Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model 3
Tesla ringde vid lunchen och undrade om jag kan hämta bilen redan på torsdag eller fredag. Bokade leveransen på torsdag kl 9 

7/10-19, Model 3 SR+, blå med dragkrok och svart-vit interiör
Nice! Själv fick jag leverans 12 december vilket jag inte kan. Frågade om jag kunde få hämta tidigare, men det gick då inte. Så fick ändra till 13 december.azimuth skrev:Tesla ringde vid lunchen och undrade om jag kan hämta bilen redan på torsdag eller fredag. Bokade leveransen på torsdag kl 9
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
- powerman5k
- Teslaägare
Jag börjar bli lite avis på alla som ska få åka och hämta sina bilar nu... Men, men, min tid kommer nog snart hoppas jag...
Vit M3 LR med dragkrok Beställd 15/11 VIN 25/11. Preliminär leverans 27/12.
Som jag skrivit tidigare kommer det ett rejält lass med M3:or nu så jag skulle gissa att 90% av alla som beställt innan det slog över på februari kommer att få sina bilar innan årsskiftet.powerman5k skrev:Jag börjar bli lite avis på alla som ska få åka och hämta sina bilar nu... Men, men, min tid kommer nog snart hoppas jag...
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Får vänta till februari men tänkte vara lite beredd ändå om lagerbil med samma spec dyker upp. Men takräcken kommer att vara ett måste. Någon som vet hur lång tid det kan ta att få hem sådana (dyrgripar).
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Jag beställde ett par ”för säkerhetsskull”. Det var för ett par veckor sedan och dom kom på ett par dar. Från Teslas lager i Holland om jag inte missminner mig?Jonny skrev:Får vänta till februari men tänkte vara lite beredd ändå om lagerbil med samma spec dyker upp. Men takräcken kommer att vara ett måste. Någon som vet hur lång tid det kan ta att få hem sådana (dyrgripar).
Jag köpte i förväg för att inte stå utan när skidsäsongen drar igång.
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit
Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Intressant. Lite smygoptimistisk blir man allt.grenhall skrev:Som jag skrivit tidigare kommer det ett rejält lass med M3:or nu så jag skulle gissa att 90% av alla som beställt innan det slog över på februari kommer att få sina bilar innan årsskiftet.powerman5k skrev:Jag börjar bli lite avis på alla som ska få åka och hämta sina bilar nu... Men, men, min tid kommer nog snart hoppas jag...
Ang. ditt påstående om 90%, dessa 90, har de fått VIN? Eller väntar de på VIN?
Beställt 15/10 -19, Model 3 SR+, White Pearl
Det är säkert blandat ärligt talat. Allt jag kan tala av är erfarenhet från Teslas tidigare kvartal. Det brukar vara väldigt hårt pressat så egentligen är det dumt att ta en bil nu för det kommer inte bli långa leveransmöten direkt.admin skrev:Intressant. Lite smygoptimistisk blir man allt.grenhall skrev:Som jag skrivit tidigare kommer det ett rejält lass med M3:or nu så jag skulle gissa att 90% av alla som beställt innan det slog över på februari kommer att få sina bilar innan årsskiftet.powerman5k skrev:Jag börjar bli lite avis på alla som ska få åka och hämta sina bilar nu... Men, men, min tid kommer nog snart hoppas jag...
Ang. ditt påstående om 90%, dessa 90, har de fått VIN? Eller väntar de på VIN?

Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Beställde min den första december och min kontaktperson på tesla skrev idag att de ska göra allt de kan för att jag ska få den innan årsskiftet. För några veckor sedan (innan jag fick tummen ur) skrev han 1-3 månader.
______
M3 long range med krok.
M3 long range med krok.
Vad ska du med ett långt leveransmöte till?grenhall skrev:Det är säkert blandat ärligt talat. Allt jag kan tala av är erfarenhet från Teslas tidigare kvartal. Det brukar vara väldigt hårt pressat så egentligen är det dumt att ta en bil nu för det kommer inte bli långa leveransmöten direkt.
Jag vet inte hur du tog emot din bil men när jag köpte min så hade vi en timmes möte där hela bilen gicks igenom och alla dess funktioner förklarades. Vilket var helt onödigt för min del men jag kan tänka mig att det är otroligt bra för alla som inte är maniska. Hela leveransen bör upplevas som lite speciell och det har Tesla varit duktiga på förut. Men som föregående Teslaägare så kommer jag gå igenom bilen på alla sätt jag känner till så ett längre leveransmöte kommer ändå krävas.LarsL skrev:Vad ska du med ett långt leveransmöte till?grenhall skrev:Det är säkert blandat ärligt talat. Allt jag kan tala av är erfarenhet från Teslas tidigare kvartal. Det brukar vara väldigt hårt pressat så egentligen är det dumt att ta en bil nu för det kommer inte bli långa leveransmöten direkt.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Har du några tips på något speciellt man ska tänka på som ny Teslaägare och framförallt för Model 3?grenhall skrev:Jag vet inte hur du tog emot din bil men när jag köpte min så hade vi en timmes möte där hela bilen gicks igenom och alla dess funktioner förklarades. Vilket var helt onödigt för min del men jag kan tänka mig att det är otroligt bra för alla som inte är maniska. Hela leveransen bör upplevas som lite speciell och det har Tesla varit duktiga på förut. Men som föregående Teslaägare så kommer jag gå igenom bilen på alla sätt jag känner till så ett längre leveransmöte kommer ändå krävas.

