Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Moderator: Redaktion
Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Nu har jag ägt bilen i snart 2 månader och är väldigt nöjd... nästan!
För ett par veckor sedan när jag stoppade i laddsladden från 3fas laddaren slog alla säkringar ifrån vilket först gjorde att jag trodde det var boxen det var fel på. Efter mkt felsökande och funderande stod det klart att det är EN fas i bilen som gått sönder då den kan ladda på 2 men slår ifrån den 3e.
Anmälde till Tesla och ringt och stött på dom på MOS i sthlm där jag köpte den då det inte verkar finnas ett nr till en serviceverkstad att få tag på (otroligt) och nu snart 3 veckor senare är det fortf. ingen som ringt upp.
Mina frågor till er allsmäktiga X ägare:
1. Är det någon som varit med om ett liknande fel tidigare?
2. Är det någon som har ett direktnummer till deras verkstad så man kan få tag på en vettig människa på Tesla?
Kan ju inte direkt utnyttja bilen till 100% och har fått avboka massa möten och även privata saker pga att jag inte kunnat ladda bilen tillräckligt mellan dagarna. Det laddar ju inte direkt fett när man laddar på enfas....
/Blir galen
För ett par veckor sedan när jag stoppade i laddsladden från 3fas laddaren slog alla säkringar ifrån vilket först gjorde att jag trodde det var boxen det var fel på. Efter mkt felsökande och funderande stod det klart att det är EN fas i bilen som gått sönder då den kan ladda på 2 men slår ifrån den 3e.
Anmälde till Tesla och ringt och stött på dom på MOS i sthlm där jag köpte den då det inte verkar finnas ett nr till en serviceverkstad att få tag på (otroligt) och nu snart 3 veckor senare är det fortf. ingen som ringt upp.
Mina frågor till er allsmäktiga X ägare:
1. Är det någon som varit med om ett liknande fel tidigare?
2. Är det någon som har ett direktnummer till deras verkstad så man kan få tag på en vettig människa på Tesla?
Kan ju inte direkt utnyttja bilen till 100% och har fått avboka massa möten och även privata saker pga att jag inte kunnat ladda bilen tillräckligt mellan dagarna. Det laddar ju inte direkt fett när man laddar på enfas....
/Blir galen
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Kanske inte hjälper dig just i detta nu, men kan vara ett tips för andra.
Jag passade på att installera ett standard 3-fas uttag på samma kabel som laddboxen. Extra kostnad blev någon hundralapp. Så om boxen skulle sluta fungera kan jag under tiden det tar innan den blir lagad ladda med UMC'n.
Jag passade på att installera ett standard 3-fas uttag på samma kabel som laddboxen. Extra kostnad blev någon hundralapp. Så om boxen skulle sluta fungera kan jag under tiden det tar innan den blir lagad ladda med UMC'n.
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
En bra tanke, problemet i mitt fall är att det är i bilen fasen gått sönder och inte i boxen vilket gör att då hade den slagit ifrån 3fas uttaget också =/evilirish skrev:Kanske inte hjälper dig just i detta nu, men kan vara ett tips för andra.
Jag passade på att installera ett standard 3-fas uttag på samma kabel som laddboxen. Extra kostnad blev någon hundralapp. Så om boxen skulle sluta fungera kan jag under tiden det tar innan den blir lagad ladda med UMC'n.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Inget ovanligt fel på de nyare 16,5 kW-laddarna tyvärr... Svårt nu att lyckas jaga SC. Bor du i närheten så rekommenderar jag ett besök...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Du skriver att du anmält till Tesla men inte får tag på dem. Använde du app-en för anmälan? Boka service -> Range & Charging. Där kan du även ange datum för när du kan komma in med bilen så har du bokat ett tillfälle. De har då möjlighet att ansluta till bilen och kolla upp och i bästa fall hör de av sig och säger att en de kan skicka ut en tekniker, oftast mycket tidigare, som fixar bilen hemma hos dig eller när du är på jobbet etc.
Inte meningen att instruera dig om något du kanske redan gjort men jag fick intrycket av att så inte var fallet...
Inte meningen att instruera dig om något du kanske redan gjort men jag fick intrycket av att så inte var fallet...
