den bästa i sin klass. Spelar faktiskt ingen roll vad tyskarna ställer upp på startlinjen.

Punkt.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Teslaägare

Inlägg av default »

Tycker TM3 är en helt fantastisk bil och för mig som velat ha elbil länge känns det helt otroligt att kunna köra en utan att behöva kompromissa med något. Jag är mer teknikintresserad än bilintresserad och har dessutom maskininlärning som intresse så jag är väl den perfekta kunden på det viset. Med det sagt då. Om du inte har ett särintresse för Tesla och inte måste byta bil just nu så skulle jag avvakta. Organisationen i Sverige är en katastrof för närvarande och jag skulle inte lyssna för mycket på folk som säger att det beror på att andra åker dit för att få sina repor polerade. Gör gärna din egen analys men min är att TM3 har en rejäl överrepresentation på transportskador och att servicecenter går på knäna. Kvaliteten på bilen som helhet motsvarar mina förväntningar och jag tycker inte man läst alls mycket om haverier eller maskinella problem, knappt ens något. Det är problem med lack, karosspassning, ofullständiga mjukvarufunktioner och som sagt transportskador. Vad gäller servicecenter så går de inte att nå, de ringer inte tillbaka, de missar bokade tider, har inte delar hemma vid bokningar, tappar bort laddkablar och vinterdäck ... listan är lång. Det är ett lotteri, gäller att få en problemfri leverans och bil.

Hade du varit en kollega eller vän hade jag rekommenderat dig att avvakta lite och se hur man löser servicesituationen. Gissningsvis blir dessutom kvalitén på bilarna bättre och bättre med tiden. Är du en total Tesla och/eller elbils och tekniknörd är det bara att köra på, hur mycket jag än svurit över servicesituation är det glömt när man läser senaste release notes på skärmen :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

mck skrev:
GreenMachine skrev:
LarsL skrev:

Men, drivlinan är ju kärnan i bilen, tycker det är lite bakvänt sätt att tänka? En aston martin är ju bara nåt gammalt härke man köper pga att james bond kör runt i dem och man är en gubbe med massa nostalgiska minnen från brummbilar när man var ung.
Nu får du väl ändå lugna dig, att klaga på Bond fick mig att sätta kaffet i halsen :shock:
Sedan att du kallar mig gubbe med nostalgiska minnen från brummbilar, oj oj oj...
Men jag kan nog hålla med dig att jag tror nog att man objektivt sett skulle bli ganska besviken på en Aston Martin också om pyntade 2 miljoner för en sådan bil. Jag skulle nog ha både eget jetplan och yacht innan jag köper en Aston. Drivlinan är väldigt mycket värt i en bil kan jag hålla med också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Smutt skrev:
Vi som är nöjda med våra bilar hörs inte lika mycket, jag har 2St MS och dom är fantastiska bästa bilarna jag haft i mitt liv :D
Jag har min tredje Tesla och funderar på en fjärde nu och jag tror inte jag skulle göra det om det fanns någon annan bil som kunde leverera det Teslan gör, inte bäst på allt men totalt set bäst.
På mina bilar har det varit några små grejor men jag har haft mycket värre problem på BMW och VW med sämre service. BMW var bra när man hade köpt bilen ny hos dom men sedan när man kom med en bil som inte var köpt hos dom fick man ingen vettig hjälp alls.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Oftast (80/20?) är det ju mer ”kosmetiska fel/justeringar” än kritiska fel som gör bilen oanvändbar.

Så där är nog frågan alltså hur kritiskt du själv tycker det är med ”kosmetiska fel” på en ny bil du köpt?

Tycker du inte det är akut eller kan fixa lite själv så är det nog inget att oroa sig över. Finns ingen som har lika bra laddnätverk och fantastiska bilar att köra på många sätt.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter15233

Inlägg av snowtroll »

Köp köp köp :D
Ja alltså jag och min fru är helt begistrade

Det är simpelt, hypermodernt/futuriskt, inget tjasf med sånt bling bling och annat dritt eller ullull. :P
Futuristisk, stilrent snyggt!
Sedan körkänslan!!! Yes!
Dyr ja kan man tycka men hvete vad billigt när den är betald! Vi har en 7 års avbetalning och snart där efter är det brejk-even jämfört med en avgasgenerator. ... Hade xc70 så... avgasÅngesten är helt bortblåst, äntligen.

Service instämmer jag med, har utvecklingspotential och dom jobbar på det. Men vi kunder önskar förstås att det går undan lite mer. Mer SeC eller Service Centers är på G, kolla in dom grå på kartan ;)

Hade vatten i baklykta, fick åka drygt 370km x 2 för det...
Men åter i bilen och allt fixat var dom förlåtna att dom ska vara så långt bort... än

Fick knarr i ratten ... Nått störigt ljud.... och nå gummilist fixering .. samma resa igen och väl i bilen hemmåt igen så var besväret åter glömt, bortblåst.. märkligt ... Vet inte riktigt hur det gick till :P

We love this car - period!

My 2 cent's ;)
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jag är väl själv I en likande läge som dig. Så som jag tolkar alla kommentarer på detta forum och i andra forum så är idag de stora problemet service organisationen. Bilen har nog varken fler eller färre fel än någon annan bil. Bilen är fantastisk att köra även om de inte är värsta sportbilen utan en ganak vanlig men snabb bil.

