Från 20% till 0%
Moderator: Redaktion
Från 20% till 0%
Tänkte skapa en ny tråd då jag tycker detta är viktig information, för dom som vill läsa hela historien så finns min första tråd på ämnet här: viewtopic.php?f=10&t=18684
Det har pratats lite om balansering av batteri. Min bil hoppade från 20% till död på några sekunder i 110 på motorvägen. Felet var alltså att bilen trodde det fanns 20% kvar när batteriet egentligen var helt tomt.
För att motverka detta ska man ladda upp bilen till 100% ca vart 6e vecka (1-2 månader sa SC) och sen köra ner bilen till under 10%.
Tycker bilen borde rekommendera detta själv men tills dess så hoppas jag någon annan slipper bärgning pga tomt batteri med 20% på mätaren!
Det har pratats lite om balansering av batteri. Min bil hoppade från 20% till död på några sekunder i 110 på motorvägen. Felet var alltså att bilen trodde det fanns 20% kvar när batteriet egentligen var helt tomt.
För att motverka detta ska man ladda upp bilen till 100% ca vart 6e vecka (1-2 månader sa SC) och sen köra ner bilen till under 10%.
Tycker bilen borde rekommendera detta själv men tills dess så hoppas jag någon annan slipper bärgning pga tomt batteri med 20% på mätaren!
Re: Från 20% till 0%
Shit. Det där borde man som konsument verkligen inte behöva bry sig i. Tänk när kleti och pleti börjar köra elbil, det kommer stå bilar med tom tank överallt.
Model Y LR
Model S 100D -18
20 till noll är riktigt extremt.
Svårt att tro att det bara är en kalibrering.
Skulle verkligen vilja ha officiella laddningsrekommendationer från Tesla. De rekommendationer du har fått av Servicecenter borde alla få, om det nu är så bilen skall laddas. Batteriet är den största/viktigaste/dyraste komponenten i bilen och ändå saknas officiella ladd-rekommendationer.
Svårt att tro att det bara är en kalibrering.
Skulle verkligen vilja ha officiella laddningsrekommendationer från Tesla. De rekommendationer du har fått av Servicecenter borde alla få, om det nu är så bilen skall laddas. Batteriet är den största/viktigaste/dyraste komponenten i bilen och ändå saknas officiella ladd-rekommendationer.
MYP
X90d
Kalibrering av BMS, inte balansering av batteri. Det är två helt olika saker. Balansering sköter bilen bra själv, kalibrering behöver man göra själv.
Dock räcker det ju att man regelbundet använder merparten av batteriet så är det ju "löst". Problemet drabbar ju främst de som har räckviddsångest och envisas med att aldrig köra ner till under 20-30% SOC.
Håller med om att det borde informeras om detta. Tror man oroar sig för att fossilbilsägare inte ska konvertera om det verkar för komplext med elbil, men jag håller med om att detta är för viktigt för att inte informera om.
Är också fundersam om det med 20% SOC verkligen anta kan handla om dålig kalibrering. Det är det extremaste fallet jag läst om iaf.
Dock räcker det ju att man regelbundet använder merparten av batteriet så är det ju "löst". Problemet drabbar ju främst de som har räckviddsångest och envisas med att aldrig köra ner till under 20-30% SOC.
Håller med om att det borde informeras om detta. Tror man oroar sig för att fossilbilsägare inte ska konvertera om det verkar för komplext med elbil, men jag håller med om att detta är för viktigt för att inte informera om.
Är också fundersam om det med 20% SOC verkligen anta kan handla om dålig kalibrering. Det är det extremaste fallet jag läst om iaf.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det var informationen från SC. Dom hade mätt och det fanns inga fel dom kunde hitta, dom kunde däremot se att displayen visade 20% när bilen dog och att batterierna var tomma när dom fick bilen.
