Skäligt pris för laddplats?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Aanuka
Teslaägare

Skäligt pris för laddplats?

Inlägg av Aanuka »

Hej,

Bor i centrala Stockholm och har beställt en elbil som levereras om dagarna. Innan beställning kollade jag möjligheten för parkering med möjlighet att ladda i det stora garage som finns i området (Läs 1000+ platser), vilket fanns, dock med kö men man hade planer på att inom kort installera nya stolpar.
Priset som har varit tidigare har varit 1900kr ex. moms och då ingår elen. Skäligt kan jag tycka då en vanlig plats kostar 1400kr ex moms. (Medlemmar av bostadsföreningar betalar av någon anledningen ingen moms?)

Efter att ha skrivit upp mig på listan fick man efter några dagar ett mail om köplats, men att de har för avsikt att ändra upplägget till:
- 2300kr ex. moms för laddplats + börja ta betalat för laddningen om 2kr/kWh

I mina ögon är det här absurt, det faktum att de ska ha 900kr per månad extra för en laddplats så ska de även ha ett överpris på elen, ännu mer kan jag irritera mig när bolaget i fråga också stoltserar med meningar på sin hemsida och även i årsrapporter som "vill uppmuntra till ett mer hållbart bilanvändande där ladd-stationer för elbilar och samarbeten med bilpooler är en självklar del."

Frågan kanske har varit uppe tidigare, men hur ser det egentligen ut i de bostadsföreningar som ni bor i? Är det bara jag som är allmänt gnällig eller bör man se ovan som rena ockerpriser som inte direkt "uppmuntrar" någon att göra valet att välja elbil istället för en fossil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Skäligt pris för laddplats?

Inlägg av LarsL »

En laddbox med installation ska inte behöva kosta mer än 20000kr, vilket avskriver på 5 år blir 333kr/mån. 500kr/mån för laddplats och el är ganska billigt ur den synvinkeln medan 900kr känns väldigt dyrt för bara laddboxen.
2kr/kWh för AC är ju ett pris som kommer ge dem vinst oavsett vad de köper in för, så lite dyrt kanske. Hade varit okej om platsen kostar 3-400kr/månad extra.
Användarvisningsbild
Aanuka
Teslaägare

Inlägg av Aanuka »

LarsL skrev:
En laddbox med installation ska inte behöva kosta mer än 20000kr, vilket avskriver på 5 år blir 333kr/mån. 500kr/mån för laddplats och el är ganska billigt ur den synvinkeln medan 900kr känns väldigt dyrt för bara laddboxen.
2kr/kWh för AC är ju ett pris som kommer ge dem vinst oavsett vad de köper in för, så lite dyrt kanske. Hade varit okej om platsen kostar 3-400kr/månad extra.
Det är ungefär mina beräkningar också vilket gör att jag reagerar.

Kan även tillägga att de bara erbjuder Type2, En-fas 16A med 3.7kW
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Finns det inte nån lag i Sverige som förbjuder försäljning av el, om man inte är registrerad som elbolag (d.v.s. knappast en BRF)?
Det är väl därför dom flesta tar betalt med en fast avgift (BRF) eller per minut (laddare som ej tillhör elbolag).
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det är numera tillåtet att sälja el för elbilsladdning. Det är därför tex Tesla kan sälja elen vid sina Superchargers per kWh.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Känns rätt dyrt, men det är väl sannolikt tillgång och efterfrågan som styr. Som jag förstår det är det ett (vinstdrivande) företag som äger parkeringen och har de kö på laddplatser passar de säkert på att krydda prislappen. Kvartalsekonomin styr..

En BRF har generellt sett ingen anledning att tjäna pengar på medlemmarnas laddning eller parkering, varför kostnaden på en laddplats i regi av en BRF bör vara billigare.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Aanuka skrev:
LarsL skrev:
Det är ungefär mina beräkningar också vilket gör att jag reagerar.