Så för mig är den stora frågan orkar man leva med en service organisation som är undermålig? Ja får man en bil som inte behöver in så är de lugnt men tänk om man får några små fel från fabrik, orkar man de? Jag är inte typen som vill ta ledigt för att ta hand om min bil, den ska bara fungera och vid verkstads besök ska vara smidigt så som de är idag med den bil jag äger.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Lustigt nog verkar det främst vara de som INTE äger en Tesla som är mest oroliga för servicen. Men det är fullt naturligt, särskilt om man läser forum. Forum tenderar att handla om problem och irritationsmoment, även om de är en på miljonen.
Om service var ett så stort problem som vissa verkar tro borde det ju finnas en hel del missnöjda ägare, och det borde dumpas bilar på blocket osv.
Det gör det inte. Tesla har de överlägset mest nöjda ägarna av alla märken. Bilarna har också överlägset bäst andrahandsvärde.

Summa summarum: lägg en beställning, du kommer inte ångra dig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

Största problemet med service är att de inte finns i stan. Men de är inte omöjliga att få tag på, jag har åtminstone fått tag på dem varje gång, men visst de har kanske inte svarat samma dag så då skulle det vara enklare att det fanns ett ställe köra till i närheten så man fick prata med någon direkt.

Själva servicen som sådan tycker jag varken är bättre eller sämre än andra bilfirmor. Hos andra bilfirmor kan det också missas göras saker, reservdelar som blir försenade eller vinterdäck som tar slut. Bara för det står Tesla på skylten och bilarna kostar minst 500k betyder inte det att man får toppservice jämt och ständigt. Måste man ha det tycker jag inte man ska köpa en Tesla. Den tiden då man fick bilen tvättad, laddad och hemkörd efter ett servicebesök är förbi.

Sen kan man undra varför många tycker servicen är det största problemet med Tesla. Det är sällan det behövs någon service och någon årlig service för att garantin ska gälla behövs inte heller. Om din bil skulle rasa ihop totalt och inte går att köra med alls så kommer en bärgare, hämtar din bil och kör den till närmsta servicecenter för omgående service.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

kikat skrev:
Sen kan man undra varför många tycker servicen är det största problemet med Tesla.
Kanske för att de andra problemen är så små.

Skämt åsido, själv har jag aldrig behövt service (har bilen sen juni).
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

kikat skrev:
Största problemet med service är att de inte finns i stan. Men de är inte omöjliga att få tag på, jag har åtminstone fått tag på dem varje gång, men visst de har kanske inte svarat samma dag så då skulle det vara enklare att det fanns ett ställe köra till i närheten så man fick prata med någon direkt.

Själva servicen som sådan tycker jag varken är bättre eller sämre än andra bilfirmor. Hos andra bilfirmor kan det också missas göras saker, reservdelar som blir försenade eller vinterdäck som tar slut. Bara för det står Tesla på skylten och bilarna kostar minst 500k betyder inte det att man får toppservice jämt och ständigt. Måste man ha det tycker jag inte man ska köpa en Tesla. Den tiden då man fick bilen tvättad, laddad och hemkörd efter ett servicebesök är förbi.

Sen kan man undra varför många tycker servicen är det största problemet med Tesla. Det är sällan det behövs någon service och någon årlig service för att garantin ska gälla behövs inte heller. Om din bil skulle rasa ihop totalt och inte går att köra med alls så kommer en bärgare, hämtar din bil och kör den till närmsta servicecenter för omgående service.
Tack för vad som verkar vara ett sakligt inlägg. Som de skrivs så är de ju som icke tesla ägare svårt att få en bild av har bra eller dålig service de är. När man ser tesla ägare som skrivit mycket här på forumet svära över servicen så blir man såklart lite tveksam. Sen tycker jag att Tesla ägare som knappt utnyttjat verkstäder inte har så mycket att säga om servisen är bra eller inte, lite som en försäkring, de är inte förren man behöver använda försäkringen som man verkligen vet om man valde rätt bolag eller inte.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Händer nog ibland att det blandas ihop ”teknisk SERVICE” man får på bilen med ”SERVICE-bemötandet” man får i all kontakt med organisationen Tesla samt att även ”Reparationer/åtgärdande av fel” benämns ”SERVICE”.

”Teknisk VANLIG traditionell Service” på själva bilarna är det egentligen väldigt lite prat om/synpunkter här på forumet skulle jag säga. Mesta synpunkterna rör nog själva ”processen/bemötandet/planeringen” i samband med olika kontakter/besök på deras Servicecenter, oavsett om det gäller däck/service/reparation/köp av bil.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Leo skrev:
Händer nog ibland att det blandas ihop ”teknisk SERVICE” man får på bilen med ”SERVICE-bemötandet” man får i all kontakt med organisationen Tesla samt att även ”Reparationer/åtgärdande av fel” benämns ”SERVICE”.

”Teknisk VANLIG traditionell Service” på själva bilarna är det egentligen väldigt lite prat om/synpunkter här på forumet skulle jag säga. Mesta synpunkterna rör nog själva ”processen/bemötandet/planeringen” i samband med olika kontakter/besök på deras Servicecenter, oavsett om det gäller däck/service/reparation/köp av bil.
Jo håller med, de är nog precis som du säger.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

kikat skrev:
Om din bil skulle rasa ihop totalt och inte går att köra med alls så kommer en bärgare, hämtar din bil och kör den till närmsta servicecenter för omgående service.
Ibland kommer bärgaren med en ersättningsbil på flaket. Har hänt mig.
Skriv svar