Jag kör ca 40km per dag och laddar till 80% varje kväll, innan förra helgen hade jag nog inte gett mig ut på någon längre tur på ett antal månader.
Vill inte påstå att jag har räckviddsångest nu med elbil i 3 år. Hade leaf innan tesla så den tog bort räckviddsångesten! Samtidigt såg jag ingen anledning att inte ladda bilen över natten, eller att ladda den till över 80%. Om man ska dra ner och upp batteriet så borde verkligen bilen varna eller iallafall påminna om det.
Jag kör ca 40km per dag och laddar till 80% varje kväll, innan förra helgen hade jag nog inte gett mig ut på någon längre tur på ett antal månader.
Vill inte påstå att jag har räckviddsångest nu med elbil i 3 år. Hade leaf innan tesla så den tog bort räckviddsångesten! Samtidigt såg jag ingen anledning att inte ladda bilen över natten, eller att ladda den till över 80%. Om man ska dra ner och upp batteriet så borde verkligen bilen varna eller iallafall påminna om det.
Detta är inte riktat till någon person i tråden utan mer allmänna tankar jag haft ett tag, men jag får mer och mer känslan av att många ”batteriproblem” i form av dålig kalibrering etc skapas av ägarna själva som en sidoeffekt av fixeringen vid livslängden på batterierna, som i sin tur leder till just att folk ligger där mitten av laddningen hela tiden, vilket inte ger systemet en ärlig chans att hålla sig välkalibrerat.
Nu är jag väl medveten om att batterier mår bäst i ett vist spann, men som produkt så är ju inte riktigt bilen tänkt att alltid bara användas i det spannet tycker jag, så det blir lite märkligt i min värld.
Nu är jag väl medveten om att batterier mår bäst i ett vist spann, men som produkt så är ju inte riktigt bilen tänkt att alltid bara användas i det spannet tycker jag, så det blir lite märkligt i min värld.
Helt enig.kenny skrev:Detta är inte riktat till någon person i tråden utan mer allmänna tankar jag haft ett tag, men jag får mer och mer känslan av att många ”batteriproblem” i form av dålig kalibrering etc skapas av ägarna själva som en sidoeffekt av fixeringen vid livslängden på batterierna, som i sin tur leder till just att folk ligger där mitten av laddningen hela tiden, vilket inte ger systemet en ärlig chans att hålla sig välkalibrerat.
Det är också tydligt att det för livslängdens skull knappt påverkar överhuvudtaget om man då och då laddar till 100%. Särskilt om man inte lämnar bilen inpluggad sedan utan kör.
Att köra neråt 0% är ju definitivt ingen skillnad så länge man laddar direkt efter, det finns ju en rejäl bottenbuffert.
Tror precis som du att folk lurar sig själva. De negativa konsekvenserna av att inte använda det batteri man betalt för till fullo är långt mycket större än konsekvenserna av att faktiskt använda kapaciteten man har.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ja, det var väl ett koncist sätt att uttrycka ungefär hur jag tänker. Anledningen att jag är lite av denna åsikt är att jag upplever (jag är lite försiktig här, det är en upplevelse, inte empirisk undersökningLegato skrev:De negativa konsekvenserna av att inte använda det batteri man betalt för till fullo är långt mycket större än konsekvenserna av att faktiskt använda kapaciteten man har.

Vad är det för bil och hur långt har den gått?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Att kalibreringen kan vara fel så att bilen inte vet om den har 40 eller 60% kvar kan jag förstå när man tittar på kurvan för ett li-ion batteri. Men att den inte skulle kunna skilja på 0 och 20% är helt enkelt orimligt: Spänningen dyker som en sten när laddningen sjunker. Det behövs inget kalibrerat verktyg för att se detta.
Här är urladdningskurvan för ett Modell S batteri:

Här är urladdningskurvan för ett Modell S batteri:
Tesla Model S, Dec 2017, gått ca 47K km.taliz skrev:Vad är det för bil och hur långt har den gått?
