1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Moderator: Redaktion
1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Jag har ju bara ägt Zoe före Teslan och är därför van vid att kunna ladda hemma med 3-fas. Den UMC som följer med Tesla nu är ju bara 1-fas och därför beslöt jag mig för att behålla min 3-fas laddkabel och inte låta den följa med i försäljningen av Zoen. Men jag känner köparna och de hade inte hunnit bestämma sig för vilken laddlösning de skulle välja så de fick låna 3-faskabeln och nu, 5 veckor senare, har jag fått tillbaka den.
Jag har alltså fått nöja mig med att bara kunna ladda 1-fas under min första tid med 3:an och nu vet jag att jag verkligen vill kunna ladda med 3-fas hemma! Det har varit rätt många ggr som jag har kommit hem sent efter att ha åkt rätt långt och ska iväg tidigt och åka rätt långt igen och detta har ibland tvingat mig att snabbladda nära hemmet för att inte ha för lite i batteriet morgonen därpå.
För mig är det alltså inte bara en praktisk utan också en ekonomisk fråga att kunna ladda med 3-fas hemma eftersom det är billigare än att ladda borta. Det är ju också ett ekonomiskt argument med 3-fas eftersom jag annars skulle tvingas höja mätarsäkringen och få en högra fast kostnad om jag ska klara mig på 1-fas.
På olika forum har detta diskuterats och många ifrågasätter att man skulle behöva 3-fas och det är naturligtvis väldigt individuellt, men nu vet jag, efter att ha tvingats leva med 1-fas några veckor, att det definitivt inte är ett alternativ i längden för min del. Mitt körmönster är sådant att jag inte klarar mig utan 3-fas.
Jag har alltså fått nöja mig med att bara kunna ladda 1-fas under min första tid med 3:an och nu vet jag att jag verkligen vill kunna ladda med 3-fas hemma! Det har varit rätt många ggr som jag har kommit hem sent efter att ha åkt rätt långt och ska iväg tidigt och åka rätt långt igen och detta har ibland tvingat mig att snabbladda nära hemmet för att inte ha för lite i batteriet morgonen därpå.
För mig är det alltså inte bara en praktisk utan också en ekonomisk fråga att kunna ladda med 3-fas hemma eftersom det är billigare än att ladda borta. Det är ju också ett ekonomiskt argument med 3-fas eftersom jag annars skulle tvingas höja mätarsäkringen och få en högra fast kostnad om jag ska klara mig på 1-fas.
På olika forum har detta diskuterats och många ifrågasätter att man skulle behöva 3-fas och det är naturligtvis väldigt individuellt, men nu vet jag, efter att ha tvingats leva med 1-fas några veckor, att det definitivt inte är ett alternativ i längden för min del. Mitt körmönster är sådant att jag inte klarar mig utan 3-fas.
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Det är ju inte för inte som WC är trefas...
Dags för en sån kanske?
Dags för en sån kanske?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Jag vet det, men en medtagbar laddsladd är långt mer användbar. Nu har jag redan en sån så jag har ingen anledning att byta.taliz skrev:Det är ju inte för inte som WC är trefas...
Dags för en sån kanske?
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
De gånger jag saknat 3-fas laddning är när vi kommer på att vi ska iväg på lördagsmorgonen och vill ladda till 100%. Då tar det ju på tok för lång tid med 3 kW och hade gjort stor skillnad att få i 11 kW istället.
Till vardags laddar jag till 80% och det har funkat utan att jag har behövt kompromissa alls. Igår åkte jag tex till tippen med hästtransporten efter jobbet. Jag har typ 2 mil till tippen så det suger ut många elektroner. Men trots det hade jag ändå 80% när jag skulle åka imorse.