Kan även tillägga att de bara erbjuder Type2, En-fas 16A med 3.7kW
Jag hyrde tills nyligen en plats i nytt fint varmgarage i centrala Malmö av Q-park, inkl fritt nyttjande av 3,7kw för 1150/mån.
Bara garageplats kostade 900. Så 250 för fri el kändes som ett bra pris.
Flera tusen för parkering och plus el skulle jag aldrig betala.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare

Inlägg av Melkin »

Jag bor i Täby och betalar 1700 kr/månad för en av 6 laddplatser i min BRF:s källargarage med totalt 100 p-platser. Plats utan laddning kostar 1000 kr. Jag kan tycka att det är lite i överkant då jag aldrig laddar så mycket, men det är bekvämt att kunna ladda hemma och laddplatserna har dessutom perfekt läge.

Min BRF hävdar att de inte får sälja el, därför är det en fast avgift. Det var JM som installerade laddarna i samband med att huset byggdes 2016, och det handlar egentligen om vanliga (?) eluttag, 16A, i låsbara skåp. Jag drar konstant 13A (18 km/h).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Är merkostnaden för laddplats/el högre än ett fastprisabb hos Bee, dvs 399/mån, så är det helt enkelt för dyrt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare

Inlägg av Melkin »

taliz skrev:
Är merkostnaden för laddplats/el högre än ett fastprisabb hos Bee, dvs 399/mån, så är det helt enkelt för dyrt.
Ja så tänkte jag också först, men det är dåligt med snabbladdare häromkring. Bekvämligheten med hemmaladdning vs. att åka och sitta vid en mack någonstans är värt en del det också.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Aanuka
Teslaägare

Inlägg av Aanuka »

Stämmer att det är ett annat bolag som äger garaget som min BRF sen disponerar ett antal platser. Som ni förstår av antal platser (1000+) är det flera BRFer i samma område som sitter i samma situation och stämningen i den lokala Facebook gruppen är väl inte direkt positiv kring denna prissättning då de nästan indirekt har monopol på parkeringsmöjligheter i området.

Tacka får vi väl göra JM som för några år sedan byggde området och garaget, men som sedan släppte det till det bolag som nu äger det.

Frågan är hur mycket man kan påverka från de olika BRFernas håll..... kanske man ska be lokaltidningen göra ett inslag om det bara för att göra omgivningen mer uppmärksam över hur verkligheten faktiskt ser ut kring vårt "moderna, miljöuppmuntrande garage som huserar närodlade grönsaker"
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Tycker det låter som en bra väg med lokaltidningen. Det är ju rätt enkelt att få fram kostnaderna för laddbox och el och sedan peka stenhårt på att de motverkar miljön med sin prissättning. Förhoppningsvis behöver de då ge svar på tal i tidningen och med lite tur backar de.

Det som du dock inte lika enkelt kan ta reda på, är om det finns begränsat med ström i garaget. Är det så att de ska bygga ut med många nya platser, kan det ju vara så att de får ta en rejäl smäll på uppgradering av serviser osv och att de vill ta hem den investeringen snabbt.
Model S P85+ med AP
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

I min brf får jag betala 200 kr/mån extra för laddplats, enfas 16 A, och 1,30 kr/kWh.

Brf:en installerade platser med stöd från klimatklivet härom året.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

bylund skrev:
I min brf får jag betala 200 kr/mån extra för laddplats, enfas 16 A, och 1,30 kr/kWh.

Bra deal. Jag har erbjudits en laddplats där man får stå Max två timmar och ladda 3x16A för 3000kr/mån. Våra andra platser kostar 200kr/mån. För 3000kr/mån ingick dock elen, men jag måste flytta bilen efter två timmar så andra kan ladda...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Innan du ”springer till pressen” ;) så tycker jag att du ska presentera din åsikt för parkeringsbolaget. Då har de en chans att visa hur de tänker och vilka planer de har. Men det är klart har de en köa av bilar på 2300kr/månad så är det ju på något sätt marknadskrafterna som gäller. Men då kan ju vi hävda att om det är en sådan kö så borde de sätta ordentlig fart på utbyggnaden.