Jag laddar till 80% dagligen vilket är inom "daily"-spannet. Jag kör mellan 40 - 60 km per dag och pluggar in den hemma när jag kommer hem.
När jag skulle iväg så satte jag laddningen på 95% (regen funkar inte på 100% så därför kör jag nästan aldrig över 95%), bilen stod på 93% när jag körde iväg.
Det var nog i Augusti jag gick över 80% laddning senast, eller under 30%.
Så kanske det är men bilen tycktes inte bry sig om det; den dog liktförbannat i 110km/h på motorvägen med 20% på batterimätaren.Att kalibreringen kan vara fel så att bilen inte vet om den har 40 eller 60% kvar kan jag förstå när man tittar på kurvan för ett li-ion batteri. Men att den inte skulle kunna skilja på 0 och 20% är helt enkelt orimligt
75? 90? Eller vilket batteri?pubbe skrev:Tesla Model S, Dec 2017, gått ca 47K km.taliz skrev:Vad är det för bil och hur långt har den gått?
Jag laddar till 80% dagligen vilket är inom "daily"-spannet. Jag kör mellan 40 - 60 km per dag och pluggar in den hemma när jag kommer hem.
När jag skulle iväg så satte jag laddningen på 95% (regen funkar inte på 100% så därför kör jag nästan aldrig över 95%), bilen stod på 93% när jag körde iväg.
Så kanske det är men bilen tycktes inte bry sig om det; den dog liktförbannat i 110km/h på motorvägen med 20% på batterimätaren.Att kalibreringen kan vara fel så att bilen inte vet om den har 40 eller 60% kvar kan jag förstå när man tittar på kurvan för ett li-ion batteri. Men att den inte skulle kunna skilja på 0 och 20% är helt enkelt orimligt
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
75 RWDtaliz skrev:75? 90? Eller vilket batteri?pubbe skrev:Tesla Model S, Dec 2017, gått ca 47K km.taliz skrev:Vad är det för bil och hur långt har den gått?
Av ren nyfikenhet.
Gasade du till när laddningen försvann.
Min personlig teori har varit innan att när du har lite kvar i batteriet och trycker plattan i botten så sjunker spänningen i batteriet så snabbt så den stänger av sig själv.
Med nyare version så har jag nu sätt att max output minskar mer och tidigare en vad den gjorde innan.
Gasade du till när laddningen försvann.
Min personlig teori har varit innan att när du har lite kvar i batteriet och trycker plattan i botten så sjunker spänningen i batteriet så snabbt så den stänger av sig själv.
Med nyare version så har jag nu sätt att max output minskar mer och tidigare en vad den gjorde innan.
Jag minns inte sekvensen exakt längre men jag låg med AP igång när dom gula prickarna dök upp. Jag bromsade ner lite då med regen för att se om det fick bort prickarna, efter det så tryckte jag till på gasen för att se om det hjälpte. Vet inte hur lång tid det gick efter jag gasade innan bilen dog.
Av nyfikenhet!
Vad hände när bilen dog?
Styrförmåga, bromskraft, blinkljus, bromsljus, ABS, Servo?
Vad hände när bilen dog?
Styrförmåga, bromskraft, blinkljus, bromsljus, ABS, Servo?
2019 Model 3 LR+ AWD white 18" Aero
Alla skärmarna dog, gasen slutade fungera men bromsen fungerade. Varningsblinkers fungerade också en stund. Dörrarna gick att öppna inifrån men dom gick inte att stänga ordentligt då rutan inte gick ned. Dörrarna gick inte att öppna utifrån pga handtaget. Trunk och frunk gick att öppna med keyfoben. Det gick att styra med servo initialt men den la successivt av. När bilen bärgades så var det rätt tungt. Ljus tänkte jag inte på.
"Thanks for setting me straight" Tack, blandade mycket riktigt ihop.Legato skrev:Kalibrering av BMS, inte balansering av batteri....