Driver sajten Car.info
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Har bytt ombordladdaren på min S (16.5 laddaren) pga samma problematik. Den laddade endast på 2 faser istället för tre. Kostade nätta 20 000 + moms att byta. Min Allianz försäkring som jag tecknade innan 8 000 mil har betalt sig flera gånger om... (bytte också en lykta då, totalsumman var 45 000 inkl moms). Skall byta ytterligare en lykta snart (min 3:e). Jag har ingen hemmaladdning utan laddar på publika stolpar - dock så är EON's stolpar i Sthlm ofta 3 fas 32 kWh så den laddar knappa 50 km / h även med bara två faser så det var inte ett så stort bekymmer för mig under väntetiden.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Talar starkt för att bilen inte ska köpas ut privat från firman...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Både ringt säljarna och anmält i appen som jag fick en tid den 29/11 vilket är helt ohållbart (anmälde för några veckor sedan).Franz skrev:Du skriver att du anmält till Tesla men inte får tag på dem. Använde du app-en för anmälan? Boka service -> Range & Charging. Där kan du även ange datum för när du kan komma in med bilen så har du bokat ett tillfälle. De har då möjlighet att ansluta till bilen och kolla upp och i bästa fall hör de av sig och säger att en de kan skicka ut en tekniker, oftast mycket tidigare, som fixar bilen hemma hos dig eller när du är på jobbet etc.
Inte meningen att instruera dig om något du kanske redan gjort men jag fick intrycket av att så inte var fallet...
Efter ett väldigt tydligt mail igårkväll så ringde dom upp idag så på tisdag ska bilen in. Av alla bilar jag ägt och även jag har haft på företaget (säkert 30st nu på 10 år) och av dom få ggr något allvarligt dykt upp har alla andra varit väldigt snabba på åtgärd men Tesla har ju med råge varit den sämsta...
Tråkigt då jag annars är nöjd med bilen men när man inte får hjälp vid såpass allvarliga saker (bilen är 1,5 månad gammal) så blir man ju orolig om något annat händer i framtiden.
Men men vi får väl se vad dom kommer fram till på tisdag.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 10 mar 2019 16:37
- Ort: Ugglarp
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Samma problem... dock blåser min bil alla AC-laddare jag kopplar in den till.
Fick tid relativt snabbt hos SC Gbg efter besökt dem på plats.
Har snart haft mer lånebil än min egen
Fick tid relativt snabbt hos SC Gbg efter besökt dem på plats.
Har snart haft mer lånebil än min egen
/Johan
MS100D -19 Deep Blue
MS100D -19 Deep Blue
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Hei!
Jeg har hatt en lignende feil på min model 3.
Også her var det ladefeil på 3-fas.
Det viste seg å være en kabel som ikke var koblet til en termostat til batteriet. Etter at den var på plass fungerte alt som det skulle.
Hilsen
Mikael
Jeg har hatt en lignende feil på min model 3.
Også her var det ladefeil på 3-fas.
Det viste seg å være en kabel som ikke var koblet til en termostat til batteriet. Etter at den var på plass fungerte alt som det skulle.
Hilsen
Mikael
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Hej
Fick ett liknande "problem" dagen innan jag skulle på utlandssemester 2017...
Lösningen var att under den vecka jag jag var på semester så laddade jag bara på SuperCharger vilka inte använder ombordladdaren, utan laddar direkt med likström.
Fungerade klockrent i > 500 mil. Tillbaka till Sverige så blev det fixat direkt.
Fick ett liknande "problem" dagen innan jag skulle på utlandssemester 2017...
Lösningen var att under den vecka jag jag var på semester så laddade jag bara på SuperCharger vilka inte använder ombordladdaren, utan laddar direkt med likström.
Fungerade klockrent i > 500 mil. Tillbaka till Sverige så blev det fixat direkt.
-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 10 mar 2019 16:37
- Ort: Ugglarp
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Det går ju bra om det finns DC laddare dit man ska...
