1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av Jerker »

Jag har ju bara ägt Zoe före Teslan och är därför van vid att kunna ladda hemma med 3-fas. Den UMC som följer med Tesla nu är ju bara 1-fas och därför beslöt jag mig för att behålla min 3-fas laddkabel och inte låta den följa med i försäljningen av Zoen. Men jag känner köparna och de hade inte hunnit bestämma sig för vilken laddlösning de skulle välja så de fick låna 3-faskabeln och nu, 5 veckor senare, har jag fått tillbaka den.

Jag har alltså fått nöja mig med att bara kunna ladda 1-fas under min första tid med 3:an och nu vet jag att jag verkligen vill kunna ladda med 3-fas hemma! Det har varit rätt många ggr som jag har kommit hem sent efter att ha åkt rätt långt och ska iväg tidigt och åka rätt långt igen och detta har ibland tvingat mig att snabbladda nära hemmet för att inte ha för lite i batteriet morgonen därpå.

För mig är det alltså inte bara en praktisk utan också en ekonomisk fråga att kunna ladda med 3-fas hemma eftersom det är billigare än att ladda borta. Det är ju också ett ekonomiskt argument med 3-fas eftersom jag annars skulle tvingas höja mätarsäkringen och få en högra fast kostnad om jag ska klara mig på 1-fas.

På olika forum har detta diskuterats och många ifrågasätter att man skulle behöva 3-fas och det är naturligtvis väldigt individuellt, men nu vet jag, efter att ha tvingats leva med 1-fas några veckor, att det definitivt inte är ett alternativ i längden för min del. Mitt körmönster är sådant att jag inte klarar mig utan 3-fas.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av taliz »

Det är ju inte för inte som WC är trefas...
Dags för en sån kanske?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Det är ju inte för inte som WC är trefas...
Dags för en sån kanske? Bild
Jag vet det, men en medtagbar laddsladd är långt mer användbar. Nu har jag redan en sån så jag har ingen anledning att byta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av LarsL »

De gånger jag saknat 3-fas laddning är när vi kommer på att vi ska iväg på lördagsmorgonen och vill ladda till 100%. Då tar det ju på tok för lång tid med 3 kW och hade gjort stor skillnad att få i 11 kW istället.

Till vardags laddar jag till 80% och det har funkat utan att jag har behövt kompromissa alls. Igår åkte jag tex till tippen med hästtransporten efter jobbet. Jag har typ 2 mil till tippen så det suger ut många elektroner. Men trots det hade jag ändå 80% när jag skulle åka imorse.

Naturligtvis måste alla analysera sitt kör mönster och sina vanor för att förstå vad de behöver. Kör man långt flera dagar i rad ofta så är så klart 3-fas användbart/ekonomiskt. För min del så föredrar jag fler uttag framför hög effekt. Vi har ju två elbilar vilka går på var sin fas medan ”huset” har den tredje för sig själv, inte riktigt sant för jag har plockat om allt men försökt styra saker till den tomma fasen där det går. Men jag skulle som sagt ovan vilja kunna gå upp på Max effekt på Teslan när det behövs. Bästa lösningen för mig vore ladduttag som är lastbalanserade mot husets huvudsäkring.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av LarsL »

taliz skrev:
Det är ju inte för inte som WC är trefas...
Dags för en sån kanske? Bild
När jag hittat en lösning som ger mig all flexibilitet och styrning jag vill ha så kommer jag uppgradera till box. Det eller om det skulle bli riktigt billigt så jag strunt i om det är bra eller inte.
Det bästa och billigaste verkar vara två WC med ev Typ1 adapter till Leffe. Kanske kombinerat med en RasperryPi som bevakar huvudsäkringen.
Användarvisningsbild
cicob
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 jun 2018 23:06
Ort: Zürich

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av cicob »

Trefas självklart !!!
Jag har teslas box på väggen hemma (3x16A), separat elmätare med rs485-utång (Raspberry, Influx, Grafana etc) och jordfelsbrytare innan huvudströmen i huset. Allt kanon. Man har natten på sig att få 100% om man ska iväg på äventyr.


