Leverans med sommardäck på vintern

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Nu har jag beställt en ny Tesla Model S med beräknad leverans via årsskiftet. Problemet är att den levereras med sommardäck mitt i vintern. Anledningen till det är att jag ville ha samma mörka fälgar på både sommar- och vinterdäcken men det säljer inte Tesla så då beställde jag bara sommardäck och kommer att köpa lösa vinterdäck och använda samma fälgar.

Hur löser jag detta? Bilen levereras vid Teslas utlämning strax utanför Arlanda och vinterdäcken kommer att finnas på däckverkstan i Uppsala. Ska jag anlita en bärgare som får frakta bilen till Uppsala eller finns det nåt annat sätt? Är det någon annan som har haft samma problem?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Re: Leverans med sommardäck på vintern

Inlägg av pejvic »

Kör den till Uppsala. E4 är snöfri och man behöver bara vinterdäck vid vinterväglag så det blir inga böter heller.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Om det på något vis kan verka vara vinterväglag (temperatur under 5 grader, snö, frost osv) så skulle jag frakta den med bärgare.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Man kan ju också åka dit till Trosta med däcken och en domkraft och byta själv på parkeringen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Kommer ihåg när man fick leverans i Oslo under vintermånaderna och var tvungen att skifta hjul utanför Tesla. Det lättaste bör väl att ta med sig vinterhjulen samt en domkraft och verktyg för hjulbyte på Trosta? De har ju stora och fina lokaler (där de polerar bilar som har skador) man kan stå i en kvart och skifta om det skulle vara så. Tror dessutom man har leverans inomhus under vintern.

Behöver du hjälp med detta kan jag ställa upp med domkraft.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Han ska alltså byta däck på befintliga fälgarna vilket lär bli svårt att göra själv ute vid Trosta...
Kompletta hjul hade däremot kunnat funka...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Bjelke skrev:
Han ska alltså byta däck på befintliga fälgarna vilket lär bli svårt att göra själv ute vid Trosta...
Kompletta hjul hade däremot kunnat funka...
Läste lite för fort, då blir det svårare. Närmaste däckverkstad ligger i Arlandastad, svårt att säga men jag hade inte riskerat att köra i minusgrader med en ny bil. Blir kul att höra hur Trygghansa ställt sig till det :lol:
Seimawn

Inlägg av Seimawn »

Jag tänkte göra exakt samma sak. Får leverans i början av December nere i Malmö, men däcken finns i Blekinge. Jag lägget alla mina kort på vädret så jag kan köra sommardäcken Malmö-Karlskrona och byta där!
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Om det är inte många dagar på vintern som man inte kan smyga till Arlanda stad på sommardäck men om det skulle vara värsta isgatan så går det ju att ta ut bilen en annan dag? (Även om det är som att få julkapparna på nyårsafton).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Som jag skrev tidigare, om det på något sätt kan tolkas som vinterväglag (och det är även lokalt) så kan ni få markant lägre ersättning från försäkringsbolaget om ni smäller med sommardäck på.
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Ett långskott men kan man inte kolla med Trosta Park / Active Driving som de (Tesla) hyr av om inte de har en däckmaskin?

Då de har många event där med bilar så kan man tro att det någon gång behövs byta däck, men det kanske är så att respektive biltillverkare har med sig egna. Kanske värt en koll?

Om jag skulle behöva köra från Trosta till Uppsala på sommartofflor vid denna årstid skulle jag inte ta E4:an utan åka 273/282 via Almunge. Inte alls lika saltig och grisig som motorvägen samt mycket lugnare med trafiken.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Euromaster har en temporär shop på Trosta. Kanske ett alternativ?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Erxon skrev:
Ett långskott men kan man inte kolla med Trosta Park / Active Driving som de (Tesla) hyr av om inte de har en däckmaskin?

Då de har många event där med bilar så kan man tro att det någon gång behövs byta däck, men det kanske är så att respektive biltillverkare har med sig egna. Kanske värt en koll?

Om jag skulle behöva köra från Trosta till Uppsala på sommartofflor vid denna årstid skulle jag inte ta E4:an utan åka 273/282 via Almunge. Inte alls lika saltig och grisig som motorvägen samt mycket lugnare med trafiken.

