Från Passat Alltrack till Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Jonny »

Har nu efter mycket vånda lagt en beställning på en vit M3LR med dragkrok. Varför denna vånda?

Har tre barn i åldern 10, 14 och 16 år och sambo och hela familjen gillar skidåkning och friluftsliv. Vi bor i Jämtland och större delen av släkten på ca 30 mils avstånd norrut. Ja det är liksom utgångsläget. Kör idag en Passat Alltrack och då går allt detta så klart finfint att kombinera men det skaver att köra fossilt och jag ser både stora miljö- och teknikfördelar med eldrift.

Har övervägt en model S och tittat på begagnade men den blir rätt så dyr samtidigt som det upplevs som en model lite i slutet av sin livscykel. Mindre modern än Model 3 helt enkelt. Dessutom ingen dragkrok vilket ändå känns rätt viktigt. Model x vore förstås ett alternativ men känns både för stor till vardags och alldeles för dyr.

Så nu blir det till att lösa situationen med en M 3 istället.

Baksätet: När det häller plats för ungdomarna så tänker jag att baksätet ändå ska räcka till de få gånger vi ändå ska med hela familjen, bra ljud och USB anslutningar kanske kan få humöret att hålla i sig trots allt under långturerna;-)

Skidor och bagage: Här blir det nog en utmaning. Men jag hoppas kunna få på samma takbox som vi har idag på Alltracken men med 15 % lägre räckvidd som konsekvens. Bör ändå kunna ta oss 30 mil i nödfall. Värre blir det med pjäxor, skidkläder m.m. Men min förhoppning är att frunken och bagaget ändå ska fixa detta i kombo med en effektiv minimalistisk packning i övrigt.

Hund: Har vi inte ännu men önskemål finns. Får nog läggas på is helt enkelt, om de inte blir någon mkt liten variant.

Räckvidd: Inte som en dieselpassat förstås, men vi kommer så långt vi behöver och SC finns på sträckorna vi kör längs. Men inser att en 30 mila resa utan laddstopp med takbox, motvind och snödrev lär förbli en ren utopi.

Vinter: Risk förfrusna dörrar med mer, men stor lyx att få en i förtid uppvärmd bil.

Till vardags: Det mesta av vår körning handlar om detta och här tänker jag att de största fördelarna med M3 kommer fram. Inte så klumpig som Model S. Dessutom en alltid tankad bil genom hemmaladdning.

Ljud: Ser mycket fram mot bra billjud:-)

Miljö: Solceller på väg upp och detta i kombo med elbil känns ändå som framtiden även om batteritillverkningen nog har en del att önska på den fronten.

Ekonomi: Nja, här blir det svårt finna argument även för en Model 3. Passaten är relativt billig vad gäller både bränsle, skatt och försäkring. Men räknar förstås med lägre service och bränslekostnad för Teslan. Däremot är ju inköpspriset för Teslan sjukt högt och värdefallet lär bli svårt blunda för trots allt.

Summa summarum, kanske inte det mest rationella beslutet och en del uppoffringar blir det allt. Men men, vad gör man inte för att ta ett litet kliv in i framtiden :D

Säg nu till om jag missat några argument i jämförelsen, vill helst bara höra argument FÖR Teslan :D
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Kirre »

Har gjort en liknande resa som du nu planerar (dvs uppgradera min Passat Alltrack till en Tesla). Skillnaden att jag tog vägen via en Model S innan Model 3.

Anledningen till bytet var att jag blev så trött på VW var hur de ljög och fifflade kring Dieselgate och att det verkligen kändes som att fossilbils-tekniken hade nått vägs ände. Har inte ångrat mig en sekund sedan dess.
Bytet från S till 3 LR berodde egentligen på fyra saker, räckvidden, dragkroken, laddhastigheten och att S snart kommer i ny version och då inte ville sitta med nåt svårsålt. Lastutrymmesmässigt var det mer utrymme i S än Alltracken. Så är det inte i 3. Dock har man ju Frunken som lätt sväljer några pjäxor, hjälmar eller matkassar. Upplever även hela kupen (fram- och baksäten) som större och mer bekväma i 3an jämfört med Alltrack.
Räckviddsmässigt hade jag inte varit speciellt orolig då du skriver att du har SuC att välja på längst de vägar du åker. Kunde ibland uppleva laddtider som störande långa i min förra S men nu med 3an är det mycket bättre.

Edit. fyrhjulsdriften på Tesla är grymt mycket bättre än gamla haldex-tekniken på VW och andra fossilbilar!

Lycka till, du har gjort ett bra val! :)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
MEF
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2019 21:12

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av MEF »

Jag bytte från en Passat -18 (som jag var jättenöjd med för övrigt) till en M3 och jag har inte saknat Passaten en endaste gång. M3 är mycket bättre på allt som jag värdesätter.
Jag kör inte Tesla för att spara pengar ;) utan för att jag vill.

