M3P hur tänkte ni?
Moderator: Redaktion
Re: M3P hur tänkte ni?
Tanken med tråden var att vi som beställt eller äger en m3p skulle ha något gemensamt förutom den andra stora familjen 

Köpte en M3P- 18” eftersom den är prisvärd i förhållande till vad man får. Dessutom ville jag ha dragkrok och jag ville INTE ha sänkt chassi och feta hjul.
514 hk efter uppdateringen. (360x1,05x1,36)
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
514 hk efter uppdateringen. (360x1,05x1,36)
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
-
Du menar 330..?taliz skrev:Nej, mätningar efter senaste update visar närmare 440kw.Anderssons skrev:Nja 500hk menar du väl.taliz skrev:Det är stor skillnad i acceleration. Sen får man också som sagt betydligt bättre bromsar(rejäla Brembo), bättre väghållning(sänkt, men långt ifrån obekväm), större däck och fälg samt trackmode som är riktigt kul.Anderssons skrev:Ja LR och P går väl jämt efter typ 50? Bara från stillastående som jag förstår är skillnaden.HenricL skrev:Hade det funnits P3 med 18 tum hjulen hade jag tagit den. Men en vanlig LR AWD som jag har, har sjukt bra tryck så kan inte säga att jag är missnöjd
/Henric
Det är närmare 600hk i Performance efter senaste uppgraderingen.
LR är ca 40-50hk under P?
LR är rätt rejält strypt, den är inte långsam men det är stor skillnad.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
I scan my tesla efter uppdatering fick teslabjorn 446kW, men det kanske är från batteriet, inte det som räknas?
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
598 HK vore nåtTellus skrev:I scan my tesla efter uppdatering fick teslabjorn 446kW, men det kanske är från batteriet, inte det som räknas?

-
Skulle nog säga mer närmare 500hk..Jonas B skrev:598 HK vore nåtTellus skrev:I scan my tesla efter uppdatering fick teslabjorn 446kW, men det kanske är från batteriet, inte det som räknas?Hoppas någon kan verifiera det.
Tror LR ligger ca 450
M3P hur tänkte ni?
Hur kan du få 446kw till ”närmare 500hk”?!Anderssons skrev:Skulle nog säga mer närmare 500hk..Jonas B skrev:598 HK vore nåtTellus skrev:I scan my tesla efter uppdatering fick teslabjorn 446kW, men det kanske är från batteriet, inte det som räknas?Hoppas någon kan verifiera det.
Tror LR ligger ca 450

