Tesla quick settings - Android app testare sökes
Moderator: Redaktion
Tesla quick settings - Android app testare sökes
Uppdatering 3:
Jag har lagt upp en öppen beta för de som är intresserade. Besök https://play.google.com/apps/testing/co ... cksettings och följ instruktionerna för att installera appen.
Uppdatering 2:
Alfa-test fasen är nu avslutad och inga fler testare behövs. Tack alla ni som ställt upp!
Jag har skapat en Android app som lägger till snabbgenvägar i Androids "quick settings" menyn för att snabbt ge tillgång till ofta använda funktioner som öppna/lås, starta HVAC, öppna frunk etc (se den bifogade bilden). "Quick settings" menyn visas när man sveper ned från skärmens övre kant och innehåller normalt ikoner för att aktivera WIFI, bluetooth och flygplansläge.
Anledningen till att jag skriver här är att jag vill komma i kontakt med några personer som skulle kunna tänka sig att testa appen innan jag officiellt lanserar den på Google Play.
Vilka snabbgenvägar stöds?
Just nu finns stöd för följande funktioner:
* Öppna/lås bilen
* Starta/stäng av HVAC
* Starta/stäng av defrostern
* Öppna frunken
* Öppna och lås upp laddporten
Vissa av genvägarna är konfigurerbara. T ex "öppna/lås bilen" genvägen kan konfigureras att förutom låsa upp/låsa bilen även göra följande:
* Starta/deaktivera bluetooth på telefonen (för att förhindra reläattacker av modeller som använder telefonen som nyckel)
* Remote starta bilen när bilen låses upp så att du slipper skriva in PIN-koden manuellt
* Stänga alla fönster ifall något fönster skulle vara öppet när bilen låses
Konfigurationsdialogen visas genom ett långtryck på någon av snabbgenvägarna.
Varför har jag skapat appen?
Jag har skapat appen av flera anledningar. En är att jag snabbt vill kunna manuellt låsa bilen när jag lämnar den. Jag har varit med om att min bil (model 3) fällt in sidospeglarna för att indikera att bilen är låst, deaktiverat bluetooth på telefonen men ändå har jag kunnat öppna förardörren. Jag har inte kunnat reproducera detta problem om jag låser bilen med Teslas officiella app eller genom att använda min app. En annan anledning är att på sommaren vill jag enkelt kunna slå på kylning av kupén utan att behöva starta Tesla appen och därefter starta ACn.
Jag vill testa appen, hur går jag tillväga?
Skicka ett meddelande till mig där du anger emailadressen du kopplat till ditt Google konto. Jag kommer att ge detta konto tillgång till förhandsversionen av appen och skicka dig en Google play länk. Klicka på denna länk och följ instruktionerna. Efter att du installerat appen måste du placera snabbgenvägarna i "quick settings" menyn. Appens sida på Google Play samt en av screenshotsen innehåller instruktioner för hur detta görs.
Angående lösenord etc
Appen stödjer inloggning med lösenord eller oauth access token.
Första gången du använder någon av snabbgenvägarna behöver du skriva in antingen ditt Tesla användar-ID samt lösenord eller ett giltig access token. Om du loggar in med användar-ID samt lösenord använder appen dessa för att begära ett oauth access token från Tesla vilket sedan används för all kommunikation med Teslas servrar. Detta token sparas av appen på din telefon. Ditt användar-ID samt lösenord sparas inte. Så fort appen fått ett oauth token så förstörs all kännedom om ditt ID samt lösenord. Det enda undantaget från denna regel är om du manuellt aktiverat "remote start" i konfigurationsdialogen. I det här fallet måste du ange ditt lösenord i konfigurationsdialogen och detta kommer att sparas på din telefon. Anledningen är att Tesla kräver både oauth token samt lösenord för att tillåta remote start.
Oauth access token inloggningsalternativet kräver att du redan har ett giltigt token.
Vad vill jag att du testar?