Du glömde väl inte att ange en refferalkod så att du får lite gratismil på SuC?
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av peken »

Jag kör passat GTE. Bor i norrland. Har tre barn (5, 9 och 11) och vi åker slalom på vintern. Blir någon tripp till fjällen ibland.
Har precis fått upp en 13020Wh solanläggning och hämtar min M3 LR awd 13 december. Är faktiskt inte det minsta orolig för räckvidd, bara man planerar lite.
Vi har en egolf också, men den tar vi inga långturer med.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Jonny »

Puuh, känner mig lite lugnare redan.

Har idag en årlig elförbrukning på 4500 kWh (fjärrvärme för uppvärmning)och planerar solcellsanläggning på 7000 kWh för att ta höjd för elbilsförbrukningen.

Kirre, har du kört med takbox för att kompensera för alltrackens utrymmen?
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av BrooklynS »

Vintertid har man inte mycket marginal ÖSTERSUND-Storuman och särskilt inte med takbox. 30 mil ganska precis.

Det är i dagsläget Dorotea och Jokkmokk som saknas i Superchargernätverket för att bekvämt kunna resa längs Sverige i inlandet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av LarsL »

Jonny skrev:
Baksätet: När det häller plats för ungdomarna så tänker jag att baksätet ändå ska räcka till de få gånger vi ändå ska med hela familjen, bra ljud och USB anslutningar kanske kan få humöret att hålla i sig trots allt under långturerna;-)
Jag har också tre barn, visserligen lite yngre 7, 10, 13 år men tar ju nästan mer plats i och med att en sitter på kudde. Alla upplever Model 3 som mer rymlig än E-klassen vi hade innan och Nissan Leaf. Glastaket är nog det som gör den största skillnaden när det gäller känslan.
Skidor och bagage: Här blir det nog en utmaning. Men jag hoppas kunna få på samma takbox som vi har idag på Alltracken men med 15 % lägre räckvidd som konsekvens. Bör ändå kunna ta oss 30 mil i nödfall. Värre blir det med pjäxor, skidkläder m.m. Men min förhoppning är att frunken och bagaget ändå ska fixa detta i kombo med en effektiv minimalistisk packning i övrigt.
Borde gå att fästa den gamla takboxen på de takräcken som finns att köpa till Model 3.
Det övriga bagaget är ganska rymligt i Model 3, vi har inga problem att packa ner för en weekend till oss 5. Enda problemet är att öppningen är liten så ska man in med stora saker kan det bli trassligt. Tesla har tänkt till lite med det dubbla golvet och gjort så att det går att skjuta fram så att brunnen under är helt åtkomlig. Har hittills inte behövt stuva eller kompromissa med packning.
Hund: Har vi inte ännu men önskemål finns. Får nog läggas på is helt enkelt, om de inte blir någon mkt liten variant.
Familjen vill också ha hund... vet inte hur jag ska göra där. Det känns dumt att kompromissa med hundtyp pga bilen. Men en lite mindre hund som går att ha i kupén är nog lösningen just nu.
Räckvidd: Inte som en dieselpassat förstås, men vi kommer så långt vi behöver och SC finns på sträckorna vi kör längs. Men inser att en 30 mila resa utan laddstopp med takbox, motvind och snödrev lär förbli en ren utopi.
Alla har räckviddsångest innan man köper bilen och innan man ger sig iväg på resan men det släpper för det mesta när man kommer igång. Har man snabbladdare utmed vägen så är det inga problem. Säg att du i normal fallet precis kommer fram om det då skulle hända något, snö, regn, motvind eller en omväg så behöver du ju bara stanna och ladda precis så du kommer vidare. Det behöver alltså inte bli mer än ett par minuter för att komma fram. Släpp tanken på att en tankning alltid tar lika lång tid och att du alltid måste tanka fullt.
Vinter: Risk förfrusna dörrar med mer, men stor lyx att få en i förtid uppvärmd bil.
Är nog inte större problem än med någon annan bil, fördelen är som sagt att den går att förvärma.
Ekonomi: Nja, här blir det svårt finna argument även för en Model 3. Passaten är relativt billig vad gäller både bränsle, skatt och försäkring. Men räknar förstås med lägre service och bränslekostnad för Teslan. Däremot är ju inköpspriset för Teslan sjukt högt och värdefallet lär bli svårt blunda för trots allt.
Beror helt på hur mycket man kör. Om du kör över 2500 mil borde Model 3 bli billigare än motsvarande fossilbil.

När det gäller andrahandsvärdet är ju en elbil helt överlägsen. Begagnat priserna har ju hittills varit riktigt höga och så kommer det fortsätta tills marknaden kommit i balans igen. Fossilbilar kommer ju att gå mot ett nollvärde någon gång fram till 2030, sedan kanske vissa modeller går att sälja till museum.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av LarsL »

BrooklynS skrev:
Vintertid har man inte mycket marginal ÖSTERSUND-Storuman och särskilt inte med takbox. 30 mil ganska precis.
Verkar som att det skulle behövas en snabbladdare i Strömsund, Dorotea och Vilhelmina. Nu föreslår ABRP ett 1h 30min stopp på Typ2 när jag planerar med SR+ ”Heavy snow”.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Jonny »

Ja en snabbladdare i Dorotea skulle få många att kunna koppla av en del. Vem kontaktar vi angående detta önskemål tro?
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Zalman3 »

Passat Alltrack förmånsvärde 2019, ca 48.000kr.
2020 ca 78.000kr.
En höjning med ca 84%!

