Svängradie på M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kiwi
Teslaägare
Kontakt:

Svängradie på M3

Inlägg av Kiwi »

Jag hittade inte något Black Friday-erbjudande hos Tesla, men det blev ändå så att jag beställde en Model 3. Extra allt. Och detta utan att ens ha provkört en Tesla... :shock:

Nå, förutom att oroa mig över vad grannarna kommer att säga, så är jag lite orolig över hur det kommer att gå att få in den i mitt garage.

Min gata är inte så bred och det krävs i princip att det är fritt på andra sidan för att jag ska kunna backa in med min nuvarande Golf (bensinversionen). Nu är M3 nästan en halv meter längre och någon centimeter bredare. Det känns som om svängradien behöver vara minst lika bra eller bättre för att det inte ska bli en massa körande fram och tillbaka.

Så hur är svängradien på M3?

Jag undrar egentligen också över varför vinterdäcken som finns som tillval vid köp är så otroligt dyra. Över 10 lakan per styck. Finns det några stora fördelar med att köpa dessa eller kan man lika gärna köpa ett par bra (men billigare) på annat håll? Men forumet lät mig inte söka efter »vinterdäck« eftersom det ordet är »för vanligt«. Intressant... :roll:

/ Kiwi
Användarvisningsbild
Erhafal
Teslaägare

Re: Svängradie på M3

Inlägg av Erhafal »

Bra där!
Man behöver inte provköra det är bara att köpa för om man har provkört orkar man knappt vänta på leverans :P

Antar att extra allt är performance och då blir ju däcken dyra. Men om du letar lite så har jag sett i några videos att det finns fälgar som är mindre som går på trots stora broms ok, och då sjunker ju priset. det betyder dock att du inte skall köpa vinterdäck av Tesla.

Jag bor i Falun, köpte odubbade Hakka av Euromaster som monterade dem på mina orginal 18" Aero. Sommardäcken åkte på de ursnygga dyraste fälgarna (TSW Chicane) jag någonsin köpt.
totalpris ca 24.000 för att de räknade fel på fälgarna ;)

Angående svängradien så tycker jag den är sämre än de bilar jag haft. Saab-95, Outlander, Outlander PHEV.
Har vridit ratten i "botten" fler gånger än tidigare. TM3 är dessutom bredare än man tror när man skall backa in i trånga utrymmen. Bra är dock att sensorerna talar om hur många cm som är kvar åt alla håll ner till 30cm sedan säger bilen stanna.

//Erik
-15 Outlander PHEV (såld)
-19 Tesla Mod 3 LR + drag (sedan 26 Sept 2019)
Användarvisningsbild
Kiwi
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Kiwi »

Erhafal skrev:
Angående svängradien så tycker jag den är sämre än de bilar jag haft. Saab-95, Outlander, Outlander PHEV.
Har vridit ratten i "botten" fler gånger än tidigare. TM3 är dessutom bredare än man tror när man skall backa in i trånga utrymmen. Bra är dock att sensorerna talar om hur många cm som är kvar åt alla håll ner till 30cm sedan säger bilen stanna.
Jag har nog inte 30 cm till godo nu med Golfen, så det lät ju mindre roligt. :lol:

Å andra sidan får jag backkamera nu, så en sak blir iaf bättre.

/ Kiwi
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Kiwi skrev:
Erhafal skrev:
Jag har nog inte 30 cm till godo nu med Golfen, så det lät ju mindre roligt. :lol:

Å andra sidan får jag backkamera nu, så en sak blir iaf bättre.

/ Kiwi
Bilens mått är:
Längd: 4694mm
Bredd med speglar: 2088mm
Bredd med infällda speglar 1933mm
Höjd 1443mm

Jämför med golf.. så ser du skillnaden.
Användarvisningsbild
Kiwi
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Kiwi »

metchristian skrev:
Bilens mått är:
Höjd 1443mm

Jo, de måtten har jag själv letat upp. Och bilen får absolut plats i garaget. Men nu är det svängradien jag är ute efter. :)

/ Kiwi
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Kiwi skrev:
Men nu är det svängradien jag är ute efter. :)

Jag tycker den är bra men jag hade en Citroen C5 innan.... :shock:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Kiwi skrev:
metchristian skrev:
Bilens mått är:
Höjd 1443mm

Jo, de måtten har jag själv letat upp. Och bilen får absolut plats i garaget. Men nu är det svängradien jag är ute efter. :)

/ Kiwi
Hittat: https://www.evspecifications.com/en/model/0a86df

11,8m svängradie..
Användarvisningsbild
Kiwi
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Kiwi »

metchristian skrev:
Tack för fyndet! :D

Fast riktigt så illa är det inte, lyckligtvis. 11,8 meter är svängdiametern. Och enligt denna sida är motsvarande mått för Golfen 10,9 meter, så jag får med andra ord det lite jobbigare att komma in i/ur garaget, men inte jättemycket mer.

/ Kiwi
Skriv svar