Jag skulle uppskatta följande:
* Testa så många av snabbgenvägarna som möjligt
* Ge feedback, antingen i tråden eller privat meddelande, som beskriver vad du testade samt hur väl det fungerade. Glöm inte att ange vilken bil samt telefonmodell du har. Jag har bara testat på min egen model 3 och skulle vilja veta hur väl det fungerar på S samt X.
* Övrig feedback (konstigt beteende, någon annan typ av genväg som skulle underlätta för dig etc)
Vad får du för besväret?
Min tacksamhet samt fri access till den färdiga appen.
Jag har lagt upp en öppen beta för de som är intresserade. Besök https://play.google.com/apps/testing/co ... cksettings och följ instruktionerna för att installera appen.
Uppdatering 2:
Alfa-test fasen är nu avslutad och inga fler testare behövs. Tack alla ni som ställt upp!
Jag har skapat en Android app som lägger till snabbgenvägar i Androids "quick settings" menyn för att snabbt ge tillgång till ofta använda funktioner som öppna/lås, starta HVAC, öppna frunk etc (se den bifogade bilden). "Quick settings" menyn visas när man sveper ned från skärmens övre kant och innehåller normalt ikoner för att aktivera WIFI, bluetooth och flygplansläge.
Anledningen till att jag skriver här är att jag vill komma i kontakt med några personer som skulle kunna tänka sig att testa appen innan jag officiellt lanserar den på Google Play.
Vilka snabbgenvägar stöds?
Just nu finns stöd för följande funktioner:
* Öppna/lås bilen
* Starta/stäng av HVAC
* Starta/stäng av defrostern
* Öppna frunken
* Öppna och lås upp laddporten
Vissa av genvägarna är konfigurerbara. T ex "öppna/lås bilen" genvägen kan konfigureras att förutom låsa upp/låsa bilen även göra följande:
* Starta/deaktivera bluetooth på telefonen (för att förhindra reläattacker av modeller som använder telefonen som nyckel)
* Remote starta bilen när bilen låses upp så att du slipper skriva in PIN-koden manuellt
* Stänga alla fönster ifall något fönster skulle vara öppet när bilen låses
Konfigurationsdialogen visas genom ett långtryck på någon av snabbgenvägarna.
Varför har jag skapat appen?
Jag har skapat appen av flera anledningar. En är att jag snabbt vill kunna manuellt låsa bilen när jag lämnar den. Jag har varit med om att min bil (model 3) fällt in sidospeglarna för att indikera att bilen är låst, deaktiverat bluetooth på telefonen men ändå har jag kunnat öppna förardörren. Jag har inte kunnat reproducera detta problem om jag låser bilen med Teslas officiella app eller genom att använda min app. En annan anledning är att på sommaren vill jag enkelt kunna slå på kylning av kupén utan att behöva starta Tesla appen och därefter starta ACn.
Jag vill testa appen, hur går jag tillväga?
Skicka ett meddelande till mig där du anger emailadressen du kopplat till ditt Google konto. Jag kommer att ge detta konto tillgång till förhandsversionen av appen och skicka dig en Google play länk. Klicka på denna länk och följ instruktionerna. Efter att du installerat appen måste du placera snabbgenvägarna i "quick settings" menyn. Appens sida på Google Play samt en av screenshotsen innehåller instruktioner för hur detta görs.
Angående lösenord etc
Appen stödjer inloggning med lösenord eller oauth access token.
Första gången du använder någon av snabbgenvägarna behöver du skriva in antingen ditt Tesla användar-ID samt lösenord eller ett giltig access token. Om du loggar in med användar-ID samt lösenord använder appen dessa för att begära ett oauth access token från Tesla vilket sedan används för all kommunikation med Teslas servrar. Detta token sparas av appen på din telefon. Ditt användar-ID samt lösenord sparas inte. Så fort appen fått ett oauth token så förstörs all kännedom om ditt ID samt lösenord. Det enda undantaget från denna regel är om du manuellt aktiverat "remote start" i konfigurationsdialogen. I det här fallet måste du ange ditt lösenord i konfigurationsdialogen och detta kommer att sparas på din telefon. Anledningen är att Tesla kräver både oauth token samt lösenord för att tillåta remote start.
Oauth access token inloggningsalternativet kräver att du redan har ett giltigt token.
Vad vill jag att du testar?
Jag skulle uppskatta följande:
* Testa så många av snabbgenvägarna som möjligt
* Ge feedback, antingen i tråden eller privat meddelande, som beskriver vad du testade samt hur väl det fungerade. Glöm inte att ange vilken bil samt telefonmodell du har. Jag har bara testat på min egen model 3 och skulle vilja veta hur väl det fungerar på S samt X.
* Övrig feedback (konstigt beteende, någon annan typ av genväg som skulle underlätta för dig etc)
Vad får du för besväret?
Min tacksamhet samt fri access till den färdiga appen.
Senast redigerad av d01dj, redigerad totalt 3 gång.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla quick settings - Android app testare sökes
Vad kul!
Du bör nog registrera dig som Teslaägare för att visa du har en Tesla. Länken uppe till höger på sidan.
Och bäst vore om man kunde mata in tokenet i appen, ej lösenord. Vissa andra appar kan sånt, har jag för mig.
Du bör nog registrera dig som Teslaägare för att visa du har en Tesla. Länken uppe till höger på sidan.
Och bäst vore om man kunde mata in tokenet i appen, ej lösenord. Vissa andra appar kan sånt, har jag för mig.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
Testar gärna, men med förbehållet att man kan lägga in sin token precis som Tibor också föreslår.
Utmärkt idé! Jag kommer att lägga till det som ett inloggningsalternativ.Och bäst vore om man kunde mata in tokenet i appen, ej lösenord. Vissa andra appar kan sånt, har jag för mig.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag testar gärna om jag kan lägga in token.
Hur fungerar det förresten om man har flera bilar på sitt konto?
Hur fungerar det förresten om man har flera bilar på sitt konto?
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Varje bil på ditt konto representeras av ett ID-nummer. Det första appen gör innan den skickar ett kommando till en bil är att begära en lista med alla ID-nummer kopplade till ditt konto. I denna lista väljer appen alltid ut det första ID-numret och skickar kommandot till den bilen. Appen hanterar därför inte flera bilar på ett och samma konto särskilt väl (i dagens läge).
Mycket bra att du tog upp den här frågan. Jag noterar problemet och ska fundera på hur jag ska lösa det.
Jag har börjar jobba på det alternativa inloggningssättet där man anger ett token iställer för id/lösenord. Uppdaterar tråden när detta är klart.
Mycket bra att du tog upp den här frågan. Jag noterar problemet och ska fundera på hur jag ska lösa det.
Jag har börjar jobba på det alternativa inloggningssättet där man anger ett token iställer för id/lösenord. Uppdaterar tråden när detta är klart.
- Henkens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Går den att få som en widget i Android?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Testar också gärna! Med samma förbehåll om token...
Dashboard for Tesla (https://play.google.com/store/apps/deta ... adashboard) ser ut att inkludera en widget. Har själv inte testat så jag vet inte om det är något att ha.Går den att få som en widget i Android?
Man kan också göra sin egen widget med Tasker. Se post #18 https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ck.164123/
Testar också gärna. Med samma förbehåll..... 

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Appen är nu uppdaterad så att det går att logga in med ett token istället för id/lösenord. Om du vill testa appen så skicka ett meddelande till mig med emailadressen du kopplat till ditt Google konto så ger jag dig access.