Nytt Usecase: jag vill skruva upp en vanlig "röd trefas byggjobbarkontakt" hos min syster för att ladda bilen när man är förbi och inte orkar lägga in 20min vid närmsta SC, alltså typ var sjätte palmsöndag. Dvs jag vill ha en jordfelsbrytare samt 3x 16A IEC_60309 honkontakt. Så gjordes hos mina föräldrar ifjol, inga problem.


Svar från en elektriker som imho kör lite upselling blandat FUD, vilket fungerar bra på kunder som inte själva är eletriker.

1) Först ville han erbjuda en hel jäkla laddstople a la hyreshys med 100 familjer.
Men vi var tydliga med att ambitionen var KEEP-IT-SIMPLE-STUPID.

2) Då kom följdsvaret:

"Dock skulle jag vilja att du funderade en runda till kring elbils laddare. Just nu finns det 50% bidrag att få, frågan är hur länge det kommer finnas. Men ett problem som kan dyka upp är att det genereras likströmmar från elbilladdaren som slår ut den vanliga jordfelsbrytare typ A. Den sitter i nästan alla hus som har JFB. Den som skulle ge skydd kallas typ B, men kostar några tusen kr. Med en riktig elbilsladdare så byggs det bort i enheten och man kan ha en vanlig typ A framför den , den kostar ca 500kr. Titta gärna på artikeln som är länkad nedan och på länken under finns en kort film om vad som kan hända. Detta är inte för att jag ska försöka pracka på dig en massa extra och försöka skrämma upp dig, utan för att upplysa dig kring riskerna med den andra installationen."

https://www.elinstallatoren.se/innehall ... addningen/

https://www.elinstallatoren.se/innehall ... det-tysta/



Fråga: Hur relevant är hans hot om likströmmar som beblandar sig med växelströmen?
image (12).png
MX Raven 2021, 7sits
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av Jerker »

cicob skrev:
Fråga: Hur relevant är hans hot om likströmmar som beblandar sig med växelströmen?
Det där finns det massor skrivet om här på forumet, så sök lite (eller om jag läst sånt i olika FB-grupper). Det är iaf sant att det kan bildas svaga likströmmar som förstör JFBA osv. Men det verkar råda rätt stor oenighet om hur relevant det är.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av renes »

cicob skrev:
Fråga: Hur relevant är hans hot om likströmmar som beblandar sig med växelströmen?
Hela den här tråden rekommenderas:

viewtopic.php?f=29&t=18912&p=382349&hil ... öm#p382349
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 494
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av Teslared »

Jerker skrev:
cicob skrev:
Fråga: Hur relevant är hans hot om likströmmar som beblandar sig med växelströmen?
Det där finns det massor skrivet om här på forumet, så sök lite (eller om jag läst sånt i olika FB-grupper). Det är iaf sant att det kan bildas svaga likströmmar som förstör JFBA osv. Men det verkar råda rätt stor oenighet om hur relevant det är.
De förstör inte JFBA, den slutar bara fungera som avsett. Om likströmmarna försvinner så funkar den igen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av Jerker »

Teslared skrev:
Jerker skrev:
cicob skrev:
Fråga: Hur relevant är hans hot om likströmmar som beblandar sig med växelströmen?
Det där finns det massor skrivet om här på forumet, så sök lite (eller om jag läst sånt i olika FB-grupper). Det är iaf sant att det kan bildas svaga likströmmar som förstör JFBA osv. Men det verkar råda rätt stor oenighet om hur relevant det är.
De förstör inte JFBA, den slutar bara fungera som avsett. Om likströmmarna försvinner så funkar den igen.
Aha, jag hade för mig ha läst att det bildas nån slags "plack" på kontaktytor som förstör dem. Men jag har ju bara skummat sådana trådar och inte fördjupat mig i det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av mati »