Jag rekommenderar E4:an ändå. Sommardäck hanterar saltslask på bred och rak väg mycket bättre än isiga kurviga småvägar.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Ring o berätta läget för de som skall blandas in så att de fattar att du har lite speciell situation och ev behöver prioriteras upp om krångel med annat inträffar.

Ta med uppsalavinterdäcken till det stället som kan skifta don till sommarfälgarna. Lämna dom där.
Kör till teslan och ^hämta ut den^/ta leverans. Palla upp bilen mha 4 pallbockar så att du kan ta med dig sommarhjulen. Ev en billyft som kan få lånas lite längre tid då du sen...
Åk till däckskiftsverkstaden med sommarhjulen (i din vanliga/kompisens bil). De skiftar däck.
Tillbaka till Teslan med nymonterade vinterdäcken på sommarfälgarna. På med dom och åk och hämta upp sommardäcken hos däckverkstaden.
Njut av turen hem till uppsala... oavsett väderlek, du i din nya bil o kompisen i sin/din förra bil.
Bjud kompisen på god middag och öl/vin.

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
khybner
Teslaägare

Inlägg av khybner »

Väntar på min model S.

Har en fundering på vinterdäck. Har läst på en del ställen att folk fått 19" fram och 21" bak.

Tänkte köpa v-däck och sätta på samma fälgar.

Hur vet man att man får 19" runt om? Eller 19" fram och 21" bak?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

khybner skrev:
Väntar på min model S.

Har en fundering på vinterdäck. Har läst på en del ställen att folk fått 19" fram och 21" bak.

Var har du läst det? Inte nån missuppfattning?
Aldrig hört talas om.

Däremot har det funnits sk "staggered", dvs att bakdäcken är bredare än framdäcken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

taliz skrev:
khybner skrev:
Väntar på min model S.

Aldrig hört talas om.

Däremot har det funnits sk "staggered", dvs att bakdäcken är bredare än framdäcken.
Jag vet att det har blivit fel på någon M3 vid leverans då det har suttit 18 på ena sidan och 19 på andra men att en S skulle levereras med olika tum fram och bak...? NÄÄ. :!:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
khybner
Teslaägare

Inlägg av khybner »

taliz skrev:
khybner skrev:
Väntar på min model S.

Aldrig hört talas om.

Sorry, det är my bad. Ska naturligtvis vara bredden på däcken och inget annat.

Frågan gäller alltså huruvida bilarnalevereras staggered eller inte.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag skulle köpa hjul för vintern så de finns. E4 har även de olyckor med halka så att riskera det under just den tiden är väldigt modigt. Jag skulle byta till vinterdäck (eller se till att de har allväderdäck) så fort som möjligt. antingen i närbelägen däckfirma eller ta med domkraft.
Riskera allt som det innebär med sommardäck när det är lag att ha vinterdäck är egentligen inte ett alternativ.
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Tack för alla svar.

Nu har jag kollat med Viking Sverige och de säger att de kan frakta bilen. Kostnaden blir knappt 3.000 kr exkl moms vilket var lägre än jag hade väntat mig. Jag kommer att anlita dem för att få hem bilen.

Tesla själva har sagt att de inte kan hjälpa mig på något sätt. De levererar bilen som den är och sedan är det mitt problem att få hem den.

/Mats
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av deffe »

Jag hämtade ut min Model S 100D i Februari och då var det vinterväglag men motovägen var torr. Så jag åkte till ABSWheels som ligger vid Arlanda-avfarten och satte på dom däck och fälg som jag önskade. Men se till att boka en tid innan.

Funkade iaf problemfritt. Vet inte hur polisen ställer sig till det dock, det finns juh en del trafikpoliser just på den sträckan. :roll:
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Thompal
Teslaägare

Inlägg av Thompal »

Min nya kommer i månadsskiftet med sommardäck, såklart, kör den direkt till Vällingby och bilfirman som har mina nya vinterdäck där! Detta oavsett väglaget- räknar no problem

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skriv svar