- Henkens
- Teslaägare
Hur fasen får man till en "token"?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
"Betaregistreringen pågår, tar några minuter" har det stått några timmar nu...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
- EnTraktor
- Teslaägare
Säg gärna till när detta är klart. Bilen som jag har först i min lista befinner sig 4000 km ifrån mig, så jag behöver främst komma åt bil #2.d01dj skrev:Varje bil på ditt konto representeras av ett ID-nummer. Det första appen gör innan den skickar ett kommando till en bil är att begära en lista med alla ID-nummer kopplade till ditt konto. I denna lista väljer appen alltid ut det första ID-numret och skickar kommandot till den bilen. Appen hanterar därför inte flera bilar på ett och samma konto särskilt väl (i dagens läge).
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
- EnTraktor
- Teslaägare
viewtopic.php?f=57&t=14091Henkens skrev:Hur fasen får man till en "token"?
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
- Henkens
- Teslaägare
Japp. Använde den mallen.EnTraktor skrev:viewtopic.php?f=57&t=14091Henkens skrev:Hur fasen får man till en "token"?

Provade att generera en token och fick en kod som jag använde i inloggningsrutan.
Det funkar på min MS90D -15
Blev lite tokigt när jag satt i bilen och testade dem olika funktionerna, fläkt, låsa och låsa upp utan Fob... Öppnade dörren och larmet gick....
Att låsa upp bilen utan Fob gick inte dock. Inga handtag kom ut. (fick använda teslas app för att få ut handtagen)
Vad mer kan man testa?
Val att "fälla ut handtag" kanske vid upplåsning?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Kan du testa att öppna konfigurationsdialogen genom att långtrycka på någon av genvägarna, gå ur dialogen genom att trycka "back" och sedan testa att låsa/låsa upp bilen igen? Om man aldrig har öppnat konfigurationsdialogen så saknar appen instruktioner för vad som ska göras när man låser/låser upp bilen. Detta är givetvis en bugg! Enligt API dokumentationen som finns ska handtagen fällas ut när appen skickar kommandot för att låsa upp bildörrarna.Att låsa upp bilen utan Fob gick inte dock. Inga handtag kom ut. (fick använda teslas app för att få ut handtagen)
Följande funktioner går att utföra:Vad mer kan man testa?
* Låsa/låsa upp - Långrtyck på ikonen för att konfigurera vad som ska hända när man låser/låser upp
* Starta HVAC - Långtryck på ikonen för att konfigurera vilken temperatur som ska ställas in
* Öppna frunken
* Starta defrost
* Öppna och lås upp laddport (Inget stöd för att stänga porten eftersom den stängs automatiskt)
- Henkens
- Teslaägare
Testade öppna konfigurationsmenyn en sväng. Nu kom handtagen ut.d01dj skrev:Kan du testa att öppna konfigurationsdialogen genom att långtrycka på någon av genvägarna, gå ur dialogen genom att trycka "back" och sedan testa att låsa/låsa upp bilen igen? Om man aldrig har öppnat konfigurationsdialogen så saknar appen instruktioner för vad som ska göras när man låser/låser upp bilen. Detta är givetvis en bugg! Enligt API dokumentationen som finns ska handtagen fällas ut när appen skickar kommandot för att låsa upp bildörrarna.Att låsa upp bilen utan Fob gick inte dock. Inga handtag kom ut. (fick använda teslas app för att få ut handtagen)
Följande funktioner går att utföra:Vad mer kan man testa?
* Låsa/låsa upp - Långrtyck på ikonen för att konfigurera vad som ska hända när man låser/låser upp
* Starta HVAC - Långtryck på ikonen för att konfigurera vilken temperatur som ska ställas in
* Öppna frunken
* Starta defrost
* Öppna och lås upp laddport (Inget stöd för att stänga porten eftersom den stängs automatiskt)
HVAC verkar funka. "MIN" temp
Frunken öppnas.
Defrostern funkar
Laddporten låses upp.
All check från min bil nu.
