När frugan kom hem med bilen (M3 LR AWD) och satte laddaren i bilen så började det blinka och ha sig i huset och nu fungerar inte spishällen, diskmaskinen och luftvärmepumpen.
Verkar som dom blev brända av detta. (Har kollat säkringarna)
Någon som varit med om det?
Behörig firma som har installerat laddstationen till bilen.
Tar gärna i mor råd
Ska ringa firman som installerade laddaren i morgon.
Alla prylarna startar men fungerar ändå inte längre.
Startar man luftvärmepumpen (även fast den inte fungerar längre) så börjar lampan vid entredörren blinka.
Låter som sagt var som en av huvudsäkringarna har gått. Då kommer apparater som kräver mer än en säkring (luftvärmepump och spis t.ex) bete sig som beskrivet. Dock borde allt som går på enfas och ligger på den fas som gått inte fungera alls.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Låter som en fas av huvudsäkringarna som gått, ut å titta.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22 Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Vad betyder att en fas har gått?
Ska testa å byta alla 25A propparna (3st) så får vi se.
Man har tre faser till huset. Normal kopplar man in laster på endast en fas som i t.ex. vanliga "två hål i väggen" men vissa saker drar mer effekt och behöver mer än en fas, antingen för att få mer effekt eller för att inte snedbelasta faserna (t.ex. att en fas drar 30A och övriga två drar 5A). Spis och värmepumpar ligger oftast på mer än en fas. Elektroniken kan då ligga på en fas och värmen på tre. Ger fasen som elektroniken ligger på ström så ser ju apparaten ut att fungera ända tills man vill slå på värmen. Liknande med Teslas mobila laddare. Där tar elektroniken ström från en fas och funkar denna så funkar laddboxen OK men den kommer inte kunna leverera full effekt, funkar dock delvis. Den fungerar dock delvis tack vare att den drar effekt mellan fas och nollan och inte fas-fas.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vad betyder att en fas har gått?
Ska testa å byta alla 25A propparna (3st) så får vi se.
Du har en huvudsäkring per fas. Så om "en fas har gått" = en huvudsäkring trasig.
Jag håller med om att det låter som ditt problem. Jag brände en huvudsäkring och då lös Tesla WC rött.
Efter det kör jag alltid på max 10A på WC.
Jag har dock bara 16A huvudsäkring. Men laddar alltid nattetid.
Testa att byta huvudsäkringarna mot nya. Se sedan till att dra ner laddströmen på Teslan till säg 8 eller 10A, då bör du klara dig. Eller så planerar du din laddning till tider då du inte använder så mycket el i övrigt.
Kan det inte vara så att säkringen på gatan är trasig.Utanför mitt hus finns det ett skåp med säkringar och det har hänt att 50A säkringar gått. Jag och en granne delar på 3 såna säkringar.
Jag skulle med stor sannolikhet säga att inkommande nolla alt PEn (beroende på typ av ledarsystem) är dåligt åtdragen.
Men lättast att börja med att kolla så att alla faser på inkommande är hela.
Ligger du på gränsen kan det vara lönt att be en elektriker balansera om lite. Flytta någon last mellan faserna. Har du inga tvåfas-laster därhemma? Ett garage med elvärme? Avfuktare i nån krypgrund?
Finns något ventilationsaggregat?
Att alla enfas-apparater fungerar talar imot att en fas har gått eftersom den isåfall verkar vara lågt belastad.
Vi har 3x 25A 500V huvudsäkringar.
Bytte alla nu och allt fungerar igen.
Tack för alla svar!
Räcker det med att ställa ner A antalet i bilen på laddningssectionen från displayen?
Har laddat i vanlig stickkontakt en gång och då la den sig automatiskt på 8A.
Den har alltid legat på 16A per automatik när jag laddat via wall chargern.
Vi har 3x 25A 500V huvudsäkringar.
Bytte alla nu och allt fungerar igen.
Tack för alla svar!
Räcker det med att ställa ner A antalet i bilen på laddningssectionen från displayen?
Har laddat i vanlig stickkontakt en gång och då la den sig automatiskt på 8A.
Den har alltid legat på 16A per automatik när jag laddat via wall chargern.
Ja, det räcker att ställa ner i bilen den kommer ihåg så det behöver bara göras en gång.
Om du vill höja strömnivån igen gör det stegvis och känn utanpå säkringarna om de blir varma. De kommer bli ordentligt varma innan de brinner av, speciellt vid den här typen av belastning.
Ställde in bilen på 11A för laddning idag. Men det ska ju ta en evighet att ladda bilen nu
Nu när jag tittar i appen ser det ut som den bara använder 8A.
Det står:
33km/h
225V
8/16A
Ställde in bilen på 11A för laddning idag. Men det ska ju ta en evighet att ladda bilen nu
Det står:
33km/h
225V
8/16A
Effekten du får är 225V * 8 A * 3 faser = 5,4 kW. Drar bilen 175 W/km blir det 33km/h.
Hur långt kör du per dag? Om du laddar bilen när du sover så bör du kunna ladda bilen minst 8 timmar per dag vilket då blir 8*33=264 km per natt. Kör du mindre än 26 mil per dag så kommer du alltid vakna till en färdigladdad bil.
Det står:
33km/h
225V
8/16A
Ett tips är också att ställa in schema när bilen ska starta laddning. Ställer du in du starta efter 23 t.ex så är sannolikheten ganska låg att du drar igång spis/micro/tvättmaskin/torktumlare samtidigt, vilket är det som smäller säkringar (många hungriga förbrukare samtidigt).
Jag startar numera 01:30 på 10A 3-fas, blir alltid klar innan jag ska köra.