Förstår att folk rusar till Tesla 3 istället.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Jonny »

I mitt fall blir det till att handla privat och då har förstås inte förmånsvärdet någon betydelse. Blir alltså bra mycket dyrare än en ny Passat. Funderar just nu på bästa finansieringsformen.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Kirre »

Jonny skrev:
Kirre, har du kört med takbox för att kompensera för alltrackens utrymmen?
Nope, behövdes aldrig med min S och hittills inte med min 3a heller.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1830
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av BrooklynS »

Jonny skrev:
Ja en snabbladdare i Dorotea skulle få många att kunna koppla av en del. Vem kontaktar vi angående detta önskemål tro?

Haha, blev tvungen att prova iaf!

Bild

Vääääldigt segt men absolut en marginalhöjare om vädret är sämre och en kaffe på Görans Konditori är alltid rätt.

InCharge var lätt att installera och laddningen är gratis än så länge.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
BrooklynS skrev:
Vintertid har man inte mycket marginal ÖSTERSUND-Storuman och särskilt inte med takbox. 30 mil ganska precis.
Verkar som att det skulle behövas en snabbladdare i Strömsund, Dorotea och Vilhelmina. Nu föreslår ABRP ett 1h 30min stopp på Typ2 när jag planerar med SR+ ”Heavy snow”.
Var det inte en på G i Strömsund? Eller minns jag alldeles fel?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Jonny »

Haha, blev tvungen att prova iaf!

Bild

Vääääldigt segt men absolut en marginalhöjare om vädret är sämre och en kaffe på Görans Konditori är alltid rätt.

InCharge var lätt att installera och laddningen är gratis än så länge.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro[/quote]

Ja men då finns ju en bra lösning vid oväder. Men behövs då någon annan kabel/kontakt eller funkar den som följer med bilen?
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 130
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Alfa »

Köp en box att sätta på dragkroken. Det påverkar räckvidden mindre än takboxen. Ska du packa mycket använd båda.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Jonny »

Alfa skrev:
Köp en box att sätta på dragkroken. Det påverkar räckvidden mindre än takboxen. Ska du packa mycket använd båda.
Hittar en thulebox men den fixar nog inte mina skidor över 2 m.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8745
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Pontus »

En till fördel är väl att när er 16 åring om 1-2 år vill låna bilen kan ni se hur hen kör på era telefoner och bara den vetskapen kanske kan få en positiv inverkan på alla :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
Inlägg: 11068
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Fredrik j »

Kan man se live på telefonen när en tesla används?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
Kan man se live på telefonen när en tesla används?
Japp
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Arctic
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 17 mar 2018 17:03

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Arctic »

Bjelke skrev:
LarsL skrev:
BrooklynS skrev:
Vintertid har man inte mycket marginal ÖSTERSUND-Storuman och särskilt inte med takbox. 30 mil ganska precis.
Verkar som att det skulle behövas en snabbladdare i Strömsund, Dorotea och Vilhelmina. Nu föreslår ABRP ett 1h 30min stopp på Typ2 när jag planerar med SR+ ”Heavy snow”.
Var det inte en på G i Strömsund? Eller minns jag alldeles fel?
Det var en på g i Strömsund (och en i Hammerdal) med beviljade bidrag. Kontaktade kommunen för någon månad sen och tydligen hade investerarna dragit sig ur. Synd, för en snabbladdare i Strömsund skulle göra susen för täckningen
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Snubblaren »

Kanske lite OT men finns det någon skidhållare till dragkrok?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av taliz »

Snubblaren skrev:
Kanske lite OT men finns det någon skidhållare till dragkrok?
Har för mig jag sett sånna, där de står vertikalt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av Daniel R »

Hej,

Har brottats med samma frågeställning i ett par år, men har till slut kommit fram till att vänta på Model Y. Kan i bästa fall komma om 18 månader.

För mig känns det märkligt att köpa en bil som lastar mindre än den Outlander laddhybrid vi har nu. Den är ofta proppfull när vi ska på semester med två små barn och div sportutrustning. Har Thules cykelställ för fyra cyklar och skaffade nyligen deras största takbox. Å andra sidan har jag bekanta som åkt på semester med två små barn utan problem i sin M3.

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Från Passat Alltrack till Model 3

Inlägg av taliz »

Det är väl mänsklig natur att anpassa sig...
Har man en liten bil fyller man den. Har man en stor fyller man den.
Som med resväskor typ.
Många packar ju mkt de egentligen inte behöver.
Själv klarar jag mig med en liten ryggsäck oavsett om jag är borta tre veckor eller tre månader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar