TPMS problem
Moderator: Redaktion
TPMS problem
Ni som bytt till eftermarknadshjul nu till vintern, har ni haft problem med TPMS?
Bytte till 19 på min performance och har ställt in på 19” på hjulinställningen och försökt kalibrera tpms. Men det vill sig icke!
Hur lång tid tar det för bilen att fatta? Eller har jag fått kassa tpms?
Bytte till 19 på min performance och har ställt in på 19” på hjulinställningen och försökt kalibrera tpms. Men det vill sig icke!
Hur lång tid tar det för bilen att fatta? Eller har jag fått kassa tpms?
Model 3 performance, #teamwhite
Re: TPMS problem
Det tar en stunds körning
Sen finns altid risk att ”däckgubben” inte programerade tpms rätt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Har kört typ 5-6 mil men får väl ge det en stund till då.e5m1r skrev:Det tar en stunds körning
5-6km räcker mer än väl
Har de nya hjulen ens tpms-sändare?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Haha ja de är sålda med det iaf.tor-ake skrev:5-6km räcker mer än väl
Haha kan det vara så dumt att det inte funkade p.g.a att sommarhjulen låg i bilen på väg hem? Nu funkar det iaf efter jag lastade ur dem och gjorde en reset.
Nah, det är väldigt olika. Ibland bara några km, men nu sist tog det fyra resor på totalt ca 5 mil innan mina hoppade igång.tor-ake skrev:5-6km räcker mer än väl
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja det blev ungefär samma för mig. Nu när de väl är hittade fungerar de som de ska och lätt att byta inställt tryck. Däcknasaren hade tryckt i 3,3 bar. Det var lite väl mycket tyckte jagLegato skrev:Nah, det är väldigt olika. Ibland bara några km, men nu sist tog det fyra resor på totalt ca 5 mil innan mina hoppade igång.tor-ake skrev:5-6km räcker mer än väl

TPMS problem
Precis lagom ju. Nu när det snabbt blir allt kallare bör man pumpa i ett par decimaler mer, dröjer inte många veckor innan de "försvunnit" pga kylan.xp2002 skrev:Däcknasaren hade tryckt i 3,3 bar. Det var lite väl mycket tyckte jag
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Så kan det mycket väl vara. Det finns ett (ganska klurigt dock tvivelaktigt) trick, att man plockar bort sensorerna från fälgarna, och bygger in dem i ett pvc-rör som man sätter en schräderventil på, och pumpar upp till ett par bar. Sedan ligger sensorerna därinne och sänder till bilen, och man behöver inte längre fippla med omprogrammering. Behövs dock inte på en Tesla, som lär sig sensorerna själv utan att man behöver betala någon med en diagnosdator för att fippla.xp2002 skrev:Haha kan det vara så dumt att det inte funkade p.g.a att sommarhjulen låg i bilen på väg hem? Nu funkar det iaf efter jag lastade ur dem och gjorde en reset.
https://www.carthrottle.com/post/nd7j5yp/
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
tor-ake skrev:Så kan det mycket väl vara. Det finns ett (ganska klurigt dock tvivelaktigt) trick, att man plockar bort sensorerna från fälgarna, och bygger in dem i ett pvc-rör som man sätter en schräderventil på, och pumpar upp till ett par bar. Sedan ligger sensorerna därinne och sänder till bilen, och man behöver inte längre fippla med omprogrammering. Behövs dock inte på en Tesla, som lär sig sensorerna själv utan att man behöver betala någon med en diagnosdator för att fippla.xp2002 skrev:Haha kan det vara så dumt att det inte funkade p.g.a att sommarhjulen låg i bilen på väg hem? Nu funkar det iaf efter jag lastade ur dem och gjorde en reset.
https://www.carthrottle.com/post/nd7j5yp/

Ja men nu blir det ju inte -35 så ofta i Sthlmtaliz skrev:Precis lagom ju. Nu när det snabbt blir allt kallare bör man pumpa i ett par decimaler mer, dröjer inte många veckor innan de "försvunnit" pga kylan.xp2002 skrev:Däcknasaren hade tryckt i 3,3 bar. Det var lite väl mycket tyckte jag

TPMS problem
Jag tryckte i 3,3 i mina för 1 1/2 vecka sen. Sen sjönk tempen från 15-20 till 5-10 och vips var dom nere på 3,1.xp2002 skrev:Ja men nu blir det ju inte -35 så ofta i Sthlmtaliz skrev:Precis lagom ju. Nu när det snabbt blir allt kallare bör man pumpa i ett par decimaler mer, dröjer inte många veckor innan de "försvunnit" pga kylan.xp2002 skrev:Däcknasaren hade tryckt i 3,3 bar. Det var lite väl mycket tyckte jag
Det behövs alltså inte några jätteskillnader.
Sjunker 0,1 bar per 10 grader.taliz skrev:Jag tryckte i 3,3 i mina för 1 1/2 vecka sen. Sen sjönk tempen från 15-20 till 5-10 och vips var dom nere på 3,1.xp2002 skrev:Ja men nu blir det ju inte -35 så ofta i Sthlmtaliz skrev:Precis lagom ju. Nu när det snabbt blir allt kallare bör man pumpa i ett par decimaler mer, dröjer inte många veckor innan de "försvunnit" pga kylan.xp2002 skrev:Däcknasaren hade tryckt i 3,3 bar. Det var lite väl mycket tyckte jag
Det behövs alltså inte några jätteskillnader.
Har fått på vinterdäcken från Megahjul nu och har också problem med TPMS. Har kört ca 4 mil nu, dock inte i sträck.
Bilen letar och letar utan lycka.
På tidigare bilar jag haft har det funkat efter ca 5 km.
Får väl ge det ytterligare 1-2 dagar.
Hur ser man att man har fått TPMS-ventiler installerade?