/Johan
MS100D -19 Deep Blue
MS100D -19 Deep Blue
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Finns det ens någon fungerande mail-adress?TeslaXCE skrev:Både ringt säljarna och anmält i appen som jag fick en tid den 29/11 vilket är helt ohållbart (anmälde för några veckor sedan).Franz skrev:Du skriver att du anmält till Tesla men inte får tag på dem. Använde du app-en för anmälan? Boka service -> Range & Charging. Där kan du även ange datum för när du kan komma in med bilen så har du bokat ett tillfälle. De har då möjlighet att ansluta till bilen och kolla upp och i bästa fall hör de av sig och säger att en de kan skicka ut en tekniker, oftast mycket tidigare, som fixar bilen hemma hos dig eller när du är på jobbet etc.
Inte meningen att instruera dig om något du kanske redan gjort men jag fick intrycket av att så inte var fallet...
Efter ett väldigt tydligt mail igårkväll så ringde dom upp idag så på tisdag ska bilen in. Av alla bilar jag ägt och även jag har haft på företaget (säkert 30st nu på 10 år) och av dom få ggr något allvarligt dykt upp har alla andra varit väldigt snabba på åtgärd men Tesla har ju med råge varit den sämsta...
Tråkigt då jag annars är nöjd med bilen men när man inte får hjälp vid såpass allvarliga saker (bilen är 1,5 månad gammal) så blir man ju orolig om något annat händer i framtiden.
Men men vi får väl se vad dom kommer fram till på tisdag.
Skicka gärna på pm om du inte vill skriva öppet...
Jag håller på att ge upp
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Ingen mailadress vad jag vet eller telefonnummer, jag ringde/mailade min säljare tills dom antagligen blev såpass less att jag fick lämna in bilen snabbt.Bjelke skrev:Finns det ens någon fungerande mail-adress?TeslaXCE skrev:Både ringt säljarna och anmält i appen som jag fick en tid den 29/11 vilket är helt ohållbart (anmälde för några veckor sedan).Franz skrev:Du skriver att du anmält till Tesla men inte får tag på dem. Använde du app-en för anmälan? Boka service -> Range & Charging. Där kan du även ange datum för när du kan komma in med bilen så har du bokat ett tillfälle. De har då möjlighet att ansluta till bilen och kolla upp och i bästa fall hör de av sig och säger att en de kan skicka ut en tekniker, oftast mycket tidigare, som fixar bilen hemma hos dig eller när du är på jobbet etc.
Inte meningen att instruera dig om något du kanske redan gjort men jag fick intrycket av att så inte var fallet...
Efter ett väldigt tydligt mail igårkväll så ringde dom upp idag så på tisdag ska bilen in. Av alla bilar jag ägt och även jag har haft på företaget (säkert 30st nu på 10 år) och av dom få ggr något allvarligt dykt upp har alla andra varit väldigt snabba på åtgärd men Tesla har ju med råge varit den sämsta...
Tråkigt då jag annars är nöjd med bilen men när man inte får hjälp vid såpass allvarliga saker (bilen är 1,5 månad gammal) så blir man ju orolig om något annat händer i framtiden.
Men men vi får väl se vad dom kommer fram till på tisdag.
Skicka gärna på pm om du inte vill skriva öppet...
Jag håller på att ge upp
Antagligen ombordladdaren som måste bytas.
Enl. tesla ska det vara ett ovanligt fel men absolut något som har inträffat förut.
Nu får vi se hur lång tid det tar för dom små liven att ordna detta..
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Hej
Har inte varit med om det felet men om att inte få tag på verkstaden.
Det jag gjort är att åkt dit. Helt sjukt om du frågar mig.
Johan
Har inte varit med om det felet men om att inte få tag på verkstaden.
Det jag gjort är att åkt dit. Helt sjukt om du frågar mig.
Johan
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Ja nästa gång om något dyker upp så blir det att åka direkt dit. Tyvärr ligger dom i Upplandsväsby så det är helt fel sida av stan men snart öppnar dom i segeltorp så då blir det ju lite närmare att åka ner och gorma på dom därJohanL skrev:Hej
Har inte varit med om det felet men om att inte få tag på verkstaden.
Det jag gjort är att åkt dit. Helt sjukt om du frågar mig.