Naturligtvis måste alla analysera sitt kör mönster och sina vanor för att förstå vad de behöver. Kör man långt flera dagar i rad ofta så är så klart 3-fas användbart/ekonomiskt. För min del så föredrar jag fler uttag framför hög effekt. Vi har ju två elbilar vilka går på var sin fas medan ”huset” har den tredje för sig själv, inte riktigt sant för jag har plockat om allt men försökt styra saker till den tomma fasen där det går. Men jag skulle som sagt ovan vilja kunna gå upp på Max effekt på Teslan när det behövs. Bästa lösningen för mig vore ladduttag som är lastbalanserade mot husets huvudsäkring.
Till vardags laddar jag till 80% och det har funkat utan att jag har behövt kompromissa alls. Igår åkte jag tex till tippen med hästtransporten efter jobbet. Jag har typ 2 mil till tippen så det suger ut många elektroner. Men trots det hade jag ändå 80% när jag skulle åka imorse.
Naturligtvis måste alla analysera sitt kör mönster och sina vanor för att förstå vad de behöver. Kör man långt flera dagar i rad ofta så är så klart 3-fas användbart/ekonomiskt. För min del så föredrar jag fler uttag framför hög effekt. Vi har ju två elbilar vilka går på var sin fas medan ”huset” har den tredje för sig själv, inte riktigt sant för jag har plockat om allt men försökt styra saker till den tomma fasen där det går. Men jag skulle som sagt ovan vilja kunna gå upp på Max effekt på Teslan när det behövs. Bästa lösningen för mig vore ladduttag som är lastbalanserade mot husets huvudsäkring.
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
När jag hittat en lösning som ger mig all flexibilitet och styrning jag vill ha så kommer jag uppgradera till box. Det eller om det skulle bli riktigt billigt så jag strunt i om det är bra eller inte.taliz skrev:Det är ju inte för inte som WC är trefas...
Dags för en sån kanske?
Det bästa och billigaste verkar vara två WC med ev Typ1 adapter till Leffe. Kanske kombinerat med en RasperryPi som bevakar huvudsäkringen.
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Trefas självklart !!!
Jag har teslas box på väggen hemma (3x16A), separat elmätare med rs485-utång (Raspberry, Influx, Grafana etc) och jordfelsbrytare innan huvudströmen i huset. Allt kanon. Man har natten på sig att få 100% om man ska iväg på äventyr.
Nytt Usecase: jag vill skruva upp en vanlig "röd trefas byggjobbarkontakt" hos min syster för att ladda bilen när man är förbi och inte orkar lägga in 20min vid närmsta SC, alltså typ var sjätte palmsöndag. Dvs jag vill ha en jordfelsbrytare samt 3x 16A IEC_60309 honkontakt. Så gjordes hos mina föräldrar ifjol, inga problem.
Svar från en elektriker som imho kör lite upselling blandat FUD, vilket fungerar bra på kunder som inte själva är eletriker.
1) Först ville han erbjuda en hel jäkla laddstople a la hyreshys med 100 familjer.
Men vi var tydliga med att ambitionen var KEEP-IT-SIMPLE-STUPID.
2) Då kom följdsvaret:
"Dock skulle jag vilja att du funderade en runda till kring elbils laddare. Just nu finns det 50% bidrag att få, frågan är hur länge det kommer finnas. Men ett problem som kan dyka upp är att det genereras likströmmar från elbilladdaren som slår ut den vanliga jordfelsbrytare typ A. Den sitter i nästan alla hus som har JFB. Den som skulle ge skydd kallas typ B, men kostar några tusen kr. Med en riktig elbilsladdare så byggs det bort i enheten och man kan ha en vanlig typ A framför den , den kostar ca 500kr. Titta gärna på artikeln som är länkad nedan och på länken under finns en kort film om vad som kan hända. Detta är inte för att jag ska försöka pracka på dig en massa extra och försöka skrämma upp dig, utan för att upplysa dig kring riskerna med den andra installationen."
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... addningen/
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... det-tysta/
Fråga: Hur relevant är hans hot om likströmmar som beblandar sig med växelströmen?
Jag har teslas box på väggen hemma (3x16A), separat elmätare med rs485-utång (Raspberry, Influx, Grafana etc) och jordfelsbrytare innan huvudströmen i huset. Allt kanon. Man har natten på sig att få 100% om man ska iväg på äventyr.
Nytt Usecase: jag vill skruva upp en vanlig "röd trefas byggjobbarkontakt" hos min syster för att ladda bilen när man är förbi och inte orkar lägga in 20min vid närmsta SC, alltså typ var sjätte palmsöndag. Dvs jag vill ha en jordfelsbrytare samt 3x 16A IEC_60309 honkontakt. Så gjordes hos mina föräldrar ifjol, inga problem.
Svar från en elektriker som imho kör lite upselling blandat FUD, vilket fungerar bra på kunder som inte själva är eletriker.
1) Först ville han erbjuda en hel jäkla laddstople a la hyreshys med 100 familjer.
Men vi var tydliga med att ambitionen var KEEP-IT-SIMPLE-STUPID.
2) Då kom följdsvaret:
"Dock skulle jag vilja att du funderade en runda till kring elbils laddare. Just nu finns det 50% bidrag att få, frågan är hur länge det kommer finnas. Men ett problem som kan dyka upp är att det genereras likströmmar från elbilladdaren som slår ut den vanliga jordfelsbrytare typ A. Den sitter i nästan alla hus som har JFB. Den som skulle ge skydd kallas typ B, men kostar några tusen kr. Med en riktig elbilsladdare så byggs det bort i enheten och man kan ha en vanlig typ A framför den , den kostar ca 500kr. Titta gärna på artikeln som är länkad nedan och på länken under finns en kort film om vad som kan hända. Detta är inte för att jag ska försöka pracka på dig en massa extra och försöka skrämma upp dig, utan för att upplysa dig kring riskerna med den andra installationen."
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... addningen/
https://www.elinstallatoren.se/innehall ... det-tysta/
Fråga: Hur relevant är hans hot om likströmmar som beblandar sig med växelströmen?
MX Raven 2021, 7sits
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Det där finns det massor skrivet om här på forumet, så sök lite (eller om jag läst sånt i olika FB-grupper). Det är iaf sant att det kan bildas svaga likströmmar som förstör JFBA osv. Men det verkar råda rätt stor oenighet om hur relevant det är.cicob skrev:Fråga: Hur relevant är hans hot om likströmmar som beblandar sig med växelströmen?
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Hela den här tråden rekommenderas:cicob skrev:Fråga: Hur relevant är hans hot om likströmmar som beblandar sig med växelströmen?
viewtopic.php?f=29&t=18912&p=382349&hil ... öm#p382349
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
De förstör inte JFBA, den slutar bara fungera som avsett. Om likströmmarna försvinner så funkar den igen.Jerker skrev:Det där finns det massor skrivet om här på forumet, så sök lite (eller om jag läst sånt i olika FB-grupper). Det är iaf sant att det kan bildas svaga likströmmar som förstör JFBA osv. Men det verkar råda rätt stor oenighet om hur relevant det är.cicob skrev:Fråga: Hur relevant är hans hot om likströmmar som beblandar sig med växelströmen?
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Aha, jag hade för mig ha läst att det bildas nån slags "plack" på kontaktytor som förstör dem. Men jag har ju bara skummat sådana trådar och inte fördjupat mig i det.Teslared skrev:De förstör inte JFBA, den slutar bara fungera som avsett. Om likströmmarna försvinner så funkar den igen.Jerker skrev:Det där finns det massor skrivet om här på forumet, så sök lite (eller om jag läst sånt i olika FB-grupper). Det är iaf sant att det kan bildas svaga likströmmar som förstör JFBA osv. Men det verkar råda rätt stor oenighet om hur relevant det är.cicob skrev:Fråga: Hur relevant är hans hot om likströmmar som beblandar sig med växelströmen?