M3 LR AWD 2020
Absolut! Det viktigaste att kolla vid leverans är lackskador för dessa kommer du få svårt att övertyga Tesla om i efterhand. Formpassning på delar och allmänna konstigheter som missljud osv. är viktigt att notera och upprätta ett garantiärende för så detta kan åtgärdas så fort som möjligt.lukasf skrev:Har du några tips på något speciellt man ska tänka på som ny Teslaägare och framförallt för Model 3?grenhall skrev:Jag vet inte hur du tog emot din bil men när jag köpte min så hade vi en timmes möte där hela bilen gicks igenom och alla dess funktioner förklarades. Vilket var helt onödigt för min del men jag kan tänka mig att det är otroligt bra för alla som inte är maniska. Hela leveransen bör upplevas som lite speciell och det har Tesla varit duktiga på förut. Men som föregående Teslaägare så kommer jag gå igenom bilen på alla sätt jag känner till så ett längre leveransmöte kommer ändå krävas.
Här är en utomordentlig checklista som man bör gå igenom när man hämtar bilen.
viewtopic.php?f=51&t=19118#p386713
På tal om leveranser av lagerbilar så fick jag följande svar av Tesla idag (beställde lagerbil den 29/11):
Tesla skrev:Hej Mattias,
Tack för ert mail.
Uppskattad leveranstid på denna är mot slutet på December/ början på Januari. Bilarna har tyvärr inte ankommit ännu, men är på god väg.
Ha en fin fortsättning på dagen.
Med vänliga hälsningar,
Delivery Team Sweden
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Finns det någon som vet ungefär hur lång tid det brukar ta från det att man får VIN via tillägget i chrome tills dess att man får leverans?
Jag har VIN i källkoden men ser inte på själva sidan och har inte hört något från delivery. Man undrar ju om de hinner leverera innan jul...
Jag har VIN i källkoden men ser inte på själva sidan och har inte hört något från delivery. Man undrar ju om de hinner leverera innan jul...
- xanderhook
- Teslaägare
Samma här! När jag frågat, så säger de bara att "leverans lär bli under andra halvan av december"... Man blir ju galet frustrerad av att vänta...calippo skrev:Finns det någon som vet ungefär hur lång tid det brukar ta från det att man får VIN via tillägget i chrome tills dess att man får leverans?

2020 Model 3 LR AWD, Midnight Silver, 18", drag
[o]Kia Niro Hybrid, Mini Cooper S, BMW 3-serie, Land Rover Discovery V8, Range Rover V8 [/o]
[o]Kia Niro Hybrid, Mini Cooper S, BMW 3-serie, Land Rover Discovery V8, Range Rover V8 [/o]
Nu dök det upp en lagerbil med samma spec som den jag beställt ( vit M3LR med drag) så jag tog tillfället i akt. I Märsta tydligen. Nu gäller det bara att hitta vinterhjul att slänga på när det blir dags att hämta. När det nu kan bli dags? Och har någon tips på hur jag löser vinterhjul så säg till. Bor i Jämtland och det är dubb som gäller. Sitter 19 tums sommarhjul på bilen. Tänkt mig 18 tum för vinterföret.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
- xanderhook
- Teslaägare
Oftast finns inte "lagerbilar" i Sverige än, utan är någonstans på en båt eller en lastbil på väg hit från Kalifornien. Om du inte får någon träff på ditt VIN-nummer på car.info så har bilen inte fått svenskt registreringsnummer än.Jonny skrev:Nu dök det upp en lagerbil med samma spec som den jag beställt ( vit M3LR med drag) så jag tog tillfället i akt. I Märsta tydligen. Nu gäller det bara att hitta vinterhjul att slänga på när det blir dags att hämta. När det nu kan bli dags? Och har någon tips på hur jag löser vinterhjul så säg till. Bor i Jämtland och det är dubb som gäller. Sitter 19 tums sommarhjul på bilen. Tänkt mig 18 tum för vinterföret.
Tesla (Elon Musk i mail häromdagen( har dock sagt att deras främsta mål just nu är att se till att alla får sina bilar innan årsskiftet. Jag plockade en lagerbil den 22/11, men har inte fått leveransdatum än. Siktar in mig på nyårsafton kl 23:59!

2020 Model 3 LR AWD, Midnight Silver, 18", drag
Samma spec som jag, fast jag beställde med 18" till v-däcken så det kommer sättas på bilen på Trosta innan leverans.Jonny skrev:Nu dök det upp en lagerbil med samma spec som den jag beställt ( vit M3LR med drag) så jag tog tillfället i akt. I Märsta tydligen. Nu gäller det bara att hitta vinterhjul att slänga på när det blir dags att hämta. När det nu kan bli dags? Och har någon tips på hur jag löser vinterhjul så säg till. Bor i Jämtland och det är dubb som gäller. Sitter 19 tums sommarhjul på bilen. Tänkt mig 18 tum för vinterföret.
Nyfiken, var det du som knep bilen med VIN som slutade på 8621 ??? Isåfall åkte dom nig genom produktionslinan tillsammans, min slutar på 8626.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Nybörjare här. Var hittar jag VIN koden då? Beställningsnummer ser jag men det är väl något helt annat. Ursäkta okunnigheten.peken skrev:Samma spec som jag, fast jag beställde med 18" till v-däcken så det kommer sättas på bilen på Trosta innan leverans.Jonny skrev:Nu dök det upp en lagerbil med samma spec som den jag beställt ( vit M3LR med drag) så jag tog tillfället i akt. I Märsta tydligen. Nu gäller det bara att hitta vinterhjul att slänga på när det blir dags att hämta. När det nu kan bli dags? Och har någon tips på hur jag löser vinterhjul så säg till. Bor i Jämtland och det är dubb som gäller. Sitter 19 tums sommarhjul på bilen. Tänkt mig 18 tum för vinterföret.
Nyfiken, var det du som knep bilen med VIN som slutade på 8621 ??? Isåfall åkte dom nig genom produktionslinan tillsammans, min slutar på 8626.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Om du kör Chrome, installera följande:Jonny skrev:Nybörjare här. Var hittar jag VIN koden då? Beställningsnummer ser jag men det är väl något helt annat. Ursäkta okunnigheten.peken skrev:Samma spec som jag, fast jag beställde med 18" till v-däcken så det kommer sättas på bilen på Trosta innan leverans.Jonny skrev:Nu dök det upp en lagerbil med samma spec som den jag beställt ( vit M3LR med drag) så jag tog tillfället i akt. I Märsta tydligen. Nu gäller det bara att hitta vinterhjul att slänga på när det blir dags att hämta. När det nu kan bli dags? Och har någon tips på hur jag löser vinterhjul så säg till. Bor i Jämtland och det är dubb som gäller. Sitter 19 tums sommarhjul på bilen. Tänkt mig 18 tum för vinterföret.
https://chrome.google.com/webstore/deta ... fanf?hl=en
Logga sedan in på ditt konto på tesla.com och gå in på hantera på din bil. Klickar du på den röda tesla ikonen uppe till höger i Chrome kommer du se om du har VIN nummer gömt på sidan.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Har man beställt en lagerbil står VIN på handpenningfakturan.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
En båt som anländer ca kl 12:00 i holland idag. Borde vara rätt många bilar med så hoppas det dyker upp en hel del vita SR+ bilar