Johan
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Fel sida av stanTeslaXCE skrev:Ja nästa gång om något dyker upp så blir det att åka direkt dit. Tyvärr ligger dom i Upplandsväsby så det är helt fel sida av stan men snart öppnar dom i segeltorp så då blir det ju lite närmare att åka ner och gorma på dom därJohanL skrev:Hej
Har inte varit med om det felet men om att inte få tag på verkstaden.
Det jag gjort är att åkt dit. Helt sjukt om du frågar mig.
Johan
Tänk på dem där SC ligger på fel sida av landet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Jag hade exakt samma fel på min gamla S.
Var som tur var precis innan man slutade prata med sina kunder, så jag fick en tid två veckor senare.
Otur dock att Tesla hade glömt beställa delar när jag ringde dagen innan för at höra om de hade fått delarna
Men ytterligare två veckor senare fick jag komma in och byta ombordladdaren, tog tre dagar för Tesla att byta den och har funkat sedan dess.
Var som tur var precis innan man slutade prata med sina kunder, så jag fick en tid två veckor senare.
Otur dock att Tesla hade glömt beställa delar när jag ringde dagen innan för at höra om de hade fått delarna
Men ytterligare två veckor senare fick jag komma in och byta ombordladdaren, tog tre dagar för Tesla att byta den och har funkat sedan dess.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19604
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Typ.............e5m1r skrev:Fel sida av stanTeslaXCE skrev:Ja nästa gång om något dyker upp så blir det att åka direkt dit. Tyvärr ligger dom i Upplandsväsby så det är helt fel sida av stan men snart öppnar dom i segeltorp så då blir det ju lite närmare att åka ner och gorma på dom därJohanL skrev:Hej
Har inte varit med om det felet men om att inte få tag på verkstaden.
Det jag gjort är att åkt dit. Helt sjukt om du frågar mig.
Johan
Tänk på dem där SC ligger på fel sida av landet
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Hej,
Hade också en fas som gick sönder i somras på husvagnssemestern, dock fungerade SUC laddningen på den fortsatta semestern, men efter att skaffat 3-fas laddare så laddade den iallafall på 2 faser. Var efter semestern förbi i Väsby där de felsöker och konstaterade en trasig AC-ombordladdare, väntade på delar en vecka innan reparation.
Tycker att Tesla skött mina verkstadsbesök bra, fast jag kommer ju från Audi innan, och då var det jag som felsökte själv via vagcom för att tipsa om felen, så jag kan bara önska e-tron ägare all lycka och att meckarna får bra utbildning.
Som sagt, Tesla har rätt bra koll och de felsöker ju bilarna dessutom remote vid intermittenta fel, men att kontaktvägar och dess processer kan förbättras har inte undgått mig heller.
/Hjortis
Hade också en fas som gick sönder i somras på husvagnssemestern, dock fungerade SUC laddningen på den fortsatta semestern, men efter att skaffat 3-fas laddare så laddade den iallafall på 2 faser. Var efter semestern förbi i Väsby där de felsöker och konstaterade en trasig AC-ombordladdare, väntade på delar en vecka innan reparation.
Tycker att Tesla skött mina verkstadsbesök bra, fast jag kommer ju från Audi innan, och då var det jag som felsökte själv via vagcom för att tipsa om felen, så jag kan bara önska e-tron ägare all lycka och att meckarna får bra utbildning.
Som sagt, Tesla har rätt bra koll och de felsöker ju bilarna dessutom remote vid intermittenta fel, men att kontaktvägar och dess processer kan förbättras har inte undgått mig heller.
/Hjortis
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Har också bytt ombordladdare en gång. En tröst är att Laddning vid suc funkar som vanligt då den kör direkt i batteriet!
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Löste det sig med laddningen efter service besöket?
Misstänker att jag har samma problem men får bara in en fas laddning. Surt med långa väntetider till service.
Misstänker att jag har samma problem men får bara in en fas laddning. Surt med långa väntetider till service.
Re: Fasfel och teslas slöa responstid på garantifel
Fick samma fel på min X strax före 8k mil. Blåste säkringar i alla trefasladdare. Bara supercharger som funkade sista tiden (även UMC brann upp så att enfas slutade funka) innan Tesla bytte ombordladdaren. Helt sjukt dåligt att man inte får nån respons via appen när det är enda kontaktvägen och man har 40 mil enkel väg till SC