3000kr/mån för tillgång till AC uttag är inget annat än ocker! De utnyttjar helt enkelt sin monopolsituation av att vara de enda som får dra fram el till din parkering.
Användarvisningsbild
fimpen
Teslaägare

Inlägg av fimpen »

Ojoj, stackars er storstadsbor alltså! Inte nog med att ni får betala enorma summor för era bostadsrätter, sen plockar de av er tusenlappar för hemmaledningen också. För oss på vischan är det ju 0kr för att parkera på egen mark och sedan självkostnadspris för strömmen (om inte Skellefteå Kraft bjuder på den för att en har en Tesla förstås). Snart blir det kanske kilometerskatt också för att kompensera för inkomstbortfallet när elbilarna på allvar minskar försäljningen av fossila drivmedel... men då kommer politikerna säkert att krypa för högaffels-pöbeln och befria glesbygden från den... stackars er... funderat på att flytta?

/Fimpen (bli inte arga, jag tycker på riktigt att det är orättvist och dumt med er dyra hemladdning)
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Brf. Stockholm. Garage i huset 350:- extra / mån för 1fas 16A laddbox. Installerat med klimatkliv bidrag för två år sedan.
Kom på att skulle man sälja så är ovanstående ett säljargument ochså.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Aanuka
Teslaägare

Inlägg av Aanuka »

Tack för alla bra svar.

- Ström i garaget tolkar jag som det ska finnas, det kunde dock vara lite trångt i de sektioner som redan har laddplatser och därav kunde de "nya" placeras i annan sektion.

Instämmer kring att kunna ge dom chans att svara, dom har däremot inte bemödat sig med att svara på tidigare förfrågningar kring en motivering av prisbilden. Förmodligen bryr dom sig inte ett skvatt om en upprörd person i mängden kunder dom har.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Remuz skrev:
bylund skrev:

Bra deal. Jag har erbjudits en laddplats där man får stå Max två timmar och ladda 3x16A för 3000kr/mån. Våra andra platser kostar 200kr/mån. För 3000kr/mån ingick dock elen, men jag måste flytta bilen efter två timmar så andra kan ladda...
Smart, då kan de alltså hyra ut samma laddplats till 12 personer och håva in 36 000 kr/mån.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Att kunna ladda sin elbil över natten i ett garage i centrala stockholm är väl något många är beredda att betala bra för? Naturligtvis letar en fastighetsägare efter var gränsen för betalningsviljan går. Kanske används kostnaden för att driva motsvarande fossilbil som referens?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

bylund skrev:
Remuz skrev:
bylund skrev:

Smart, då kan de alltså hyra ut samma laddplats till 12 personer och håva in 36 000 kr/mån.
Kalkylen var att jag laddar 100kWh/dygn på dessa två timmar så jag antar att dom tänkte bygga en supercharger... 30dagar X 100kWh = 3000kr ungefär.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

fimpen skrev:
Ojoj, stackars er storstadsbor alltså! Inte nog med att ni får betala enorma summor för era bostadsrätter, sen plockar de av er tusenlappar för hemmaledningen också. För oss på vischan är det ju 0kr för att parkera på egen mark och sedan självkostnadspris för strömmen (om inte Skellefteå Kraft bjuder på den för att en har en Tesla förstås). Snart blir det kanske kilometerskatt också för att kompensera för inkomstbortfallet när elbilarna på allvar minskar försäljningen av fossila drivmedel... men då kommer politikerna säkert att krypa för högaffels-pöbeln och befria glesbygden från den... stackars er... funderat på att flytta?

/Fimpen (bli inte arga, jag tycker på riktigt att det är orättvist och dumt med er dyra hemladdning)
Det kan inte stämma. Har hört från säkra källor att elbilar bara funkar i storstäder och absolut inte går att använda på landsbygden. Du måste vara ett troll ;-)
Model S P85+ med AP
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

jeppe_sthlm skrev:
fimpen skrev:

Det kan inte stämma. Har hört från säkra källor att elbilar bara funkar i storstäder och absolut inte går att använda på landsbygden. Du måste vara ett troll ;-)
Är inte alla städer som har Storgatan storstäder? :lol:
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Vi får betala 200kr i månaden (utöver garageplatsen) + 2,50 kr/kWh. Det går direkt till Cacharge dock. Vet inte om BRF tar något emellan. (Strax utanför tullarna).
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

Är det någon som vet vad Fortum charge and drive har för prissättning till BRF.
Skriv svar