Jo det var visst jag det:-). Får se om den nu anländer före februari som var utlovat i min tidigare beställning.peken skrev:Samma spec som jag, fast jag beställde med 18" till v-däcken så det kommer sättas på bilen på Trosta innan leverans.Jonny skrev:Nu dök det upp en lagerbil med samma spec som den jag beställt ( vit M3LR med drag) så jag tog tillfället i akt. I Märsta tydligen. Nu gäller det bara att hitta vinterhjul att slänga på när det blir dags att hämta. När det nu kan bli dags? Och har någon tips på hur jag löser vinterhjul så säg till. Bor i Jämtland och det är dubb som gäller. Sitter 19 tums sommarhjul på bilen. Tänkt mig 18 tum för vinterföret.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
Hej
Gick med i TCS idag och hittar redan en massa bra info här
2019-11-22 @ 11:11
Beställde online en Tesla Model 3 Long range AWD, dragkrok, autopilot, pärlemovit, svart premium inredning, 19" sportfälgar sommardäck, 18" vinterdäck dubbade Nokian, stänkskydd runt om (ingår numera gratis). Betalade 15K handpenning med kort.
2019-11-22 @ 21:58
Fick ett reservationsnr RN112246295 och ombads lägga in diverse kunduppgifter. Men det gick ej pga online systemfel.
2019-11-23 @ 10:25
Kunde ej slutföra ovan tog därför ny kontakt med Täby-kontoret som hjälpte till och gjorde det "manuellt" igen. Tesla håller på och byter datasystem och därför har det varit en del strul med nya orders sa han...
2019-11-25 @ 13:16
Hade strul m att komma in i Tesla-appen innan och se beställningen på bilen. Men nu funkar det också.
2019-11-29
Beställt ett gäng "must haves" tillbehör till bilen fr Amazon m.fl. på Black Friday
### Uppdateringar fr originalposten;
2019-12-09
Blev erbjuden en matchande bil med leverans den 17/12. Tackade nej, då vi ej fått upp laddstolpen (WC) m.m. än. Blir leverans i slutet av januari eller början av februari istället.
Har beställt både sommardäck och vinterdäck på fälg och frågade då om man kan förbeställa m vinterdäck på vid leverans. Fick då veta att Tesla alltid levererar de däck som krävs det aktuella datumet för leverans. Så det blir leverans m vinterdäcken på.
2019-12-06
Leverans fr Amazon med 500Gb SSD (för kamerainsp.), 15" skärmskydd, rostfria perfomance-pedaler och "Open door" dekaler. Mer kommer senare.
2019-12-12
Leverans fr Tesla med laddstolpe (WC), all weather gummi-mattor, 1:a hjälpen kit, laddkablar, wheel cap kit och kepa
Kommer uppdatera denna post vart efter något händer som har med beställningen / leveransen att göra...
Gick med i TCS idag och hittar redan en massa bra info här

2019-11-22 @ 11:11
Beställde online en Tesla Model 3 Long range AWD, dragkrok, autopilot, pärlemovit, svart premium inredning, 19" sportfälgar sommardäck, 18" vinterdäck dubbade Nokian, stänkskydd runt om (ingår numera gratis). Betalade 15K handpenning med kort.
2019-11-22 @ 21:58
Fick ett reservationsnr RN112246295 och ombads lägga in diverse kunduppgifter. Men det gick ej pga online systemfel.
2019-11-23 @ 10:25
Kunde ej slutföra ovan tog därför ny kontakt med Täby-kontoret som hjälpte till och gjorde det "manuellt" igen. Tesla håller på och byter datasystem och därför har det varit en del strul med nya orders sa han...
2019-11-25 @ 13:16
Hade strul m att komma in i Tesla-appen innan och se beställningen på bilen. Men nu funkar det också.
2019-11-29
Beställt ett gäng "must haves" tillbehör till bilen fr Amazon m.fl. på Black Friday

### Uppdateringar fr originalposten;
2019-12-09
Blev erbjuden en matchande bil med leverans den 17/12. Tackade nej, då vi ej fått upp laddstolpen (WC) m.m. än. Blir leverans i slutet av januari eller början av februari istället.
Har beställt både sommardäck och vinterdäck på fälg och frågade då om man kan förbeställa m vinterdäck på vid leverans. Fick då veta att Tesla alltid levererar de däck som krävs det aktuella datumet för leverans. Så det blir leverans m vinterdäcken på.
2019-12-06
Leverans fr Amazon med 500Gb SSD (för kamerainsp.), 15" skärmskydd, rostfria perfomance-pedaler och "Open door" dekaler. Mer kommer senare.
2019-12-12
Leverans fr Tesla med laddstolpe (WC), all weather gummi-mattor, 1:a hjälpen kit, laddkablar, wheel cap kit och kepa

Kommer uppdatera denna post vart efter något händer som har med beställningen / leveransen att göra...
Senast redigerad av _Peter, redigerad totalt 2 gång.
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... 
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller & batterier hemma

Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller & batterier hemma
Jag fick leverans 12 december, men var tyvärr tvungen att ändra till 13 dec då jag inte kunde på torsdagen. Jag har blivit informerad att min bil ska komma till Trosta Park igår eller idag. Kan ju tycka att din bil borde vara i Europa då min är det.Jonny skrev:Jo det var visst jag det:-). Får se om den nu anländer före februari som var utlovat i min tidigare beställning.peken skrev:Samma spec som jag, fast jag beställde med 18" till v-däcken så det kommer sättas på bilen på Trosta innan leverans.Jonny skrev:Nu dök det upp en lagerbil med samma spec som den jag beställt ( vit M3LR med drag) så jag tog tillfället i akt. I Märsta tydligen. Nu gäller det bara att hitta vinterhjul att slänga på när det blir dags att hämta. När det nu kan bli dags? Och har någon tips på hur jag löser vinterhjul så säg till. Bor i Jämtland och det är dubb som gäller. Sitter 19 tums sommarhjul på bilen. Tänkt mig 18 tum för vinterföret.