MYP
X90d
Vad säger tesla?pubbe skrev:Alla skärmarna dog, gasen slutade fungera men bromsen fungerade. Varningsblinkers fungerade också en stund. Dörrarna gick att öppna inifrån men dom gick inte att stänga ordentligt då rutan inte gick ned. Dörrarna gick inte att öppna utifrån pga handtaget. Trunk och frunk gick att öppna med keyfoben. Det gick att styra med servo initialt men den la successivt av. När bilen bärgades så var det rätt tungt. Ljus tänkte jag inte på.
2019 Model 3 LR+ AWD white 18" Aero
Låter nästan mer som att det var 12V batteriet som dog. Slutar det ev. att laddas vid 20% på huvudbatteriet kanske?pubbe skrev:Alla skärmarna dog, gasen slutade fungera men bromsen fungerade. Varningsblinkers fungerade också en stund. Dörrarna gick att öppna inifrån men dom gick inte att stänga ordentligt då rutan inte gick ned. Dörrarna gick inte att öppna utifrån pga handtaget. Trunk och frunk gick att öppna med keyfoben. Det gick att styra med servo initialt men den la successivt av. När bilen bärgades så var det rätt tungt. Ljus tänkte jag inte på.
Dom sa att dom kunde se att mätaren hade visat 20% kapacitet men att batteriet var helt tomt när dom fick bilen. Dom laddade upp batteriet, körde ur det och laddade upp det igen och kunde inte hitta något fel. Han på SC'et sa att jag skulle ladda upp batteriet helt och försöka köra ur det minst en gång varannan månad.0daytesla skrev:Vad säger tesla?pubbe skrev:Alla skärmarna dog, gasen slutade fungera men bromsen fungerade. Varningsblinkers fungerade också en stund. Dörrarna gick att öppna inifrån men dom gick inte att stänga ordentligt då rutan inte gick ned. Dörrarna gick inte att öppna utifrån pga handtaget. Trunk och frunk gick att öppna med keyfoben. Det gick att styra med servo initialt men den la successivt av. När bilen bärgades så var det rätt tungt. Ljus tänkte jag inte på.
Dom sa också att det har inträffat förr att mätaren visat fel, men att detta var ett av dom mest extrema fallen, alltid kul att ligga i den kategorin!
Dom hade mätt batterikapaciteten och den skulle vara bra, jag har sedan jag fick bilen skrivit er alla värden och får min kapacitet till ca 71,8 KW. Finns lite osäkerhet här då underlaget jag använt inte är exakt utan bara taget från displayen, men jag tycks ju ligga rätt ok ändå.
Tror 12v slutar laddas vid 30%, men i slutändan var nog alla batterierna tomma. Bärgaren kopplade en laddare mot 12v vilket gjorde att handtagen började fungera, bilen gick att öppna med foben och dörrarna gick att stänga ordentligt.Låter nästan mer som att det var 12V batteriet som dog. Slutar det ev. att laddas vid 20% på huvudbatteriet kanske?
Det är ju faktiskt fantastiskt bra. 75D ska ha 72,6 kWh tillgängligt vid leverans. Det du ser på mätaren ska vara ganska exakt och är ju ett minimum av vad du faktiskt har tillgängligt (för dels har du väl inte kört till bilen stannade, och dels är den bara korrekt om du inte haft något stopp längs hela resvägen).pubbe skrev:Dom hade mätt batterikapaciteten och den skulle vara bra, jag har sedan jag fick bilen skrivit er alla värden och får min kapacitet till ca 71,8 KW. Finns lite osäkerhet här då underlaget jag använt inte är exakt utan bara taget från displayen, men jag tycks ju ligga rätt ok ändå.
Har som sagt aldrig heller hört talas om en så grov felkalibrering, känns lite mystiskt men jag håller tummarna för att de har rätt!
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021