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Det är klart att man ska ha trefas. För en laddhybrid eller en jättesnål elbil är det kanske lite mindre relevant, men jag skulle aldrig klara mig med vanlig enfas-laddning. I förrgår var jag tvungen att åka lite panikartat till Södertälje, helt oplanerat och hastigt, i snöslask och elände. Jag kom hem sent med helt tomt batteri, och dagen efter skulle jag ut och åka igen. Med enfas-laddning hade jag kanske fått 5 mil under den korta natten. Snabbladdare finns inte riktigt så nära, framförallt inte åt rätt håll. Det hade alltså inte funkat. Utan trefasladdning hade jag haft ett problem. Nu var det inga bekymmer alls. Sånt händer visserligen ytterst sällan, men en gång är en gång för mycket när det innebär att man inte kommer fram eller att man måste vänta innan man kan ge sig av.
Det sista jag vill är att meddela mina kunder att jag kommer senare eftersom min bil måste ladda färdigt först. Hån och skratt är nog det minsta man kan förvänta sig i det läget.
Det sista jag vill är att meddela mina kunder att jag kommer senare eftersom min bil måste ladda färdigt först. Hån och skratt är nog det minsta man kan förvänta sig i det läget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- La Liberte
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
- Ort: Åhus
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Jag trodde elbil kommit för att stanna, alltså givetvis 3-fas, helst med ngn form
av laddmodul. Kallas investering.
av laddmodul. Kallas investering.
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Model S 85 Såld
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Laddmodulen sitter i bilen det som nu installeras runt omkring i hemmen är ett ladduttag, vilket just bara är ett glorifierat vägguttag. Ladduttaget kan känna av om det är anslutet till en bil och först då slå på den ström strömen. Den talar också om för bilen vilken ström som finns tillgänglig.La Liberte skrev:Jag trodde elbil kommit för att stanna, alltså givetvis 3-fas, helst med ngn form
av laddmodul. Kallas investering.
——————————————————-
Jordfelsbrytare TypB behövs för att få bidrag.
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Den krävs inte enbart för bidraget, utan elinstallationsreglerna kräver en JFB B.LarsL skrev:Jordfelsbrytare TypB behövs för att få bidrag.
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Rekommendationer, inte regler eller lagar.andersd skrev:Den krävs inte enbart för bidraget, utan elinstallationsreglerna kräver en JFB B.LarsL skrev:Jordfelsbrytare TypB behövs för att få bidrag.
Om du ska få bidraget måste installationen göras av behörig elektriker som följer elsäkerhetsverkets rekommendationer.
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Tackar! Snabba svar här, toppen!renes skrev:Hela den här tråden rekommenderas:cicob skrev:Fråga: Hur relevant är hans hot om likströmmar som beblandar sig med växelströmen?
viewtopic.php?f=29&t=18912&p=382349&hil ... öm#p382349
MX Raven 2021, 7sits
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Såld: MS 100D 2018, extra allt
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Trefas och laddbox alla dagar i veckan!
Har dubbelladdare i bilen (32A) och är bortskämd med att kunna ladda med hög effekt när timpriserna på el är riktigt låga eller när det är bråttom. Ytterligare ett plus med att kunna ladda med hög effekt är när det är kallt ute (snabbt varmt batteri och full regen).
Har dubbelladdare i bilen (32A) och är bortskämd med att kunna ladda med hög effekt när timpriserna på el är riktigt låga eller när det är bråttom. Ytterligare ett plus med att kunna ladda med hög effekt är när det är kallt ute (snabbt varmt batteri och full regen).
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: 1-fas eller 3-fas hemmaladdning
Elinstallationsreglerna kräver det. Huruvida reglerna sedan är lag är en helt annan fråga.LarsL skrev:Rekommendationer, inte regler eller lagar.andersd skrev:Den krävs inte enbart för bidraget, utan elinstallationsreglerna kräver en JFB B.LarsL skrev:Jordfelsbrytare TypB behövs för att få bidrag.
Om du ska få bidraget måste installationen göras av behörig elektriker som följer elsäkerhetsverkets rekommendationer.
Skulle dock starkt avråda från att göra elinstallationer som inte uppfyller Elinstallationsreglerna, svensk standard
SS 436 40 00, 2017.