Det är som Jonas skriver 598hk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
jag tror begpriset på performance kommer bli väldigt bra. förmodligen bättre än mellanskillnaden i nypris idag. det är förmånsvärdet som 'tryckt' ner försäljningen av den. inte den relativt modesta prisskillnaden mot lr.taliz skrev:
Men men, jag ska inte lägga mer energi på att försöka övertyga folk. Ju färre som köper P desto mer blir min värd beggad.
när det blir privatköp av begbilar så är förmånsvärdet ingen block längre.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Kan det vara så att vid hästkraft certifiering så måste effekten lämnas under ett visst antal sekunder? DIN o SAE eller vad det nu hette förr.taliz skrev:Hur kan du få 446kw till ”närmare 500hk”?!Anderssons skrev:Skulle nog säga mer närmare 500hk..Jonas B skrev:598 HK vore nåtTellus skrev:I scan my tesla efter uppdatering fick teslabjorn 446kW, men det kanske är från batteriet, inte det som räknas?Hoppas någon kan verifiera det.
Tror LR ligger ca 450
Ser i Teslabjörn videon att bakmotorn lämnar ~250kW samtidigt som den främre lämnar ~180kW, det blir 430kW dvs 577hk.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Ja det är ju väldigt oklart. I början reggades ju många Tesla med under 100kw effekt, för det var vad de kunde leverera konstant under 30 min, eller nått sånt.Tellus skrev:Kan det vara så att vid hästkraft certifiering så måste effekten lämnas under ett visst antal sekunder? DIN o SAE eller vad det nu hette förr.taliz skrev:Hur kan du få 446kw till ”närmare 500hk”?!Anderssons skrev:Skulle nog säga mer närmare 500hk..Jonas B skrev:598 HK vore nåtTellus skrev:I scan my tesla efter uppdatering fick teslabjorn 446kW, men det kanske är från batteriet, inte det som räknas?Hoppas någon kan verifiera det.
Tror LR ligger ca 450
Ser i Teslabjörn videon att bakmotorn lämnar ~250kW samtidigt som den främre lämnar ~180kW, det blir 430kW dvs 577hk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
tobiaslej skrev:jag tror begpriset på performance kommer bli väldigt bra. förmodligen bättre än mellanskillnaden i nypris idag. det är förmånsvärdet som 'tryckt' ner försäljningen av den. inte den relativt modesta prisskillnaden mot lr.taliz skrev:
Men men, jag ska inte lägga mer energi på att försöka övertyga folk. Ju färre som köper P desto mer blir min värd beggad.
när det blir privatköp av begbilar så är förmånsvärdet ingen block längre.
Förmånsvärdet är lika oavsett om bilen är begagnad. Många som köper tesla är företagare så jag tror man (tappar) många pga det typ dubbla förmånsvärdet.
Jag köper min privat och med ett merpris på endast 40.000:- upp från "volymmodellen" LR så fanns det ingen anledning till att inte välja Performance, tycker sällan något varit så prisvärt som just den mellanskillnaden. Med tanke på utbudet så kan jag tänka mig att den skillnaden består även på begagnatmarknaden. Visserligen sägs det att komforten och ljudnivån är sämre i P än i LR men det kan man nog stå ut med.
Dragkrok vill jag gärna ha, men då inte heller LR får dra mer än modesta 1000 kg så tycker jag det diskvalificerar argumentet för egen del, för så lätta släp har jag inte så jag får dra dem med en LR heller. Så där får andrabilen eller tredjebilen i hushållet rycka in när det behövs. Men hoppas ändå på att de ändrar på reglerna om eftermontering så småningom, och gärna då med högre dragvikt. (Elon, lyssnar du?
)
20"-hjul är inte något jag hade valt själv men eftersom de följer med så får de sitta där. På sommaren. Teslas erbjudna vinterhjul valde jag medvetet bort från beställningen, mycket pga att priset för dem överstiger priset för Performance, men även för att de hade blivit likadana som sommarhjulen, samt att jag genom att köpa dem själv kan välja mindre fälgdiameter på dem än 20", med dess större utbud av vinterdäck att välja på.
Prestandan däremot, den tycker jag är viktig och var det avgörande skälet. Prispåslaget hade behövt vara bra mycket större för att jag skulle avstå från att välja P istället för LR
Dragkrok vill jag gärna ha, men då inte heller LR får dra mer än modesta 1000 kg så tycker jag det diskvalificerar argumentet för egen del, för så lätta släp har jag inte så jag får dra dem med en LR heller. Så där får andrabilen eller tredjebilen i hushållet rycka in när det behövs. Men hoppas ändå på att de ändrar på reglerna om eftermontering så småningom, och gärna då med högre dragvikt. (Elon, lyssnar du?

20"-hjul är inte något jag hade valt själv men eftersom de följer med så får de sitta där. På sommaren. Teslas erbjudna vinterhjul valde jag medvetet bort från beställningen, mycket pga att priset för dem överstiger priset för Performance, men även för att de hade blivit likadana som sommarhjulen, samt att jag genom att köpa dem själv kan välja mindre fälgdiameter på dem än 20", med dess större utbud av vinterdäck att välja på.
Prestandan däremot, den tycker jag är viktig och var det avgörande skälet. Prispåslaget hade behövt vara bra mycket större för att jag skulle avstå från att välja P istället för LR

Röd 3 Performance FSD, tillverkad 2020-01
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10
Svart X 100 D Long Range 6-sits, tillverkad 2019-10