Det är klart att man ska ha trefas. För en laddhybrid eller en jättesnål elbil är det kanske lite mindre relevant, men jag skulle aldrig klara mig med vanlig enfas-laddning. I förrgår var jag tvungen att åka lite panikartat till Södertälje, helt oplanerat och hastigt, i snöslask och elände. Jag kom hem sent med helt tomt batteri, och dagen efter skulle jag ut och åka igen. Med enfas-laddning hade jag kanske fått 5 mil under den korta natten. Snabbladdare finns inte riktigt så nära, framförallt inte åt rätt håll. Det hade alltså inte funkat. Utan trefasladdning hade jag haft ett problem. Nu var det inga bekymmer alls. Sånt händer visserligen ytterst sällan, men en gång är en gång för mycket när det innebär att man inte kommer fram eller att man måste vänta innan man kan ge sig av.
Det sista jag vill är att meddela mina kunder att jag kommer senare eftersom min bil måste ladda färdigt först. Hån och skratt är nog det minsta man kan förvänta sig i det läget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
La Liberte
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
Ort: Åhus

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av La Liberte »

Jag trodde elbil kommit för att stanna, alltså givetvis 3-fas, helst med ngn form
av laddmodul. Kallas investering.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av LarsL »

La Liberte skrev:
Jag trodde elbil kommit för att stanna, alltså givetvis 3-fas, helst med ngn form
av laddmodul. Kallas investering.
Laddmodulen sitter i bilen det som nu installeras runt omkring i hemmen är ett ladduttag, vilket just bara är ett glorifierat vägguttag. Ladduttaget kan känna av om det är anslutet till en bil och först då slå på den ström strömen. Den talar också om för bilen vilken ström som finns tillgänglig.

——————————————————-

Jordfelsbrytare TypB behövs för att få bidrag.
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av andersd »

LarsL skrev:
Jordfelsbrytare TypB behövs för att få bidrag.
Den krävs inte enbart för bidraget, utan elinstallationsreglerna kräver en JFB B.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av LarsL »

andersd skrev:
LarsL skrev:
Jordfelsbrytare TypB behövs för att få bidrag.
Den krävs inte enbart för bidraget, utan elinstallationsreglerna kräver en JFB B.
Rekommendationer, inte regler eller lagar.
Om du ska få bidraget måste installationen göras av behörig elektriker som följer elsäkerhetsverkets rekommendationer.
Användarvisningsbild
cicob
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 19 jun 2018 23:06
Ort: Zürich

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av cicob »

renes skrev:
cicob skrev:
Fråga: Hur relevant är hans hot om likströmmar som beblandar sig med växelströmen?
Hela den här tråden rekommenderas:

viewtopic.php?f=29&t=18912&p=382349&hil ... öm#p382349
Tackar! Snabba svar här, toppen!
MX Raven 2021, 7sits
Såld: MS 100D 2018, extra allt
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av +46 »

Trefas och laddbox alla dagar i veckan!
Har dubbelladdare i bilen (32A) och är bortskämd med att kunna ladda med hög effekt när timpriserna på el är riktigt låga eller när det är bråttom. Ytterligare ett plus med att kunna ladda med hög effekt är när det är kallt ute (snabbt varmt batteri och full regen).
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
andersd
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 28 jan 2017 14:53
Ort: Linghem

Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning

Inlägg av andersd »

LarsL skrev:
andersd skrev:
LarsL skrev:
Jordfelsbrytare TypB behövs för att få bidrag.
Den krävs inte enbart för bidraget, utan elinstallationsreglerna kräver en JFB B.
Rekommendationer, inte regler eller lagar.
Om du ska få bidraget måste installationen göras av behörig elektriker som följer elsäkerhetsverkets rekommendationer.
Elinstallationsreglerna kräver det. Huruvida reglerna sedan är lag är en helt annan fråga.
Skulle dock starkt avråda från att göra elinstallationer som inte uppfyller Elinstallationsreglerna, svensk standard
SS 436 40 00, 2017.
Skriv svar