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
De har en yttre hylsa av aluminium som håller ventilen på platspefreli skrev:Har fått på vinterdäcken från Megahjul nu och har också problem med TPMS. Har kört ca 4 mil nu, dock inte i sträck.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Tack!e5m1r skrev:De har en yttre hylsa av aluminium som håller ventilen på platspefreli skrev:Har fått på vinterdäcken från Megahjul nu och har också problem med TPMS. Har kört ca 4 mil nu, dock inte i sträck.
Då verkar det iaf vara rätt ventiler installerade. Får hoppas de vaknar till liv inom de närmsta dagarna.

TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Jag bytte mina hjul idag och kom på att fråga vilket tryck han fyllde på med. Tänkte jag skulle lära mig något, men där fick jag tji. Han fyllde med 2,6 sa han och då jag tyckte det lät väldigt lite så ökade han till 2,9. Vad jag förstått här på Forum är att jag gott kan trycka i kanske 3,1 när de är kalla.
Så lita inte alltför mycket på däckgubben. Det här var ändå Euromaster. Ja de letade en stund efter jack mode också till de kom på att jag inte hade nån luftfjädring på min model 3.
Så lita inte alltför mycket på däckgubben. Det här var ändå Euromaster. Ja de letade en stund efter jack mode också till de kom på att jag inte hade nån luftfjädring på min model 3.
Model 3 LR AWD
Hos mig fyllde de på till 3.2 bar igår.
TPMS började funka idag, efter att jag i morse gjorde "factory reset" för TPMS och sen körde några km till. Just när TPMS började funka igen kom det upp en dialogbox med att jag tydligen har nya hjul och behöver konfigurera hjulen i service settings, vilket jag negerade eftersom storleken fortfarande är 18".
Förresten trevlig att se att de efterdrog alla muttrar med momentnyckel till 175 Nm. De här två killarna verkade veta vad de gjorde.
TPMS började funka idag, efter att jag i morse gjorde "factory reset" för TPMS och sen körde några km till. Just när TPMS började funka igen kom det upp en dialogbox med att jag tydligen har nya hjul och behöver konfigurera hjulen i service settings, vilket jag negerade eftersom storleken fortfarande är 18".
Förresten trevlig att se att de efterdrog alla muttrar med momentnyckel till 175 Nm. De här två killarna verkade veta vad de gjorde.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Hej
har samma bekymmer - visste inte att tpms satt i ventilhatten. Min är omstartad, "lärd på nytt" och har även gjort fabriksåterställning av datorn men den rapporterar fortfarande att TPMS sensorerna saknas eller är felaktiga. Kan däcken ha kommit utan dem? (köpte på bythjul)
kan man sätta på ventilhättorna från sommardäcken på vinterdäcken ist?
/jocke
har samma bekymmer - visste inte att tpms satt i ventilhatten. Min är omstartad, "lärd på nytt" och har även gjort fabriksåterställning av datorn men den rapporterar fortfarande att TPMS sensorerna saknas eller är felaktiga. Kan däcken ha kommit utan dem? (köpte på bythjul)
/jocke
Och du har kört 5-10 mil?t3x skrev:Hej
/jocke
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag fick 3,1 i tre hjul och 2,6 i ett hjul igår.perre skrev:Jag bytte mina hjul idag och kom på att fråga vilket tryck han fyllde på med. Tänkte jag skulle lära mig något, men där fick jag tji. Han fyllde med 2,6 sa han och då jag tyckte det lät väldigt lite så ökade han till 2,9. Vad jag förstått här på Forum är att jag gott kan trycka i kanske 3,1 när de är kalla.
Dessutom hade BytHjul lyckats montera de breda däcken som högerdäck och de smalare som vänsterdäck. Riktiga genier...
Men nu har jag 3,3 runt om precis som det ska vara

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Är du säker på att du la till TPMS i din beställning?Legato skrev:Och du har kört 5-10 mil?t3x skrev:Hej
/jocke
Notera också att man på bythjul innan september (ungefär) inte kunde välja TPMS till Tesla M3. Mina vinterhjul beställde jag i mitten av september och kunde då lägga till TPMS. Har för mig att det då fanns 2 varianter att välja mellan.
Bilen hittade däcktrycket efter bara några kilometers körning.
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tesla (och alla originalmonterade på andra märken tror jag) kör med inbyggda dvs sensorn sitter på insidan av fälgen (nedre bilden).t3x skrev:Hej
/jocke
"hattar" tror jag bara används för bilar som inte har systemet original, typ gamla bilar som man ändå vill kunna se tryck på (övre bilden).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Bytte till vinterhjul på Euromaster Trosta. Åkte hem till Uppsala ca 3.5 mil utan att bilen hittade dom nya sensorerna, däremot hoppade det igång nästan direkt vi använde bilen nästa gång.