Bra funktioner
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
- Henkens
- Teslaägare
Kanske en instruktion hur man får fram en "Token" i playstore för de som inte vill skriva in sitt lösenord.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Tack Henkens! Precis denna typ av feedback jag hoppades få. Det är så lätt att missa uppenbara fel när man bara testar i sin egen miljö.
Jag ska fundera på instruktioner om token generering. Det kan utan tvivel göras bättre än idag men hur man än vänder och vrider på det så måste man mata in användar-ID och lösenord i antingen token generatorn eller, som i det här fallet, min app. Det handlar helt enkelt om vad man litar mest på. Teslafi (https://about.teslafi.com/api-tokens/) berör detta ämne ytligt och länkar enbart till den inofficiella Tesla API dokumentationen vilket inte är särskilt användbart för den stora massan. Jag är även tveksam till att rekommendera en token generator eftersom jag kan inte garantera att den inte har något fuffens för sig. Bäst hade varit om Tesla släppt en token generator men jag tror inte att oddsen för detta ser särskilt bra ut...
Jag ska fundera på instruktioner om token generering. Det kan utan tvivel göras bättre än idag men hur man än vänder och vrider på det så måste man mata in användar-ID och lösenord i antingen token generatorn eller, som i det här fallet, min app. Det handlar helt enkelt om vad man litar mest på. Teslafi (https://about.teslafi.com/api-tokens/) berör detta ämne ytligt och länkar enbart till den inofficiella Tesla API dokumentationen vilket inte är särskilt användbart för den stora massan. Jag är även tveksam till att rekommendera en token generator eftersom jag kan inte garantera att den inte har något fuffens för sig. Bäst hade varit om Tesla släppt en token generator men jag tror inte att oddsen för detta ser särskilt bra ut...
Nu fattade jag också, ingen widget!!
Fungerar utan problem, gillar verkligen att fönster som är öppna stängs när man låser bilen!
Verkar vara mycket snabb respons när man trycker på "knapparna".
Testar vidare...
TACK!

Fungerar utan problem, gillar verkligen att fönster som är öppna stängs när man låser bilen!

Verkar vara mycket snabb respons när man trycker på "knapparna".
Testar vidare...
TACK!
Jag vill nog också testa. Antar att genvägarna funkar även om man kör en annan launcher än Google-standard, typ Nova.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
zyax skrev:Jag vill nog också testa. Antar att genvägarna funkar även om man kör en annan launcher än Google-standard, typ Nova.
Jag kör Nova, funkar!!
Har nu installerat. Har inte velat ha andra appar eller widget för jag vill inte ha det för just bilen. Har en massa andra nyttiga widgets, men det här passade mig bra, det kommer användas. Känns som om jag saknat detta för jag vill egentligen pilla med appen så lite som möjligt men nå ett fåtal funktioner så snabbt som möjligt och då inte köra en widget. Android när det är som bäst, allt går att göra!bonath skrev:zyax skrev:Jag vill nog också testa. Antar att genvägarna funkar även om man kör en annan launcher än Google-standard, typ Nova.
Jag kör Nova, funkar!!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
- kalle_sala
- Teslaägare
Jag lyckas inte ens få igång appen, vart ska jag trycka någonstans? Hittar ingen "pencil" att trycka på? är det bredvid ficklampan som funktionerna ska ligga? Vart fyller jag i min Token? Kanske inte fungerar på en Samsung S10?
Edit:
Efter att ha frågat ungdomarna på här på jobbet så gick det! Man drar alltså ner fönstret två gånger, sedan så klickar man på de tre lodräta prickarna, väljer sedan knappordning, och sen så kan man dra in de olika snabbgenvägarna.
Edit:
Efter att ha frågat ungdomarna på här på jobbet så gick det! Man drar alltså ner fönstret två gånger, sedan så klickar man på de tre lodräta prickarna, väljer sedan knappordning, och sen så kan man dra in de olika snabbgenvägarna.

Senast redigerad av kalle_sala, redigerad totalt 1 gånger.